sjenert Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Hei, Fra januar til nå så har jeg gått fra 95 kg til 81 kg. Føler meg veldig bra men jeg sliter veldig psykisk akkurat nå. Vekten har lagt på 81 nå i et par uker, og det er helt greit, jeg forstår at alle kan ha et slikt «platå», men det er bare det at de siste ukene så har treningsgleden, matgleden og alt bare forsvunnet. Jeg trener 2-3 ganger i uken nå fordi det er alt jeg orker. For en måneds tid siden var det 4-5 ganger i uken. Jeg ORKER rett og slett ikke. Jeg er sliten konstant og uansett hvor mye jeg sover så føler jeg meg ikke opplagt. Er dette normalt etter så lenge på kaloriunderskudd? Jeg var mye kvikkere for bare en måneds tid siden. Jeg har god tid og har satt meg som mål at de resterende 7 kiloene kan jeg bruke resten av året på, men jeg er bare så demotivert. Jeg spiser fortsatt 1500 kcal per dag (litt mer når jeg trener), og jeg gir ikke opp, jeg bare føler meg så demotivert og lite ivrig for dagene. Noen som sliter litt psykisk på diett som kan komme med noen gode råd? Føler meg ganske alene.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, sjenert skrev: Noen som sliter litt psykisk på diett som kan komme med noen gode råd? Føler meg ganske alene. Ville tatt en tur til legen å tatt blodprøver rett og slett. Kanskje du kan ha blitt lav på noen næringsstoffer f.eks? Ellers: hva med å skifte treningsformer om du ikke alt varierer mye og eventuelt inkorporer trening i daglige gjøremål som å sykle steder du uansett skal og sånt? Så kanskje det blir mer lystbetont igjen? Anonymkode: 5cd8e...f08 5
Pringle Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Vektnedgang går saktere etterhvert, så det er ikke snakk om noe platå, det er bare at nå er vektnedgangen per uke så liten at den fort "drukner" i vektsvingningene fra dag til dag. Hvis du har kaloriunderskudd, går du ned. Hvis du spiser 1500 kalorier, har du underskudd. Det som kan ha skjedd, hvis vektnedgangen virkelig har stoppet opp, er at du enten har begynt å slurve med loggingen, eller du har slurvet hele tiden, men gått ned fordi du ikke trenger å være så nøyaktig når du har mer å ta av. For å fortsette å gå ned, må du sørge for at du har et kaloriunderskudd over tid. Kaloriunderskudd skal i seg selv ikke gi noen plager. Når man har overflødig fett, tas det av dette når du tar inn mindre energi. Men det kan hende at du får i deg for lite av ett eller flere næringsstoffer. Det kan hende at du savner noe mat du pleide å spise før. Det kan hende at du misliker å måtte legge bånd på deg, og ubevisst spiser mer. Det kan hende at du har presset deg selv for hardt på trening. Det kan hende du er drittlei av kjedelig trening. Akkurat hva som er problemet, må du finne ut selv. Jeg støtter forslaget om legebesøk og blodprøver. 1
sjenert Skrevet 7. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2017 12 minutter siden, Pringle skrev: Vektnedgang går saktere etterhvert, så det er ikke snakk om noe platå, det er bare at nå er vektnedgangen per uke så liten at den fort "drukner" i vektsvingningene fra dag til dag. Hvis du har kaloriunderskudd, går du ned. Hvis du spiser 1500 kalorier, har du underskudd. Det som kan ha skjedd, hvis vektnedgangen virkelig har stoppet opp, er at du enten har begynt å slurve med loggingen, eller du har slurvet hele tiden, men gått ned fordi du ikke trenger å være så nøyaktig når du har mer å ta av. For å fortsette å gå ned, må du sørge for at du har et kaloriunderskudd over tid. Kaloriunderskudd skal i seg selv ikke gi noen plager. Når man har overflødig fett, tas det av dette når du tar inn mindre energi. Men det kan hende at du får i deg for lite av ett eller flere næringsstoffer. Det kan hende at du savner noe mat du pleide å spise før. Det kan hende at du misliker å måtte legge bånd på deg, og ubevisst spiser mer. Det kan hende at du har presset deg selv for hardt på trening. Det kan hende du er drittlei av kjedelig trening. Akkurat hva som er problemet, må du finne ut selv. Jeg støtter forslaget om legebesøk og blodprøver. Takk for svar. Jeg har aldri slurvet med loggingen og vært streng helt siden januar på hva jeg har puttet i munnen. Det er jeg 100% sikker på, men forstår tankegangen din Tror jeg får ta meg en tur til legen og fått tatt noen blodprøver så får vi se hva som skjer.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Ellers kan det også hende at du rett og slett trenger en uke treningsfri der du gjør andre ting enn til vanlig. Går en tur, drar og svømmer eller noen andre alternativer et par ganger en uke. Å presse seg til trening i perioder der man egentlig ikke synes det er morsomt i det hele tatt, tror jeg ikke gjør situasjonen bedre. Anonymkode: beb9b...5c7 2
Gjest Cyrus Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Du må ha en refeed iblant, ellers kommer det til å klikke for deg.
sjenert Skrevet 7. juli 2017 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, Cyrus skrev: Du må ha en refeed iblant, ellers kommer det til å klikke for deg. Oppkarbing tenker du på?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Jeg tror du bare trenger en liten pause hvor du senker kravene dine. Spis noe du har lyst på, ikke tren hvis du ikke har lyst, gå deg en tur istedet. Lytt på kroppen din! Skader heller ikke å sjekke at du ikke mangler jern, b12, hb osv. Anonymkode: f346a...bd8 2
sjenert Skrevet 7. juli 2017 Forfatter #9 Skrevet 7. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du bare trenger en liten pause hvor du senker kravene dine. Spis noe du har lyst på, ikke tren hvis du ikke har lyst, gå deg en tur istedet. Lytt på kroppen din! Skader heller ikke å sjekke at du ikke mangler jern, b12, hb osv. Anonymkode: f346a...bd8 Jeg er helt enig med deg. Kanskje jeg heller skal se tilbake på hvor jeg startet og hvor jeg er nå. Være litt fornøyd med seg selv istedenfor 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 Støtter de andre over her. Oppsøk lege og snakk ut hos vedkommende. Ta mentalt fri, ikke tenk på inntak og nedgang, skift treningsform en stund. Vet ikke hva du pleier å trene, men hva med å svømme noen uker? Finnes det innendørsbasseng der du bor? Det hjelper å bryte det monotone mønsteret. Anonymkode: 3d6f5...2b0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 Ta en tur til legen, for blodprøver. Er greit å sjekke om du mangler noe. Så hadde jeg nok en periode spist litt mer, og gjort det jeg ønsket. Gå en tur i sola, osv. For du har ligget med kraftig kaloriunderskudd, med tanke på hvor mye du har trent. Og om du øker litt, så går du ikke opp i vekt. Men greit at kroppen kan få litt mer å gå på, og kanskje det øker forbrenningen litt og. For kroppen blir jo vant til lite mat, og det å skulle klare seg på det. Anonymkode: 7a93d...340
sjenert Skrevet 7. juli 2017 Forfatter #12 Skrevet 7. juli 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta en tur til legen, for blodprøver. Er greit å sjekke om du mangler noe. Så hadde jeg nok en periode spist litt mer, og gjort det jeg ønsket. Gå en tur i sola, osv. For du har ligget med kraftig kaloriunderskudd, med tanke på hvor mye du har trent. Og om du øker litt, så går du ikke opp i vekt. Men greit at kroppen kan få litt mer å gå på, og kanskje det øker forbrenningen litt og. For kroppen blir jo vant til lite mat, og det å skulle klare seg på det. Anonymkode: 7a93d...340 Helt enig med deg. Tusen takk for svar Nå høres jo 81 kg ganske mye ut, men i mitt tilfelle så har jeg alltid veid mer enn jeg ser ut til. Når jeg var i militæret og veldig slank veide jeg 76 kg selv om jeg så mye lettere ut. Kanskje jeg rett og slett ikke er så langt i fra trivselsvekten og kroppen sier i fra om å roe ned på en eller annen måte? Ikke vet jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå