AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Er bare litt fortvilet nå- og vet egentlig ikke hva vi skal gjøre videre. Vi har ei på 2,5, hun blir 3 i oktober, som vi tenkte (håpte..) at skulle bli bleiefri nå i sommer. Barnehagen har også hintet sterkt til at de ønsker dette siden hun skal begynne på storbarnsavdeling til høsten, og hun er blant de få barna i sitt kull som fortsatt bruker bleie, siden hun er født sent på året. Vi har innimellom forsøkt å prate med henne om potte/do gjennom hele det siste året (lest historier om barn som tisser på potte o.l), og forsøkt å få henne interessert, men hun har aldri villet prøve. Så da har vi bare latt det være med det, og tenkt at hun sikkert blir interessert etter hvert. De to beste venninnene hennes i bhg sluttet begge med bleie tidlig i vår. For to uker siden begynte hun sommerferie, så da tenkte vi at vi skulle "sette inn støtet" for å forsøke å få henne bleiefri i sommer. Vi kjøpte frozen-potte, frozen-doring og massevis av frozen-truser, siden Elsa er den store helten. I tillegg kjøpte vi pottekalender med klistremerker for hver gang hun tisset/bæsjet. Hun syntes alle Elsa-tingene var veldig fine, og at det var moro med klistremerkene, så endelig var hun villig til å prøve å gå på potte. Da tok vi av bleia og lot henne gå med kjoler hver dag, uten noen som helst under. Det gikk kjempefint hele den første uken, hun tisset villig i potta flere ganger pr dag, selv om det selvsagt også var noen uhell nå og da. Bæsjing var det litt verre med, hun prøvde å bæsje flere ganger, men måte gjerne prøve 8-10 ganger (over et par dager) før det kom noe. Men hun bæsjet aldri på gulvet e.l denne uken. Men så, i uke nr to (som har vært denne siste uken) har det plutselig gått dårligere igjen. Hun tisser stadig på gulvet, hun nekter å gå på potta, og hun bæsjer nedover bena, på kjolen osv. Hun har også sagt flere ganger at hun vil begynne med bleie igjen. Det hører med til historien at hun har en storebror som er snart fem som fortsatt har bæsjeuhell flere ganger pr uke, vi er derfor livredd for å presse på noe som helst med lillesøster som kan medføre at hun utvikler samme problematikk. (Storebror har i perioder dovegring, blir hard i magen, får dermed enda sterkere dovegring, så bare baller det på seg). Hva ville dere ha gjort? Latt henne begynne med bleier igjen, og bare droppet pottetreningen for nå? Men da får vi jo i såfall ikke satt i gang dette igjen før neste sommer, og da er hun jo plutselig nesten fire før hun er ute av bleier... noen innspill/tanker, noen?? Anonymkode: a8bb8...353 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Hvis hun ikke er klar enda så venter dere en stund, det er ikke noe problem med bleiebarn på stor avdeling, det skjer hele tiden. Det går helt fint med pottetrening på høsten/vinteren/våren også, dere må ikke vente et år hvis det ikke går nå. La henne gå med bleie, og spør noen ganger om dagen (ved bleiebytting f.eks.) om hun vil tisse på potten, det kan de i barnehagen gjøre også. Anonymkode: 820b8...994 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Sønnen min ble nettopp 3, og har gått uten bleie HJEMME i mange mnd. Bleien har kommet på straks vi har dratt ut, og bhg sa han ikke er klar så de ville ikke engang prøve å ha ham uten bleie. For å få ham interessert i å tisse på potte/do fikk han i mange uker et klistremerke hver gang han tisset, som han kunne plassere hvorhen han ville. Bilene hans ble fulle av klistremerker. Etter hvert mistet han interessen for klistremerkene, men da var potte/do innarbeidet. Nå er vi en uke inn i ferien, og han har hatt ett uhell så langt. Bæsjet på do for 2. gang i dag. Han går med truse hjemme, og når vi er ute har han tissetruse på (plastbelegg inni, som holder på uhell slik at det ikke søler). Hvis det fortsetter slik et han antakelig klar for å fortsette uten bleie når han begynner i bhg igjen i august, men det håpet har først kommet nå den siste uken. Anonymkode: 2c772...3bd
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Jeg synes det er skremmende lesning. Foreldrene kan ikke "kjøpe" barnets bleieslutt, noe jegmoppfatter at dere har gjort. Jenta forstår ikke dette, og gutten har alt problemer på grunn av dette. Kontakt noen som kan veilede deg i hvordan bleiesluttreningen bør gjøres. Helsestasjon eller fastlege. Anonymkode: 0f916...c4e 8
badevakta Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Ikke noe problem å ta bleieavvenning på vinteren. :-) Vent til hun er mer klar. Jeg har en på 3år og 4mnd nå, han sluttet plutselig å bruke bleie på dagtid for tre måneder siden. Men det er først nå de tre siste dagene han har bæsjet på do. Litt tvang den første dagen da, men han var så forutsigbar å begynte å ta på trusebleie selv når han måtte. Han er sjelden tørr på natta så vi drøyer nattbleia litt til. Forsøkte to netter uten bleie og måtte opp hhv 04.30 og 03.00. 😅 Jeg heller mer mot å ikke lage så stor "greie" ut av bleieslutt. Storesøster var 3år når hun sluttet både på natt og dag. Det er ikke verken spesielt tidlig eller sent. Ikke sammenlign jenta di med de som er tidlige. 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, badevakta skrev: Ikke noe problem å ta bleieavvenning på vinteren. :-) Vent til hun er mer klar. Jeg har en på 3år og 4mnd nå, han sluttet plutselig å bruke bleie på dagtid for tre måneder siden. Men det er først nå de tre siste dagene han har bæsjet på do. Litt tvang den første dagen da, men han var så forutsigbar å begynte å ta på trusebleie selv når han måtte. Han er sjelden tørr på natta så vi drøyer nattbleia litt til. Forsøkte to netter uten bleie og måtte opp hhv 04.30 og 03.00. 😅 Jeg heller mer mot å ikke lage så stor "greie" ut av bleieslutt. Storesøster var 3år når hun sluttet både på natt og dag. Det er ikke verken spesielt tidlig eller sent. Ikke sammenlign jenta di med de som er tidlige. Ja, hun min har faktisk vært tørr på natten i snart et år allerede, så hun har jo i utgp kontroll på blæra. Men hun har bare absolutt ikke noe lyst å gå verken på potte eller på doring, og da er det jo faktisk ikke mulig å tvinge henne. Så vi får vel bare la henne begynne med bleie igjen, og så innimellom foreslå å prøve potta for å se om hun blir mer interessert. Fint med tilbakemelding fra dere som sier at bleieavvenning er mulig å gjennomføre på vinteren også Jeg ser bare for meg at det må bli så mye mer styr, ikke kan hun gå så bar inne som hun gjør nå, det vil bli masse uhell i vinterdressen osv... Men, men, den tid den sorg, vi får bare la det ta den tiden det tar TS Anonymkode: a8bb8...353
badevakta Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 Hun kan godt gå med truse, da kjenner hun når hun blir våt, og det er jo ikke særlig behagelig. Etterhvert skjønner hun (forhåpentligvis) at det er greit å gå på do/potte. 😄 Vi bare tok på han truse og sa han måtte si fra når han måtte på do. Viss vi spurte om han ville sa han bare nei. 😅 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Søstra mi har en baby som hun satte på do hver morgen og etter måltider fra babyen var 5 mnd gammel. Hun er nå 8mnd gammel og har så og si aldri bæsjebleie og tisser også mest på do. Skjønner ikke hvorfor folk venner ungene til bleie uten å engang gjøre dem kjent med doen.. Hun bruker altså heller ikke potte, men de har en ring på doen som passer for babyer. Anonymkode: 41e75...9d8 7
Glød Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søstra mi har en baby som hun satte på do hver morgen og etter måltider fra babyen var 5 mnd gammel. Hun er nå 8mnd gammel og har så og si aldri bæsjebleie og tisser også mest på do. Skjønner ikke hvorfor folk venner ungene til bleie uten å engang gjøre dem kjent med doen.. Hun bruker altså heller ikke potte, men de har en ring på doen som passer for babyer. Anonymkode: 41e75...9d8 Lykke til med å få barnehagen til å gjennomføre dette. 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 Vår gutt på tre år er ikke interessert i å slutte med bleie enda, så vi presser ikke på det. Noen ganger kan han løpe rundt naken, men ofte ønsker han å ha bleie på. Han sier i fra at "nå skal jeg tisse i bleien", og ofte har han tørr bleie om morgenen - så han har blærekontroll. Tenker at det kommer når det kommer, de på bhg sa at vi ikke måtte stresse med det i sommer: at det var vanlig med flere bleiebrukere i starten på storbarn Anonymkode: a0391...7b4 2
marsiglia Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 Jeg har også en gutt som blir 3 i november. Han har vært uten bleie på dag tid i tre uker nå. Bortsett fra noen helt forferdelige dager, så har han ca et uhell for dagen. Mitt problem er også at han av og til nekter. Selv om han står og tripper og holder seg. Grunnen kan være alt fra at han er opptatt med annet, ikke har lyst eller er "lei" av å gå på do. Noen ganger venter han for lenge og da tisser han på seg. Jeg vil ikke gi opp fordi vi er jo så godt igang. Vi har ikke klistremerker, men av og til har jeg lokket med is eller sjokolade dersom det passet. Det er veldig frustrerende, fordi det er jo som du sier helt umulig å tvinge og jeg tror nok vi må være veldig forsiktige. Jeg har prøvd flere ganger før og plutselig en dag så gikk det av seg selv. Kanskje hvis du prøver igjen om noen uker? Kanskje hun akkurat i denne perioden modnes? Syns uansett du har vært kjempeflnik å tilrettelegge for at hun skal gå på do
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Skrevet 7. juli 2017 Ikke press barnet til å slutte med bleie, det gjør det vondt verre. Vet om barn som har blitt pressa og mast på mye, som har problemer med tissing/bæsjing opp i skolealder. Barnet ditt er ikke en gang tre år. Mange barn slutter ikke med bleie før de er fire år! Og de slutter når de er klare. De fleste barn slutter helt uten at du rekker å blunke først. Plutselig kan barnet bestemme seg for at nå skal det slutte. Uten noen form for press eller at det skal få ditt og datt. Barn er forskjellige; noen slutter når de er to, andre i fireårsalder. Anonymkode: 59074...ccb 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Skrevet 7. juli 2017 Dere må da ikke ha avvenning kun på sommeren? Det er ingen grunn til å vente så lenge som til neste år! Begge mine har sluttet med bleie på vinteren. Bhg kan heller ikke forvente at er barn som ikke har fylt tre ennå er bleiefritt bare fordi det passer dem. Anonymkode: bff22...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Skrevet 7. juli 2017 8 minutter siden, marsiglia skrev: Jeg har også en gutt som blir 3 i november. Han har vært uten bleie på dag tid i tre uker nå. Bortsett fra noen helt forferdelige dager, så har han ca et uhell for dagen. Mitt problem er også at han av og til nekter. Selv om han står og tripper og holder seg. Grunnen kan være alt fra at han er opptatt med annet, ikke har lyst eller er "lei" av å gå på do. Noen ganger venter han for lenge og da tisser han på seg. Jeg vil ikke gi opp fordi vi er jo så godt igang. Vi har ikke klistremerker, men av og til har jeg lokket med is eller sjokolade dersom det passet. Det er veldig frustrerende, fordi det er jo som du sier helt umulig å tvinge og jeg tror nok vi må være veldig forsiktige. Jeg har prøvd flere ganger før og plutselig en dag så gikk det av seg selv. Kanskje hvis du prøver igjen om noen uker? Kanskje hun akkurat i denne perioden modnes? Syns uansett du har vært kjempeflnik å tilrettelegge for at hun skal gå på do Hvorfor belønner du for en ting som de naturlig å gjøre? Du skaper jo en forventing for barnet ditt om at det skal få belønning for å gå på do. Det et nok med positiv oppmerksomhet og tilbakemelding for ting som er en selvfølge at barn skal gjøre(gå på do, vaske hender, oppføre seg, ikke klipe, ikke slå, si takk for maten ++++) Barnet må være klar selv for å slutte med bleie, ellers ender det slik du beskriver (vegrer seg for å gå på di, uhell - rett og slett ikke klar for bleieslutt). Spør ungen din om han vil ha på seg bleia, og fortell at han kan slutte med den når han selv er klar). Anonymkode: 59074...ccb 2
Sillyline Skrevet 7. juli 2017 #15 Skrevet 7. juli 2017 Hmm, jeg tenker dere kan prøve litt til, men uten press fra dere. Kan hende hun er mer moden for bleieslutt neste sommer, men la det være opp til henne om hun vil tisse i bleien eller på potte/do. Det viktigste er at hun får kontroll på blæren sin Min egen erfaring, etter å ha hatt et avslappet forhold til do-trening, er at det går helt fint. Jeg presset aldri barna mine, og viste ingen skuffelse om de ville tisse/bæsje i bleia istedenfor på potte/do. Jeg tok små skritt av gangen. Når eldstemann skulle avvennes med bleie, lot vi potta stå framme ganske lenge. Flere måneder før han begynte å bruke den, faktisk. Men så begynte han å fatte interesse for den, og ville plutselig gå på potte/do, som oss voksne. Han var 3,5 år da han sluttet med bleie. Minstemor var ganske tidlig ute. Hun fant ut at hun ikke ville bruke bleie mer da hun var 2 år. Eller, hun bestemte seg vel allerede før 2-årsdagen, men kvittet seg helt med bleien da hun var 2 år. Jeg rakk ikke en gang å forberede meg eller henne mentalt på do-trening. Jeg tror at noe av grunnen til dette, er at hun ser veldig opp til storebroren sin. Og alt han klarer, det skal hun også klare. Hun sluttet også med smokk på denne tiden. Hun var EKSTREMT avhengig av den, særlig på natten. Men en dag fant hun bare ut at hun ikke ville bruke smokk lenger. Og hun har ikke brukt den siden. 2
My_Lady Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 Ingen problem med å avvenne resten av året også, må ikke vente til neste sommer. Jenta mi sluttet med bleier i jula. Jeg ville lat henne ha på bleie, men prøvd å innføre en rutine med å gå på do hver morgen, etter soving, etter mat, før natta fks. Da får hun bli vandt til å tisse/bæsje på do/potte uten presset om å klare å holde seg tørr. syns ikke noe om den avvenningsmetoden hvor man bare tar av bleien og forventer at barnet skal begynne med potte/do uten å at barnet er vandt med det fra før, da bør man i såfall vente til barnet selv ønsker å slutte. Jeg har mye mer troen på tidlig, men gradvis tilvenning. Jenta mi begynte å sitte på do når hun var 8 mnd, hadde sjeldent bæsjebleier etter hun fylte året. Når hun ble 1,5 år begynte hun å tisse oftere og oftere på do, og vi øvde hjemme uten bleie, og når hun ble 2 bestemt vi at nå trengte hun ikke å bruke bleier mer. Da var det å tisse og bæsje på do så normalt for henne at hun var likegyldig til om hun hadde på bleie eller ikke. Var aldri tvang, press og stress om å slutte tidlig med bleie, som mange tror om man begynner tidlig. Nå er ikke hvordan vi gjorde det så mye hjelp for TS, men håper andre som leser det kanskje ser at man må ikke vente til barnet er 2-3 år før man i det hele tatt prøver. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 Sørg for at hun må på do hver gang hun ønsker noe. Ja..det skal vi,men da må vi på do først. Hun har ytret ønske om bleie....det blir for enkelt Ha tolmodighet. Vær positiv. Mye ros Anonymkode: b7a55...eb6
Minlillelykke Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 Vår er ikke så langt unna 2.5, og han er overhodet ikke klar for bleieslutt. Har ingen interesse for potte eller do. I vår bhg kan de bruke bleie så lenge de trenger det, heldigvis. Bleieslutt må komme naturlig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 Er det bare jeg som reagerer på at bhg forsøker presse frem bleieslutt? Høres veldig merkelig ut?! Anonymkode: da11f...a76 1
Papirfly Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Fint med tilbakemelding fra dere som sier at bleieavvenning er mulig å gjennomføre på vinteren også Jeg ser bare for meg at det må bli så mye mer styr, ikke kan hun gå så bar inne som hun gjør nå, det vil bli masse uhell i vinterdressen osv... Men, men, den tid den sorg, vi får bare la det ta den tiden det tar TS Anonymkode: a8bb8...353 Det går fint å bruke bleie under vinterdressen, altså. Så tas bleia av igjen når barnet kommer inn og blir satt på do/potte. :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå