Million Skrevet 7. juli 2017 #21 Del Skrevet 7. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at makulert papir er restavfall - ikke kast dette i papirdunken. Anonymkode: 8b742...9b9 Ja, det lurer jeg også på. Det er fremdeles papir, så hvorfor skal det i restavfallet og ikke i papirinnsamlingscontaineren? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #22 Del Skrevet 7. juli 2017 Dette har jeg aldri tenkt på, kaster absloutt alt i papirsøpla, er 47 år og har aldri opplevd identitetstyveri. Men det har kanskje noe med hvor man bor å gjøre. Anonymkode: 0aa7f...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arya70 Skrevet 7. juli 2017 #23 Del Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det må kvalitet på papiret for å kunne materialgjenvinne det. Papirstrimler eller støv lar seg ikke gjenvinne fordi det blir for små biter for produksjonen, I tillegg risikerer man å ødelegge det andre papiret og pappen som alt er i papirdunken med støv. Vått papir er heller ikke gjenvinnbart. Jeg kaster for øvrig alle regninger i restavfallet uten å makulere det fordi jeg da vet at det går rett i ovnen. Anonymkode: 8b742...9b9 Jøss, dette visste jeg ikke. Takk for info 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #24 Del Skrevet 7. juli 2017 3 minutter siden, Million skrev: Ja, det lurer jeg også på. Det er fremdeles papir, så hvorfor skal det i restavfallet og ikke i papirinnsamlingscontaineren? Det er papir men med feil kvalitet. Akkurat som våt plast fortsatt er plast, så er det ikke våt plast som er ønsket i gjenvinningen. Eller skitten plast. Bleier er også papir, men de fleste av oss forstår at verken ubrukte eller brukte bleier skal i papirdunken. Anonymkode: 8b742...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #25 Del Skrevet 7. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir heldigvis mindre og mindre av papirregningene. Har hatt for vane å sette de i en perm, for så å kaste/brenne de eldste når permen er full. Tror kanskje jeg skal slutte med det, og kun ta vare på ting med garanti og slik. Anonymkode: 32577...68e Det er jo ingen vits å ha de i perm. Behovet for det forsvant med nettbanken. Garantier o.l får du også elektronisk. Bruksanvisninger også Lurt å oppdatere seg litt Anonymkode: 6aeb0...fdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #26 Del Skrevet 7. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge venter man med å kvitte seg med regninger (betalte selvfølgelig)? Anonymkode: 2b58f...684 Hva skal du med dem etter de er betalt? Anonymkode: 6aeb0...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #27 Del Skrevet 7. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg makulerer sånt, jeg. Har en makuleringsmaskin stående ved siden av skrivebordet, som jeg stapper sånne regninger med navn og kundenummer i. Regninger jeg har betalt tas vare på i 6-12 mnd før de makuleres. Har dem i en egen økonomi-mappe. Regninger som også fungerer som garanti for varen som er kjøpt, tas vare på i flere år, selvfølgelig. De settes i en perm. Dette er gjerne større ting som komfyr og kjøleskap. Jeg liker ikke at mitt navn og adresse sammen med kundenummer ved visse steder/nettbutikker blir liggende for hvem som helst å se eller plukke opp i en papirinnsamlings-container. F.eks. om jeg skulle handle fra CDON og få tilsendt noe derfra, og etterpå bare hiver fakturaen der, kan jo noen plukke opp denne, kontakte CDON og si kundenummeret mitt og endre adresse til sin egen. Deretter kan de bestille alt mulig rart i mitt navn, tilsendt sin adresse. CDON selger jo alt fra klær til tv'er. Etterpå kan de kjeltringene endre tilbake igjen, så regningene havner hos meg, mens de har fått masse ny elektronikk f.eks. Slike saker burde være lette for politiet å oppklare, men det ser ut som de bare får slippe unna, iflg de sakene som har kommet frem i media. Politiet henlegger i stor stil. Anonymkode: 1b7ac...c24 LOL. Anonymkode: 6aeb0...fdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #28 Del Skrevet 7. juli 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at makulert papir er restavfall - ikke kast dette i papirdunken. Anonymkode: 8b742...9b9 https://sortere.no/bedrift/avfallstype/97/Papir/ Anonymkode: ffb78...466 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #29 Del Skrevet 14. juli 2017 På 7.7.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev: https://sortere.no/bedrift/avfallstype/97/Papir/ Anonymkode: ffb78...466 Jeg vet ikke hvorfor du valgte næringssidene? Jada, jeg vet at Sortere.no påstår det der. VI som driver med sorteringsanlegg for papir vil ikke ha det fordi det ødelegger kvaliteten på resten av papiret. Anonymkode: 8b742...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #30 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg river de godt i stykker om det er sensitiv info. Pakker det inn med kaffefilter..matsøppel. Andre faktura eller ting med navn på, så fjerner jeg navn og adressebiten så går det i papir. Også medisnesker,bokser fjerner jeg etiketten på Anonymkode: ba94f...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 14. juli 2017 #31 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg bor i en blokk med stor felles søppelcontainer, så gjør ikke noe annet med fakturaene mine enn å kaste de i restavfall, men hvis jeg hadde hatt egen søppeldunk ville jeg vært mer forsiktig. Det er ganske lett å bestille ting i ditt navn hvis de har navn, kundenr. og adresse. En foreleser jeg hadde opplevde dette. Identitetstyven hadde planer om å stå utenfor huset til foreleseren, og ta i mot TVen han (tyven) hadde bestilt. Uheldigvis for tyven kom TVen tidligere enn planlagt, slik at han ble avslørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #32 Del Skrevet 14. juli 2017 På 7.7.2017 den 1.01, AnonymBruker skrev: River dem i stykkwr først, hvis noen orker å lete i søpla og så lime sammen bitene så tenker jeg at værsågod Anonymkode: 3d37a...9eb Jeg husker at noen gjorde dette med en skoleoppgave jeg kastet i søpla da vi fikk utvidet tidsfrist. Spesielt. Anonymkode: b8d8f...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joes0211 Skrevet 14. juli 2017 #33 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg kaster regninger så fort jeg har betalt dem. Når man betaler, blir det registrert i banken på kontoutskrifter. Dermed er det ingen nødvendighet å ha en stor papirsamling i permen. Det gjør det rotete og mer uorganisert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 14. juli 2017 #34 Del Skrevet 14. juli 2017 Mange år siden jeg mottok regninger på papir. Alt mottas i nettbanken, i alle fall de siste 10 år. Ikke bare er det praktisk, blir også mindre rot og er bra for miljøet. Papir som har personopplysninger, dette blir revet ut og kastet i restavfall, det andre går til gjenvinning. Sensitive opplysninger, som for eksempel utgått bankkort, bli klippet opp i biter som hver for seg ikke gir noen mening, og kastet i hver sin søppelpose på ulike tidspunkt. Føler meg litt paranoid når jeg gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #35 Del Skrevet 14. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvorfor du valgte næringssidene? Jada, jeg vet at Sortere.no påstår det der. VI som driver med sorteringsanlegg for papir vil ikke ha det fordi det ødelegger kvaliteten på resten av papiret. Anonymkode: 8b742...9b9 Der jeg jobber makulerer vi en del. Alt det blir kastet i papirsøppelet. Det er det jeg har fått opplæring i. Det er jo ikke så lite. Forstår ikke helt hvordan du kan si at papirstrimler er som støv, og ødelegger kvalitet på annet papir da. Det er jo mye nyttig der som kan omgjøres til nytt papir. Har brukt det når jeg lager papir hjemme i alle fall, men det er kanskje annerledes ... Anonymkode: 5b745...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. juli 2017 #36 Del Skrevet 15. juli 2017 18 timer siden, Horten Market skrev: Sensitive opplysninger, som for eksempel utgått bankkort, bli klippet opp i biter som hver for seg ikke gir noen mening, og kastet i hver sin søppelpose på ulike tidspunkt. Føler meg litt paranoid når jeg gjør det. Jeg synes det er veldig fornuftig det du gjør, og gjør det samme selv :- ) Jeg klipper alle bankkort og kredittkort i masse småbiter, og sprer dem i ulike søppelposer, sånn at ingen kan pusle dem sammen igjen. Det er bedre å være føre var, mener jeg, og ikke gjøre det lettere for kjeltringene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #37 Del Skrevet 15. juli 2017 Hvem bruker papirfaktura lenger? Svaret er tydeligvis alle, om man skal tro denne tråden... Anonymkode: 94a1b...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #38 Del Skrevet 15. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem bruker papirfaktura lenger? Svaret er tydeligvis alle, om man skal tro denne tråden... Anonymkode: 94a1b...c7e Jeg bestilte nylig noen hårprodukter på internett av nettbutikken BliVakker.no. Med varene var det vedlagt en faktura. Det er sånne typer kjøp man får papirfakturaer for. Bestilte også noe klær på Zalando. Vedlagt i esken ligger en papirfaktura. Dette var bare to eksempler på tilfeller der man kan få papirfaktura. Fra steder man handler litt uregelmessig og kanskje bare en sjelden gang, eller kjøper noe der for første gang. Hvis det ikke koster noe å få faktura, velger jeg det, sånn at jeg kan motta varen og sjekke den, før jeg betaler for den. Betaler jeg med kredittkort, må jeg jo betale før jeg har fått varene engang. Det liker jeg ikke så godt. Faste regninger man får hver måned fra steder man har faste kundeforhold, får man selvsagt stort sett i nettbanken nå, og har ikke på papir. Anonymkode: 1b7ac...c24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 15. juli 2017 #39 Del Skrevet 15. juli 2017 På 7.7.2017 den 17.06, AnonymBruker skrev: Alt med navn og andre personopplysninger på er anbefalt å destruere før det kastes i låst beholder. Å kaste dette i papirgjennvinningen e rå be om id tyveri, særlig i sommermånedene. Jeg klipper alt i småbiler eller kjører det i makuleringsmaskinen før jeg putter det i poser og fyller vann i. Lar smørja stå over natten og stikker hull på slik at vannet går ut og kaster i restavfallet når jeg har samlet mye. Småtterier går sammen med fruktskrell i restavfallet. (Vi har ikke seperat sortering på dette.) Anonymkode: 5533b...5a7 Wow. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #40 Del Skrevet 15. juli 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber makulerer vi en del. Alt det blir kastet i papirsøppelet. Det er det jeg har fått opplæring i. Det er jo ikke så lite. Forstår ikke helt hvordan du kan si at papirstrimler er som støv, og ødelegger kvalitet på annet papir da. Det er jo mye nyttig der som kan omgjøres til nytt papir. Har brukt det når jeg lager papir hjemme i alle fall, men det er kanskje annerledes ... Anonymkode: 5b745...cd2 Jeg kan ikke svare for alle papirsorteringsanlegg i hele landet. Men når vi sorterer dette maskinelt, får vi ut magasiner, pappesker og melkekartong som vi kan selge videre. Alt annet blir til restavfall - hvis det da ikke har klumpet seg i valsene våre. Ønsker du at papiret skal bli gjenvunnet må det ikke makuleres fordi strimlene ikke blir til nytt papir. Norske Skog. som kjøper noe av vårt papir, vil ikke ha makulatur. Vi KAN sende makulert papir som er plassert på paller i lag til en spesiell materialgjenvinning i utlandet - men denne formen for makulaturgjenvinning gjelder store mengder og det er kun firma som gjør det sånn. Sender du makulaturen din til forbrenning blir den til strøm og/eller varmtvann uten å gå gjennom en prosess som kun har til hensikt å få vekk de hersens strimlene slik at vi kan sende de til forbrenning. Anonymkode: 8b742...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå