Gå til innhold

Hvor ofte vasker du vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jupp, vaskemaskinen må også vaskes innimellom. Såpe og kalkrester er skikkelig nasty synes jeg, man vil jo ha rent tøy som faktisk er rent og ikke bare ser rent ut? 

Jeg kjører maskinrens hvert halvår, vasker såperommet og døra ved behov. Kjører maskina på 90 grader med jevne mellomrom for å forhindre bakterievekst og lukt.. Sliter litt med gummien rundt åpningen, hvordan holde den mest mulig ren? Kan eddik være løsningen?

Søvnløs og nysgjerrig. Kjør debatt!

Anonymkode: 79042...37b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill. Ikke eddikk! :(  :sukk::grine:

Eddikk er et konserveringsmiddel for MAT :spise::sikle:

og eddikk skal ikke brukes til renhold av vaskemaskiner/ annet.

Følg anvisningen som står i brukermanualen som fulgte med din vaskemaskin da den var ny :jepp:  :husarbeid:

Anonymkode: c4803...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tørker av gummilisten rett etter å ha kjørt 95-graders vask med tøyvaskemiddel og ellers tom maskin. Får unna det meste da. Noen ganger stryker jeg over litt tøyvaskemiddel som får virke før jeg kjører en tom kokvask.

Anonymkode: 09bb5...fb4

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følg anvisningen som står i brukermanualen som fulgte med din vaskemaskin da den var ny :jepp:  :husarbeid:

Eddik fjerner bakterier, å JO man kan bruke det i maskinen. Det er et konserveringsmiddel ja, men er du også en av dem som tror at man konserverer bakteriene når man har det i maskina? 🙄 Eddik er supert på mye. Jeg brukte det når jeg måtte fjerne kattepiss lukt i huset blandt annet. 

Anonymkode: e6f97...207

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vasket vaskemaskinen. Kjører dog kokvask (90/95°C) jevnlig med sengetøy/kluter/håndklær. Tørker innimellom i kammeret hvor man heller i vaskemiddel.

Anonymkode: b1530...0a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en gigantisk vaskemaskin til å vaske vaskemaskinen i :)

Anonymkode: 62000...077

• Liker 6
Skrevet

Bruker eddik (nei det er ikke bare til mat) og kjører samtidig maskinen tom på 95 grader. Dette gjør jeg litt nå og da når jeg husker det. Blir vel kanskje 3-4 ganger pr år

Ellers tar jeg ut såpekammeret og vasker det godt når jeg ser at det begynner å se ille ut

Vasker over maskinen, lokket og i den gummilista inni hver gang jeg gjør rent baderommet som er ca 2-3 ganger pr mnd

• Liker 2
Skrevet

Et lite tips til folk som sliter med at det begynner å lukte rart eller vondt av vaskemaskina:

ikke steng døren eller ikke lukk den inntil når maskinen ikke er i bruk. La den stå åpen, så lufttørker maskinen skikkelig inni, og lukt får ikke utviklet seg.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjører vaskemaskinen på 95 grader 2 ganger i uka, dette skal være vask nok har jeg lest. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Et lite tips til folk som sliter med at det begynner å lukte rart eller vondt av vaskemaskina:

ikke steng døren eller ikke lukk den inntil når maskinen ikke er i bruk. La den stå åpen, så lufttørker maskinen skikkelig inni, og lukt får ikke utviklet seg.

Enig, det gjør alltid vi :) Både såpekammeret og døren står åpen til det har tørket. 

Anonymkode: 19458...316

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, makkapakka skrev:

Jeg kjører vaskemaskinen på 95 grader 2 ganger i uka, dette skal være vask nok har jeg lest. 

Er ikke det litt vel ofte? Det er da ikke nødvendig å kjøre det to ganger i uka! Et par ganger i ÅRET er vel mer passe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar håndklevask på 90 grader ukentlig, har alltid tenkt at det holder. Holder ellers vaskemiddelskuffa ren, og tørker over gummilista i åpningen med microfiberklut nå og da

Anonymkode: 34670...feb

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Vasker den med omo maskinrens en gang i året, har aldri kjent vond lukt fra den, så det holder nok da.

Skrevet (endret)

Jeg vasker kun såpekammeret når det trengs og lar døra stå åpen når maskinen ikke er i gang. Gjør ingenting ellers og har aldri opplevd dårlig lukt eller noe i maskinen. Og jeg vasker aldri noe på varmere enn 60 grader.

Endret av asterix
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Er ikke det litt vel ofte? Det er da ikke nødvendig å kjøre det to ganger i uka! Et par ganger i ÅRET er vel mer passe.

jeg vasker da klær når jeg gjør det. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Tror det holder lenge med to ganger i året! 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jupp, vaskemaskinen må også vaskes innimellom. Såpe og kalkrester er skikkelig nasty synes jeg, man vil jo ha rent tøy som faktisk er rent og ikke bare ser rent ut? 

Jeg kjører maskinrens hvert halvår, vasker såperommet og døra ved behov. Kjører maskina på 90 grader med jevne mellomrom for å forhindre bakterievekst og lukt.. Sliter litt med gummien rundt åpningen, hvordan holde den mest mulig ren? Kan eddik være løsningen?

Søvnløs og nysgjerrig. Kjør debatt!

Anonymkode: 79042...37b

Såpeskuffen bruker vi bare unntaksvis. Putter vaskemidlene rett i maskinen i egen "kopp". Dermed unngår vi mye søl og gris. 

Putter ikke hva som helst inn i maskinen, og bruker en del pulver fremfor flytende vaskemidler. I tillegg kjøres maskinen på 95 grader ofte. Døren og belgen tørkes av med en bomullsklut ved behov. Microfiber rasper gummien og blir ikke brukt der. 

Passer og på å få tøyetnut av maskinen når vasken er ferdig. Lufter maskinen med åpen dør når den ikke er i bruk. Aldri hatt problemer med vaskemaskinene våre slik at de trenger ekstra vask. 

Maskinrens er helt bortkastede penger og mye kjemikalier bårde til maskinen og ut i naturen. Du gjør maskinen like ren og mye skånsommere rens ved å putten litt Blenda/Omo pulver i og vaske på 95 grader. Eventuelt bruker 0,5 dl klorin og kokvasker uten klær. 

Maskinrens hvert halvår blir skippertaksinnsats.

Anonymkode: 294a8...5c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En som har skjønt det. Hvor blir det av hun som fikk nesten ny maskin ødelagt av eddik? 

Anonymkode: 294a8...5c2

• Liker 2
Skrevet

Tørker av dør og list ved behov, noe som er ganske ofte da det fort sitter litt kattehår der. 
Såpeskålen skylles godt hver gang det ligger rester eller belegg i den. 
Døren står åpen mellom hver vask. 
Filteret tømmes minst en gang i halvåret. 
Maskinen kjøres på 90 grader med jevne mellomrom for sengklær, håndduk og undertøy, noe som er nok til å ta de fleste bakterier!

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør aldri noe annet med vaskemaskinen, enn å vaske klær og tørke over den når den er støvete...¨Vasker aldri noe på kokvask heller, siden jeg syns det sliter på klærne. Men jeg lar alltid døra stå åpen eller på gløtt når den ikke er i bruk. Har aldri hatt noe vond lukt derfra, så jeg har bare tenkt at det er greit? Ved veldig skitne klær, pleier jeg å skylle litt av i vasken først.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...