AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Del Skrevet 6. juli 2017 Kaster man gamle regninger i papirsøpla eller er det "sensitivt"? Tenker da på regninger fra f.eks bokklubber, avisabonnement, nrk-lisens og andre ting man ikke er redd for at folk vet om seg. Anonymkode: 32577...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #2 Del Skrevet 6. juli 2017 River dem i stykkwr først, hvis noen orker å lete i søpla og så lime sammen bitene så tenker jeg at værsågod Anonymkode: 3d37a...9eb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 6. juli 2017 #3 Del Skrevet 6. juli 2017 De veldig få regningene jeg får i papirformat går rett i papirsøpla med det samme jeg har lagt dem til betaling på forfallsdato i bankappen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #4 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg hiver de i papirbosset. Anonymkode: ddfff...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #5 Del Skrevet 6. juli 2017 Ja, det blir heldigvis mindre og mindre av papirregningene. Har hatt for vane å sette de i en perm, for så å kaste/brenne de eldste når permen er full. Tror kanskje jeg skal slutte med det, og kun ta vare på ting med garanti og slik. Anonymkode: 32577...68e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #6 Del Skrevet 6. juli 2017 Hvor lenge venter man med å kvitte seg med regninger (betalte selvfølgelig)? Anonymkode: 2b58f...684 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #7 Del Skrevet 6. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge venter man med å kvitte seg med regninger (betalte selvfølgelig)? Anonymkode: 2b58f...684 Hiver de med en gang jeg Anonymkode: ddfff...3af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Del Skrevet 7. juli 2017 Her i huset brenner vi opp alt i ovnen, alt av sensitiv informasjon. Anonymkode: dd336...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Del Skrevet 7. juli 2017 Det går helt fint å hive regninger i papirbosset. Papirer med personnr på, anbefaler man gjerne at makuleres. Man får kjøpt små makulatorer for en billig penge på både clas ohlson, biltema, og jula. Eller du kan ta med og makulere på jobb om du har mulighet til det. Anonymkode: 7a47c...cf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Del Skrevet 7. juli 2017 Er dere redd for at noen andre skal betale regningene deres, om de ikke blir makulert? Anonymkode: 4ee71...6f9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Del Skrevet 7. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere redd for at noen andre skal betale regningene deres, om de ikke blir makulert? Anonymkode: 4ee71...6f9 Identitetstyveri er mer og mer utbredt... Om det står mye personinformasjon på papir, bør de ikke hives i vanlig papiravfall. Anonymkode: 7a47c...cf4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #12 Del Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Identitetstyveri er mer og mer utbredt... Om det står mye personinformasjon på papir, bør de ikke hives i vanlig papiravfall. Anonymkode: 7a47c...cf4 På hvilke regninger står det slik informasjon? På mine står det navn og adresse, ordrenummer og eventuelt et kundenummer. Ikke akkurat nyttig for en identitetstyv. Anonymkode: 76899...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #13 Del Skrevet 7. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilke regninger står det slik informasjon? På mine står det navn og adresse, ordrenummer og eventuelt et kundenummer. Ikke akkurat nyttig for en identitetstyv. Anonymkode: 76899...8b7 Det var derfor jeg skrev at vanlige regninger kan gå i papiravfallet.... NOEN regninger står det mer personinformasjon på. De bør man ikke hive i vanlig papiravfall. Men om det står både kundenr, navn, og adresse, kan det faktisk være nok informasjon til at en dritt kan gjøre litt ugang i ditt navn. Når man tar kontakt med firmaer, blir man ofte bedt om kundenr, navn og adresse, og dett er dett. Så da kan man klare å bestille ting/endre ting i andres navn. Anonymkode: 7a47c...cf4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #14 Del Skrevet 7. juli 2017 Kast det, men makuler/riv det i stykker først, slik at ingen personlig informasjon er synlig. Sørger selv for at hverken navn, adresse, kundenr. etc. er synlig. når det kastes i søpla. Anonymkode: 28bc5...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #15 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg makulerer sånt, jeg. Har en makuleringsmaskin stående ved siden av skrivebordet, som jeg stapper sånne regninger med navn og kundenummer i. Regninger jeg har betalt tas vare på i 6-12 mnd før de makuleres. Har dem i en egen økonomi-mappe. Regninger som også fungerer som garanti for varen som er kjøpt, tas vare på i flere år, selvfølgelig. De settes i en perm. Dette er gjerne større ting som komfyr og kjøleskap. Jeg liker ikke at mitt navn og adresse sammen med kundenummer ved visse steder/nettbutikker blir liggende for hvem som helst å se eller plukke opp i en papirinnsamlings-container. F.eks. om jeg skulle handle fra CDON og få tilsendt noe derfra, og etterpå bare hiver fakturaen der, kan jo noen plukke opp denne, kontakte CDON og si kundenummeret mitt og endre adresse til sin egen. Deretter kan de bestille alt mulig rart i mitt navn, tilsendt sin adresse. CDON selger jo alt fra klær til tv'er. Etterpå kan de kjeltringene endre tilbake igjen, så regningene havner hos meg, mens de har fått masse ny elektronikk f.eks. Slike saker burde være lette for politiet å oppklare, men det ser ut som de bare får slippe unna, iflg de sakene som har kommet frem i media. Politiet henlegger i stor stil. Anonymkode: 1b7ac...c24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #16 Del Skrevet 7. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kaster man gamle regninger i papirsøpla eller er det "sensitivt"? Tenker da på regninger fra f.eks bokklubber, avisabonnement, nrk-lisens og andre ting man ikke er redd for at folk vet om seg. Anonymkode: 32577...68e Alt med navn og andre personopplysninger på er anbefalt å destruere før det kastes i låst beholder. Å kaste dette i papirgjennvinningen e rå be om id tyveri, særlig i sommermånedene. Jeg klipper alt i småbiler eller kjører det i makuleringsmaskinen før jeg putter det i poser og fyller vann i. Lar smørja stå over natten og stikker hull på slik at vannet går ut og kaster i restavfallet når jeg har samlet mye. Småtterier går sammen med fruktskrell i restavfallet. (Vi har ikke seperat sortering på dette.) Anonymkode: 5533b...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #17 Del Skrevet 7. juli 2017 Spiser dem. Anonymkode: d1c62...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #18 Del Skrevet 7. juli 2017 Husk at makulert papir er restavfall - ikke kast dette i papirdunken. Anonymkode: 8b742...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arya70 Skrevet 7. juli 2017 #19 Del Skrevet 7. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at makulert papir er restavfall - ikke kast dette i papirdunken. Anonymkode: 8b742...9b9 Hvorfor er det restavfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #20 Del Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, Arya70 skrev: Hvorfor er det restavfall? Fordi det må kvalitet på papiret for å kunne materialgjenvinne det. Papirstrimler eller støv lar seg ikke gjenvinne fordi det blir for små biter for produksjonen, I tillegg risikerer man å ødelegge det andre papiret og pappen som alt er i papirdunken med støv. Vått papir er heller ikke gjenvinnbart. Jeg kaster for øvrig alle regninger i restavfallet uten å makulere det fordi jeg da vet at det går rett i ovnen. Anonymkode: 8b742...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå