Gå til innhold

Vurderer å starte AS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff! Det er så mange nye ord og begrep å sette seg inn i.

 

Jeg har et enkeltmannsforetak nå, men vurderer å opprette AS. Men syns det er så mye å sette seg inn i.

Kan det være lurt p benytte seg av et firma til dette? Eller gjør man det like godt selv? Ser det er firmaer som reklamerer på nett om at de kan gjøre de for meg, til en liten sum. Og hvordan er dette med tinginnskudd? Jeg har forstått det slik at man trenger 30.000 som aksjekapital, men at man også kan bruke gjenstander. Jeg skal snart til å kjøpe noe nytt utstyr, så for meg ville det vært perfekt å kjøpe utstyr, og samtidig brukt dette som tinginnskudd. Noen ulemper med det? 

Og kan jeg opprette AS når som helst? Eller bør jeg vente til nyttår? 

 

Dette er så forvirrende at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne, eller hva jeg skal spørre om.

Anonymkode: af16c...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du gå over til AS?

Jeg angret veldig på at jeg gikk fra Enk til AS så tidlig som jeg gjorde. Så utrolig enkelt med Enk, og så mye mer styr med AS.
Huske å levere a-melding, aksjekapitaloppgave, årsregnskap med mer. Huske å sette penger på skattetrekkskonto osv. I år fikk jeg utvidet bokettersyn i tillegg.

Dersom du virkelig vil ha AS:
Mye enklere å opprette med aksjekapital enn tinginnskudd. Dersom du ikke har noen materielle ting som skal overføres fra enk til AS, ville jeg lagt ned enket og opprettet et AS - og så kjøpt inn tingene etterpå. Det er det enkleste. Å nedlegge enk og opprette AS fikser du selv i Altinn.


Dersom du oppretter nå, må du regnskapsføre for både enk og AS i 2017. Men det tenker jeg går fint. 

 

Endret av Rufino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så usikker anbefaler jeg deg å få tak i en regnskapsfører.  De kan hjelpe deg både med etableringen og føring i fremtiden.  Jeg har ikke satt meg inn i disse firmaene som reklamerer for å sette opp firma for deg, men jeg får en generelt dårlig følelse av dem.  Noen er sikkert helt OK og legitime, men mange prøver nok å lure penger ut av forvirrede og uvitende folk.  Det er tross alt svært enkelt å starte firma i Norge.

Du kan fritt velge om de 30.000 skal være penger, ting eller en blanding.  Eneste ulempen med å bruke ting er at man gjerne trenger penger også i starten.

AS kan du starte opp når som helst på året.  Eneste grunnen til å utsette det er hvis du tenker at du ikke kommer til å ha noe drift i år og derfor vil slippe papirarbeidet for 2017.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også å legge ned enk og starte nytt as. Vi har omdannet, og det var mye styr. Må ha revisorgodkjennelse bl.a. på verdiene som overføres. 

Vi valgte å omdanne for å skille privat og bedriftens økonomi og kunne ta ut lønn istedet for å få hele overskuddet som lønn. 

i tillegg er det en del andre ting, som at en blant annet kan ta husleie hos seg selv i as, men ikke i enk. 

Her er også mannen ufør som gir begrensning i hva han kan tjene, og da har en mer kontroll på dette i as, sidn han tar ut lønn.

Anonymkode: 7542f...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha tingsinnskudd må en revisor bekrefte dette. Det koster deg kjapt noen tusenlapper. Bedre med penger. 

Få deg regnskapsfører. De hjelper deg med alt, og sørger for at du ikke går i noen feller. 

Anonymkode: 42538...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også å legge ned enk og starte nytt as. Vi har omdannet, og det var mye styr. Må ha revisorgodkjennelse bl.a. på verdiene som overføres. 

Vi valgte å omdanne for å skille privat og bedriftens økonomi og kunne ta ut lønn istedet for å få hele overskuddet som lønn. 

i tillegg er det en del andre ting, som at en blant annet kan ta husleie hos seg selv i as, men ikke i enk. 

Her er også mannen ufør som gir begrensning i hva han kan tjene, og da har en mer kontroll på dette i as, sidn han tar ut lønn.

Anonymkode: 7542f...acc

Mannen kan ta ut utbytte fra selskapet, som ikke har noen begrensning mot trygden. Dette gjelder uansett størrelse på utbyttet. Han kan også selvfølgelig ta ut lønn også/eller i tillegg, men her kommer det begrensninger mot trygden.

Anonymkode: 5124e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen kan ta ut utbytte fra selskapet, som ikke har noen begrensning mot trygden. Dette gjelder uansett størrelse på utbyttet. Han kan også selvfølgelig ta ut lønn også/eller i tillegg, men her kommer det begrensninger mot trygden.

Anonymkode: 5124e...eb3

Ja, men ikke på enkeltmannsforetak. Der registreres alt som inntekt.

Anonymkode: 7542f...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 23.45, Kara W skrev:

Når du er så usikker anbefaler jeg deg å få tak i en regnskapsfører.  De kan hjelpe deg både med etableringen og føring i fremtiden.  Jeg har ikke satt meg inn i disse firmaene som reklamerer for å sette opp firma for deg, men jeg får en generelt dårlig følelse av dem.  Noen er sikkert helt OK og legitime, men mange prøver nok å lure penger ut av forvirrede og uvitende folk.  Det er tross alt svært enkelt å starte firma i Norge.

Du kan fritt velge om de 30.000 skal være penger, ting eller en blanding.  Eneste ulempen med å bruke ting er at man gjerne trenger penger også i starten.

AS kan du starte opp når som helst på året.  Eneste grunnen til å utsette det er hvis du tenker at du ikke kommer til å ha noe drift i år og derfor vil slippe papirarbeidet for 2017.

 

Jeg betalte noen hundrelapper for et firma. De gjør nesten ingen ting men det var verdt å slippe styret. Litt som å betale noen femten hundre for å vaske bilen min, det er ikke spesielt vanskelig å gjøre det selv, men jeg vil heller gjøre andre ting med tiden min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke på enkeltmannsforetak. Der registreres alt som inntekt.

Anonymkode: 7542f...acc

Ja, men du sa dere nettopp hadde omdannet til AS.

Anonymkode: 5124e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg betalte noen hundrelapper for et firma. De gjør nesten ingen ting men det var verdt å slippe styret. Litt som å betale noen femten hundre for å vaske bilen min, det er ikke spesielt vanskelig å gjøre det selv, men jeg vil heller gjøre andre ting med tiden min.

Ja, som å tjene de 1500 som må til for å få vasket bilen:fnise:.

Anonymkode: 5124e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...