Gå til innhold

Beregning av grillmat til mange - hjelp :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal snart ha barnedåp og har bestemt oss for grillbuffet i sommervarmen. Jeg synes det er så utrolig vanskelig å beregne, så hadde håpet det var noen smarte sjeler her som kunne gi meg noen gode tips på vegen.

Vi blir ca 38 voksne, 4 barn og 4 babyer. Har avtalt med noen venner av oss som skal ta seg av selve grillingen og starte med de hele kjøttstykkene mens vi er i kirken. 

Uansett, dersom dere skulle beregnet grillmat til så mange, hvor mye ville dere beregnet av følgende, og er det noe dere ville droppet/erstattet eller lagt til?

Alle tips og råd tas i mot med stor takk :) 

Kjøtt:

• Hel entrecôte
  • Hel svinenakke
  • Hel laks
  • Pølser
  • Sliders

Tilbehør:

• Potetsalat
  • Grønn salat
  • Focaccia
  • Pølsebrød/lomper/hamburgerbrød
  • Dressinger 
  • Ketchup/sennep/sprøløk/råløk

Drikke:

• Brus
  • Farris
  • Alkoholfritt øl 
  • Kaffe

En liten stund etter maten:

• Kaker
  • Frukt
  • Snacks

Anonymkode: 3a91e...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøtt:

• Hel entrecôte : 15 stk
  • Hel svinenakke: 15 stk
  • Hel laks: 10 stk
  • Pølser: 20 stk
  • Sliders: 20 stk

Tilbehør:

• Potetsalat: oppskrift til 30 pers
  • Grønn salat: oppskrift til 30 pers
  • Focaccia: oppskrift til 30 pers
  • Pølsebrød/lomper/hamburgerbrød: 20 av hvert
  • Dressinger: sikkert ikke nødvendig, men kanskje litt tzatziki eller guacomole 
  • Ketchup/sennep/sprøløk/råløk: en flaske av hver holder/et par pakker

Drikke:

• Brus: 7-8 flasker
  • Farris: 5 flasker
  • Alkoholfritt øl: 10-15 bokser
  • Kaffe: ca 8 liter

En liten stund etter maten:

• Kaker: 3-4 forskjellige kaker
  • Frukt: unødvendig
  • Snacks: unødvendig

Anonymkode: c85fb...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det jo an på hva folk liker best. Jeg som voksen foretrekker rent kjøtt, altså ikke pølser, karbonader e.l. Barn foretrekker vel heller det. 

Ville beregnet entrecôte nok til alle voksne. Mange foretrekker rødt kjøtt (hvertfall i min omgangskrets). Ville beregnet svinekam til 15stk og laks til 15stk (med mindre du vet mange foretrekker fisk). Ville så hatt en del pølser og slidere utenom til barn og de voksne som evt foretrekker det eller er mer sulten. Det er jo ikke gale pris på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt:

• Hel entrecôte : 15 stk
  • Hel svinenakke: 15 stk
  • Hel laks: 10 stk
  • Pølser: 20 stk
  • Sliders: 20 stk

Anonymkode: c85fb...f03

Det blir helt enormt mye mat. Du har sikkert tenkt antall biffer i stedet for antall hele entrecoter etc. slik det står?

Siden TS skal helsteke kjøtt og fisk er det enklere å regne kilo enn stk. Om vi for enkelhets skyld regner 40 voksne, vil 200 g rent kjøtt/fisk pr. pers være rikelig. (Noen vil spise mer, noen vil spise mindre.) Om vi legger på til 300 g pr. pers for å gjøre opp for ben og skinn på fisken og eventuelle skikkelig storspisere samt følelsen av å være helt sikker på at det er nok mat, havner vi på totalt 12 kg. Hvordan dette fordeles på entrecote, svinenakke og laks kommer litt an på gjestene, men en fordeling á la det du skisserer vil antakelig passe godt, f.eks. 4,5 kg entrecote, 4,5 kg svinenakke og 3 kg laks. Evt. 4 kg av hver, siden litt av laksen uansett går bort i skinn og ben. 

Anonymkode: 7a480...7ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar ;) mange gode innspill!

Nå føler jeg at jeg har litt mer å gå etter her!

Anonymkode: 3a91e...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør for all del ikke på den som sier en flaske ketchup og en flaske sennep. Kanskje det holder (selv om jeg tviler), men du skaffer deg definitivt et logistikkproblem med så mange gjester! Alt du har må deles på minst to flasker/boller/fat, hvis ikke får ingen gjort noe annet enn å stå i kø. To poser sprø løk høres også helt vilt lite ut, og potetsalat til 30 når det er nærmere 50 gjester...? 

Jeg ville også hatt langt mer enn riktig antall porsjoner i forhold til antall personer tilsammen av kjøtt. Har du ikke det, ender du med at en del av gjestene ikke har noen ting å velge i og for eksempel ender med å måtte spise laks selv om de ikke liker fisk. 

Anonymkode: 8596e...f36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...