AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Jeg jobber turnus og har veldig sen ferie i år ( rett og slett min tur å ha så sen) x min og ungene far er reist på 4 ukers ferie men reiser sånn at han mistet to samvær helger . Han vil ikke ha de igjen. Har spurt. Når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg sliten. Jeg må lage middag og da er kl godt over 5 Mere rot hjemme enn vanlig å . Ikke at det er det største problemet. Vi har avtalt å finne på noe en gang per uke og ungen har en uke på leier. Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre . Føler meg som en elendig mamma. Ungen sitter hjemme å ser på YouTube og spiller spill. Det er alt. Men jeg har ikke krefter til og underholde. Ungen sliter med å finne på ting selv og bestevennen er på ferie . Er jeg dårlig mamma som rett å slett lar pc og PlayStation være underholdning. Anonymkode: 6567c...d48
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #2 Skrevet 6. juli 2017 Nei. Du gjør det du må. Anonymkode: 2cb3a...0a2 14
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 Ja, jeg synes du kan forsøke å finne litt krefter til å gjøre noe hyggelig avogtil(ikke hver dag selvsagt) - med mindre du er syk og ute av stand til å fungere. Det trenger ikke være noe annet enn å bade i nærmeste vann, en liten skautur på fridagen(jeg går utfra du ikke har anledning/lov til å jobbe hver enete bidige dag?), eller en fisketur på ei kai/grille litt i en park mens han leser blader eller hva enn. Anonymkode: ddd39...e01 20
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #4 Skrevet 6. juli 2017 Skjønte ikke noe av det du skrev jeg. Dyss elns? Anonymkode: 13cde...bbf 4
Supernova17 Skrevet 6. juli 2017 #5 Skrevet 6. juli 2017 Kan du foreslå at han er med noen kamerater fra klassen? :D Da kan du hvile deg i mens. 2
Minlillesky Skrevet 6. juli 2017 #6 Skrevet 6. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber turnus og har veldig sen ferie i år ( rett og slett min tur å ha så sen) x min og ungene far er reist på 4 ukers ferie men reiser sånn at han mistet to samvær helger . Han vil ikke ha de igjen. Har spurt. Når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg sliten. Jeg må lage middag og da er kl godt over 5 Mere rot hjemme enn vanlig å . Ikke at det er det største problemet. Vi har avtalt å finne på noe en gang per uke og ungen har en uke på leier. Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre . Føler meg som en elendig mamma. Ungen sitter hjemme å ser på YouTube og spiller spill. Det er alt. Men jeg har ikke krefter til og underholde. Ungen sliter med å finne på ting selv og bestevennen er på ferie . Er jeg dårlig mamma som rett å slett lar pc og PlayStation være underholdning. Anonymkode: 6567c...d48 Ikke en dårlig mamma akkurat, men ikke den beste heller. Legg vekk/gjem elektriske spill osv.. La barna få kjenne på det å kjede seg og bruke fantasien. Det tar maks 10-15 min så har de funnet på noe å gjøre..de er vel ikke så hjelpesløse?..De kan underholde seg selv.. 6
Supernova17 Skrevet 6. juli 2017 #7 Skrevet 6. juli 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke noe av det du skrev jeg. Dyss elns? Anonymkode: 13cde...bbf Jeg skjønte det i alle fall. Men for de som er det du kaller "dyss" kan jeg oppsummere. Gutten til TS sitter hjemme og spiller playstation, og hun får dårlig samvittighet for at hun ikke hele tiden finner på noe med ham. Så jobber hun jo og. Endret 6. juli 2017 av Supernova17 17
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #8 Skrevet 6. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes du kan forsøke å finne litt krefter til å gjøre noe hyggelig avogtil(ikke hver dag selvsagt) - med mindre du er syk og ute av stand til å fungere. Det trenger ikke være noe annet enn å bade i nærmeste vann, en liten skautur på fridagen(jeg går utfra du ikke har anledning/lov til å jobbe hver enete bidige dag?), eller en fisketur på ei kai/grille litt i en park mens han leser blader eller hva enn. Anonymkode: ddd39...e01 Som jeg skrev . En ting i uka er avtalt og nedskrevet. Bowling kino fisketur. Men skal jeg finne på mere. Jobber fullt og med helgevakter så ikke alltid helga er ledig. Anonymkode: 6567c...d48
Leo Skrevet 6. juli 2017 #9 Skrevet 6. juli 2017 En 14-åring klarer vel både å lage middag og evt. handle blant annet? 36
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #10 Skrevet 6. juli 2017 La 14 åringen få ansvar for middagsplanlegging og handling (du skriver liste). Og rydde/vaske hus mot ukepenger kan også en på 14 få til. Da får barnet ansvar og aktivisert seg. Samt ar du kanskje får mer overskudd til å gjøre koselige ting. Anonymkode: 93c94...7d1 25
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #11 Skrevet 6. juli 2017 Du kan jo gi 14-åringen oppgaver i hjemmet, eventuelt mot betaling. Han/hun bør faktisk kunne klare å handle inn og lage enkel middag, vaske huset etc. Skulle bare mangle. Anonymkode: 9f2fa...d45 21
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #12 Skrevet 6. juli 2017 Jeg er jo ikke hjemme før 4 . Noen ganger ikke før 7 8 tiden . Så synes det er vanskelig. Og skal jeg nekte han å sitte på og når jeg ikke er hjemme. De er på ferie alle sammen . Han har en gjeng med de er mest sammen på skole da det er litt lang vei mellom de . Anonymkode: 6567c...d48
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #13 Skrevet 6. juli 2017 Hva med å underholde h*n med brettspill istedenfor pc og Playstation? Anonymkode: 3c602...a5d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #14 Skrevet 6. juli 2017 Joda men er det rettferdig at han gjør mine oppgaver i hans ferie he he ( han og jeg har hatt den praten.) Søppelet gikk ut da men oppvasken ble stående . Fikk brødskiver og Grandiosa. Måtte lage middag etter på for vi ble fort sultene igjen he he. Anonymkode: 6567c...d48
Måbarefåsiat... Skrevet 6. juli 2017 #15 Skrevet 6. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å underholde h*n med brettspill istedenfor pc og Playstation? Anonymkode: 3c602...a5d Hun er på jobb... det er det som er poenget her. 12
Leo Skrevet 6. juli 2017 #16 Skrevet 6. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda men er det rettferdig at han gjør mine oppgaver i hans ferie he he ( han og jeg har hatt den praten.) Søppelet gikk ut da men oppvasken ble stående . Fikk brødskiver og Grandiosa. Måtte lage middag etter på for vi ble fort sultene igjen he he. Anonymkode: 6567c...d48 Dine oppgaver??? Når man bor sammen så har man vel et felles ansvar for rengjøring, matlaging osv. så sant man er gammel nok/frisk nok til å mestre oppgavene? Eller er det meningen at barn og unge skal bo "på hotell" til de flytter hjemmefra? 44
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #17 Skrevet 6. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke noe av det du skrev jeg. Dyss elns? Anonymkode: 13cde...bbf Skal du kritisere andre, får du søren meg se til å skrive ordentlig selv.. Anonymkode: beded...6f5 22
funginger Skrevet 6. juli 2017 #18 Skrevet 6. juli 2017 La nå gutten sitte inne og spille. Det eneste jeg hadde krevd var at han går på butikken, lager middag noen dager i uka, går ut på en times tur hver dag. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #19 Skrevet 6. juli 2017 Hadde 14-åringen vært en jente, ville hun hatt ansvar for middag og rydding...?! Kan være enkle middager som lapskaus, hamburgere el fiskeburgere, pølse m brød el potetstapp, omelett, tomatsuppe m egg, take away sushi el pizza i blant. Om guttungen gjør det, kan du og han ta dere tur til stranden el badeland, i marka, Tusenfryd (om dere bor i nærheten) etc i steden for at du må bruke tid på husarbeid (regner m du aksepterer litt lavere standard akkurat nå). Kanskje du får mer energi selv av det også? Ville ikke tatt fra ham spillene helt og holdent, bedre å spille enn å drive og pøble, men finnes det noen måte å styre tilgang på slik at han får max skjermtid på tre timer hver dag? Hva m prosjekt hjemme? Male rommet sitt feks? Anonymkode: cfab5...b37 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #20 Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, Leo skrev: Dine oppgaver??? Når man bor sammen så har man vel et felles ansvar for rengjøring, matlaging osv. så sant man er gammel nok/frisk nok til å mestre oppgavene? Eller er det meningen at barn og unge skal bo "på hotell" til de flytter hjemmefra? Enig, ungen er 14 år. Seriøst Ts, nå gjør du ham ubrukelig som partneremne i voksen alder Anonymkode: cfab5...b37 23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå