AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Jeg er student, 26 år gammel å studerer vernepleien. Jeg har ikke bestått medikamenteksamen og skal nå ta den på nytt i August. Har tatt den tre ganger å har siste sjanse i høst. Jobber 70% i sommer og får assistent lønn på 156 kr timen, noe som jeg synes er svært lite.. Jeg sier ja til alle ekstra vakter da jeg ønsker å tjene mer, men siden lønna er så liten så blir det ikke store summen. Jobber også mye ved siden av studiene, men penger blir det liksom ikke så mye av når lønna er så minimal.. Skal sies at jeg har jobbet i helsevesenet siden 2008, men jeg har aldri hatt noen fast stilling. Har vel derfor krav på ansinitet også? Så nylig jeg gikk opp fra 156 kr timen til 160 kr timen, men dette er for lite til at jeg har forsket ut hvorfor. Hører flere fra studiet får helsefagarbeider-lønn før de gikk opp til medikamenteksamen, men jeg synes å ha hørt at man ikke får faglønn før man har bestått alle fag andre året? Håper noen kan hjelpe meg:) Anonymkode: 7af57...838
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Dette varierer etter hvor du jobber, noen kommuner betaler mer til studenter enn andre. Om jeg som student jobbet i ene kommunen her hadde jeg 194 kr i timen, mens om jeg jobbet i nabokommunen hadde jeg bare 176. Dette var som sykepleierstudent, ferdig med 2. året, bestått alle eksamener. Hadde jeg ikke bestått alle eksamener hadde jeg ikke gått opp til 194 og 176, da hadde jeg bare fått 148 i kommunen hvor jeg fikk 176, kjenner ei som jobba der som ikke bestod ene eksamenen og hun gikk ikke opp i lønn pga det. Det du eventuelt kan gjøre er jo å kontakte lønnskontoret i kommunen du jobber og høre der. Anonymkode: a95ad...396
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, 26 år gammel å studerer vernepleien. Jeg har ikke bestått medikamenteksamen og skal nå ta den på nytt i August. Har tatt den tre ganger å har siste sjanse i høst. Jobber 70% i sommer og får assistent lønn på 156 kr timen, noe som jeg synes er svært lite.. Jeg sier ja til alle ekstra vakter da jeg ønsker å tjene mer, men siden lønna er så liten så blir det ikke store summen. Jobber også mye ved siden av studiene, men penger blir det liksom ikke så mye av når lønna er så minimal.. Skal sies at jeg har jobbet i helsevesenet siden 2008, men jeg har aldri hatt noen fast stilling. Har vel derfor krav på ansinitet også? Så nylig jeg gikk opp fra 156 kr timen til 160 kr timen, men dette er for lite til at jeg har forsket ut hvorfor. Hører flere fra studiet får helsefagarbeider-lønn før de gikk opp til medikamenteksamen, men jeg synes å ha hørt at man ikke får faglønn før man har bestått alle fag andre året? Håper noen kan hjelpe meg:) Anonymkode: 7af57...838 Hva med å fagorganisere deg for å få vurdert om lønnen din er plassert der den skal være? Anonymkode: 77caa...da2
fresia Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 jeg er også vernepleierstudent og tjener ca 159 kr i timen. blir lønnet som ufaglært, men når jeg har bestått legemiddelregninga vil jeg bli lønnet som helsefagarbeider. sånn er det i min kommune. det med ansiennitet skal gå automatisk, men greit å sjekke det om du tror du ikke har fått..?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Jeg bor i Bergen og studerer sykepleie. Får lønn som er et par kroner høyere enn ufaglært (har ca 162 nå med 4 års ansiennitet) og dette er det samme hele studieløpet. Får ikke mer om man er 1., 2. Eller 3. Års når jeg besto farmakologi og medikamentregning fikk jeg lov å gi medisiner, med samme lønn Ansiennitet må du levere inn selv med mindre det er i samme kommune tror jeg Anonymkode: dedf7...d70
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Kommunal jobb i samme kommune da selvsagt Anonymkode: dedf7...d70
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 Jeg synes det er ganske liten forskjell i lønn fra fag til utdannet vernepleier. Fag lønn ligger på 174 kr timen, men vernepleier ligger på 190 kr timen. Må si jeg er skuffet over at det er så dårlig betalt. Altså, man går tre år på Universitetet for bare 20 kr mer i timen.. Er det da vits å opparbeide seg masse lån får å få lite lønn.... Anonymkode: 7af57...838 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å fagorganisere deg for å få vurdert om lønnen din er plassert der den skal være? Anonymkode: 77caa...da2 Fagorganisere seg hvor? Anonymkode: 7af57...838
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagorganisere seg hvor? Anonymkode: 7af57...838 I et fagforbund vel? F.eks LO eller Unio Anonymkode: 8a195...77d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ganske liten forskjell i lønn fra fag til utdannet vernepleier. Fag lønn ligger på 174 kr timen, men vernepleier ligger på 190 kr timen. Må si jeg er skuffet over at det er så dårlig betalt. Altså, man går tre år på Universitetet for bare 20 kr mer i timen.. Er det da vits å opparbeide seg masse lån får å få lite lønn.... Anonymkode: 7af57...838 Og jeg er assistent med 183kr i timen😂 Anonymkode: ce809...903
Krokanis Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 Fikk 183 kr timen som 3.års sykepleierstudent. Bestått alle eksamener
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 I min kommune må du bestå alle fag 2. året for å gå opp i lønn. Anonymkode: d9454...0eb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 Jeg er spl student, bestått alt på 1. Året (inkl. Medikamentregning) og har fortsatt bare assistentlønn på 156kr/t tydligvis ulik praksis rundt forbi. Anonymkode: bf13c...5da
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 Rart at det er så ulikt.. Anonymkode: 7af57...838
frk94 Skrevet 9. juli 2017 #15 Skrevet 9. juli 2017 På 8.7.2017 den 17.54, AnonymBruker skrev: Jeg er spl student, bestått alt på 1. Året (inkl. Medikamentregning) og har fortsatt bare assistentlønn på 156kr/t tydligvis ulik praksis rundt forbi. Anonymkode: bf13c...5da Sykepleierstudenter pleier å få fagarbeider lønn etter 2. studieår, iallfall slik i min kommune .
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #16 Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, frk94 skrev: Sykepleierstudenter pleier å få fagarbeider lønn etter 2. studieår, iallfall slik i min kommune . Jeg forstår, men jeg må sette injeksjoner og legge dosetter (altså spl oppgaver), og får mye mer ansvar - uten en krone mer i (en i utgangspunktet dårlig) lønn syns det er urettferdig... har prøvd å ta det opp, men sjefen hører ikke. Anonymkode: bf13c...5da
Anonym-vpls Skrevet 19. mars 2021 #17 Skrevet 19. mars 2021 Jeg er student 2. året på vernepleien. Jeg får nå 198kr i timen + helg/kveldstillegg! Har nå bestått medikamentregning, hvor dette også gjør at jeg stiger mer i timen. Med bekreftelse fra universitetet har man krav på å øke i timelønn! Hvis arbeidsplassen motsier dette, er det en fordel å være medlem i et forbund, eks fagforbundet! Fagforbundet har også student rabatt, som tilsier at man bare betaler en liten sum i året! Jeg betaler 250kr i 1/2 året for å være medlem, som gir mange fordeler hvis det skulle oppstå uenigheter mellom deg og arbeidsplassen! Som da kan hjelpe med å passe på at man får det man har krav på uansett hvor man arbeider!!!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #18 Skrevet 19. mars 2021 Kommunen betaler dessverre latterlig dårlig. Er du registrert som ufaglært? Jeg tror ufaglærte får betalt for all ansiennitet, mens faglærte/studenter under utdanning kun får ansiennitet for arbeid ved samme arbeidsplass/sektor. Derfor kan det faktisk kanskje lønne seg for deg å være ansatt som ufaglært frem til du er ferdig utdannet. Ville sjekket it dette. Anonymkode: 54381...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #19 Skrevet 19. mars 2021 Ansiennitet skal du jo ha uansett. Har du sendt det inn? Lønna høres latterlig lav ut selv som assistent. I min kommune telles all ansiennitet med, selv om det er fra et annet yrke. Jeg begynte på 203 kr i timen som assistent. Anonymkode: f8e82...696 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #20 Skrevet 19. mars 2021 Anonym-vpls skrev (2 timer siden): Jeg er student 2. året på vernepleien. Jeg får nå 198kr i timen + helg/kveldstillegg! Har nå bestått medikamentregning, hvor dette også gjør at jeg stiger mer i timen. Med bekreftelse fra universitetet har man krav på å øke i timelønn! Hvis arbeidsplassen motsier dette, er det en fordel å være medlem i et forbund, eks fagforbundet! Fagforbundet har også student rabatt, som tilsier at man bare betaler en liten sum i året! Jeg betaler 250kr i 1/2 året for å være medlem, som gir mange fordeler hvis det skulle oppstå uenigheter mellom deg og arbeidsplassen! Som da kan hjelpe med å passe på at man får det man har krav på uansett hvor man arbeider!!! Du er jo ufaglært til du får autorisasjonen din, Anonymkode: ccd5a...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå