Gå til innhold

Er pudder eller foundation best for huden / porene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fet hud og lurer på om løspudder, pressed powder eller flytende foundation er best for å ikke tilstoppe porene? Vil for eksempel løspudder legge seg nedi porene og øke blackheads f eks? Eller vil flytende foundation legge seg som et lag oppå så huden ikke får puste og øke urenheter? 

Jeg vet pudder skal holde huden mattest men nå tenker jeg på hva som er best for å ikke tilstoppe porene eller trigge urenheter? Eller er det sånn at all mattende foundation og pudder tilstopper porene nettopp for å greie å holde den matt? :ac:

Tar gjerne i mot "sunt" tips til hudsminke med medium dekkevne, må holde huden matt! 

Anonymkode: ba439...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Bruk mineralpudder, da får huden puste og porene forblir åpne. Flytende foundation sier seg selv at det legger seg nedi og gir deg blackheads. 

En god hudpleierutine kan minske porene dine, slik at de blir mindre fremtredende. 

Anonymkode: 09091...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Kan gi et litt bedre tips når jeg først er i gang:

Jeg har selv fet hud med store porer og akne. Men, for et halvt års tid siden begynte jeg med ordentlige produkter fra Zo Skin og kun mineralsminke fra BareMinerals. Huden har aldri vært bedre!

Min rutine: Vasker ansiktet morgen og kveld med mild Cleanser. På kvelden bruker jeg ansiktskrubb (hver dag pga fet hud). Både morgen og kveld lukker jeg porene med pads (en slags tone bestående av salisyre). Jeg smører et tynt lag med benzoyl peroxide-krem på områdene jeg har mest urenheter. Benzoyl Peroxide bekjemper akne, lukkede og åpne komedoner (blackheads). Til slutt påfører jeg et serum og solkrem SPF 50 (om dagen). Sol er døden! Det gir grov og uren hud, i tillegg gir det rynker. Viktig at solkremen er ment for ansiktet, gjerne de som sliter med fet hud. Om kvelden legger jeg på en krem som inneholder retinol. Retinol bekjemper akne og rynker, men er så sterk at det bør gjøres om natten og ikke i direkte sollys. Over ansiktet bruker jeg BareMinerals pudder og rouge. Igjen: huden er blitt fantastisk!!

Før fjernet jeg sminken med sminkeservietter og skrubbet huden en gang i uka. Jeg brukte basiron når jeg hadde utbrudd. Sminken var flytende foundation av MAC med tilhørende pudder. Huden min var helt forferdelig. Den fikk jo ikke puste og alle porene fylt med gugg :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan gi et litt bedre tips når jeg først er i gang:

Jeg har selv fet hud med store porer og akne. Men, for et halvt års tid siden begynte jeg med ordentlige produkter fra Zo Skin og kun mineralsminke fra BareMinerals. Huden har aldri vært bedre!

Min rutine: Vasker ansiktet morgen og kveld med mild Cleanser. På kvelden bruker jeg ansiktskrubb (hver dag pga fet hud). Både morgen og kveld lukker jeg porene med pads (en slags tone bestående av salisyre). Jeg smører et tynt lag med benzoyl peroxide-krem på områdene jeg har mest urenheter. Benzoyl Peroxide bekjemper akne, lukkede og åpne komedoner (blackheads). Til slutt påfører jeg et serum og solkrem SPF 50 (om dagen). Sol er døden! Det gir grov og uren hud, i tillegg gir det rynker. Viktig at solkremen er ment for ansiktet, gjerne de som sliter med fet hud. Om kvelden legger jeg på en krem som inneholder retinol. Retinol bekjemper akne og rynker, men er så sterk at det bør gjøres om natten og ikke i direkte sollys. Over ansiktet bruker jeg BareMinerals pudder og rouge. Igjen: huden er blitt fantastisk!!

Før fjernet jeg sminken med sminkeservietter og skrubbet huden en gang i uka. Jeg brukte basiron når jeg hadde utbrudd. Sminken var flytende foundation av MAC med tilhørende pudder. Huden min var helt forferdelig. Den fikk jo ikke puste og alle porene fylt med gugg :( 

Tusen tusen takk for gode tips!
Jeg har brukt mineralpudder fra Tikei i flere år, veldig fornøyd med det men føler liksom at huden blir mere fin og jevn med flytende foundation som jeg nå eksperimenterer med. Bare Minerals har vel bismuth i seg, som trigger akne på sensitiv hud? Formulaen dems hadde hvertfall det for noen år siden, jeg likte ikke bare minerals i det hele tatt da, satt kort på huden og fikk dårlig hud... :( Kanskje de har endret noe i formulaen? Syntes du pudderet sitter lenge?
Bruker du noen primer eller settingpudder under og oppå?

Hvilken ansiktsskrubb er det du bruker? Jeg har så sensitiv hud så får kviser av Garnier sine skrubber for fet hud og akne.. Har heller ikke akne til vanlig , kun når det er trigget av dårlige eller sterke produkter.

Jeg har en krem med salisylsyre som jeg bruker annenhver natt , tror den gjør gode ting med huden!
Men du skriver at din er en slags toner som lukker porene, og det jeg alltid har tenkt med toner er at fordi de lukker porene så får man mere whiteheads og blackheads og kviser? Siden da kommer jo ikke noe "ut"? Eller "dreper" de samtidig det inni? :)

Hvilke pads er det?

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke pudderkornene sette seg mer ned i porene enn foundation? 

Skrevet

For uren hud med hudormer vil jeg anbefale denne ansiktsmasken. Superbra! https://www.kicks.no/glamglow/supermud-clearing-treatment-glam-to-go-facial-masks-p88717?ticket=Oy9zZWFyY2hfcGFnZS9wcm9kdWN0c2VhcmNoOyM7cHJvZHVjdF9rZXk7ODk1NzU0Mjlfbm9fTk87IztPQkpFQ1RJVkUkO05PTkU6Tk9ORTs4Njs&searchWord=glamglow

Enig i det som sies over: SPF er alfa og omega. Mange vanlige hudkremer og foundations/pudder har solfaktor, men ofte ganske lav. For å booste med ordentlig solbeskyttelse under anbefaler jeg denne: http://www.dermalogica.com/solar-defense-booster-spf50/140,default,pd.html De fleste solkremer er fete og er forferdelig for fet hud, men dermalogicas er veldig lett og ikke-fetende. Koster litt på apoteket, men er kjempebra. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk mineralpudder, da får huden puste og porene forblir åpne. Flytende foundation sier seg selv at det legger seg nedi og gir deg blackheads. 

En god hudpleierutine kan minske porene dine, slik at de blir mindre fremtredende. 

Dette er bullshit. Huden puster ikke. En kan få like tilstoppet hud av både pudder og flytende foundation; alt avhenger av ens egen hud og hvordan huden reagerer på produktet.

Anonymkode: cde6f...a82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bullshit. Huden puster ikke. En kan få like tilstoppet hud av både pudder og flytende foundation; alt avhenger av ens egen hud og hvordan huden reagerer på produktet.

Anonymkode: cde6f...a82

Har huden lunger? Nei, men med å puste mener man at porene ikke blir tilstoppet. Det er mye, mye verre med en flytende, oljete foundation som legger seg jevnt over huden, enn et lett mineral pudder du legger over. 

TS: Jeg er fornøyd med BareMinerals, men sminke er veldig forskjellig. Noen liker mineralsminke fra andre merker. Min holder hele dagen, men under pudderet bruker jeg solkrem. Derfor sitter det bedre.

Alle mine hudpleieprodukter er fra Zo Skin Health. Også skrubben :) Serien er dyr, da. Men, du kan også bruke hudpleie fra Elixir, da de har samme funksjoner og produkter i serien. Den er også noe billigere. En av mine beste venninner er dermatologisk kosmetisk sykepleier, så får tett oppfølging for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk for gode tips!
Jeg har brukt mineralpudder fra Tikei i flere år, veldig fornøyd med det men føler liksom at huden blir mere fin og jevn med flytende foundation som jeg nå eksperimenterer med. Bare Minerals har vel bismuth i seg, som trigger akne på sensitiv hud? Formulaen dems hadde hvertfall det for noen år siden, jeg likte ikke bare minerals i det hele tatt da, satt kort på huden og fikk dårlig hud... :( Kanskje de har endret noe i formulaen? Syntes du pudderet sitter lenge?
Bruker du noen primer eller settingpudder under og oppå?

Hvilken ansiktsskrubb er det du bruker? Jeg har så sensitiv hud så får kviser av Garnier sine skrubber for fet hud og akne.. Har heller ikke akne til vanlig , kun når det er trigget av dårlige eller sterke produkter.

Jeg har en krem med salisylsyre som jeg bruker annenhver natt , tror den gjør gode ting med huden!
Men du skriver at din er en slags toner som lukker porene, og det jeg alltid har tenkt med toner er at fordi de lukker porene så får man mere whiteheads og blackheads og kviser? Siden da kommer jo ikke noe "ut"? Eller "dreper" de samtidig det inni? :)

Hvilke pads er det?

1. Jeg har ikke sensitiv hud, så om BareMinerals er god for den huden vet jeg ikke. Vet ikke om de har endret formulaen, men jeg liker det svært godt. Min hud er mye bedre etter jeg sluttet med flytende sminke og gikk over til mineralpudder. 

2. Bruker serum og solkrem under. Da sitter det hele dagen.

3. Ansiktskrubben er fra Zo Skin. Den heter Offects Exfoliating Polish og kan brukes av alle hudtyper.

4. Padsene mine heter Zo Medical Cebatrol Pads og er for fet hud med akne. Det er andre produkter som får hudormene "ut". Denne padsene kontrollerer talgproduksjonen. Jeg bruker en krem med benzoyl peroxide som stopper whiteheads og blackheads. Den heter Aknetrol. Padsene stopper forekomsten av nye og aknetrolen fjerner de jeg har. :-) 

5. Jeg har et redskap for å klemme ut kviser (som jeg egentlig ikke får lov til å bruke av hudpleieren min). Det kan kjøpes på The Body Shop og er mye bedre enn å bruke fingrene, hvis du bare MÅ ta en kvise.

Skrevet

Absolutt all sminke legger seg over porene, det sier seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...