Gå til innhold

Hundeeksperter: Tør dere å evaluere en farlig hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lang erfaring med hunder. Både egne og andre hunder jeg har fått et forhold til. Jeg liker å tenke at jeg har en god innvirkning på hunder, men er definitivt ingen ekspert. Jeg kjenner riktignok til moderne hundepsykologi til en viss grad. Noen ganger tror jeg bare ikke all verden med teori og praksis er nok.

Tenk dere så min situasjon i kortversjon - bare for å konkretisere problemstillingen. En dame blir angrepet av sin egen hund og får flere stygge bitt. Midt på natten ringer hun meg. Hun har kommet seg inn på kjøkkenet mens hunden er i gangen. Er helt hysterisk. Jeg opplevde som helt uansvarlig av meg å reise til hennes hus, så jeg kontaktet politiet. De sendte folk fra hundetjenesten med polstring og fikk hunden ut i en varebil.

Så var spørsmålet. Avlive direkte eller evaluere. Hunden hadde bitt to personer tidligere. Alt tydet på matforsvar, trodde jeg da. Jeg hentet hunden og hadde den hos meg i tre uker. Eieren betalte for omfattende undersøkelser, bla scanning av hjernen, uten at man fant noen fysiske årsaker. Jeg tok en sjanse fordi jeg er litt blaut mht avliving og samtidig litt tøff når det gjelder selvforsvar. Men mest av alt fordi jeg trodde hunder var rolige og trygge sammen med meg. Jeg tok feil. Hunden var, sett med mine øyne, helt uforutsigbar.

Så hva gjør dere hundeeksperter. Tar dere sjansen på at en hund kan angripe dere i en tilsvarende situasjon eller er det rett til hundehimmelen?

Anonymkode: 88a1e...31a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heller ingen ekspert, men dette høres ut som et av de få tilfellene der jeg ville ha ment at det var grunnlag for avliving uten så mye mer om og men. Hunder som regelrett går angrep helt uprovosert, slik det later til at denne har gjort ut fra hvordan du beskriver situasjonen, er jo rett og slett farlige! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lang erfaring med hunder. Både egne og andre hunder jeg har fått et forhold til. Jeg liker å tenke at jeg har en god innvirkning på hunder, men er definitivt ingen ekspert. Jeg kjenner riktignok til moderne hundepsykologi til en viss grad. Noen ganger tror jeg bare ikke all verden med teori og praksis er nok.

Tenk dere så min situasjon i kortversjon - bare for å konkretisere problemstillingen. En dame blir angrepet av sin egen hund og får flere stygge bitt. Midt på natten ringer hun meg. Hun har kommet seg inn på kjøkkenet mens hunden er i gangen. Er helt hysterisk. Jeg opplevde som helt uansvarlig av meg å reise til hennes hus, så jeg kontaktet politiet. De sendte folk fra hundetjenesten med polstring og fikk hunden ut i en varebil.

Så var spørsmålet. Avlive direkte eller evaluere. Hunden hadde bitt to personer tidligere. Alt tydet på matforsvar, trodde jeg da. Jeg hentet hunden og hadde den hos meg i tre uker. Eieren betalte for omfattende undersøkelser, bla scanning av hjernen, uten at man fant noen fysiske årsaker. Jeg tok en sjanse fordi jeg er litt blaut mht avliving og samtidig litt tøff når det gjelder selvforsvar. Men mest av alt fordi jeg trodde hunder var rolige og trygge sammen med meg. Jeg tok feil. Hunden var, sett med mine øyne, helt uforutsigbar.

Så hva gjør dere hundeeksperter. Tar dere sjansen på at en hund kan angripe dere i en tilsvarende situasjon eller er det rett til hundehimmelen?

Så bra at du forsøkte :hjerte:. Du er modig og snill.

Anonymkode: 53947...0f7

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en sjanse fordi jeg er litt blaut mht avliving og samtidig litt tøff når det gjelder selvforsvar. Men mest av alt fordi jeg trodde hunder var rolige og trygge sammen med meg. Jeg tok feil. Hunden var, sett med mine øyne, helt uforutsigbar.

Spørs størrelsen på hunden og hvor lenge hunden var i angrepsmodus.

Mange raser kan være  farlige. Det skader ikke ta en evaluering itilfelle det er mulig å gjøre noe med det. Selv om jeg stort sett syntes at aggressive hunder over 20 kg burde avlives. Handler det om oppdragelsessvikt burde eierne miste retten til å eie hund.

Stor respekt til deg TS.

Endret av Froning
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Hunden burde jo vært avlivet for lengst. Etter å ha bitt eieren (??!) pluss flere. Skjønner ikke hvorfor politiet ikke tok avgjørelsen ???

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Froning skrev:

Spørs størrelsen på hunden og hvor lenge hunden var i angrepsmodus.

Mange raser kan være  farlige. Det skader ikke ta en evaluering itilfelle det er mulig å gjøre noe med det. Selv om jeg stort sett syntes at aggressive hunder over 20 kg burde avlives. Handler det om oppdragelsessvikt burde eierne miste retten til å eie hund.

De to første episodene endte kjapt med blødende, men bagatellmessige mindre skader. Eieren ble bitt på en måte som tyder på at hunden gikk inn for å skade. Krevende rase, hann, fire år, 45 kg.

Hilsen TS

Gjest NotNaomi
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du forsøkte :hjerte:. Du er modig og snill.

Anonymkode: 53947...0f7

Ja. Ok? En hund som angriper eier(leder) pluss flere kan ikke skånes. Faktisk. Hunden er totalt skada og er farlig. Sorry,men den burde vært avlivet forlengst

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De to første episodene endte kjapt med blødende, men bagatellmessige mindre skader. Eieren ble bitt på en måte som tyder på at hunden gikk inn for å skade. Krevende rase, hann, fire år, 45 kg.

Hilsen TS

Du kan ikke gjøre noe. Vis ansvar og avliv den hunden. Vet det er brutalt sagt. Men tror du selv vet etter innlegg her nå.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eksempel er egentlig litt underordnet. Jeg har jo ikke en gang fortalt hvordan historien endte, så råd om avliving eller ikke er helt meningsløst. Historien har bare betydning for å beskrive farepotensialet. Da i forbindelse med hvilke sjanser en ekspert er villig til å ta med å møte en slik hund. Det var spørsmålet!

Hilsen TS

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt eksempel er egentlig litt underordnet. Jeg har jo ikke en gang fortalt hvordan historien endte, så råd om avliving eller ikke er helt meningsløst. Historien har bare betydning for å beskrive farepotensialet. Da i forbindelse med hvilke sjanser en ekspert er villig til å ta med å møte en slik hund. Det var spørsmålet!

Hilsen TS

Ja. Jeg har vært i likende situasjoner, og gjør det igjen.

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen TS

Ah. En hund som angriper lederen? Pluss pluss. Trenger du utdype mer?

Gjest NotNaomi
Skrevet

Blir så forbannet på uansvarlige oppdrettere og eiere! Dere må ta ansvar! Vi er mange hundeeiere som er avhengig av det!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde som helt uansvarlig av meg å reise til hennes hus, så jeg kontaktet politiet. De sendte folk fra hundetjenesten med polstring og fikk hunden ut i en varebil.

Ikke for å kritisere den avgjørelsen. For meg høres det ut som hunden var helt gal, og jeg hadde ikke engang vurdert den. Er ikke hundetrener men har omplasseringshund og har måttet sette meg ganske mye inn i adferd og positiv trening pga det.

Men lurer på om ikke dette ville skade en hund som allerede biter, ville den ikke blitt verre av at politiet med polstring kom? Min hund hadde blitt traumatisert for livet av det.

Anonymkode: 1e241...949

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo alltid en grunn til at hunden angriper slik, med mindre den faktisk er gal. Gode hundetrenere og de som har litt peiling på adferd klarer å lese hunden og ikke tråkke over grensene til hunden som gjør at den går det steget og angriper. Så spørs det, hvilke situasjoner har den angrepet i?

Så tenker jeg at hvis denne hunden har så lav terskel for å fly på en person, er det kjekt å ha hund? Og er det kjekt for hunden å være hund? Hunden sliter sikkert enormt med stress og usikkerhet, og muligens det er god dyrevelferd å la den dø. Død hund lider ikke.

Anonymkode: 9f502...367

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Nei la nå den uskylde hunden leve.. stakkars hund, dette er en hedershund! 

Skrevet

Det er ingen grunn til å evaluere en hund som biter. Hva er en hundeekspert? Er hundeekspert er et menneske som arbeider med dressur av problemhunder?

I så tilfelle hva slags ansvar har denne eksperten for fremtidige handlinger hunden måtte begå?  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er skummelt å lese at det er eiere og trenere der ute som lar hunden bite gang på gang, kun sitter å observerer og lurer på om de skal behandle den for noe eller om den skal avlives. den har tilogmed bitt eieren med mål om å skade, det bør være der grensen for avliving går spør du meg. Og eieren bør ikke ha hund da hun tydeligvis ikke klarer å oppdra en harmonisk hund som ikke er farlig.

Tenk om den angriper ett barn neste gang? En mindre hund? Hunden veier kun noen kg mindre enn meg, jeg ville ikke overlevd angrep av den om den ønsket å ta meg. Rett og slett en farlig hund.

Anonymkode: d66ef...8a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok alltid evaluert først. Jeg må selv observere hunden før jeg kan uttale meg noe særlig. Men det er ikke så mye evaluering som kan gjøres der og da, da er det bare å få stoppet situasjonen på best mulig måte, og vente til både hund og eier har roet seg før man kan gjøre noe som helst videre.

AnonymBruker
Skrevet

En sterk hannhund på 45 kg som biter andre og også eieren. Hundehimmelen neste. Uansvarlig å la den ferdes blant folk.

Anonymkode: 14687...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er jo hva en ekspert kan håndtere og hjelpe til med av trening, men kan man garantere at en slik hund aldri igjen vil komme i en situasjon der den biter? Og vil tiltakene som settes inn, redusere hundens livskvalitet? 

Man kan skjerme en hund for mye og tilrettelegge i mange situasjoner, men kan man garantere at hunden aldri igjen kommer i en situasjon der den vil bite uten å frata den livskvaliteten? 

Anonymkode: c8f9c...69c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...