Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,
Har fått en jobb innenfor frilans som krever at jeg skatter min lønn selv. 
Hvordan gjør man dette? 
Jeg kan absolutt ingenting om skatting. Hva er forskuddsskatt? 
Merker jeg blir litt stressa siden jeg ikke vil gå rundt med penger i banken som jeg ikke har skattet av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med skatteetaten. De forklarer deg både hvordan du regner ut skatten og hvordan du innbetaler. 

I tillegg bør du vurdere å betale arbeidsgiveravgift eller trygdeavgift. Det lønner seg i det lange løp. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, TheaBea skrev:

Heisann,
Har fått en jobb innenfor frilans som krever at jeg skatter min lønn selv. 
Hvordan gjør man dette? 
Jeg kan absolutt ingenting om skatting. Hva er forskuddsskatt? 
Merker jeg blir litt stressa siden jeg ikke vil gå rundt med penger i banken som jeg ikke har skattet av.

Du bør opprette et enkeltpersonforetak og så kan du gå på kurs for nye næringsdrivende hos Skatteetaten. De har kurs jevnlig. 

Anonymkode: 6d086...184

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Ta kontakt med skatteetaten. De forklarer deg både hvordan du regner ut skatten og hvordan du innbetaler. 

I tillegg bør du vurdere å betale arbeidsgiveravgift eller trygdeavgift. Det lønner seg i det lange løp. 

Enig i at dersom du har dette som eneste inntekt i lang tid bør du opprette er AS og ansette deg selv.

Anonymkode: 6d086...184

AnonymBruker
Skrevet

Du må opprette et enkeltpersonsforetak:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-foretaket/Registrering-av-enkeltpersonforetak/

Eetter det kan du lese mer om forskudsskatt og begynne her :) 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/forskuddsskatt/For-enkeltpersonforetak/

Men er du helt "blå" på dette så anbefaler jeg å ta kurs i regi av skatteetaten eller hos f. eks. jurister med ekspertise i dette. Det er fort gjort å gå på en liten smell - avsetning til skatt og lignende må man ha 100% kontroll på når man frilanser, for det er dyrt å betale for lite skatt og/eller for sent. 

Anonymkode: b6fdf...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...