Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg går siving på NTNU og har havnet i en veldig vanskelig situasjon. Etter to år på studie har jeg på grunn av diverse omstendigheter kun gjennomført 9 av 16 fag, så mangler i praksis 7 fag.

Har forstått det slik at man ikke kan gå opp i tredjeklasse med mer enn tre hengefag. Prøver nå å redde meg inn ved å lese hele sommeren og ta 4 fag til konten i august. Noen som vet om jeg får begynt i tredjeklasse dersom jeg består alle de? Eller er det for sent? Har sendt mail til studieveileder, men pga sommerferie tar det tid med svar, så tenkte kanskje noen har vært i en lignende situasjon

Anonymkode: 7b7e6...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det må vel nesten være sånn at du skal få lov til det. Hvis ikke så ryker jo fort studentene som var syke i eksamenstiden sist semester før man begynner 3.klasse.

Jeg kan ikke reglene så derfor svarer jeg med logikk til du får et svar fra reglene. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er jo i utgangspunktet det jeg tenker også, at de som mangler et semester pga sykdom må kunne redde seg inn på konten, og da gjelder samme regel for alle.. Og da bør det gjelde om man mangler 1 eller 4 fag som man må ta til kont, men vil bare ha et svar fra rådgiver/noen som har opplevd det så jeg kan roe meg litt ned.

AnonymBruker
Skrevet

Hovedregelen er at du må bestå kravene før (eller kort tid etter) semesterstart. Konteeksamen i august tilhører vårsemesteret, og bestått konte gir da adgang til videre studieløp. Jeg går på et studieprogram som krever bestått eksamen for å gå videre, og bestått konte i august vil da gi studentene lov til å fortsette som normalt. 

Ellers ville jeg bare ha forhørt meg med studieveileder om hvordan du skal forholde deg til sensur faller. Tipper det er en del obligatorisk som starter før du har fått karakterene? 

Skjønner at du er stresset, men dette ordner seg så fremt du består konteeksamenene. :) Lykke til med lesingen! 

Anonymkode: bf6c5...94f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dette gjør at jeg klarer å forholde meg rolig! Ja, skal ta det med studieveileder. :) 

Ting ordner seg til slutt!

Skrevet

Jeg har en venninne som hadde for mange hengefag (siving, NTNU) og hun fikk begynne på "riktig trinn" etter bestått kont i august :) Oppmeldingsfristen til fag er jo ikke før i midten av sept (ish) og innen da skal jo sensuren ha falt på kontene dine så da vet du om du får lov å melde deg opp til tredjeklassefag eller ei. Om du ikke har fått sensuren på eksamen på studweb i tide kan du sende mail eller oppsøke faglærer og oppgi kandidatnr og be om resultatet ditt (og så videresende til studieveileder som bekreftelse sånn at du får meldt deg opp ordentlig). 

Lykke til med kont/sommerleker ;) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, navier skrev:

Jeg har en venninne som hadde for mange hengefag (siving, NTNU) og hun fikk begynne på "riktig trinn" etter bestått kont i august :) Oppmeldingsfristen til fag er jo ikke før i midten av sept (ish) og innen da skal jo sensuren ha falt på kontene dine så da vet du om du får lov å melde deg opp til tredjeklassefag eller ei. Om du ikke har fått sensuren på eksamen på studweb i tide kan du sende mail eller oppsøke faglærer og oppgi kandidatnr og be om resultatet ditt (og så videresende til studieveileder som bekreftelse sånn at du får meldt deg opp ordentlig). 

Lykke til med kont/sommerleker ;) 

Herlig! Ja, egentlig skal jo sensuren komme før oppmeldingsfristen, men gjør den ikke det er det nok lurt å gjøre det slik du forslår. 
Tusen takk, for stå på i sommer for å redde inn dette! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vil bare si at det er ingen skam å ta et semester eller to ekstra for å ta opp hengefag :) Veldig mange sivingstudenter gjør det.

Anonymkode: 00fc7...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vil bare si at det er ingen skam å ta et semester eller to ekstra for å ta opp hengefag :) Veldig mange sivingstudenter gjør det.

Anonymkode: 00fc7...104

Enig! Jeg ville nok heller brukt et semester på å jobbe ordentlig med de fagene og fått gode karakterer enn å hastet igjennom med kanskje mindre gode karakterer, bare for å bli ferdig innen normert tid.

Anonymkode: c2c54...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...