Gå til innhold

Kattungen trives ikke. Omplassere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har komt i den leie sitasjonen at vi sitter med en kattunge som ikke trives her. Hun har størst problemer med barnet som er 3 år, det voksne kan hun på gode dager komme bort å lukte på. Hun er mye sint og er stort sett totalt avvisende. Dyrlegen har sett på henne og hun mener katten er helt frisk. Vi har bare hatt henne i 1 mnd, altså er hun 16 uker. Har hatt flere katter i mitt liv, men aldri vært bort noe sånt.

Spørsmålet er om vi bør prøve å omplassere henne allerede nå? Hvordan sorterer man ut de usæriøse i så fall? Tror hun hadde likt rolige,barnløse voksne mye bedre. Bør hun få lenger tid her før vi omplasserer?

Anonymkode: 86f07...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun et sted hun kan trekke seg tilbake, der barnet ikke kommer til? Viktig at hun har et sted hun er trygg. Er kattungen trygg på dere? Ville uansett ventet en måned, nå er mange på ferie og mange katter blir dumpet. Om du ender opp med å omplassere katten, ville jeg ikke gitt den bort gratis. Sett krav om kastrering, eller helst få den kastrert før dere omplasserer og selg den for å omtrent dekke utgiftene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Har hun et sted hun kan trekke seg tilbake, der barnet ikke kommer til? Viktig at hun har et sted hun er trygg. Er kattungen trygg på dere? Ville uansett ventet en måned, nå er mange på ferie og mange katter blir dumpet. Om du ender opp med å omplassere katten, ville jeg ikke gitt den bort gratis. Sett krav om kastrering, eller helst få den kastrert før dere omplasserer og selg den for å omtrent dekke utgiftene. 

Hun er trygg på meg. Hun har egen soveplass som hun trives med og som ungen ikke når. Hun skal chippes og vaksineres nå til uka uansett hva vi ender opp med å gjøre.

Problemet med å vente til hun kan kastreres er jo at hun må mistrives i flere mnd til.

Vi får vente en mnd og se som du sier ☺

Skrevet

Jeg tenker at du skal prøve litt lenger. Dersom kattungen ikke er vant til barn fra før, vil det ta litt tid. Barn er veldig bråkete og generelt brå i oppførselen sin enn hva voksne er, så det er ikke rart om hun er skeptisk. Gi det tid, og lær barnet ditt hvordan man skal håndtere kattunger. Kanskje barnet skal holde seg unna kattungen i begynnelsen, og heller la kattungen komme til seg når den er klar.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Dere kan kastrere henne tidligere enn som så. Anbefalt vekt før kastrering er ca. 2 kg - dette burde dyrlegen ha fortalt dere. Mange oppdrettere kastrerer kattene rundt 14 ukers alder (før salg, med andre ord), det er helt uproblematisk. Har dere gitt ungen klare regler for hvordan katten skal håndteres? Hvis ungen er voldsom med katten er det kanskje ikke rart hun er skeptisk.. Barn er jo gjerne litt nysgjerrige og ting kan fort eskalere. Kan hende kattungen synes det er mye lyd og ustabile utslag fra barnet; unger er jo ikke så lette å forutse bestandig :fnise: Katter har ulike personligheter akkurat slik alle andre dyr (inkludert mennesker) har. Hun er bare en baby ennå, og som andre babyer er det ikke rart om det går noen uker før hun venner seg til en helt ny livssituasjon. Bare tenk å plassere en 12 uker gammel menneskebaby i et nytt hus, langt unna mamma og søsken - det hadde selvsagt tatt tid før menneskebabyen ble vant til det også. Helt normalt. Pass på å aktivisere katten, vær sammen med henne, gi henne kvalitetsfor, lek med henne og snakk med henne, kos, løft (viktig at hun læres opp til å tolerere bæring, særlig når dere har barn), og la henne få den tiden hun trenger til å bli trygg i sitt nye hjem.

Det er heller ikke alle katter som er kosete av seg.

Endret av Strixvaria
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette handler om hvordan dere og barnet har oppført dere mot katten. Den føler seg ikke trygg på dere. Kanskje dere løfter den for mye uten at den vil, kanskje maser dere når den vil være i fred eller hvile, kanskje er bevegelsene deres for stressende og brå. Det skjer raskt hendelser man ikke får meg seg, som gjør at katten blir mer irritert. 

Dette er såfremt katten ble ordentlig sosialisert der dere fikk den fra. 

Anonymkode: d53d8...ca3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Strixvaria skrev:

Dere kan kastrere henne tidligere enn som så. Anbefalt vekt før kastrering er ca. 4 kg - dette burde dyrlegen ha fortalt dere. Mange oppdrettere kastrerer kattene rundt 14 ukers alder (før salg, med andre ord), det er helt uproblematisk. Har dere gitt ungen klare regler for hvordan katten skal håndteres? Hvis ungen er voldsom med katten er det kanskje ikke rart hun er skeptisk.. Barn er jo gjerne litt nysgjerrige og ting kan fort eskalere. Kan hende kattungen synes det er mye lyd og ustabile utslag fra barnet; unger er jo ikke så lette å forutse bestandig :fnise: Katter har ulike personligheter akkurat slik alle andre dyr (inkludert mennesker) har. Hun er bare en baby ennå, og som andre babyer er det ikke rart om det går noen uker før hun venner seg til en helt ny livssituasjon. Bare tenk å plassere en 12 uker gammel menneskebaby i et nytt hus, langt unna mamma og søsken - det hadde selvsagt tatt tid før menneskebabyen ble vant til det også. Helt normalt. Pass på å aktivisere katten, vær sammen med henne, gi henne kvalitetsfor, lek med henne og snakk med henne, kos, løft (viktig at hun læres opp til å tolerere bæring, særlig når dere har barn), og la henne få den tiden hun trenger til å bli trygg i sitt nye hjem.

Det er heller ikke alle katter som er kosete av seg.

2 kg :) 

Anonymkode: 8aba3...52a

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 kg :) 

Anonymkode: 8aba3...52a

Det har du selvfølgelig helt rett i. Gikk fort i svingene her :klaske:

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg spurte. Tok opp plagene med min mor nå. Hun sa hun har ønsket katt som selskap lenge, så jeg ringte henne. Vi ser det an med åpent sinn og mye oppmerksomhet til pus en stund. Vi beholder henne i hvertfall til hun er kastrert.

Viss det viser seg at katten aldri vil trives så tar tanta mi over den.

Igjen beklager jeg at jeg spurte og brukte tiden deres. Hadde ikke sett for meg at en slik løsning var mulig. Takker for svar! ☺

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg spurte. Tok opp plagene med min mor nå. Hun sa hun har ønsket katt som selskap lenge, så jeg ringte henne. Vi ser det an med åpent sinn og mye oppmerksomhet til pus en stund. Vi beholder henne i hvertfall til hun er kastrert.

Igjen beklager jeg at jeg spurte og brukte tiden deres. Hadde ikke sett for meg at en slik løsning var mulig. Takker for svar! ☺

Tanta mi har ønsket katt lenge*

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal da ikke beklage deg for å stille et slik spm :P det er jo derfor vi har et eget underforum for kjæledyr 

Anonymkode: b308f...d49

• Liker 5
Skrevet

Har dere erfaring med katter fra foer? Jeg tenker at om dere ikke har det, kan det kanskje ta litt tid aa laere seg aa lese katten ogsaa, om man ikke har den erfaringen allerede. Gi den tid og plass til aa vise hva den er komfortabel med. Et barn paa 3 aar er ikke gammel nok til haandtere en kattunge alene, saa den tiden de er sammen boer en av dere vaere tilstede og rettlede og forklare hva som er ok. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal da ikke beklage deg for å stille et slik spm :P det er jo derfor vi har et eget underforum for kjæledyr 

Anonymkode: b308f...d49

Enig, det er jo bare bra at du spoer! :)

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes bare det er bra at du spørr jeg ☺️

To kattunger fra samme kull kan være helt forskjellige. Ene min elske barn, men var livredd alt som duret. Den andre var stikk motsatt, livredd barn og elsker støvsugeren 😂

Kjempe fint at tanten din vi ta over om det ikke går, alle katter passer ikke hos alle. 

Men ønsker dere fortsatt en katt, så ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. De er flinke til å matche katt og hjem. Rett hjem til rett katt som de sier 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...