Gjest fast bruker Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 Min veldig "macho-mann" har plutselig fått for seg at chihuahua eller dverg pincher skal vi ha. Må si at jeg ler meg skakk. Han vil ha en hund han kan ha med overalt. Og egentlig er jeg enig med han ang. rasene. Det er bare så hysterisk morsomt siden de har blitt så "trendy" (chihuahuaene). Må si at mannen virkelig viser en ny side av seg selv. I morgen får jeg også se noen valper og jeg gleder meg veldig! Kanskje blir det en av de? Noen her inne som har noen erfaringer å dele? Jeg trenger ikke linker til aktuelle nettsider.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 Hei! Chihuahua er en dyr og vansklig rase og få tak på,Prisen ligger på 12-15000 Det gjelder både med og uten stamtavle p.g.a dens popularitet.Det stilles også som regel strenge krav til kjøper som blant annet ikke små barn. http://www.chihuahua-prat.com/Pris.html Mvh Ole Hansen
AvaAdore Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Jeg synes det er litt trist at de er blitt så populære. Det blir litt slik som med dalmatinerene etter de berømte 101 dalmatinere-filmene.. masse dalmatinere ble "satt bort" etter at feberen var over. men men:) Jeg er ganske heldig, siden jeg bor i nederland, for jeg får min Chi for ca 5700 kroner.. (700 euro) og det blir sett på som litt dyrt her nede.. Det er med stamtavle, chip, pass osv.. Jeg vil foreslå at du tar en liten bakgrunns sjekk på dem du kjøper hund fra, kanskje finne deg et godt norsk Chihuahua forum, der du kan få anbefalinger fra de som allerede har kjøpt. Det kan også være at du må vente en stund, for sist jeg sjekket (hos en godkjennt oppdretter, "godkjennt" av NKK) var det ca 2 års ventetid... Men uansett, Lykke til med Voffsen!!!
Blomsterenka Skrevet 5. mai 2005 #5 Skrevet 5. mai 2005 Du kan kanskje ta chihuahuaen med deg overalt, men du kan ikke la den være alene ute i hagen f.eks. Den har for mange fiender, veier bare ca 1 til 2 kg, og blir et lett bytte for f.eks. villkatter, rotter osv. Den er jo ikke stort større en ett marsvin... Dere bestemmer selvsagt selv, ville bare påpeke en av ulempene med en så liten hund...
AvaAdore Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Ja, der er mange bakdeler, men der er også mange fordeler.. som du nevnte kan man ta hunden med seg overalt. Det finnes kjempemange flotte vesker (som forøvrig er SPINNDYRE i norge... *sukk*) som man kan ha hunden i f.eks i butikker og lignende. De klarer seg supert i en liten leilighet. De trenger minimalt med plass og klarer seg fint uten masse morsjon. Om man ønsker det kan man gjøre dem husrene ved å lære dem å gå på kattedo. det er ikke et alternativ for meg, men noen synes kanskje det er en god ide.. Jaja, fordeler og bakdeler i masse vis. Men jeg mener nå at om man ønsker seg en Irsk Ulvehund eller en Chihuahua har man selv grunner til hvorfor man ønsker seg akkurat den typen. Det er et personlig valg, men det er viktig å tenke over at Chihuahuaer MÅ sosialiseres fra de er SMÅ.. og de bør heldst ha konstant sosialisering hele livet, for der er en stor negativ side ved dem, og det er at de fort kan bli gneldrebikkjer som bjeffer på alle de møter. og dette er ikke poenget med desse hundene. SÅ! man må ha mye tid (små men tidkrevende. de er ikke flinke til å være alene...), Heldst ikke små barn (norske oppdrettere er ikke imponert med barn.. et alternativ da er at man kan velge en litt større Chihuahua.. der er små og store. Jeg får en som er litt større og kraftigere siden jeg har en 5 åring). De må bæres opp ALLE trapper til de er 1 år.. og de bør heldst ikke hoppe fra sofaen når de er små. beina brekker som fyrstikker.. Evt lage en liten trapp til dem ved sofaen.. Helt til slutt (dette ble langt) vil jeg annbefale en bok.. Chihuahua for dummies... av Jacqueline O'Neil.. den er på englesk, men det er en glimrende bok som dekker de fleste emnene man kan tenke seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå