AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg og kjæresten min kommer snart til å flytte sammen, og jeg bare lurer på hvordan andre gjør det med fordelingen av matutgifter? Jeg er småspist, og han blir aldri mett, spiser ofte dobbelt så mye som meg. Da synes jeg det blir urettferdig at utgiftene skal fordeles 50/50. Hvordan gjør andre det? Anonymkode: 0a653...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Del Skrevet 7. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og kjæresten min kommer snart til å flytte sammen, og jeg bare lurer på hvordan andre gjør det med fordelingen av matutgifter? Jeg er småspist, og han blir aldri mett, spiser ofte dobbelt så mye som meg. Da synes jeg det blir urettferdig at utgiftene skal fordeles 50/50. Hvordan gjør andre det? Anonymkode: 0a653...552 Du virker gnien. Da må du jo sitte å regne på nøyaktig hvert måltid og så regne ut pris av hvert gram da... Anonymkode: bbaac...238 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 7. juli 2017 #3 Del Skrevet 7. juli 2017 Han betaler 2/3 og du 1/3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 7. juli 2017 #4 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg tenkte at slik jevner seg ut... hvem bruker mest varmtvann i dusjen? Hvem bruker mest strøm? Etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 7. juli 2017 #5 Del Skrevet 7. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du virker gnien. Da må du jo sitte å regne på nøyaktig hvert måltid og så regne ut pris av hvert gram da... Anonymkode: bbaac...238 Det er langt fra nødvendig. Et månedsbudsjett for to personer for mat er kr 5030 i følge sifo. Hun betaler 1677k3 og han betaler 3353kr. Det er vel null problem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 7. juli 2017 #6 Del Skrevet 7. juli 2017 Med mindre du har veldig dårlig råd så syntes jeg det virker litt gnient å regne på slikt. Skal dere finregne på alle utgifter da? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg hadde definitivt gått i minus av å dele 50/50 på matutgifter, men jeg hadde ikke sagt noe om det tror jeg. Det blir så dårlig stemning av sånt. Andre ting blir gjerne betalt av felleskontoen, som tamponger og bind, og andre ting jeg bruker mer av enn han. Selvom jeg totalt sett er mye billigere i bruk enn han. Anonymkode: e2532...97e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Del Skrevet 7. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvom jeg totalt sett er mye billigere i bruk enn han. Billigere i drift. Anonymkode: f6560...893 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Runnershigh Skrevet 7. juli 2017 #9 Del Skrevet 7. juli 2017 Det er en tanke som aldri har slått meg! Kunne ikke falt meg inn å skulle betale mindre enn mannen foridi jeg spiser mindre 🤔 Da hadde jeg følt meg sikkelig gnien. Noen av matvarene som jeg spiser er nok dyrere, fordi jeg gjerne spiser mer avocado, frukt osv, mens mannen spiser grovbrød med enkelt pålegg. Så da måtte det virkelig finregning til for å se hvordan utgiftene skulle deles. Er glad jeg var delt økonomi, og utgiftene betales fra en felles konto ☺️ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Del Skrevet 7. juli 2017 Her i huset spiser jeg mest mat, men samboeren mest godteri. Jeg bruker mest penger på kafe, mens hun bruker mest på hobby. Jeg kjøper dyrere klær, mens hun bruker langt mer på velværeprodukter. Jeg har størst familie å kjøpe gaver til, mens hun bruker mest på reising. Jeg bruker mest på helse og medisiner, mens hun bruker mest på trening. Dersom ikke alle punktene peker en og samme vei, jevner sånne ting seg ut over tid. Gi etter evne og få etter behov. Er det ikke det som er kjernen i å dele livet med noen? Anonymkode: ee858...065 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Del Skrevet 7. juli 2017 Enig i at en slik deling er gnien, med mindre den ene parten spiser gåselever og rusisk kaviar eller andre særdeles dyre varer. Du bruker kanskje mer dopapir TS? Og kjøper bind og tamponger? Anonymkode: e6c13...c6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Del Skrevet 7. juli 2017 Hvis du har dårlig råd og er redd for at matvanene hans driver opp denne budsjettposten til et punkt du ikke har råd til, kan det være verdt å snakke med ham om det, men ellers tenker jeg at kvinner ofte er dyrere i drift på andre dagligvarer (hudpleie f.eks.), så det jevner seg ut. Og ikke minst at et delt liv er et delt liv. Anonymkode: d4313...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosetelys Skrevet 7. juli 2017 #13 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg tenker at når man bor sammen så deler man likt. Syns separat økonomi høres fryktelig tungvindt ut. Jeg hadde uten tvil gått i minus med en sånn ordning. Min kjæreste spiser for mer enn meg og ungene gjør til sammen, allikevel vil jeg ikke krangle på det om vi en gang flytter sammen. Jeg har lite penger nå, han har enda mindre, begge skal studere, jeg kommer til å tjene ca 1/3 av hans lønn når han er ferdig utdannet (jeg blir ferdig først og kommer til å tjene mer penger først). Litt avhengig av hvilket land vi velger å bosette oss i hvor mye han kommer til å tjene, men han vil uansett tjene mer enn meg. Om ikke den jeg velger å dele livet mitt med har samme syn på økonomi som jeg har kommer det ikke til å funke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Del Skrevet 7. juli 2017 Kommer an på synes jeg, dere kan jo sette opp ukesmeny og planlegge hva dere skal ha til middag, samt legge til brød og det dere spiser til frokost/lunsj/kvelds, dette bør deles likt synes jeg selv om samboeren din kanskje tar en skive mer enn deg. Spiser han mye utenom normale måltider, og du ingenting, kan han kanskje betale for det selv? Anonymkode: f9613...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. juli 2017 #15 Del Skrevet 7. juli 2017 Nå er det ikke nødvendigvis slik at det er mengdene man spiser som er avgjørende for hvor store matutgiftene er så hvis dere skal fordele dette helt "rettferdig" så må dere se på eksakt hvor mye og hva dere spiser. Men som flere her sier så vil dette som regel jevne seg ut. Om ikke annet så over tid. Kanskje dusjer du for eksempel oftere og lenger? Vasker mer klær? Skal man fordele alle utgifter helt rettferdig så må man nesten ha hver sin hylle i kjøleskapet og myntautomat i dusjen. Men da vil jeg jo si at noe av vitsen med å bo sammen faller bort også... Hyggelig blir det i hvert fall ikke! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #16 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg er enig med TS, mat kan være veldig dyrt hvis man bare handler i vei, og når hun spiser så mye mindre er det da absolutt lov å ikke ville betale halvparten. Jeg ville gjort det enkelt; se hva du faktisk bruker en måned, rund opp til nærmeste passende tall, og spør samboeren din om det er greit at du betaler den summen. Anonymkode: ffd99...438 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #17 Del Skrevet 7. juli 2017 Det har jeg aldri tenk på noen gang. Bodd med en håndtverker som spise som en kar. Vi delte 50/50 ved å betale kurven annenhver gang. Det jevnet seg ut over tid. På samme måte som strøm, vann og renovasjonavgift. Bredbånd og daværende fasttelefon og NRK lisens. Bensin til bilen var det oftest han som betalte siden han kjørte mest. De totale utgiftene jevner seg ut over litt tid. Anonymkode: 1d213...51e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 7. juli 2017 #18 Del Skrevet 7. juli 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har dårlig råd og er redd for at matvanene hans driver opp denne budsjettposten til et punkt du ikke har råd til, kan det være verdt å snakke med ham om det, men ellers tenker jeg at kvinner ofte er dyrere i drift på andre dagligvarer (hudpleie f.eks.), så det jevner seg ut. Og ikke minst at et delt liv er et delt liv. Anonymkode: d4313...be4 menn er faktisk regnet som dyrere i drift totaltsett, i følge sifo... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simmis Skrevet 7. juli 2017 #19 Del Skrevet 7. juli 2017 Nå har jeg og mannen bodd sammen i mange år, men siden vi flyttet sammen har vi hatt felles økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #20 Del Skrevet 7. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri tenk på noen gang. Bodd med en håndtverker som spise som en kar. Vi delte 50/50 ved å betale kurven annenhver gang. Det jevnet seg ut over tid. På samme måte som strøm, vann og renovasjonavgift. Bredbånd og daværende fasttelefon og NRK lisens. Bensin til bilen var det oftest han som betalte siden han kjørte mest. De totale utgiftene jevner seg ut over litt tid. Anonymkode: 1d213...51e Men dersom du synes det er greit å skjevdele bensin pga forbruk, hvorfor ikke mat? Vi kunne aldri skjevdelt bensin, for hvor man jobber og hvor man bor er ofte resultat av kompromiss som par. Like unaturlig å skjevdele.. Anonymkode: 1da15...079 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå