PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #81 Del Skrevet 12. juli 2017 3 minutter siden, zavanna skrev: Det blir mest interessant å finne ut om det er taterblod i nær slekt, synes jeg. For det hadde kanskje forklart hvorfor foreldrene mine reiser på "landeveien" halve året, hvorfor så mange i slekta har et helt hindsides temperament og så mye uro i ræva, samt. av og til disse "svartøynene" som kjæresten min snakker om - uansett opprinnelig farge. Alt dette har jeg arvet, at jeg aldri finner meg til rette på et sted, alltid skal videre. Kanskje er det bare en god dose ADHD, men hvem vet. Interessant i alle fall Jeg synes også hun ser litt samisk ut, men samtidig kjenner jeg flere samer, og de har helt annen form på øynene... Hm! Sant det. Har sett nordmenn som er blonde og blåøyde, derfor kan ikke Bjørn Dæhlie ha norsk opphav. Han er jo mer rødtopp, så han må være skotsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariángel Skrevet 12. juli 2017 #82 Del Skrevet 12. juli 2017 Øverst er chilensk, nederst er peruansk. Jeg syntes begge ligner litt på tipp oldemoren din men teorien om blod fra grønland/inuitt syntes jeg faktisk stemmer mest 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 12. juli 2017 #83 Del Skrevet 12. juli 2017 44 minutter siden, PeachZero skrev: Du skjønner heller ikke genforskning. Det at noe regnes som homogent genetisk betyr ikke at du vil finne en ren "raseprofil" der man kan konkludere med at noen er av germansk/slavisk/mongolsk herkomst osv, Jeg har heller aldri sagt at det finnes en «ren raseprofil», det jeg sier er at den i verdenssammenheng svært homogene befolkningssammensetningen i Norge, altså urbefolkningen i Norge, innebærer at Norge tidligere slett ikke har hatt noe særlig fremmedetnisk innvandring og raseblanding før masseinnvandringen tiltok på 1970-tallet. Så kommer dere med masse politisk propaganda, spekulasjoner, formuleringer og antydninger som både direkte og indirekte påstår det stikk motsatte, noe som rett og slett ikke er sant. Det er ekkel politisk propaganda, og så er dere til og med frekke nok til å si at det er jeg som har en politisk agenda her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 12. juli 2017 Forfatter #84 Del Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, PeachZero skrev: Hun har østlige trekk og har sikkert samisk/kvensk opphav kombinert med europeisk. Det kan kanskje stemme ja. Min bestefar på andre siden skal ha vært helt kvensk, men han var av helt annet utseende. Så mye mer "norsk" (misforstå meg rett) ut i ansiktet, litt sånn som finnene (?). Veldig kort, veldig smale øyne, men helt blek og lyseblå øyne. Likevel går vel ikke an å dømme bare etter utseende, for det kan jo så klart være en blanding av mye, som du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 12. juli 2017 Forfatter #85 Del Skrevet 12. juli 2017 32 minutter siden, Mariángel skrev: Øverst er chilensk, nederst er peruansk. Jeg syntes begge ligner litt på tipp oldemoren din men teorien om blod fra grønland/inuitt syntes jeg faktisk stemmer mest Du er definitivt inne på noe på det nederste bildet! Men så er det så mange land hun kan ha blod fra, at det er nesten umulig å gjette ser jeg. Hadde man bare hatt flere bilder og kunnet sett henne "live". Skal jeg tro det jeg har hørt i alle fall, så er det størst sannsynlighet for taterblod og det kan visst også være sameblod. Slektsforskerne i familien mener det bestemt, men de gamle ville ikke høre noe om det. Så da er det opp til testen å bedømme. Skikkelig spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #86 Del Skrevet 12. juli 2017 17 minutter siden, zavanna skrev: Det kan kanskje stemme ja. Min bestefar på andre siden skal ha vært helt kvensk, men han var av helt annet utseende. Så mye mer "norsk" (misforstå meg rett) ut i ansiktet, litt sånn som finnene (?). Veldig kort, veldig smale øyne, men helt blek og lyseblå øyne. Likevel går vel ikke an å dømme bare etter utseende, for det kan jo så klart være en blanding av mye, som du sier. I hvilken grad kan du konkludere med at han var helt kvensk? Fordi han selv, eller barna hans hevdet det? Det er veldig mange som ikke er helt det ene eller det andre. Dama på bildet er ikke helt samisk hun heller, men hun har likevel åpenbare samiske trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #87 Del Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, PeachZero skrev: Hvor tror du egentlig samene opprinnelig stammer fra? Denne tråden ass. Får meg til å tenke på hun blondina i robinson som syntes slaktehøna smakte kylling.... Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper meg for å synes hun har mer sibirske trekk enn inuittiske. Har jeg ikke rett til å mene det? Anonymkode: f1924...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 12. juli 2017 #88 Del Skrevet 12. juli 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacklost Skrevet 12. juli 2017 #89 Del Skrevet 12. juli 2017 Ingenting "eksotisk" med denne kvinnen. Typisk norsk med mørke trekk. Etnisk norsk kan være så mye. Latterlig at folk drar fram myten om utenlandske sjømenn som hadde seg på norskekysten, som vanlig holdt jeg på å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 12. juli 2017 Forfatter #90 Del Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, Jacklost skrev: Ingenting "eksotisk" med denne kvinnen. Typisk norsk med mørke trekk. Etnisk norsk kan være så mye. Latterlig at folk drar fram myten om utenlandske sjømenn som hadde seg på norskekysten, som vanlig holdt jeg på å si. Spør av interesse: Hvor er trekkene til damen på bildet typisk norsk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacklost Skrevet 12. juli 2017 #91 Del Skrevet 12. juli 2017 5 minutter siden, zavanna skrev: Spør av interesse: Hvor er trekkene til damen på bildet typisk norsk? Hun ser ut som en mørk etnisk norsk kvinne. Bare gi henne en moderne sveis, sminke og klær og hun ser helt "vanlig" ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 12. juli 2017 Forfatter #92 Del Skrevet 12. juli 2017 16 minutter siden, Jacklost skrev: Hun ser ut som en mørk etnisk norsk kvinne. Bare gi henne en moderne sveis, sminke og klær og hun ser helt "vanlig" ut. Hm! De aller fleste "entisk norske" jeg kjenner er faktisk lyse i huden og øynene (ikke alltid håret), og de jeg vet om som er mørke, de innrømmer gladelig (om de vet det) at de har annet blod i seg. I alle fall er det som regel slik her jeg kommer fra. En med svarte øyne, svart hår og brun hud er ikke det jeg assosierer med en Ola eller Kari Nordmann, dog ikke rasistisk ment i det hele tatt, det er jo kjempefint! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 13. juli 2017 #93 Del Skrevet 13. juli 2017 Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #94 Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg har også en veldig mørk oldefar i slekten. Ingen av hans foreldre eller besteforeldre (det er så langt vi vet) var mørke. Noen av etterkommerne har jo fått denne mørke linjen, men ikke så mørk som han var. Vi har tippet at det er romani gener. Dette var i akershus, langt inni skogen. Hadde vært morsomt å genteste oss å se hva opphavet er. Anonymkode: a641a...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #95 Del Skrevet 13. juli 2017 På 7/8/2017 den 19.16, Blodets rett skrev: Det stemmer ikke. Norge hadde ett av verdens mest etnisk homogene sammensetninger før masseinnvandringen for alvor startet en gang på 1970-tallet. Dette er dokumentert av Norsk innvandringshistorie, et bokverk i tre bind som har som politisk mål å dokumentere at Norge alltid har hatt innvandring som i dag, men i virkeligheten dokumenterer de det stikk motsatte av bokverkets politiske intensjon. Innvandringen til Norge før 1970-tallet har vært ekstremt liten, og den lille innvandringen som var, har i all hovedsak vært fra andre germanske folkeslag - slik som svensker og tyskere også videre. Altså mennesker som ikke har noen som helst problemer med å passere som norske bare de lærer seg språket og kulturen. Så hvorfor nordmenn langs vestlandskysten er litt mørkere enn i resten av landet, må du nok forklare med annet enn innvandring. Kanskje briter og irer som ble fanget på vikingtokter deromkring og brakt til Norge som treller? Men vikingtoktene tok slutt for tusen år siden, når nordmenn ble kristnet. Briter og irer har ikke akkurat mye pigment.. Må være sjøfolk annetstedsfra. Nå er jo alt relativt, så at Norge hadde relativt homogen befolkning betyr jo bare at andre land hadde enda mer immigrasjon over grensene. Hadde man skilt ut kystens befolkning fra innlandets befolkning burde man se en vesentlig forskjell. Men i fht landene på kontinentet, er det nok fortsatt relativt homogent - ikke barebare å ta seg til norskekysten, i forhold til kystlinjen til landene lenger sør - som også hadde tilgjengelige landegrenser. Vår var jo bare tilgjengelig for svenskene.. Anonymkode: 1fddb...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #96 Del Skrevet 13. juli 2017 På 12. juli 2017 den 15.31, PeachZero skrev: Jo, hun ser veldig samisk ut Som same må jeg si nei, hun ser ikke samisk ut. Hun ser derimot veldig asiatisk ut, eller kanskje grønlandsk. Anonymkode: b47b5...d44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #97 Del Skrevet 13. juli 2017 Helt umulig å si noe ut fra et bilde. Du må lete i gamle kirkebøker, og du kan også ta en gentest. Men selv om du skulle få noe ikke-skandinavisk der, trenger det jo ikke komme fra henne. Anonymkode: 78464...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #98 Del Skrevet 13. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også en veldig mørk oldefar i slekten. Ingen av hans foreldre eller besteforeldre (det er så langt vi vet) var mørke. Noen av etterkommerne har jo fått denne mørke linjen, men ikke så mørk som han var. Vi har tippet at det er romani gener. Dette var i akershus, langt inni skogen. Hadde vært morsomt å genteste oss å se hva opphavet er. Anonymkode: a641a...0a8 I Kongsvinger var det betydelig innslag av franskmenn, i tilknytning til svenskene og festningen. Kanskje noen gener har vandret til Akershus? Anonymkode: 1fddb...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 14. juli 2017 #99 Del Skrevet 14. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som same må jeg si nei, hun ser ikke samisk ut. Hun ser derimot veldig asiatisk ut, eller kanskje grønlandsk. Anonymkode: b47b5...d44 Samer ser opprinnelig asiatisk ut. De stammer fra sibirområdet og ser mer eller mindre helt like ut som det folket du finner der, Det at mange samer ikke lenger ser direkte asiatisk ut er at de er godt blandet med skandinavere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #100 Del Skrevet 14. juli 2017 55 minutter siden, PeachZero skrev: Samer ser opprinnelig asiatisk ut. De stammer fra sibirområdet og ser mer eller mindre helt like ut som det folket du finner der, Det at mange samer ikke lenger ser direkte asiatisk ut er at de er godt blandet med skandinavere Nå uttaler du deg litt mer skråsikkert enn du har belegg for, tror jeg. Du vet opplagt ikke spesielt mye om urbefolkningene (flertall, ja) i Sibir. Anonymkode: f1924...cb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå