Gå til innhold

Hvordan fordele plasser i bryllupet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden mannen og jeg bestemte oss for å gifte oos har vi drømt om å gifte oss et helt bestemt sted.  Dette stedet har en absolutt plassbegrensning.  Det at vi må sette tak på antall gjester, har dermed overhodet ikke noe med økonomi å gjøre.  Stedet betyr veldig mye for oss av personlige årsaker.

Etter at vi har "satt av plass" til foreldre, søsken med partnere og barn, besteforeldre, faddere, venner med partnere og tanter og onkler, står vi igjen med 10 "ledige" plasser.  Disse er tiltenkt søskenbarn.  Vår mening er at vi ønsker å invitere med partnere, og at vi ikke ber søskenbarns barn.  Men regnestykket går ikke opp.  Jeg har 7 søskenbarn.  4 av dem har partner.  Min mann har 3 til sammen (kusine + mannen og 1 fetter).  Det blir 4 for mye, og antallet er altså absolutt.

Mannen har ganske mye mindre familie enn meg, og det blir også færre venner fra hans side.  Vi synes dermed det er greit at han får med sine 3 her.  Han har også hatt mer kontakt med sine, enn jeg har hatt med mine.

Men hvordan velger jeg  "bort" 4 fra min side?  De består av 3 søskenpar.  3 brødre - 2 med partner, 2 single brødre og 2 søstre med partner.  Velger man en fra hver søskenflokk, for eksempel?  Velger bort de jeg har hatt aller minst kontakt med - de to single brødrene (men der har jeg en tante som kan finne på å bli sint for dette)?  Det kan også bli vondt å dele opp søstrene.  Jeg hadde mye kontakt med den eldste i barndommen, mye mer kontakt med den yngste nå.  Den enslige broren blant de tre takker aldri ja til familiesammenkomster uansett.

Alle mine søskenbarn med partnere er gift, og vi har vært i alle bryllupene, for øvrig.

Eller er det enkleste rett og slett at vi ikke ber noen søskenbarn når vi ikke kan be alle?

Anonymkode: 8f8f3...df4

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

... eller at du ikke ber søskenbarn overhodet. Men at han får sine søskenbarn der.

AnonymBruker
Skrevet

Eller så gambler du på at ikke alle du ber, kan komme. Det er alltid noen som ikke kan, og noen som melder avbud i siste liten. 

Anonymkode: d33e2...73c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

... eller at du ikke ber søskenbarn overhodet. Men at han får sine søskenbarn der.

Ja, gikk litt fort, der. Det var det jeg mente, at han ber sine, men at jeg ikke ber mine. 

Anonymkode: 8f8f3...df4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er snakk om fire personer for mye, hadde jeg satset på at det gikk bra. Også siden du har vært i dere bryllup også, og det er sikkert noen som kommer til å melde avbud som en over her skriver. 

Hva er det med denne plassen som gjør at set begrenser antall gjester? 

Anonymkode: 44991...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man enten inviterer alle eller ingen. Om du ikke kan invitere alle dine søskenbarn, bør du ikke invitere noen av dem. Det kan fort føre til såre følelser og lage dårlig stemning. Og tantene/onklene dine kan bli vonbrotne på vegne av det søskenbarnet som ble valgt vekk. 

Det gjør ikke noe om man ikke fyller lokalet til bristepunktet, så om det er "ledige" plasser blir det bare bedre plass til de andre rundt bordet.

Anonymkode: fab67...220

Skrevet

Jeg kommer aldri til å invitere alle mine søskenbarn, kun de jeg har et godt/nært forhold til. Inviter de søskenbarnene dere faktisk er venner med?

• Liker 1
Skrevet

Inviter søskenbarn til fest om det ikke er for lang reisevei. :)

Skrevet

Hvis du kutter ut to vennepar blir det plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir så overrasket, er det vanlig å be søskenbarn? Har aldri vært i bryllupet til noen av mine søskenbarn, med unntak av et bryllup der jeg serverte. Nå er ikke jeg gift, men jeg hadde ikke kommet til å bedd noen av mine søskenbarn hvis jeg skal gifte meg.  Skjønner jo at det kommer an på kontakt osv, men har alle god kontakt med fettere og kusiner? 

Anonymkode: a62a1...61e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...