Gjest Cocosa Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Jeg er på jakt etter ny jobb, samtidig som vi prøver å bli gravide. Hvor lenge må jeg ha jobbet for å ha krav på sykepenger og permisjon?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #2 Skrevet 6. juli 2017 Du må ha jobbet 6 av de siste 10 måneder før fødsel. Om du har dagpenger nå så har du rett på foreldrepenger, men summen regnes utfra det inntil da. Anonymkode: 848b1...5b3
Gjest Cocosa Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha jobbet 6 av de siste 10 måneder før fødsel. Om du har dagpenger nå så har du rett på foreldrepenger, men summen regnes utfra det inntil da. Anonymkode: 848b1...5b3 Jeg er i full jobb per dags dato.
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #4 Skrevet 6. juli 2017 53 minutter siden, Cocosa skrev: Jeg er på jakt etter ny jobb, samtidig som vi prøver å bli gravide. Hvor lenge må jeg ha jobbet for å ha krav på sykepenger og permisjon? For å få foreldrepenger så må du ha jobbet 6 måneder av de 10 siste før du går ut i permisjon. for å ha rett på sykepenger må du vel ha jobbet 4 uker om jeg ikke husker feil.
Gjest Cocosa Skrevet 6. juli 2017 #5 Skrevet 6. juli 2017 6 timer siden, Sola* skrev: For å få foreldrepenger så må du ha jobbet 6 måneder av de 10 siste før du går ut i permisjon. for å ha rett på sykepenger må du vel ha jobbet 4 uker om jeg ikke husker feil. På samme arbeidsplass?
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #6 Skrevet 6. juli 2017 1 time siden, Cocosa skrev: På samme arbeidsplass? For å få foreldrepenger må du ikke ha samme arbeidsplass hele tiden nei. Og om inntekten din er variabel så regner nav ut gjennomsnittet av det du har tjent de 6 av de siste 10 månedene. For å ha rett på sykepenger må du ha jobbet 4 uker på samme arbeidsplass.
Gjest Cocosa Skrevet 6. juli 2017 #7 Skrevet 6. juli 2017 58 minutter siden, Sola* skrev: For å få foreldrepenger må du ikke ha samme arbeidsplass hele tiden nei. Og om inntekten din er variabel så regner nav ut gjennomsnittet av det du har tjent de 6 av de siste 10 månedene. For å ha rett på sykepenger må du ha jobbet 4 uker på samme arbeidsplass. Så det vil si, hvis jeg bytter jobb, har jeg rett på permisjon i min nye jobb - siden jeg har fast jobb pdd.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #8 Skrevet 6. juli 2017 Uansvarlig og veldig frekt om du får jobb og forsvinner ut med en gang. Anonymkode: 9b569...b45
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #9 Skrevet 6. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansvarlig og veldig frekt om du får jobb og forsvinner ut med en gang. Anonymkode: 9b569...b45 Hvorfor? Det er NAV som betaler mens hun er borte. Den eneste kostnaden arbeidsgiver har er at de må lære opp en vikar. Det er som regel ikke uoverkommelige utgifter for de fleste arbeidsgivere. Tvert i mot er det noe de gjør hele tiden av forskjellige årsaker. Dessuten er det noen som får jobben som vikar for TS, noe mange arbeidsledige vil sette pris på. Særlig de som trenger mer tyngde på CV-en sin. Dessuten er barnefødsler et politisk fastsatt mål i Norge. Vi har bygd opp en kultur hvor det å få barn er en langtidsinvistering for samfunnet vårt. Denne investeringen er et spleiselag mellom arbeidsgiver, stat og arbeidstaker. Tro det eller ei. Arbeidsgivere i Norge er faktisk avhengig av at det fødes barn i Norge. Anonymkode: 8646a...9e5 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #10 Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, Cocosa skrev: Så det vil si, hvis jeg bytter jobb, har jeg rett på permisjon i min nye jobb - siden jeg har fast jobb pdd. Ja. Du har rett på fødselspermisjon selv om du bare har jobbet 1 dag i ny jobb. Les om andre i samme situasjon https://www.aftenposten.no/norge/Rett-i-perm-i-ny-jobb-154095b.html Anonymkode: 8646a...9e5
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #11 Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, Cocosa skrev: Så det vil si, hvis jeg bytter jobb, har jeg rett på permisjon i min nye jobb - siden jeg har fast jobb pdd. Ja, det har du. Men du må si ifra til arbeidsgiver seneste 3 måneder før du går ut i permisjon så dem har mulighet til å finne en vikar til stillingen din. Må ikke ha fast jobb heller, bare man har opparbeidet seg retten til foreldrepenger. Jobbet 6 av de siste 10 månedene og ha tjent 1g.
Gjest Cocosa Skrevet 6. juli 2017 #12 Skrevet 6. juli 2017 27 minutter siden, Sola* skrev: Ja, det har du. Men du må si ifra til arbeidsgiver seneste 3 måneder før du går ut i permisjon så dem har mulighet til å finne en vikar til stillingen din. Må ikke ha fast jobb heller, bare man har opparbeidet seg retten til foreldrepenger. Jobbet 6 av de siste 10 månedene og ha tjent 1g. Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #13 Skrevet 6. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uansvarlig og veldig frekt om du får jobb og forsvinner ut med en gang. Anonymkode: 9b569...b45 Nei, sånn er arbeidslivet og man må passe på seg selv. Det at kvinner har disse rettighetene og at vi har en så stor andel av kvinner i full jobb er mye viktigere for norsk økonomi enn olje. Kvinner som får 2-3 barn over en periode bør fortsatt passe på egen karriere når de kan. Anonymkode: 7bb2b...bdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå