Gå til innhold

Bryllup med skilte foreldre som er uvenner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det nærmer seg bryllupsfeiring, og jeg gruer meg til at foreldrene mine for første gang på ti år skal være i samme rom.. Uten å gå i detalj kan jeg bare si at de absolutt ikke er venner, og ikke har snakket sammen på all denne tiden. Det er mest den ene parten som har bestemt at det skal være slik, så den ene parten oppsøker den andre mens den andre trekker seg unna (og blir sint?). Ønsker gjerne å høre fra andre som har hatt skilte foreldre i bryllupet og hvordan det har gått. Gruer meg også til talene, i tilfelle en eller begge har tenkt å si noe som handler om den betente familiesituasjonen, eller noen av dem prøver å legge noe "mellom linjene" som skal såre den andre.. Hvordan har dere andre gjort det og hvordan gikk det?

Anonymkode: b866a...3af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem på forhånd. Si klart og tydelig ifra at det er DIN dag, og at om de ikke oppfører seg, får de ikke komme. Den oppsøkende må få streng beskjed om å holde seg langt unna den andre. Enten må de la være å holde taler, eller så får de la være å nevne noe som helst om eksen. 

Og sett dem et godt stykke fra hverandre ved bordet. 

Anonymkode: 54268...035

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nærmer seg bryllupsfeiring, og jeg gruer meg til at foreldrene mine for første gang på ti år skal være i samme rom.. Uten å gå i detalj kan jeg bare si at de absolutt ikke er venner, og ikke har snakket sammen på all denne tiden. Det er mest den ene parten som har bestemt at det skal være slik, så den ene parten oppsøker den andre mens den andre trekker seg unna (og blir sint?). Ønsker gjerne å høre fra andre som har hatt skilte foreldre i bryllupet og hvordan det har gått. Gruer meg også til talene, i tilfelle en eller begge har tenkt å si noe som handler om den betente familiesituasjonen, eller noen av dem prøver å legge noe "mellom linjene" som skal såre den andre.. Hvordan har dere andre gjort det og hvordan gikk det?

Anonymkode: b866a...3af

Gifter meg om 6 dager, og har akkurat samme problem. 

Jeg har snakket med både mamma og pappa ang hvordan de må oppføre seg. Har sagt jeg kaster begge ut om det blir det minste tull, uavhengig av hvem som begynner. De har lovet å oppføre seg. Bare mamma blir å holde tale, og jeg bad henne spesifikt om å bare snakke om hyggelig ting. Det er faktisk ganske uvanlig å grave i fortidens vansker i en bryllups tale. Hva slags inntrykk gir det til den andre familien man giftes inn i? 

Du må snakke med de og rett og slett stole på at det går bra. 

Anonymkode: 24f24...4ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor vi velger å reise til Las Vegas for å gifte oss der. Holder det hemmelig for familien, men skal ha med 3 vennepar. Dårlig av voksne foreldre å oppføre seg sånn mot ungene sine.

Anonymkode: 95cfc...e4f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du gir grei beskjed til foreldrene dine at de skal holde fred. Klarer de ikke det, får de holde seg borte. Det er DIN og brudgommens dag

Anonymkode: aeb9b...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen mellom mine foreldre var helt lik som mellom dine, og jeg bare ga klar beskjed at de hadde å oppføre seg den ENE dagen i livet jeg giftet meg. De satt ved siden av hverandre og prøvde til tider å smile litt anstrengt til hverandre. Det gikk altså over all forventning.

Anonymkode: dd719...bc0

• Liker 2
Skrevet

Her må dine foreldre bare skjerpe seg og la stridsøksa ligge denne dagen, det handler om å oppføre seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre hatet hverandre og faren min truet moren min over flere år.  Fortsatt klarte de å omgå og være høflig gjennom hele bryllupet mitt.  Jeg satt hvert av de med egen familie og hadde forlovere ved siden av hver av oss da.  Gikk strålende fint. 

Anonymkode: d865f...124

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en toastmaster? Ville alliert meg med han/hun angående taler og at toastmaster kan bryte inn dersom talene er totalt upassende og potensielt kan ødelegge resten av dagen. 

Ellers, kan det passe seg å snakke med begge foreldrene dine om at det er DIN dag og at selv om de har en konflikt så får de ikke ødelegge / nevne ting i bryllupet som kan ødelegge/være sårende. 

Og MÅ dere ha taler? Hva med å si dere ikke ønsker taler og heller legge frem en minnebok de som vil kan skrive en hilsen/liten tale i?

Anonymkode: 06363...2c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å heller ha en bok hvor de som ønsker kan skrive en kort eller lengre hilsen i? Da slipper dere risikoen ved at ene forelderen kan komme med noe upassende i sin tale. Dere kan jo også be foreldre og andre nære i familien om å skrive inn på forhånd? nære familiemedlemmer/forlover har gjerne en del å skrive, så ok å få gjort det før bryllupet når mange skal skrive. Da kan dere også lese gjennom før bryllupet i tilfelle ene forelderen har skrevet noe upassende og ordne opp i det på forhånd (ny bok, be de endre, si dere river ut siden om det ikke endres e.l.). 

Anonymkode: 2014a...29f

• Liker 1
Skrevet

Hva med å IKKE be foreldrene? Tenkt på det?

AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon, og før bryllupet satt jeg meg ned med begge foreldrene mine og gjorde det klinkende klart at dette er en av de største dagene i livet for meg - og at om de viste noe som helst annet enn gode og høflige miner akkurat den ene dagen, så kom jeg faktisk aldri til å tilgi de. Mest sannsynligvis ta avstand fra dem begge to i fremtiden. Dramatisk kanskje, men budskapet gikk fram, og de klarte på mirakuløst vis å ta seg sammen på selve dagen og fikk ikke hele selskapet til å handle om dem selv. 

Angående forslaget om å droppe taler fullstendig, som noen kom med over her, kan fort bli en litt trist løsning tenker jeg - da går man jo tross alt glipp av de andre talene også. Dumt hvis idiotforeldre skal få ta fra brudeparet talene fra andre folk. Talen jeg fikk av min forlover/bestevenninne, og den som svigerforeldrene mine ga mannen min, er noen av de aller beste minnene jeg har fra hele bryllupet. Man kan så klart ha en minnebok, men det er noe helt spesielt og "once in a lifetime" å få de fine ordene ansikt til ansikt. Men man kan jo kanskje oppfordre sine egne foreldre til å unngå å holde tale om de bare skal bruke den til å være bitter, og be toastmaster om å stoppe dem om de prøver.

Anonymkode: 951ed...e0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...