AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Hei! jeg tar nok ikke opp det mest delikate tema her, men jeg sliter med fordøyelsen ; forstoppelse. I maaaange år, har jeg slitt med å få fordøyd maten skikkelig. Kunne faktisk gå opp til 2,5-3 uker uten å drite. For ½ år siden begynte jeg å lage meg knekkebrød med linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner og sesamfrø. Disse knekkebrødene er de ENESTE som holder meg milvis unna forstoppelse. Prøvde å bake brød i samme gata, men uten hell. Jeg beveger meg MYE i løpet av en dag pga jobb med konstant fysisk aktivitet, drikker mye vann, spiser fisk, kylling, og grønnsaker. Disse matvanene er jeg også "oppvokst" med, og alle leger sier at i teorien skal jeg ikke ha noe problem med mine "toalettvaner". Likevel så har jeg altså det.. er jeg den eneste som har det slik? Er det her "normalt"? Har hatt litt magesår osv pga stress, og har nå en mistanke om at det kanskje er noe galt med fordøyelsessystemet mitt.. INGENTING annet i kategorien " normalt" kosthold gir meg samme effekt som knekkebrødene... takk for svar på forhånd (og beklager for udelikat tema)! Anonymkode: 749cb...78f
Blod Skrevet 6. juli 2017 #2 Skrevet 6. juli 2017 Fiber hjelper. Kanskje du trenger enda mer fiber? Fiber får man bare fra plantekost, så du kan jo prøve å spise enda mer planter og kutte litt ned på mat som ikke hjelper fordøyelsen? Er jo verdt å prøve
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 http://www.telegraph.co.uk/women/womens-health/9197756/What-your-guts-telling-you-why-your-digestion-holds-the-key-to-your-health.html Anonymkode: 26a32...798
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Stress kan være årsaken, og i så fall er det stressmestring som hjeper. Hos meg har det vært sammensatt, hvor stress helt klart har spilt en rolle, men også andre ting. Jeg har hatt god hjelp av å spise riktig mye fiber, som du jo gjør, kombinert med melkesyregjæret mat og drikke. Type hjemmelaget sauerkraut, vannkefir, kombucha, kimchi e.l. Vita Biosa fra helsekosten er et greit alternativ for dem som ikke vil drive med fermentering, men altså, det hele kommer jo an på hva det underliggende problemet er. Anonymkode: d8291...816
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Prøv sellerijuice, det har hjulpet på meg: http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juicehttp://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice-two-ways Anonymkode: a87fc...afe
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 På Thursday, July 06, 2017 den 10.34, AnonymBruker skrev: Hei! jeg tar nok ikke opp det mest delikate tema her, men jeg sliter med fordøyelsen ; forstoppelse. I maaaange år, har jeg slitt med å få fordøyd maten skikkelig. Kunne faktisk gå opp til 2,5-3 uker uten å drite. For ½ år siden begynte jeg å lage meg knekkebrød med linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner og sesamfrø. Disse knekkebrødene er de ENESTE som holder meg milvis unna forstoppelse. Prøvde å bake brød i samme gata, men uten hell. Jeg beveger meg MYE i løpet av en dag pga jobb med konstant fysisk aktivitet, drikker mye vann, spiser fisk, kylling, og grønnsaker. Disse matvanene er jeg også "oppvokst" med, og alle leger sier at i teorien skal jeg ikke ha noe problem med mine "toalettvaner". Likevel så har jeg altså det.. er jeg den eneste som har det slik? Er det her "normalt"? Har hatt litt magesår osv pga stress, og har nå en mistanke om at det kanskje er noe galt med fordøyelsessystemet mitt.. INGENTING annet i kategorien " normalt" kosthold gir meg samme effekt som knekkebrødene... takk for svar på forhånd (og beklager for udelikat tema)! Anonymkode: 749cb...78f Magesår får du ikke på grunn av stress men på grunn av "magesårbakterien". Har du fått utført innvendig undersøkelse av hele fordøyelsessystemet ditt? Anonymkode: 34dcd...3b1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #7 Skrevet 8. juli 2017 Jeg har alltid hatt det slik. For meg er det det normale. Ikke 3 uker, men ofte avføring 1 gang i uka. Går det opp mot 12-14 dager begynner jeg å kjenne det og kaster meg over lactulosen eller ett par hardkokte egg haha. Men da er det jo mageknip og det som følger etter.... Anonymkode: f7c93...203
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 Har du sjekket deg for cøliaki? Ellers, kutt ut all hvete i kosten. Inkludert pasta. Anonymkode: b6e56...545
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 Du bør sjekke deg for matvareallergier og intoleranser. Melk og gluten kan f.eks gi problemer med fordøyelsen. Som nevnt over er fiber viktig. Men, ved høyt inntak av fiber så er det viktig at du drikker mye vann, hvis ikke har fiber motsatt effekt og det blir liggende som stein i magen. Aktivitet er også viktig for å forebygge forstoppelse. Du kan også forebygge ved å bruke laktulose. Dette får du kjøpt reseptfritt på apoteket (enkelte matvarebutikker selger det også, står i samme hylle som vitaminer og kosttilskudd) og er ikke farlig å ta over lengre tid. Tarmen blir ikke avhengig av laktulose sånn som den blir av rene avføringsmidler som f.eks avføringstabletter. Laktulose smører tarmen. I starten så tar du en høyere dose (står doseforklaring på flasken) morgen og kveld til systemet kommer i gang, deretter kan du ta ei lavere vedlikeholdsdose morgen og kveld. Anonymkode: 7bc64...9bd
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 Ville spurt om koloskopi Anonymkode: b31e9...e17
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 Jeg er konstant oppblåst, prøvd det meste. Har ikke spist hvete eller melkeprodukter på flere år. Selv når jeg faster i et par dager er magen min fortsatt like stor ballong som rett etter et stort måltid. Våkner hver dag med ballongmage, selv om jeg gjerne spiser siste måltid kl 5 dagen før. Dette har vært konstant uavhengig av hvor mye jeg har trent og vært i aktivitet. Kanskje jeg må forsøke lage slike knekkebrød. Anonymkode: 26a32...798
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er konstant oppblåst, prøvd det meste. Har ikke spist hvete eller melkeprodukter på flere år. Selv når jeg faster i et par dager er magen min fortsatt like stor ballong som rett etter et stort måltid. Våkner hver dag med ballongmage, selv om jeg gjerne spiser siste måltid kl 5 dagen før. Dette har vært konstant uavhengig av hvor mye jeg har trent og vært i aktivitet. Kanskje jeg må forsøke lage slike knekkebrød. Anonymkode: 26a32...798 Prøv minifom hvis du er plaget med mye luft. Selges reseptfritt på apotek. Finnes i tablettform til voksne (mange bruker det for å forhindre luftsmerter hos babyer, men da i flytende form) Anonymkode: 7bc64...9bd
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 Fiber er bra, men husk å drikke nok væske samtidig som du spiser fiberrik mat. Ellers på dagen også. Husk at tarmen er ofte mest aktiv om morgenen, så kanskje du skal prøve å få til en skikkelig rutine der du fokuserer på å gå på do på morgenen. Så klart ellers på dagen også ved behov Men som sagt om morgenen er tarmen gjerne mest aktiv og da etter første måltid+drikke. Svisker er også bra i tillegg til det andre du allerede gjør Anonymkode: c3ad5...058
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 Legg innpå en feit pris med General løssnus, og skyll nedpå to kopper kaffe. Tar max 15 min før du sitter og sier Takk og Amen. Den komboen er som Plumbo, og gir en skikkelig tarmrens. Anonymkode: f35d9...7c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå