Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært ferievikar i kommunen i to uker i morgen, og skal jobbe hele sommerferien. Første dag på jobb fikk jeg vite at jeg først skulle være vikar for han ene som er ute i ferie nå, og når han kommer tilbake om to uker skal sjefen ha ferie, og da blir jeg vikar for sjefen. Tullet jo litt med at jeg, vikaren som ikke har peiling på noe, skal være sjef i en måned, men så jo på det som helt usannsynlig at jeg skal ta på meg rollen hans. Sjefen synes det meste er fryktelig moro, og går rundt og tuller og har det gøy med alt og alle. Tidligere i dag sa han at jeg skal jo være sjef mens han er borte, og jeg bare lo. Det høres jo helt absurd ut. Så sa han, "ler du??" Og da svarte jeg ikke noe spesielt. Greia er at jeg ikke vet om han tullet eller ikke. Det virker jo mye mer logisk at han som kommer tilbake fra ferie, som har masse erfaring, tar over de oppgavene som sjefen har. Istedenfor at jeg som ikke har peiling blir satt til å gjøre den jobben. Men samtidig så skal jeg jo faktisk være vikar for sjefen?! Hva mener dere? Virker det litt absurd, eller er det helt vanlig? 

Anonymkode: c7693...9c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vikar uten peiling...spørs jo hvilke jobb det er. Har du personalansvar, fylle opp vaktliste, regnskap,bestillinger...

Alltid noen som har tittelen sjef.

Min første sjefsjobb var på gatekjøkken. Wooow. Det var meg og en til. Sjefstittel var nok viktig den gang som 19 år. Vi jobbet ikke sammen engang. En på dagtid og en på kveld. Hun andre som var der,hun lærte meg opp. Fortalte hva jeg måtte gjøre,huske. Flire i dag

Anonymkode: 974b6...a84

Skrevet

Kommer veldig an på hva som står i kontrakten din, og hva som sto i annonsen du søkte på. Og om oppgavene som står i kontrakten din er lik de oppgavene sjefen din gjør? For ikke å snakke om hvor gammel du er? 

Du sier han tuller med det meste, jeg tipper han nok tuller her også, men om du fortsatt er usikker om to uker så hadde jeg spurt igjen. Selv en tullekopp kan være alvorlig ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vikar uten peiling...spørs jo hvilke jobb det er. Har du personalansvar, fylle opp vaktliste, regnskap,bestillinger...

Alltid noen som har tittelen sjef.

Min første sjefsjobb var på gatekjøkken. Wooow. Det var meg og en til. Sjefstittel var nok viktig den gang som 19 år. Vi jobbet ikke sammen engang. En på dagtid og en på kveld. Hun andre som var der,hun lærte meg opp. Fortalte hva jeg måtte gjøre,huske. Flire i dag

Sjefen har teknisk ansvar for alle sykehjem og omsorgsboliger i kommunen, i tillegg til bestilling av alt av hjelpemidler til pasienter og brukere, nye ansettelser i helseetaten i kommunen og alt som hører med det, brannvern, osv. Veldig mye forskjellig rett og slett. I tillegg virker det som han kan det aller meste, mye som jeg ikke har peiling på. Dessuten går telefonen hans i ett sett, det er alltid noen som vil han noe, om det så er bestillinger eller omhengsling av kjøleskap. 

6 minutter siden, n0mdeplume skrev:

Kommer veldig an på hva som står i kontrakten din, og hva som sto i annonsen du søkte på. Og om oppgavene som står i kontrakten din er lik de oppgavene sjefen din gjør? For ikke å snakke om hvor gammel du er? 

Du sier han tuller med det meste, jeg tipper han nok tuller her også, men om du fortsatt er usikker om to uker så hadde jeg spurt igjen. Selv en tullekopp kan være alvorlig ;) 

Tror ikke det står noe om lederansvar i kontrakten, da hadde jeg nok reagert på det da jeg leste den. Det sto ikke noe spesielt i annonsen, søkte bare med et søknadsskjema på kommunen sine sider, der alle sommervikariatene i kommunen ble utlyst. Er 20 :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det står noe om lederansvar i kontrakten, da hadde jeg nok reagert på det da jeg leste den. Det sto ikke noe spesielt i annonsen, søkte bare med et søknadsskjema på kommunen sine sider, der alle sommervikariatene i kommunen ble utlyst. Er 20 :)

Tror sjefen din kødder med deg. Ta en spøk tilbake i morgen? Si at du har avtalt med personalavdelingen på huset at du går opp 200% i lønn de ukene sjefen din har ferie og at sjefen sjøl befalte det slik. Papirene er alt ordnet osv. Viktig at du er helt alvorlig da. Så ser du hva han sier og gjør ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen har teknisk ansvar for alle sykehjem og omsorgsboliger i kommunen, i tillegg til bestilling av alt av hjelpemidler til pasienter og brukere, nye ansettelser i helseetaten i kommunen og alt som hører med det, brannvern, osv. Veldig mye forskjellig rett og slett. I tillegg virker det som han kan det aller meste, mye som jeg ikke har peiling på. Dessuten går telefonen hans i ett sett, det er alltid noen som vil han noe, om det så er bestillinger eller omhengsling av kjøleskap. 

Om du er 20...ikke har peiling,så tror jeg han tuller med deg

• Liker 1
Skrevet

Nei, du skal ikke det.

Sånn? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du er 20...ikke har peiling,så tror jeg han tuller med deg

Tror egentlig det jeg også, og er jo det jeg håper på. Selv om det ikke hadde vært så aller verst å ha på CV-en?

Klarer likevel ikke å slå meg helt til ro, for her om dagen fortalte han at for noen år siden ansatte han en pensjonist til å være vikar den tiden han hadde ferie. Gubben hadde jo tydeligvis ikke peiling han heller. Alt ble et stort kaos, telefonen til han som egentlig er sjef gikk i ett kjør, og han måtte reise hjem fra ferie en uke tidligere enn avtalt fordi han pensjonisten ikke gadd mer. Han skulle nemlig til Mallorca med fruen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du skal nok ikke ha den makten en sjef har, men heller gjøre arbeidsoppgaver her og der i forbindelse med ting som trengs å gjøres når de forskjellige folka er borte. Han kommer vel til å forklare hva av hans oppgaver du skal hjelpe til med?

Endret av Cavia
AnonymBruker
Skrevet

Du vet hva teknisk ansvar innebærer?

Hva vil du eks gjøre ang brannvern?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal nok antakeligvis ikke være sjef, det ansvaret du skisserer er for stort for en som bare kjenner til organisasjonen som sommervikar, med mindre man har tilsvarende solid erfaring fra tidligere stilling. Han tuller nok med deg. 

Men det er nok uansett lurt å ta et møte før han går ut i ferie og avklare hva som faktisk er dine oppgaver som vikar når sjefen har ferie. For selv om jeg tviler sterkt på at du forventes å ta et sterkt lederansvar, så finnes det jo enkelte useriøse sjefer der ute som bare pusher sine egne arbeidsoppgaver på andre når de selv tar ferie. I mine øyne er for øvrig sjef og ferie en selvmotsigelse. Som leder har man godt betalt for å ha styringsrett og ha retten til å bestemme hva, når og hvordan ting skal gjøres. På baksiden er de fleste lederstillinger særlige uavhengige, slik at man ikke kan forvente noen form for ferie. Man skal være tilgjengelig på telefon uansett!

Anonymkode: 0ac5a...a73

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mer sannsynlig at du må svare på noen ekstra telefoner og gjøre noen ekstra enkle arbeidsoppgaver

Anonymkode: 902fe...8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...