AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #41 Skrevet 8. juli 2017 Jeg fødte på natt, far måtte dra hjem da jeg ble trillet ned på barsel. Delte rom med en annen dame. Synes i grunn det gikk helt greit. Far kom og var med oss store deler av dagen, dro hjem tidlig kveld Jeg var der vel bare ca 3 døgn, fikk hjelp når jeg trengte det og klarte meg ellers greit selv. Hadde jeg vært svært medtatt etter fødsel hadde jeg kanskje savnet å ha mannen min der på natt, men vi fikk ofte tilsyn av personalet der så tror jeg ville fått god hjelp uansett om jeg hadde hatt behov for mer. Anonymkode: cbefd...565 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #42 Skrevet 8. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt du vet ALDRI hvordan fødselen går. Du kan være så forhåndskvalifisert du bare vil, men du har INGEN garantier for at du eller baby ikke har behov for akutt medisinsk hjelp. Det er egoistisk å ta den risken på vegne av ditt barn, bare for at DU skal 'slappe bedre av'. Anonymkode: fc41e...b1e Nå er det og en stor fordel for barnet at mor slapper av. Man har ingen garantier for at du får den hjelpen du trenger på sykehus heller, det er flere som har mistet barn under fødsel pga for dårlige personalet osv. Det er fordeler og ulemper. De som velger å føde hjemme fortjener ikke refs av sånne som deg. Det er ikke bare for å slappe bedre av vettu, Skjærp deg litt a, prøv i det minste å bruk hue. Anonymkode: aacb0...3a0 3
Gjest GulSol Skrevet 9. juli 2017 #43 Skrevet 9. juli 2017 Far fikk bli gratis de 2 ukene vi var der. Han kunne for min del dratt hjem før første natta, det var så forbanna irriterende å ha han der.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #44 Skrevet 9. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt du vet ALDRI hvordan fødselen går. Du kan være så forhåndskvalifisert du bare vil, men du har INGEN garantier for at du eller baby ikke har behov for akutt medisinsk hjelp. Det er egoistisk å ta den risken på vegne av ditt barn, bare for at DU skal 'slappe bedre av'. Anonymkode: fc41e...b1e Statistikken taler for seg selv. Svært mange ferre har komplikasjoner og revner hjemme. Ferdig snakka.. Så det viser seg visst at å slappe bedre av hjelper mye.. Anonymkode: c980c...027 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #45 Skrevet 9. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Statistikken taler for seg selv. Svært mange ferre har komplikasjoner og revner hjemme. Ferdig snakka.. Så det viser seg visst at å slappe bedre av hjelper mye.. Anonymkode: c980c...027 Nå er det så få som føder hjemme i Norge, at statistikkgrunnlaget ikke er spesielt stor. Og når man også tar med inn i beregningen at det er strenge kriterier for hvem sol får føde hjemme så blir datagrunnlaget uegnet for sammenligning. Når det er sagt så lekte jeg med tanken på hjemmefødsel selv, og synes absolutt at det tilbudet skal ivaretas for de som har mulighet og ønsker det. Anonymkode: fce63...52c 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #46 Skrevet 9. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det og en stor fordel for barnet at mor slapper av. Man har ingen garantier for at du får den hjelpen du trenger på sykehus heller, det er flere som har mistet barn under fødsel pga for dårlige personalet osv. Det er fordeler og ulemper. De som velger å føde hjemme fortjener ikke refs av sånne som deg. Det er ikke bare for å slappe bedre av vettu, Skjærp deg litt a, prøv i det minste å bruk hue. Anonymkode: aacb0...3a0 Sjansen for nødvendig medisinsk hjelp er selvsagt større på et sykehus, enn hjemme hvor hjelpen rett og slett ikke er tilgjengelig. At mor slapper av er vel og bra, men det hjelper ikke om barnet dør på grunn av komplikasjoner. Det er ikke refs det er fakta. Man får bestemme selv om man syntes det er verd risikoen. Anonymkode: fc41e...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #47 Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det så få som føder hjemme i Norge, at statistikkgrunnlaget ikke er spesielt stor. Og når man også tar med inn i beregningen at det er strenge kriterier for hvem sol får føde hjemme så blir datagrunnlaget uegnet for sammenligning. Når det er sagt så lekte jeg med tanken på hjemmefødsel selv, og synes absolutt at det tilbudet skal ivaretas for de som har mulighet og ønsker det. Anonymkode: fce63...52c Min familie er fra Nederland. I nederland føder nesten alle hjemme. Førstegangsfødende, tvillinger...ja alle! Hvis det hadde vært så forferdelig risikabelt, hvorfor er det da helt standard å gjøre det i Nederland? Anonymkode: 56fc9...a85
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #48 Skrevet 9. juli 2017 Fødte på Ullevåll, ca kl 18. Vi ble vel trillet ut av føden i 20-21tiden, og vi fikk en vennlig beskjed om at far måtte dra kl 23 av hensyn til nattesro for den andre på rommet. Ikke noe sure miner på det. Vi var nok begge litt på gråten der - det føltes veldig skummelt, men det gikk overraskende greit egentlig. Vi hadde uansett veldig kort vei hjem, så det tok han ikke timer å komme neste dag liksom. Så var han der neste døgn hele tiden utenom siesta, og så utpå kvelden fikk vi mast oss til barselhotell(vi var egentlig prioritert pga min helse, jordmor hadde også notert dette - men likevel kom mange før oss i køen som ikke hadde behov, de brydde seg ikke særlig om det var min erfaring). Jeg var egentlig ikke i stand til å ta vare på ungen selv, kunne ikke reise meg selv/gå/tisse selv osv i starten - og derfor kom ammingen ikke igang heller uten at noen plukket opp det. På barselhotellet synes jeg å huske at vi var i ca 4-5 dager, og vi betalte ikke mer enn 1500-1800 kr for fars opphold for alle de dagene. Det gikk igrunnen greit at far dro, men han gikk forbi en annen som sov midt på natta på en benk i ei gang - han hadde visstnok flere timers returtid hjem, og valgte bare å sove "ulovlig" på en benk på sykehuset så han skulle få være med dem dagen etter. Anonymkode: c5b60...8a9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #49 Skrevet 9. juli 2017 Far dro hjem noen timer etter at minsten hadde kommet. Synes det var helt greit. Det synes han også. Han hadde nok fått bli over natta om han hadde "kranglet på det" tror jeg. Men vi bodde uansett ikke langt unna sykehuset så han sov hjemme og kom innom etter jobb dagen etter, ikke noe problem. Anonymkode: 5a3bc...0f3
Arkana Skrevet 9. juli 2017 #50 Skrevet 9. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Statistikken taler for seg selv. Svært mange ferre har komplikasjoner og revner hjemme. Ferdig snakka.. Anonymkode: c980c...027 Det er jo fordi man på forhånd siler ut de som man vet sannsynligvis vil ha en ukomplisert fødsel. Bare de aller friskeste og som ikke har risikofaktorer (røyking, overvekt, overtid osv) får føde hjemme, så det er ikke rart at de har færre komplikasjoner. De ville hatt like få komplikasjoner under en sykehusfødsel også, for det er ikke det å være hjemme som gjør fødselen komplikasjonsfri. Forøvrig kan man ikke sammenligne Norge med Nederland. Systemet der er er lagt til rette for hjemmefødsler, men også de siler ut hvem som kan føde hjemme og hvem som bør føde på sykehus. Nederland er et lite og tett befolket land hvor alle innbyggere bor et steinkast fra sykehus. Hjemmefødsel i Nederland kan derfor i beste fall sammenlignes med hjemmefødsel i større byer som Oslo eller Trondheim, men ikke på tettsteder med større avstand til sykehus og hvor jordmødrene ikke er vant til hjemmefødsler. Det er forøvrig helt feil at "nesten alle" føder hjemme i Nederland. Tallet ligger på ca 30%. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #51 Skrevet 9. juli 2017 Er det forresten ts som lurer på dette med hjemmefødsel, eller er det noen andre som har kuppet tråden og gjort den om til en debattråd rundt hjemmefødsel? Anonymkode: 04042...cc5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #52 Skrevet 9. juli 2017 På 8.7.2017 den 15.20, AnonymBruker skrev: Hvorfor velge det når man kan føde hjemme? Dessuten så blir man ikke flyttet over på barsel hotell før et døgn etter første dagen på barsel her. Og da hadde nok jeg allerede vært klar for å hjem hvis barnet et friskt så klart. Anonymkode: aacb0...3a0 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det forresten ts som lurer på dette med hjemmefødsel, eller er det noen andre som har kuppet tråden og gjort den om til en debattråd rundt hjemmefødsel? Anonymkode: 04042...cc5 Nei, var ab...3a0 som begynte med "hvorfor ikke bare føde hjemme, isteden for barselshotellet" Anonymkode: fc41e...b1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå