AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Tenker på de populære studiene som er nå om dagen, som tidligere har vært lavere poenggrense for å komme inn på, har økt drastisk de siste årene. Men det kan jo ikke fortsette i dette tempoet? Ett sted må det jo stoppe? Har skjønt at prestisjestudier som jus, medisin, odontologi, psykologi etc. har vært ganske stabil med høye poenggrenser, men tror dere at lærerstudier, sykepleierstudier og sosiologi f.eks kommer opp mot de grensene? Kan det virkelig gå opp mot 3 poeng for hvert år? Prøver bare å roe ned en overspent sjel før hovedopptaket. Anonymkode: d225d...f55
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Det er blitt så utrolig enkelt å få gode karakterer, gjennom reformendringer og sosiale medier. Mange gjør ikke engang sitt eget skolearbeid og de fleste som er på godfot med lærerne sine klarer lett å både snakke opp karakteren og ikke minst ta et skippertak på slutten av semesteret å få en god karakter. Det kommer bare til å fortsette å øke fremover. Anonymkode: c918f...846
Gjøksuppe Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Se bare på ingeniørstudiene, fra å ligge opp mot jus til å ikke ha mer en et par søkere i mange retninger relatert til offshore. Poeng følger ofte etterspørsel og lønnsnivå på arbeidsmarkedet. Utenom tullestudier som journalist som av en eller annen grunn har en kunstig høy poenggrense. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Det er flere søkere hvert år. Søkerne er kjent med de tidligere poenggrensene og etterstreber å få en poengsum som er høyere enn dette. Det er fortsatt mange studier som har ledige plasser eller som ikke rikker seg poengmessig, men dette er jo de ikke-populære studiene. Når det gjelder populære studier (ja, sykepleie er et kjempepopulært studium og er det studiet med høyest søkertall på NTNU blant annet) er det klart at disse vil stige. Anonymkode: 1524e...26a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Så lenge det er populære studier, med flere søkere enn det er plass til, så vil snittet på opp. Det kan godt være at sykepleier til slutt havner rett under 6 i snitt. Eneste måten man kan personlig unngå dette er å gå ut av skolen med toppkarakterer. Anonymkode: bcb4f...ba1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Det er enklere å få gode karakterer nå enn før, og det økes hvert år med antall som søker til høyere utdanning uten at det økes noe særlig i antall plasser. En kombinasjon av dette vil ikke være stabiliserende fremover. Anonymkode: ceff1...da5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 Et annet problem er at folk kan gå opp til privatisteksamen så mange ganger de vil/må for å komme inn på studiene de ønsker, så om det blir helt ekstremt kan vi kanskje se at folk går ut av videregående, halvparten kommer inn på studier og resten bruker noen år på å ta opp fag til de er på samme nivå. Mange av de som ikke får studieplass til høsten, kommer også til å ta opp fag fra videregående for så å søke igjen neste år, og slik baller det på seg år etter år. Det kan også være vanskelig å få jobb i norge, så de som har tatt en bachelor eller master, og så ikke får jobb kan søke seg inn på nytt innen noe annet i håp om å være mer attraktiv på jobbmarkedet, det fører også til at det kan bli vanskeligere for de uten utdannelse å komme inn. Anonymkode: 809a0...003
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Ja det må stoppe et sted, men taket er langt fra nådd. Ta bare en titt på situasjonen i Korea, Japan og andre asiatiske land. Der er konkurransen om å studieplassen så stor at elever jobber 12 eller mer hver dag for å komme inn på ganske enkle studier. Alt skyldes konkurranse. Ikke studiets vanskelighetsgrad. Hvis Norges befolkning fortsetter å vokse uten at antall studieplasser følger etter, vil vi få samme situasjon her. Faktisk er antall studieplasser tilgjengelig på landsbasis i dag, det samme som på 90-tallet da vi kun var 4 millioner innbyggere. Så det sier seg selv at konkurransen har blitt hardere. Og hardere blir den, fordi nye studieplasser ikke er et prioritert samfunnsområdet. Anonymkode: eb313...c5a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 Ja, det blir bare verre og verre. Nå er jeg 39 år, og da jeg gikk ut av videregående, så startet jeg rett i jobb. For da var det lett, og få seg en fast 100% stilling. Mens for de som går ut av videregående nå, er det mer eller mindre umulig. De skal jo være glade, bare de får være vikar på kiwi. Dermed blir de tvunget til å ta utdannelse. Nå har jeg barn, som er tenåringer, største er 16 år. Og kjenner jeg er bekymret for framtiden deres. For om de vil klare å oppnå drømmene sine. Det ene barnet, drømmer om et av de yrkene, som det er veldig vanskelig å komme inn på studiet til. Og det nytter jo ikke å være bare en av de beste i klassen lenger, du skal være den beste, av de beste. Anonymkode: 9828c...b7c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 Uff, ikke noe positivt altså. Da kan jeg sikkert se langt etter plass år med bare 1,8 poeng over poenggrensen i fjor Anonymkode: d225d...f55
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 I fjor var der 886 søkere på spl med 245 plasser. (Førstepri). I år er det 940 søkere på 275 plasser (førstepri). UiS Anonymkode: d225d...f55
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Skrevet 7. juli 2017 Jeg er jo en av de som har tatt VGS i voksen alder med 100% jobb ved siden av og unger i u.skole å følge opp, så jeg er jo rimelig stolt av hva jeg har klart å oppnå. Likevel kommer jeg ikke på mer enn 4 i snitt og 48 konkurransepoeng. Det må jo være noen som har hatt et mål å slå forrige års poenggrenser (det har jeg klart med 1,8 poeng) men klarte ikke å få til over 50. Da kommer jeg sikkert alltid til å henge etter de som kommer inn til at jeg like så greit kan søke medisin med karakterene til slutt hvis dette er en never ending story. Anonymkode: d225d...f55
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Skrevet 7. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jo en av de som har tatt VGS i voksen alder med 100% jobb ved siden av og unger i u.skole å følge opp, så jeg er jo rimelig stolt av hva jeg har klart å oppnå. Likevel kommer jeg ikke på mer enn 4 i snitt og 48 konkurransepoeng. Det må jo være noen som har hatt et mål å slå forrige års poenggrenser (det har jeg klart med 1,8 poeng) men klarte ikke å få til over 50. Da kommer jeg sikkert alltid til å henge etter de som kommer inn til at jeg like så greit kan søke medisin med karakterene til slutt hvis dette er en never ending story. Anonymkode: d225d...f55 Hvorfor ta sorgene på forskudd? Ja, poengrensene vokser for hvert år, men ikke alle år har samme vekstrate. At du har 1,8 poeng "å gå på" kan være nok i år. Og det kan være utilstrekkelig i år, men nok neste år. På individuelt plan vil variasjonene være store. Mens de lange samfunnstrendene peker oppover. Dette er litt som forskjellen mellom vær og klima. Anonymkode: eb313...c5a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Skrevet 7. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jo en av de som har tatt VGS i voksen alder med 100% jobb ved siden av og unger i u.skole å følge opp, så jeg er jo rimelig stolt av hva jeg har klart å oppnå. Likevel kommer jeg ikke på mer enn 4 i snitt og 48 konkurransepoeng. Det må jo være noen som har hatt et mål å slå forrige års poenggrenser (det har jeg klart med 1,8 poeng) men klarte ikke å få til over 50. Da kommer jeg sikkert alltid til å henge etter de som kommer inn til at jeg like så greit kan søke medisin med karakterene til slutt hvis dette er en never ending story. Anonymkode: d225d...f55 Veldig sjeldent at poenggrensen hopper med to poeng på ett år. Det kan skje, men dette er veldig lite sannsynlig. Anonymkode: 1524e...26a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #15 Skrevet 7. juli 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ta sorgene på forskudd? Ja, poengrensene vokser for hvert år, men ikke alle år har samme vekstrate. At du har 1,8 poeng "å gå på" kan være nok i år. Og det kan være utilstrekkelig i år, men nok neste år. På individuelt plan vil variasjonene være store. Mens de lange samfunnstrendene peker oppover. Dette er litt som forskjellen mellom vær og klima. Anonymkode: eb313...c5a Greit å ta sorgene på forskudd så kan jeg heller bli glad om jeg kommer inn. Altså poenggrensen var først 47,5 også 46,2 i supplering. Kan jo være flere kom inn etter det med lavere men det får jeg aldri vite 😮 Anonymkode: d225d...f55
Sillyline Skrevet 7. juli 2017 #16 Skrevet 7. juli 2017 Attraktive studier som mange søker på, kommer til å kreve høyere karakterer for å komme inn. Her jeg bor for eksempel, ble det veldig mye vanskeligere å komme inn da det ble NTNU her. Da ble jo alt mye mer attraktivt, og vi fikk mye høyere søkertall. Ergo, søker han på et studie som blir mer og mer populært, så kan det skje.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #17 Skrevet 7. juli 2017 Høy etterspørsel samt glorifisering av enkelte yrker/karriereveier er med på å diktere utfallet av poenggrensene for hvert år. For 4 år siden så ville de fleste ikke bli sykepleier, men nå vil plutselige alle, spesielt flinkisene, fordi man leser om hvor lett det er å få jobb og hvordan arbeidsmarkedet har behov for de. Med det sagt, kommer det også på området. F.eks. sykepleiestudiene i Oslo øker dramatisk ift. syk.studiene i Narvik... Hvis mediene skriver om hvor fantastisk oljeindustrien er og hvordan man kan tjene fett hvis man blir ingeniør, da vil trolig snittet til disse studiene øke igjen. Anonymkode: 8d15b...517 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 Nei, jeg tror ikke sykepleierstudier og lærestudier vil komme opp på disse nivåene. Antallet elever som får gode karakterer i primæropptaket vil mest sannsynlig ikke øke noe særlig, og hvis halve klassen plutselig skulle fått karakteren 6, så betyr det at nivået for å oppnå karakteren må økes. Grunnen til at poenggrensen for dette studiet økes, tror jeg er fordi det per i dag anses som et veldig trygt valg. Det betyr at personer som ellers ville søkt andre studier, heller velger å søke sykepleien. Hvis forestillingen om sykepleieryrket som trygt yrke skulle endres, så tror jeg vi ville se en kraftig knekk i antall søkere. Anonymkode: 1fb88...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 Fag som sykepleie vil aldri få et skyhøyt snitt. Det er noen folk med gode karakterer som søker seg til sykepleie, pga engasjement for faget og ville "redde" mennesker eller bare vil ha sikker jobb men overvekten av folk som har svært gode karakterer har det fordi de liker å utfordres intellektuelt som aldri vil søke seg til f.eks sykepleie om de har andre valg fordi sykepleie er et hovedsaklig praktisk fag og lite mentalt utfordrende som jobb. Det endrer seg ikke selv om sykepleie kan bli et "poppisfag" for noen år. Anonymkode: 3d434...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå