Gå til innhold

Sjekke domfellelser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en tvilsom fyr som har blitt dømt for mord, men som anket og ble frikjent. Han er dømt for andre forhold også. 

Har søkt på nett for å finne informasjon. Skal ikke slikt være offentlig? Må jeg fysisk inn i et eller annet arkiv for å hente opplysninger om en rettssak, eller ligger det på nett?

Noen som vet?

Anonymkode: c5f25...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På lovdata.no ligger dommer fra høyesterett og utvalgte fra ting- og lagmannsretten. Men tror de bare er tilgjengelig i et år. Alle dommer er offentlige, men hvis du ikke finner de på lovdata.no må du oppsøke retten og få dommene utlevert der. Trur eg.

Anonymkode: fa2f4...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en tvilsom fyr som har blitt dømt for mord, men som anket og ble frikjent. Han er dømt for andre forhold også. 

Har søkt på nett for å finne informasjon. Skal ikke slikt være offentlig? Må jeg fysisk inn i et eller annet arkiv for å hente opplysninger om en rettssak, eller ligger det på nett?

Noen som vet?

Anonymkode: c5f25...657

Det er noe som heter privatlivets fred. Du finner aldri noen dom i en slik sak i på nettet eller får den ut fra noe arkiv/domstol. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lovdata.no ligger dommer fra høyesterett og utvalgte fra ting- og lagmannsretten. Men tror de bare er tilgjengelig i et år. Alle dommer er offentlige, men hvis du ikke finner de på lovdata.no må du oppsøke retten og få dommene utlevert der. Trur eg.

Anonymkode: fa2f4...b18

Alle dommer er slett ikke offentlige. Barneverns og familiesaker er untatt offentligheten. Mange andre typer dommer har i tillegg helt eller delvis bestemmelser om å ikke offentligjøres. 

Anonymkode: af34c...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...