Gå til innhold

når man er på radiumhospitalet og har matallergi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har hørt om en kreftpasient som ligger på hotell igjennom radiumhospitalet. og pasienten har mye allergier og har sagt i fra om dette. alikevell får hun ikke tilrettelagt mat. er det sant at man må ordne mat selv hvis man er allergisk?

Anonymkode: 761fb...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun /han har rett på å få mat som er tilrettelagt

Anonymkode: e88d7...11b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og generelt er det ikke lurt å tro at alt "du hører" er den hele og fulle sannhet.

Anonymkode: e50f2...0d3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror ikke på dette. det var derfor jeg spurte om noen visste om det for å få fakta....

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Skal man legges inn på sykehus, blir det alltid spurt om man har noen allergier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som kokk på avdelingen vedsykehuset som lager spesialkost og det å skulle lage til entilav de flere titalls som skal ha det hver eneste dag spiller ingen rolle fra eller til, så dette tror jeg enkelt og greit ikke noe på.

Anonymkode: 84661...d95

• Liker 7
Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Har hatt to familiemedlemmer som har bodd på radiumen over tid, der er de jo super flinke, var så imponert over mat og kjøkken der. Om sykeushotellet har samme kjøkken som sykehuset, så høres dette veldig rart ut.

Endret av morhjertegod
AnonymBruker
Skrevet

var det jeg visste☺ takk for svar! da skal jeg avmyte det der tullet.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel sånn på alle sykehus at måten skal tilrettelegges for dem som er innlagt. Men nå er det også sånn at mange pasienter ikke alltid blir lagt inn selv om de må være på sykehuset en hel dag osv. Da kan man spørre søstrene på avdelingen om en brødskive eller lignende. Noen er vel så omtenksomme at de serverer deg litt også. 

Anonymkode: 497cc...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svært mange matallergier, og blir jeg lagt inn på sykehuset akutt, så har de svært lite å tilby meg det første døgnet. Men nå er det ekstremt lite jeg kan spise. Så det tar jo litt tid før de får organisert noe. Men resten av oppholdet har jeg alltid fått mat jeg kan spise da. Og de prøver jo det første døgnet, og finne mat jeg kan spise. Men da blir det gjerne banan, og ikke noe spennende.

Så vet ikke om det kan være noe sånt, personen har opplevd.

Anonymkode: b1308...3a6

• Liker 2
Skrevet

På facebooksiden til norsk cøliaki forening er det av og til innlegg om cøliakere som ikke har fått tilrettelagt måltider så jeg ville ikke avvist det helt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan stemme. Har opplevd det. Fikk servert brød jeg ble syk av etter å ha opplyst om allergier mange ganger 

Anonymkode: 01f25...5b6

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, MarianneE skrev:

På facebooksiden til norsk cøliaki forening er det av og til innlegg om cøliakere som ikke har fått tilrettelagt måltider så jeg ville ikke avvist det helt.

Fler som har opplevd det dessverre 😕 Spesielt om man skal ha mat etter at kjøkkenet er stengt. Den berømte bananen eller eplet er godt kjent for en del... 

Er det planlagt at jeg skal inn tar jeg alltid med med noe, for vet om problemet. Værre om det er uplanlagt. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Når man er pasient og innlagt på radiumhospitalet så vet jeg at de fleste kan gå å forsyne seg på kjøkkenet av forskjellige retter og sånn. I hvertfall hvis man er oppegående til å gå selv. Kan ikke se for meg at de ikke tilrettelegger for allergier der, da mamma lå der i ett år så fikk hun nesten det hun hadde lyst på til enhver tid. Om hun var "heldig" eller ikke, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: f8201...81d

• 2 uker senere...
Skrevet

Jobber på sykehus og vi sender bestillinger ifht de som har allergier, men noen ganger kommer ikke diett-maten fordi det er bestilt for sent (Feks pasient som kommer på post akkurat i middagstider), eller matbestillingen allerede er sendt (brød, pålegg osv). 

Har også opplevd at noen pasienter har så mange allergier at det omtrent er umulig å servere de noe. Lurer på hva de gjør hjemme...

Som regel kan frokost/kvelds enkelt serveres til allergikere, da er det jo bare å ta hensyn til valg av pålegg, grønnsaker, frukt og brød. Dersom middagen ikke er bestilt, så kan vi som regel tilby supper, grøt, skiver (i verste fall), frokostblandinger ol. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ikke på.

"Heldig" som bor på en plass hvor de lager mat selv da. Bodde på et sykehotell...der sto de å klipte opp poser. (Ferdigmat)

Anonymkode: 1e7ae...ede

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innlagt 13 ganger på to år nå fordelt på fem ulike sykehus. Jeg er ikke allergisk (vel, jeg er det også, men møter ikke på det jeg er allergisk mot spesielt ofte), men jeg er derimot vegetarianer. Til og med det har vært vanskelig de fleste av gangene, også ved planlagte innleggelser. Noen av gangene har jeg fått tilpasset mat til alle måltider fra starten av, andre ganger kun til brødmåltidene. Noen ganger har det tatt "bare" et par dager før jeg har fått tilpasset mat, men en gang tok det seks dager (!!!), så fikk jeg to måltider og deretter var det tilbake til ingenting. To ganger har sykepleiere nektet å bestille vegetarisk til meg i det hele tatt og en gang har jeg opplevd at en sykepleier knuste all middagen min og rørte alt til en grøt mens hun stirret meg inn i øynene da jeg sa at jeg jo kunne spise litt av risen, i hvertfall, selv om jeg ikke kunne spise gryta. 

Jeg har i hvertfall ingen problemer med å tro på at enkelte ikke får tilpasset mat. 

Anonymkode: 1d3ec...459

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7/7/2017 den 14.36, AnonymBruker skrev:

jeg har hørt om en kreftpasient som ligger på hotell igjennom radiumhospitalet. og pasienten har mye allergier og har sagt i fra om dette. alikevell får hun ikke tilrettelagt mat. er det sant at man må ordne mat selv hvis man er allergisk?

Det må man nok regne med, ja. Jeg bruker komme med matpakke til min slektning så hun får i seg nok næring av ok kvalitet. 

Problemet er nemlig ikke plikten (den vet de godt om) men evnen. Folk flest aner ikke at det er melk i ost eller svin i skinke. Og folk flest jobber i kjøkkenet på sykehus. Helt ærlig: de aner ikke at ost er laget av melk på mitt lokale sykehus. Jeg tuller ikke engang.

Av samme grunn må en, alltid, insistere på at medisin kommer i originalembalasje. Ellers er risikoen for å dø av medisinforgiftning uakseptabel høy.

Anonymkode: 80c98...9f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...