AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #61 Del Skrevet 11. juli 2017 Hvilket år var tipp-oldemoren din født? Anonymkode: d8f89...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 11. juli 2017 Forfatter #62 Del Skrevet 11. juli 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket år var tipp-oldemoren din født? Anonymkode: d8f89...1ed 1873 ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 11. juli 2017 #63 Del Skrevet 11. juli 2017 10 timer siden, Blodets rett skrev: Jo, de er det, i hvert fall på gruppenivå. Spesielt hos irene er det mørke toppnivået både mørkere og har betydelig større andel enn det som er vanlig enn i Norge. Vet at det finnes noen på de britiske øyer som er ganske mørke. Skuespillere som David Suchet, Sean Connery, Nathaniel Parker og Catherine Zeta Jones er eksempler på det. Men de har jo også verdens største andel av rødhårede i befolkningen og bleke briter som blir veldig solbrente på ferie er jo et kjent fenomen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 11. juli 2017 #64 Del Skrevet 11. juli 2017 11 timer siden, Blodets rett skrev: Men var det så mange utenlandske fartøy som tok seg av denne handelstrafikken, da? Siden Norge var en stor sjøfartsnasjon på denne tiden, vil jeg anta at mesteparten av denne handelstrafikken ble operert av norske skip med norsk mannskap. Jeg ser ikke helt for meg at det var vanlig å bruke utenlandske skip, med et utenlandsk mannskap som hadde liten eller ingen lokalkjennskap til den farlige norskekysten, for å frakte varer til og fra Norge. Det er i hvert fall ingen hårreisende antagelse at sjøfartsnasjonen Norge dominerte handelstrafikken mellom Norge og utlandet med norske skip med norsk mannskap. Så jeg er nok redd for at de norske kvinnene langs kysten måtte tilfredsstille den søte kløen sin med de menn som i størst grad var tilgjengelig for dem, altså norske sjømenn. Jeg sitter i hvert fall igjen med det inntrykket at de som er tilhengere av globalisering, multikulturalisme og innvandringsliberalisme, ideologisk bevisst overdriver den utenlandske etnokulturelle effekten på Norge før den fremmedetniske masseinnvandringen tiltok for alvor på 1970-tallet. Likevel er det et faktum at Norge før 1970-tallet var et av verdens mest homogene land, så det er rimelig åpenbart at utenlandske sjømenn og utenlandske skipbruddene hadde en minimal genetisk effekt på den norske befolkningen. Likevel er mange både lavere og mørkere i nord i Norge enn i sør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 11. juli 2017 #65 Del Skrevet 11. juli 2017 3 timer siden, Fame skrev: Jeg synes ho ser litt asiatisk ut Jeg også, syns hun ligner på folk fra nord asia, Sibir eller Mongolia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 11. juli 2017 #66 Del Skrevet 11. juli 2017 29 minutter siden, Mystix skrev: Likevel er mange både lavere og mørkere i nord i Norge enn i sør. Ja, men det det må vi nok finne andre forklaringer på enn utenlandske sjømenn. I så måte synes jeg det er interessant at Nord-Norge har størst andel samer. De ligner jo faktisk på folk fra Nord-Asia, Sibir eller Mongolia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 11. juli 2017 #67 Del Skrevet 11. juli 2017 3 timer siden, Thyra skrev: Vet at det finnes noen på de britiske øyer som er ganske mørke. Skuespillere som David Suchet, Sean Connery, Nathaniel Parker og Catherine Zeta Jones er eksempler på det. Men de har jo også verdens største andel av rødhårede i befolkningen og bleke briter som blir veldig solbrente på ferie er jo et kjent fenomen ... Ja, kanskje det var en og annen viking som fikk øye på en av Catherine Zeta Jones formødre, og synes hun var så attraktiv at de tok henne med seg til Norge som trellkvinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #68 Del Skrevet 11. juli 2017 56 minutter siden, Blodets rett skrev: Ja, men det det må vi nok finne andre forklaringer på enn utenlandske sjømenn. I så måte synes jeg det er interessant at Nord-Norge har størst andel samer. De ligner jo faktisk på folk fra Nord-Asia, Sibir eller Mongolia. Hvorfor må vi det? Det er helt sikkert komplekse forklaringer, men jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag du kategorisk avfeier dette. Anonymkode: 835a1...a06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodets rett Skrevet 11. juli 2017 #69 Del Skrevet 11. juli 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må vi det? Det er helt sikkert komplekse forklaringer, men jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag du kategorisk avfeier dette. Anonymkode: 835a1...a06 Fordi utenlandske sjømenn ikke er en veldig sannsynlig forklaring. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å fremme forestillingen om at utenlandske sjømenn har feid over norske kvinner i hver eneste havn langs hele kysten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #70 Del Skrevet 11. juli 2017 Ser sør-Amerikansk ut. Peruansk eller chilensk. Anonymkode: ffa34...a91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 11. juli 2017 #71 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Jeg har akkurat det samme i min familie. På den ene siden vet jeg i det minste hva situasjonen er, besteforeldrene mine på den siden var fra en eldgammel vestlandsk familie og fra Sør-Europa, så det er nå greit nok. De familiene har sitt på stell så jeg kan spore slektene til spesifikke gårder i Norge og til landsbyer i Sør-Europa. Men på den andre siden er det masse teorier ute og går, om sjømenn langveis fra som kom til norskekysten, påfølgende uekte barn og historier som ingen egentlig vil fortelle om. Si ifra om hva gen-testen viser da, TS! Endret 11. juli 2017 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #72 Del Skrevet 11. juli 2017 På Senja forliste det visstnok et spansk/portugisisk lasteskip på starten av 1800-tallet. De overlevende slo seg ned på øya og fikk visstnok mange etterkommere. Såpass mange at Senja hadde siesta til langt utpå åttitallet og ei bygd har det enda. Butikkene stenger og alle drar hjem. Anonymkode: d8f89...1ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #73 Del Skrevet 11. juli 2017 20 timer siden, Blodets rett skrev: Har du sjekket dette genetisk eller gjennom familiehistorie fra kirkebøker og slikt? Familiehistorie. Det er ingen tvil om at jeg er norsk. Har også mye familie fra Nord-Norge, så er vel derfor jeg er mørk (som sagt ikke mørk i huden). Anonymkode: e72c9...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 11. juli 2017 Forfatter #74 Del Skrevet 11. juli 2017 Fint at det engasjerer dere, men kanskje starte en egen tråd og kanskje diskutere det der i stedet? Ikke for å være frekk her, men hadde ønsket meg hovedsaklig tilbakemelding fra dem som kan si noe om hva de tror ang. spørsmål i HI. 4 timer siden, Overrasket skrev: Si ifra om hva gen-testen viser da, TS! Det skal jeg gjøre! Er meget spent selv, haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #75 Del Skrevet 12. juli 2017 På 7/6/2017 den 1.14, NotNaomi skrev: Vakker dame. For meg ser hun østeuropeisk ut:-) men ikke store forskjellen på oss. Mye tyskere og samer var jo her. Men hun ser ikke særlig samisk ut. Jo, hun ser veldig samisk ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #76 Del Skrevet 12. juli 2017 På 7/6/2017 den 1.30, zavanna skrev: Hennes foreldre er registrert som født i Norge (Trøndelag) og det er de også på begge sider et stykke tilbake også. Men man vet jo aldri. Bestemor har i alle fall sagt at hun var veldig brun i huden, og så ikke norsk ut. Hm! TS Hun har østlige trekk og har sikkert samisk/kvensk opphav kombinert med europeisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #77 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) På 7/10/2017 den 3.57, AnonymBruker skrev: Ellers ville jeg nok lett mer i retning Sibir, tror jeg. Det litt "inuittiske" utseendet, men med en annen nese. Anonymkode: f1924...cb9 Hvor tror du egentlig samene opprinnelig stammer fra? Denne tråden ass. Får meg til å tenke på hun blondina i robinson som syntes slaktehøna smakte kylling.... Endret 12. juli 2017 av PeachZero 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 12. juli 2017 #78 Del Skrevet 12. juli 2017 På 7/8/2017 den 19.16, Blodets rett skrev: Det stemmer ikke. Norge hadde ett av verdens mest etnisk homogene sammensetninger før masseinnvandringen for alvor startet en gang på 1970-tallet. Dette er dokumentert av Norsk innvandringshistorie, et bokverk i tre bind som har som politisk mål å dokumentere at Norge alltid har hatt innvandring som i dag, men i virkeligheten dokumenterer de det stikk motsatte av bokverkets politiske intensjon. Innvandringen til Norge før 1970-tallet har vært ekstremt liten, og den lille innvandringen som var, har i all hovedsak vært fra andre germanske folkeslag - slik som svensker og tyskere også videre. Altså mennesker som ikke har noen som helst problemer med å passere som norske bare de lærer seg språket og kulturen. Så hvorfor nordmenn langs vestlandskysten er litt mørkere enn i resten av landet, må du nok forklare med annet enn innvandring. Kanskje briter og irer som ble fanget på vikingtokter deromkring og brakt til Norge som treller? Men vikingtoktene tok slutt for tusen år siden, når nordmenn ble kristnet. Du skjønner heller ikke genforskning. Det at noe regnes som homogent genetisk betyr ikke at du vil finne en ren "raseprofil" der man kan konkludere med at noen er av germansk/slavisk/mongolsk herkomst osv, men man kan avgjøre hvilken del av verden man ser flest av disse og disse genene osv. DVS at homogent i denne sammenhengen betyr at man eventuelt ikke ser stor genetisk variasjon som kan spores til andre store folkevandringer og folkeansamlinger av annen type genetikk, men det utelukker ikke stor variasjon i forhold til rasemessig opphav innad i befolkningen. La oss si at en typisk nordmann har 70 prosent europeisk dna, der dette da også inkluderer asiatisk dna fordi det er vanlig lenger øst og sør i Europa, i tillegg til at vi da kan snakke om 30 prosent klart asiatisk dna, som igjen kan inkludere europeisk dna, da det stort sett har foregått en grei blanding mellom asiatere og europeere. Veldig ukonkret, overfladisk og enkelt forklart, men poenget er at selv om man for eksempel avdekker en stor spredning av sjøsamisk herkomst i norden, så regnes dette som den homogene profilen i landet. Ikke det at man har en ren nordisk profil, ulikt i sør-europa for eksempe, der man kan se større genetisk variasjon som kan direkte spores tilbake til ottomanere og tyrkias dominans i området, som forøvrig heller ikke er noen veldig konkret rasemessig dna-profil. Bare en kartlegging dna som har dominert enkelte geografiske områder. Gamle handelssamfunn brydde seg klart mindre om etnisitet enn vår moderne tidsfordriveksistens, og hvem som helst som hadde noe å selge eller bidro til handel ville kunne slått seg ned uavhengig om de var kvenske eller tyskere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zavanna Skrevet 12. juli 2017 Forfatter #79 Del Skrevet 12. juli 2017 Det blir mest interessant å finne ut om det er taterblod i nær slekt, synes jeg. For det hadde kanskje forklart hvorfor foreldrene mine reiser på "landeveien" halve året, hvorfor så mange i slekta har et helt hindsides temperament og så mye uro i ræva, samt. av og til disse "svartøynene" som kjæresten min snakker om - uansett opprinnelig farge. Alt dette har jeg arvet, at jeg aldri finner meg til rette på et sted, alltid skal videre. Kanskje er det bare en god dose ADHD, men hvem vet. Interessant i alle fall Jeg synes også hun ser litt samisk ut, men samtidig kjenner jeg flere samer, og de har helt annen form på øynene... Hm! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #80 Del Skrevet 12. juli 2017 Synes hun er lik min oldemor, hun var same Anonymkode: 0ebed...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå