AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Vi gikk en gave her om dagen av noen familiemedlemmer, noe som i og for seg var veldig hyggelig. Men vi har allerede det vi fikk i gave, og har derfor ingen behov for det. Nå er ikke denne gaven kjøpt i en vanlig butikk,men det er en premie/ gevinst, så vi kan ikke bytte den. Jeg prøvde denne gaven, og fant ut at det vi har fra før er mye bedre + at denne gaven er en ting man setter på kjøkkenbenken, og jeg vil nødig ha to sånne stående fremme. Det vanlige er jo en. Ihvertfall så satte jeg denne gaven på boden. Det kjøkkenredskapet vi allerede har letter jo også matlagingen, og er i daglig bruk. Igår kom plutselig giverne på overraskelsesbesøk, og mannen braste rett inn på kjøkkenet, og da han ikke så gaven de hadde gitt oss, spurte han hvorfor den ikke sto på benken. Jeg blei litt satt ut og sa at vi hadde tenkt å slite ut det vi hadde fra før først. I den forbindelse lurer jeg på hvor langt man skal være nødt til å gå for å glede andre. Skal vi være nødt til å fylle kjøkkenbenken med ting vi ikke bruker for å glede giverne? Skal vi sette et godt kjøkkenredskap i boden for å glede giverne? Eller er det ok å gjøre som vi har gjort, satt gaven i boden? Anonymkode: de0f3...838
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 En gave blir gitt der og da. Den skal aldri noensinne igjen spørres om, det er et massivt brudd på all folkeskikk. Du står fritt til å kaste en gave rett i søpla. I dette tilfellet har du altså ikke fått en gave - du har fått en forpliktelse. Og den må du så raskt som mulig kvitte deg med igjen, og det på en måte som setter ned foten for givers neste "gavmilde" forsøk på å sette deg i gjeld til han/henne. Å gi folk forpliktelser er trolig mer vanlig enn å gi dem gaver... Anonymkode: 7f6b0...2b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå