Gå til innhold

Kan folk slutte å blande inn engelske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et av de verste er nippel og i flertall nipplane, jeg grøsser!

Endret av Mystix
  • Liker 9
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere snakker og skriver ? Vi mister så mye av det norske språket :// samme med de forkortelsene som idk, omg, lol, er så fælt å se og høre på :0

Anonymkode: 761b6...f77

Hva er your problem, lizzm? Skal du fortelle oss how to do it eller noe? LOL! :P

Nei, fra spøk til revolver, jeg er helt enig, synes det blir for mye engelsk og annet grums i språket som en gang var norsk. Jeg irriterer meg også over folk som ikke har lært seg "kj" lyden. Sjøtt, sjole, sjino...... argh! :/

• Liker 2
Skrevet

Jeg slår et slag for å bruke det engelske ordet flabbergasted. Det finnes ingen norske ord som sier like mye. Og så synes jeg convenient er mye mer uttrykksfullt enn beleilig. Men ellers er jeg enig i at slurv og forkortelser er en uting :)

Skrevet
5 timer siden, Ardwinna skrev:

Jeg slår et slag for å bruke det engelske ordet flabbergasted. Det finnes ingen norske ord som sier like mye. Og så synes jeg convenient er mye mer uttrykksfullt enn beleilig. Men ellers er jeg enig i at slurv og forkortelser er en uting :)

Flabbergasted = forbløffet, helt paff.

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, Hurepoix skrev:

Flabbergasted = forbløffet, helt paff.

Neh, jeg vet jo hva det betyr men verken forbløffet eller paff blir helt det samme.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Hurepoix skrev:

Stort sett alt du skriver her er strengt tatt feil, basert på normene for norsk språkføring. Så du bør muligens ikke kaste stein i glasshus.

Okei, men jeg skrev vaffal ikke på engelsk og det er det viktigste for meg.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2017 den 22.46, Supernova17 skrev:

Helt enig. Jeg gidder ikke å bruke så mange engelske ord selv. Sier du snøbrett eller snowboard?

Jeg har begynt nå i det siste å bli mye mer bevisst på at jeg ikke blander engelsk og norsk, så nå ville jeg sagt snøbrett ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaffal? :fnise:

Anonymkode: 4c20b...d8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter vaffel

Anonymkode: 69e82...257

• Liker 6
Skrevet
På 6.7.2017 den 22.46, Supernova17 skrev:

Helt enig. Jeg gidder ikke å bruke så mange engelske ord selv. Sier du snøbrett eller snowboard?

Jeg sier snøbrett, og bruker helt bevisst norske ord i stedet for engelske erstatningsord.

• Liker 3
Skrevet

Bor med to amerikanere og en svenske, så mitt språk er helt bak mål om dagen 😂😂

Jeg er fæl til å plukke opp ord fra både språk og dialekter. Så ikke akkurat overraskende. 

Ellers så bryr jeg med ikke om at folk legger inn ord fra andre språk, så lenge de ikke sier sjino, sjylling osv... 

Skrevet
18 timer siden, Ardwinna skrev:

Neh, jeg vet jo hva det betyr men verken forbløffet eller paff blir helt det samme.

Månebedotten er og et godt ord for det samme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er dumt at vi fortsatt snakker norsk i Norge, det er bare gamle grinebittere som vil at vi skal snakke dette fjollete språket.

Vi burde bytte til engelsk fort som faen, da slipper vi å lære TO fremmedspråk. På denne måten blir vi konkurransedyktige og kan importere kompetent arbeidskraft. Vårt idiotiske språk stenger ute de mest kompetente menneskene i verden.

Bytter vi til engelsk vil kinesisk som valgspråk bli en reell mulighet og vi kan igjen bli verdensledende.

SI NEI TIL NORSK!

• Liker 1
Skrevet
På 7.7.2017 den 15.39, Mystix skrev:

Et av de verste er nippel og i flertall nipplane, jeg grøsser!

Men det er fryktelig søtt når Sofius Elisus sier det.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du slutt å si skateboard, smoothie, lipgloss, foundation caps (hodeplagg), date (stevnemøte), jeans, CD, m.m.
Vi har mange ord i det norske språk, som faktisk er låneord. Altså Engelske ord som brukes i det norske språk. Du får ikke trekk i Norsk eksamen på universitetet av å skrive date i stedet for stevnemøte. Eller TV i stedet for fjernsynsapparat. 

Vi har lånt, tatt, kopier.. hva du nå vil kalle det, ord fra andre språk siden.. for alltid. 
Trur du ikke gamlingene rev seg i håret, da de unge begynte å si "TV" i stedet for fjernsynsapparat? Eller da ungene i gaten nektet å si rullebrett for skateboard? Slike ord-fanatiker som deg har alltid eksistert, og har alltid tapt. Det dere sier, har blitt sagt så mange ganger før. "Vi mister språket vårt!", "de unge ødelegger språket vårt med disse hippe slang ordene", sier gamlingene som bruker nye ord som slang og hipp! Som faktisk ER låneord. 
Verden går fremover, og det gjør også språket vårt. Slik er det bare. 

Anonymkode: e227b...b52

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ordet CD, altså en CD plate. Et ord alle kjenner til. Hva står CD for? Jo "Compact Disc". Google "Hva er Compact disc på norsk" og du får svaret CD. Altså, ingen ekte svar, for det finnes ikke på Norsk. Ihvertfall ikke et ord jeg finner eller vet om. Men alle vet hva en CD er, og ja.. CD er engelsk. 
Samme gjelder ordet PC, eller laptop. Du får ikke opp en norsk oversettelse, bare.. laptop og PC. Allikevel så vet alle hva du snakker om, når du sier CD, PC og Laptop. Selv om at det er et Engelsk ord. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes det er dumt at vi fortsatt snakker norsk i Norge, det er bare gamle grinebittere som vil at vi skal snakke dette fjollete språket.

Vi burde bytte til engelsk fort som faen, da slipper vi å lære TO fremmedspråk. På denne måten blir vi konkurransedyktige og kan importere kompetent arbeidskraft. Vårt idiotiske språk stenger ute de mest kompetente menneskene i verden.

Bytter vi til engelsk vil kinesisk som valgspråk bli en reell mulighet og vi kan igjen bli verdensledende.

SI NEI TIL NORSK!

:hoho:

Anonymkode: 8f4f5...8d1

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ordet CD, altså en CD plate. Et ord alle kjenner til. Hva står CD for? Jo "Compact Disc". Google "Hva er Compact disc på norsk" og du får svaret CD. Altså, ingen ekte svar, for det finnes ikke på Norsk. Ihvertfall ikke et ord jeg finner eller vet om. Men alle vet hva en CD er, og ja.. CD er engelsk. 
Samme gjelder ordet PC, eller laptop. Du får ikke opp en norsk oversettelse, bare.. laptop og PC. Allikevel så vet alle hva du snakker om, når du sier CD, PC og Laptop. Selv om at det er et Engelsk ord. 

Kompaktplate eller multimediaplate, men det er vel irrelevant fordi ingen bruker dem lengre. Det blir som å lage nye ord for kassettspiller, de er museumsgjenstander.

Datamaskin? Bærbar datamaskin?

Blir for dumt å klage på at det ikke finnes ord når man bare ikke gidder å lære. Mange bruker abominasjonen "TV" isteden for fjernsyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tipper jeg du drosje i stedet for taxi, olabukse i stedet for jeans, sjokoladekake i stedet for brownie, luftkondisjonering i stedet for air condition, nettprat i stedet for chat, hytteost i stedet for cottage cheese, amerikansk smultring i stedet for doughnut, kajal i stedet for eyeliner, sendeplate i stedet for frisbee, datakløpper i stedet for hacker, målvakt i stedet for keeper, løfte-BH i stedet for push up-BH, plukksvin i stedet for pulled pork, masseundersøkelse i stedet for screening, rullebrett i stedet for skateboard, smudi i stedet for smoothie, lagbygging i stedet for teambuilding og så videre... 

Tidene endrer seg, og det gjør også språket vårt. 

Anonymkode: 0f6df...879

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du kan bruke bærbar datamaskin for laptop. 

Anonymkode: 0f6df...879

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...