AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Hei! Hurra, jeg har fått jobb! Jobben min er i offentlig sektor, hvor det er en avslappet kleskode. Det jeg er på jakt etter, er derfor i kategorien fine hverdagsklær. Garderoben min bærer preg av at jeg har vært student i mange år. I tillegg har jeg tatt av noen kilo, slik at det meste jeg har henger og slenger. I påvente av jobb og vektnedgang har jeg ikke kjøpt noe på veldig lenge. Nå må jeg begynne i en ende, og jeg er ute etter tips til hvordan jeg bør bygge opp en jobbgarderobe, og innspill på hva det er lurt å starte med. Jeg har 3000 kroner i "startkapital" til dette prosjektet, men kan selvsagt supplere etterhvert som jeg begynner å få lønn. Dette har jeg: Alle typer sko, og ytterklær (kåpe, lett jakke og en grå blazer. Ullkåpe til vinteren). Et par mørke jeans. Veldig grunnleggende ting som undertøy, tynne ullsingleter og ullskjorter til å ha under gensere og sånt noe, for jeg fryser fælt. Det er først nå jeg begynner å interessere meg for klær og mote, så ikke vær redd for å komme med tips som virker åpenbare. Det er ikke sikkert de er åpenbare for meg Og ja, gjerne konkrete merker, om dere vet om noe bra. Hjelpes, hvor begynner jeg? Anonymkode: 1d8f6...2e8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #2 Skrevet 6. juli 2017 PS: Jeg har ingen spesiell stil, jeg liker plagg med klassisk og enkelt snitt, men veldig gjerne farger! Det første jeg bør se på, er vel enkle basisplagg som kan kombineres. Anonymkode: 1d8f6...2e8
annebanane Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 Finere jeans, enkeltfargede topper du kan ha under blezere, blezer i f.eks svart/grå/marineblå, en figurnær skjorte og to, noen halvfine gensere (ekvivalenten til de menn bruker over skjorter), en nøytral hverdagskjole. Slike greier? Dette finner du en del av i vanlige kjedebutikker, spesielt når det nærmer seg august og jobbstart. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #4 Skrevet 6. juli 2017 Ja @Moonwalker, slike greier! Lurt det du sier om at det lønner seg å vente til august, det hadde jeg ikke engang tenkt på, men det høres veldig logisk ut. Anonymkode: 1d8f6...2e8
LilleSnupp Skrevet 6. juli 2017 #5 Skrevet 6. juli 2017 Sort pen bukse og bluser. Blusene velger du selv hvor pen/pyntet de skal være ut fra hva som passer seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Jeg anbefaler å kjøpe noe helt enkelt og basic nå for så å vente å se hva a kolleger får med og hva du faktisk trenger. Selv foretrekker jeg å bruke god tid på å tenke ut hva jeg trenger slik at jeg unngår bomkjøp. Anonymkode: 291b3...43c 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 Hva slags butikker er best? Slenger meg litt på her:P er lei h&m og dårlig kvalitet, men er ikke rik heller... kan match funke? Anonymkode: 279d9...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden Noen av mine beste investeringer i jobb-garderoben var: - Et basisutvalg av t-skjorter og topper. Gjerne med ulike detaljer, men uten store logoer eller trykk, ikke utringet eller gjennomsiktig, uten åpen rygg. - Fine cardigans av god kvalitet! Alt fra ull på vinter/høst og til mer tynne i bomull. - Chinos. Mørke, grå og militærgrønne. Passer utmerket til litt varme dager da de er tynne og føles lettere å ha på enn jeans. - Fine hverdagskjoler. Passer på at snittet er flatterende. Unngår skulderløse kjoler og ellers for korte kjoler. - Sorte pencilskjørt!!! Er redningen året rundt. :-) Unngår de som er alt for trange og viser for mye rumpe (evt bruker en lang cardigan). Kan varieres i det uendelige og brukes i alle sesonger, bytter bare ut strømpebukse og tilbehør. Hm har en jobb-avdeling med et greit utvalg av slike plagg i grei kvalitet. Anonymkode: 5f7f5...075 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 Synes Massimo dutti har mye 9ent man kan putte inn i garderoben. Tiger of sweden har veldig pene jobbkjoler. Anonymkode: 291b3...43c 3
Ild Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 Mitt beste tips er å ikke kjøpe noe "up front" men heller vente til du har et konkret behov til et spesifikt plagg. Alle mine kjøp hvor jeg har tatt utgangspunkt i et konkret behov har vært veldig vellykkede!!! Et eks for å illustrere hva jeg mener: jeg står forran klesskapet og skal på ferie: har ingen t-skjorter som passer å ha på på stranda/ved brygga i norge (gjerne en singlet og en litt varmere t-skjorte, begge må tåle solkrem. De må passe til piratbukser, olabukser, et blått skjørt jeg har og til en hvit shorts). Fra før har jeg lette sommerkjoler jeg bruker i utlandet, og penere tskjorter av bomull/lin/silke som ikke tåler solkrem. Så mitt tips er: fortsett å gå med det du har, og kjøp ett og ett nytt plagg etterhvert som du identifiserer de eksakte egenskapene du mangler og hva det skal passe til. 3
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 Filippa K har mye tidløst og fint. Det er riktignok en noe annen prisklasse enn HM, Zara osv., men kvalitetsmessig vinner du på det i det lange løp. Jeg har et par klassiske gensere i finstrikk fra Filippa K, og selv etter +10 års bruk og stemoderlig behandling ser de fortsatt flott ut.
Zwish Skrevet 7. juli 2017 #12 Skrevet 7. juli 2017 Mitt tips er også å ikke kjøpe noe (evt ikke mye) før du ser an hvordan de andre på jobben går kledd- kjøp evt typ ett antrekk du kan ha på helt i starten. Husker jeg gikk litt for hardt ut da jeg skulle begynne i jobb etter studiene, og kjøpte klær som ble for fancy, kjerringete, jeg ikke følte meg vel i eller ikke passet i jobben. Man kommer langt med jeans og tskjorte/topp med cardigan. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Skrevet 7. juli 2017 Ser du har fått masse bra tips allerede! Jeg hadde kjørt på med litt halvpene "dressbukser". Min favoritt er Muse pants fra Selected Femme! Hadde dratt innom en VILA butikk og sett på både VILA sitt eget merke og Selected Femme (styr unna Pieces og Y.A.S, jeg jobbet der før og kvaliteten er ikke bra). Ellers er Days like this ganske bra på klassiske plagg! Det er også mye salg om dagen så om du finner ting fra feks Samsøe Samsøe, Tiger of Sweden og Filippa K ville jeg satset på det. Finner du en Tiger-kjole på salg er du redda, de er helt fantastiske! Generelle "mote"-tips er å lete etter rene naturlige stoffer, typ lin, bomull og ull. Polyester og syntetisk ser ofte lurvete ut og holder seg dårlig hvis de er fra billigkjeder. Tenk på passform og snitt og kle deg etter kroppen din! Anonymkode: 41dae...eab 1
Aaanonym3211 Skrevet 7. juli 2017 #14 Skrevet 7. juli 2017 (endret) Jeg anbefaler deg sterkt å ta en titt på appen "tise"! Har gjort noen skikkelig kupp der, f.eks. nydelig og enkel, minimalt brukt, acnegenser til 200kr :-) Endret 7. juli 2017 av Aaanonym3211 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 Gratulerer med jobb! Har selv en jobb med en veldig avslappet stil, mens jeg personlig har mer innslag av "klassisk stil" (?) enn mange av mine kollegaer. Før hadde jeg "aldri noe å ha på meg", men nå har jeg tatt grep og fått meg en garderobe jeg elsker. Ble mange googlesøk om å bygge en god garderobe før jeg kom dit, skal jeg love Instagram og Pinterest har vært nyttig for meg, både for å finne ut hva jeg liker, og få tips til viktige basisplagg i garderoben. Synes det virker som du har en god start på garderoben din jeg! Lurt av deg å begynne med basisplaggene. Garderoben min består i stor grad av smale jeans med godt snitt (blå og sorte), enkle svarte skinnsko og støvletter (noen med hæl), skjorter av alle slag, (særlig hvite og mer "herreinspirerte") gensere i kabelstrikk, en god trenchcoat, en blazer, en skinnjakke, noen mer feminine topper.... Har også noen kjoler, men de bruker jeg aldri på jobb... Selv har jeg en del plagg fra Gant og Ralph Lauren, men vet også om mange som skyr disse som pesten, hehe. Selv har jeg oppdaget at jeg har blitt mer fornøyd når jeg kjøper færre, men litt dyrere plagg. Mulig det bare er i hodet, men så lenge man er fornøyd selv, så er jo det det viktigste... Jeg har valgt min fargepallett med svart, hvitt, grått, denim, lyseblått og lyserosa. Selv er jeg visst ikke så glad i fargerike klær, så det blir mest disse fargene! Men å fokusere på noen farger har gjort det enklere å sørge for at "alt" passer sammen. Jeg synes at tilbehør er veldig viktig. En fin veske, en fin klokke, noen enkle smykker, et par fine solbriller og et godt belte er gode investeringer, synes jeg. Anonymkode: b1282...c99 1
Kladd Skrevet 9. juli 2017 #16 Skrevet 9. juli 2017 For å finne ut hvor "fint" du skal i kjøpe, så kan ett være ok å vente til du har startet i jobben med å kjøpe så mye. Jeg jobber også i offentlig sektor og hadde blitt sett rart på om jeg kom i blazer og skjorte på jobb. Hos oss er det pent, men avslappa som gjelder. På et nabokontor er det bukse og fleecegenser. Eller så kan ut bare drite i "dresscode " og bare kjøpe akkurat det du liker! Men det er kjipt å føle seg veldig over/under dressed i ny jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #17 Skrevet 9. juli 2017 Jeg har jobbet i mange ulike typer offentlig sektor-plasser, og jeg har tilgode å se noen i pencilskjørt og type pen skjorte. Endel kler seg veldig avslappet - mens andre går for mer casual pent. Jeans(uansett farge) og en pen skjorte med sko som ikke er joggesko regnes som velkledd. Ganni/Zara/Cos og alt i den duren - hvorav ett plagg er jeans eller nedtonet skjørt(og da skoletter og ikke høye hæler) er safe, men du risikerer fort å bli den best kledde De fleste jeg har jobbet med er veldig casual, selv om plaggene er kvalitet og eventuelt dyrere. Pencilkjolene fra Tiger of Sweden-stilen og pene chinos på dames med pensko/blazer er overdressed nesten uansett sammenheng, bortsett fra på konferanser hvor enkelte kommer pent kledd. Anonymkode: 5d724...a18 1
Jolene Skrevet 9. juli 2017 #18 Skrevet 9. juli 2017 Jobber i offentlig sektor, og kler meg stort sett i følgende: Hverdagskjole, høyhælte sko, cardigan Singlet/topp, blyantskjørt, cardigan, høyhælte sko Singlet/topp, cardigan, a-linjeskjørt, høyhælte sko Jeg går mer pyntet enn de fleste, men det er de klærne jeg liker. Går ikke med bukser og synes jeans er ubehagelig å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå