Gå til innhold

En liten tankevekker?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Så mye penger alle har gitt for å hjelpe asia... Kom til å tenke på en ting. Om det kom n flodbølge og ramma afrika, og det ble like mye skader og like mange omkomne... (men ingen nordmenn ble ramma) Tror dere Norge og andre land hadde gitt like mye støtte da? Bare lurer... Kom til å tenke på jordskjelvkatastrofen i Irak for en stund siden. Tror ikke det var så mange som støtta da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er synd å si det, men jeg tror nok ikke det. Kommer helt ann på hvor hen i Afrika, men for det første så er det ikke så mange turister der, og som er noe av grunnen til at f. eks land som Norge og Sverige føler seg berørt. Det handler noe om nærhet.

For det andre handler dette også om penger. Store selskaper som Nike etc har store bedrifter i Indonesia og er selvsagt ivrige etter å hjelpe til, slik at industrien kommer på fote igjen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nei, det er synd, men det tror jeg ikke

Skrevet

Det tror jeg ikke, for om ikke nordmenn hadde vært involvert ville ikke saken fått en slik voldsom mediedekning til alle døgnets tider med oppdatering flere ganger om dagen slik denne saken har fått.

Men det er nok også mange som kun engasjerer seg fordi nordmenn er involvert og som kun er interessert i å hjelpe sine egne.

Skrevet
Men det er nok også mange som kun engasjerer seg fordi nordmenn er involvert og som kun er interessert i å hjelpe sine egne.

Jeg er enig i den første delen av innlegget ditt Minerva, men jeg håper da at folk vet at pengene de gir (heldigvis) ikke går til norske ofre.

Skrevet

Tror ikke det norske folk klarer å ta det like "personlig" når det ikke er nordboere involvert dessverre!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men avhenger ikke dette like mye av de landene selv som blir rammet; f.eks om de er "turistavhengige" og om de er åpne for omverden?

Skrevet

Jeg blir vel nesten halvkvelt av å si det, men jeg synes det begynner å gå litt over stokker og stein hva Norge skal gi. At staten gir, er greit, jeg bryr meg ikke om det. At privatpersoner gir er også helt greit. At firmaer gir av sitt overskudd er heller no problemo.

Men jeg har pratet med diverse personer, og mange steder er det snakk om å gi felleskassa, som jo er der for å skape det hyggelig for de ansatte. Noe som betyr at det kanskje ikke blir noen sommerfest/julebord i 2005. Og hvem har vel da lyst til å reise seg og si at, "nei, de pengene har de ikke lyst til å gi", foran de tillitsvalgte som fremmer forslaget.

Norge har gitt utrolig mye til flodbølgeofrene. Og det er selvsagt bra, men ingen tenker en tanke på alle de andre katastrofene som har skjedd. Hvis alle landene gir det de lover, så må det vel snart være nok?

Skrevet
Jeg blir vel nesten halvkvelt av å si det, men jeg synes det begynner å gå litt over stokker og stein hva Norge skal gi. At staten gir, er greit, jeg bryr meg ikke om det. At privatpersoner gir er også helt greit. At firmaer gir av sitt overskudd er heller no problemo.

Men jeg har pratet med diverse personer, og mange steder er det snakk om å gi felleskassa, som jo er der for å skape det hyggelig for de ansatte. Noe som betyr at det kanskje ikke blir noen sommerfest/julebord i 2005. Og hvem har vel da lyst til å reise seg og si at, "nei, de pengene har de ikke lyst til å gi", foran de tillitsvalgte som fremmer forslaget.

Norge har gitt utrolig mye til flodbølgeofrene. Og det er selvsagt bra, men ingen tenker en tanke på alle de andre katastrofene som har skjedd. Hvis alle landene gir det de lover, så må det vel snart være nok?

Er enig med det i det du skriver.Hvis landene gir det de lover,så må det vel snart være nok.

Koldbruna

Skrevet

Nå må vi ikke glemme at Norge gir veldig mye penger til U-hjelp verden over, og at frivillige organisasjoner også mottar mye penger fra privatpersoner og firmaer året rundt.

Det at denne katastrofen øker givergleden, er ikke negativt. Det er mange fattige land som er rammet, og jeg håper pengen kommer frem der de virkelig trengs. Her er det jo snakk om å bygge opp infrastruktur, arbeidsplasser og hele byer fra grunnen av, og det krever mye kapital.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er enig med det i det du skriver.Hvis landene gir det de lover,så må det vel snart være nok.

Koldbruna

Ettersom de trenger rundt 100 milliarder kroner for å gjenoppbygge - er det ikke nok. Og basert på erfaring så følger man aldri opp de løftene man gir om penger. Som regel ender det opp med rundt halvparten av det lovede beløpet.

Gjest Valhalla
Skrevet

Mange av de rammede landene har selv mulighet til å gjenoppbygge. Vi snakker om land med enorme befolkninger.

Gjest Anonymous
Skrevet
Mange av de rammede landene har selv mulighet til å gjenoppbygge. Vi snakker om land med enorme befolkninger.

Tja, la oss nå teoretisk sett si at vi hadde blitt utsatt for en enorm naturkatastrofe her i Norge. Ville vi da syntes det var greit om alle andre land sa....ja,ja de klarer seg selv.

Gjest Valhalla
Skrevet

Kanskje vi ville vært like stolte som India og nektet å ta imot hjelp? Klart de skal hjelpes i den første fasen hvor det er fare for liv , men jeg ser ikke hvorfor vi skal pøse på enorme summer til gjenoppbygging. De bygger seg nok opp igjen snart og tjener igjen penger på at vi drar å besøker dem.

Skrevet

Jeg er nok også enig i det at vi hadde vel ikke gitt så mye hvis ikke nordmenn hadde vært rammet. Kan ikke huske at det noensinne har vært slik giverglede blandt oss. Da jordskjelvet rammet Bam i Iran var ikke nyheten så " hot" så lenge. Men så var heller ikke noen norske rammet av katastrofen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kanskje vi ville vært like stolte som India og nektet å ta imot hjelp? Klart de skal hjelpes i den første fasen hvor det er fare for liv ' date=' men jeg ser ikke hvorfor vi skal pøse på enorme summer til gjenoppbygging. De bygger seg nok opp igjen snart og tjener igjen penger på at vi drar å besøker dem.[/quote']

Selvfølgelig en ærlig sak det - Vi hjelper ingen, og ingen hjelper oss....

Skrevet

Tror ikke så mange hadde støtta da..

Men likevel. Utrolig mange omkom, så det er veldig bra at søkelyset ble satt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...