AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Eg liker jobben min, men det er på godt og vondt. Nå har eg endelig ferie + avspasering, men alle snakker om den "lærerferien" med en mine som viser at de synes jeg er over gjennomsnittet heldig og har gullhår. Skal jeg fortelle deg en ting? Jeg hadde aldri holdt ut i det yrket uten de pausene der. Og pausene gjør også at jeg kan være en hyggelig, omsorgsfull og godt forberedt faglig lærer for ungdommene dine. Er det verdt det eller? Anonymkode: 57299...536 9
JackIost Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Lærerferien er unormalt lang, ingen tvil om det Og i svært mange andre jobber som ikke har en lignende lang ferie må man jobbe minst like mye, gjerne mer, enn hva en lærer gjør de ukene de er på jobb 19
saltvann Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Den lærerferien er velfortjent! Folk er bare misunnelig eller så har de ikke forståelse for hvor stor jobb en lærer faktisk har. 11
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 Hvorfor er det så mye fuzz om den lærerferien? Lærere har et like langt arbeidsår som en helt vanlig arbeider (1687,5 timer). Eneste forskjellen er at årsverket er mer komprimert. Også er det noen som jobber mer enn årsverket, også er det noen unnasluntere som jobber mindre enn årsverket. Akkurat som i andre yrker. Anonymkode: 05ccd...b7b 26
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Ferien er da ikke lang 4uker og noen dager. Anonymkode: 3d16a...716
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #6 Skrevet 6. juli 2017 3 timer siden, JackIost skrev: Lærerferien er unormalt lang, ingen tvil om det Og i svært mange andre jobber som ikke har en lignende lang ferie må man jobbe minst like mye, gjerne mer, enn hva en lærer gjør de ukene de er på jobb Men da har man gjerne også mulighet til å ta ut ferie når man ønsker, og få betalt istedenfor tvungen avspasering? Som lærer uten egen familie kunne jeg godt tenkt meg å ha jobbet 44 timer (pluss sikkert 10 timer "nødvendig" men ubetalt overtid) i uka hele året og heller fått betalt for det. Ferien er altså akkurat like lang som alle andres, ingen tvil om det. Du må gjerne dobbeltsjekke det hos Utdanningsforbundet. Anonymkode: 7504b...703 4
JackIost Skrevet 6. juli 2017 #7 Skrevet 6. juli 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da har man gjerne også mulighet til å ta ut ferie når man ønsker, og få betalt istedenfor tvungen avspasering? Som lærer uten egen familie kunne jeg godt tenkt meg å ha jobbet 44 timer (pluss sikkert 10 timer "nødvendig" men ubetalt overtid) i uka hele året og heller fått betalt for det. Ferien er altså akkurat like lang som alle andres, ingen tvil om det. Du må gjerne dobbeltsjekke det hos Utdanningsforbundet. Anonymkode: 7504b...703 "Lærerferien" betyr i praksis ferie pluss såkalt avspasering, uten at det er noen kontroll over om man faktisk har jobbet de timene/dagene/ukene man avspaserer. Det er 13 uker til sammen, mot normalt 5 uker ellers. Jeg har vært tillitsvalgt i lokallag i Utdanningsforbundet, så dette vet jeg alt om Endret 6. juli 2017 av JackIost 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #8 Skrevet 6. juli 2017 3 timer siden, JackIost skrev: "Lærerferien" betyr i praksis ferie pluss såkalt avspasering, uten at det er noen kontroll over om man faktisk har jobbet de timene/dagene/ukene man avspaserer. Det er 13 uker til sammen, mot normalt 5 uker ellers. Jeg har vært tillitsvalgt i lokallag i Utdanningsforbundet, så dette vet jeg alt om Men da vet du også at lærerens arbeidsår er likt som alle andres, men gjennomføres på færre uker? På min arbeidsplass er det ikke mange unnasluntrere, heller at man gjerne skulle hatt mer tid. At noen ikke jobber sine i snitt 43,5 timer skjer, men det er ikke normalen. Det finnes folk i " vanlige kontorjobber" som spiller kabal i arbeidstiden også. Anonymkode: 0a961...9ff 12
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #9 Skrevet 6. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mye fuzz om den lærerferien? Lærere har et like langt arbeidsår som en helt vanlig arbeider (1687,5 timer). Eneste forskjellen er at årsverket er mer komprimert. Også er det noen som jobber mer enn årsverket, også er det noen unnasluntere som jobber mindre enn årsverket. Akkurat som i andre yrker. Anonymkode: 05ccd...b7b Det er fortsatt mindre timer i et lærerårsverk, 1687.5timer/37.5time pr uke er 45 uker. Som ville gitt 7uker ferie ved vanlig arbeidsuke. ved 43.2 timers arbeidsuke gir det 11 uker ferie, Men dette er en av godene ved å være lærer, lang ferie og sikker jobb. Barna skal ha ferie og da er det da ikke noe å gjøre for lærere? En lærerkompis av meg opplevde litt galle på facebook angåpende ferie og jeg vil gjerne sitere han her: "Samme kan det være. Ferie er ferie. 3 uker, 5 uker eller 8 uker. Avspasering? Don't call me, I'll call you. Snakkes medio august" Anonymkode: 24e16...4ca 1
JackIost Skrevet 6. juli 2017 #10 Skrevet 6. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da vet du også at lærerens arbeidsår er likt som alle andres, men gjennomføres på færre uker? På min arbeidsplass er det ikke mange unnasluntrere, heller at man gjerne skulle hatt mer tid. At noen ikke jobber sine i snitt 43,5 timer skjer, men det er ikke normalen. Det finnes folk i " vanlige kontorjobber" som spiller kabal i arbeidstiden også. Anonymkode: 0a961...9ff Forskjellen er at i vanlige jobber skal man til en viss grad dokumetere arbeidstiden, mens ingen sjekker om lærere jobber 35 timer i en gjennomsnittsuke eller om de faktisk jobber 43,5 På de skolene jeg jobbet på var det i hvert fall ingen tvil om at de fleste lå langt under 43,5 time 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #11 Skrevet 6. juli 2017 Jeg vet at all tiden lærere har fri ikke er ferie, men avspasering, og det er jo greit nok og på papiret noe man selvsagt har krav på. Men det er faktisk gull verdt å ha fri fra midten av juni til ca midten av august. jeg jobber minst like mye ekstra som lærere (mange 12-15 timers arbeidsdager) og er ikke i nærheten av å kunne avspasere det jeg egentlig har krav på. I mange år på rad har jeg ikke engang tatt ut all ferien, har kun hatt 1-2 uker i praksis. Og selv da med en viss tilgjengelighet i forhold til ting som må gjøres på jobb. Dette gjelder de fleste i min bransje. Så ja, på mange måter har dere faktisk "gullhår i baken" når det gjelder avtaler. Vi vet dere jobber mye utenom feriene, men det gjør svært mange andre av oss også. Anonymkode: ad043...5c1 10
Måbarefåsiat... Skrevet 6. juli 2017 #12 Skrevet 6. juli 2017 Jeg unner lærerne all den sommerferien og vinterferien og høstferien de har. Vi har en unge med ekstra behov og er dønn avhengig av en ikke utslitt lærer, en som holder ut hverdagen og er stabilt tilstede gjennom mange år. Altfor mange nyutdannede gir seg etter noen år. I dag er ikke lærere bare undervisere, men også omsorgspersoner, sosialarbeidere, gjerne den eneste stabile voksenpersonen i noen barns liv. Btw - lærere er også for dårlig betalt. 11
Angelheart2 Skrevet 6. juli 2017 #13 Skrevet 6. juli 2017 Jeg er enige i at de som faktisk jobber så mye skal få den fritiden de har krav på, men som andre her stusser jeg over at det ikke er noe krav til dokumentasjon på at de faktisk jobber så mye som de hevder. Ei jeg kjenner er lærer i fagene musikk og kunst & håndverk på småskoletrinnet. det vil si at hun har minimalt med kveldsarbeid i form av prøveretting og slikt. Hun har heller ikke kontaktlæreransvar, så det er ingen møter på kveld/ettermiddag. Joda, det er selvsagt noe tid til forberedelse, men dette får hun stort sett alltid unna i fritimene hun har i løpet av uken. Det vil i praksis si at hun jobber kortere arbeidsdager enn meg som har en vanlig 8-16-jobb, men samtidig har hun hele sommerferien, jul, påske, vinterferie og høstferie fordi hun avspaserer.... ( I tillegg vet jeg hun har store muligheter til å ta seg enkeltdager fri, som hun da bruker på jenteturer til Roma og slikt....) En annen bekjent er kontaktlærer i 8.klasse og underviser i matte, norsk og samfunnsfag. Det er ikke en kveld uten at han sitter med prøver, forbereder undervisning, snakker med foreldre eller er med på pålagte møter. Jeg unner han all den ferie han kan ta. 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #14 Skrevet 6. juli 2017 Det er deilig med lang ferie. Får koblet av og tenkt på andre ting. Ellers i året er det jobb i tankene hele tida. Rette engelskprøver på toget i helgene og sånn Faren min jobber på Nordsjøen, og de har også mye fri i perioder. Her for en stund siden hadde han vanlig fri i 4 uker, så dro han på jobb i 4 dager, men ble sendt hjem igjen fordi det ikke var noe å gjøre (De måtte reparere noe greier på riggen eller noe, så de fikk ikke lov til å borre). Da koste han seg hjemme med betalt fri noen uker til. Og dette er ikke første gangen. I tillegg får han nesten dobbelt så mye betalt som meg. Noen ganger blir jeg litt misunnelig på han. Anonymkode: 1d204...29d 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #15 Skrevet 6. juli 2017 Det er mange barn og ungdommer, med sine foresatte, som strever psykisk. Det kan handle om mobbing, skolevegring, angst og depresjon, ME og diverse andre psykososiale forhold som vanskeliggjør livet og skolehverdagen til elevene. Mange av disse elevene + foresatte bruker kontaktlærer som en støttekontakt/sosialarbeider og psykolog. Det ringes på privaten sent og tidlig. Dette vet jeg da jeg kjenner flere som jobber som kontaktlærere i barne og ungdomsskolen, og har selv vokst opp med to foreldre som er lærere. Foreldrene mine var til tider utrolig slitne av at foresatte med lite sosiale ressurser ringte opp på ettermiddag/kveld/helger/fridager for å snakke om sine byrder og bekymringer for barna sine. Selvsagt må lærere sette grenser, men det er ikke alltid så lett når man ønsker å sette barnets/ungdommens beste i fokus og innser at foreldre mangler psykologisk kompetanse og sosial støtte. I denne tråden har jeg en oppfordring til deg som bruker læreren til barnet ditt som din private støttespiller: SKAFF DEG ET NETTVERK, ta kontakt med de rette instansene, snakk med fastlegen eller psykolog. DET ER IKKE MENINGEN AT FORELDRE SKAL BRUKE LÆRERE SOM SINE PRIVATE SJELESØRGERE! Dere brenner ut en hel masse lærere på denne måten. Anonymkode: 38b62...4c8 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #16 Skrevet 6. juli 2017 4 minutter siden, Angelheart2 skrev: Jeg er enige i at de som faktisk jobber så mye skal få den fritiden de har krav på, men som andre her stusser jeg over at det ikke er noe krav til dokumentasjon på at de faktisk jobber så mye som de hevder. Ei jeg kjenner er lærer i fagene musikk og kunst & håndverk på småskoletrinnet. det vil si at hun har minimalt med kveldsarbeid i form av prøveretting og slikt. Hun har heller ikke kontaktlæreransvar, så det er ingen møter på kveld/ettermiddag. Joda, det er selvsagt noe tid til forberedelse, men dette får hun stort sett alltid unna i fritimene hun har i løpet av uken. Det vil i praksis si at hun jobber kortere arbeidsdager enn meg som har en vanlig 8-16-jobb, men samtidig har hun hele sommerferien, jul, påske, vinterferie og høstferie fordi hun avspaserer.... ( I tillegg vet jeg hun har store muligheter til å ta seg enkeltdager fri, som hun da bruker på jenteturer til Roma og slikt....) En annen bekjent er kontaktlærer i 8.klasse og underviser i matte, norsk og samfunnsfag. Det er ikke en kveld uten at han sitter med prøver, forbereder undervisning, snakker med foreldre eller er med på pålagte møter. Jeg unner han all den ferie han kan ta. Kontaktlærere har mer jobb, jeg syns nesten synd på noen av de til tider.. Jeg er ikke kontaktlærer selv, men det frister ikke å måtte stå i tlf midt i middagsforberedelsene liksom. Har fått noen tlf av foreldre da, noen ringte etter jeg hadde lagt meg fks. Men jeg er kunst og håndverkslærer, og syns det er fryktelig mye jobb! Vedlikehold av symaskiner og annet utstyr, bestilling av materialer, klippe ut 80x2 filtbiter til søm av filtbamser, klippe ut like mye aida til broderi, rive opp flere stoffbiter til hver elev for sømoppgave, sage plank til sløyden, stable og råbrenne keramikk, så er det glasurbrann i flere runder fordi du ikke kan stable.,Bære alt rundt til forskjellige klasserom... Også er det den årlige utstillingen da.. Jeg har hatt 9 klasser på det meste i kunst og håndverk da Har man bare noen få klasser og i tillegg har eget kunst og håndverksrom blir det jo mindre arbeid, og det kommer også an på hva slags opplegg man kjører. Men jeg tar sjeldent med meg materialer hjem. 20 meters stoffruller lar jeg være på skolen. Men jeg kommer ofte en time eller to før undervisning. Da slipper jeg å sitte med det etter jobb. Men småting som å lage oppgavetekst og lage eksempler til broderi/maling e.l kan jeg gjøre hjemme. Anonymkode: 1d204...29d 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #17 Skrevet 6. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I denne tråden har jeg en oppfordring til deg som bruker læreren til barnet ditt som din private støttespiller: SKAFF DEG ET NETTVERK, ta kontakt med de rette instansene, snakk med fastlegen eller psykolog. DET ER IKKE MENINGEN AT FORELDRE SKAL BRUKE LÆRERE SOM SINE PRIVATE SJELESØRGERE! Dere brenner ut en hel masse lærere på denne måten. Anonymkode: 38b62...4c8 Ugh ja, har hatt noen av disse samtalene.. Foreldre som bare vil få ut frustrasjon. Som vil snakke bare. Og i slutten av samtalen innser jeg at vi egentlig ikke har kommet frem til noe, at det de ringte for egentlig bare var en unnskyldning for å prate om ting de generelt syns er tungt. Og det er jo hyggelig at de ofte føler seg bedre av disse samtalene, men det er ikke jobben min, og jeg har andre ting å gjøre. Snakk med en venn.. eller noen i familien.. Anonymkode: 1d204...29d 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #18 Skrevet 6. juli 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange barn og ungdommer, med sine foresatte, som strever psykisk. Det kan handle om mobbing, skolevegring, angst og depresjon, ME og diverse andre psykososiale forhold som vanskeliggjør livet og skolehverdagen til elevene. Mange av disse elevene + foresatte bruker kontaktlærer som en støttekontakt/sosialarbeider og psykolog. Det ringes på privaten sent og tidlig. Dette vet jeg da jeg kjenner flere som jobber som kontaktlærere i barne og ungdomsskolen, og har selv vokst opp med to foreldre som er lærere. Foreldrene mine var til tider utrolig slitne av at foresatte med lite sosiale ressurser ringte opp på ettermiddag/kveld/helger/fridager for å snakke om sine byrder og bekymringer for barna sine. Selvsagt må lærere sette grenser, men det er ikke alltid så lett når man ønsker å sette barnets/ungdommens beste i fokus og innser at foreldre mangler psykologisk kompetanse og sosial støtte. I denne tråden har jeg en oppfordring til deg som bruker læreren til barnet ditt som din private støttespiller: SKAFF DEG ET NETTVERK, ta kontakt med de rette instansene, snakk med fastlegen eller psykolog. DET ER IKKE MENINGEN AT FORELDRE SKAL BRUKE LÆRERE SOM SINE PRIVATE SJELESØRGERE! Dere brenner ut en hel masse lærere på denne måten. Anonymkode: 38b62...4c8 Og nettopp derfor gir jeg ikke ut mitt private telefonnummer. Jeg har som spesped få elever å forholde meg til, men ikke mindre arbeid for det. Noen foreldre er mer ressurskrevende enn andre, og jeg kan sitte timesvis i løpet av uken og høre på det samme, om og om igjen. Når vi er på skoleturer, og må utveksle telefonnummer (gjerne med elever også, slik at de har mulighet for å ringe oss dersom en medelev har skadet seg i slalombakken, for eksempel), utelater jeg meg selv fra alle lister. Det er helt bevisst, for å ikke "godkjenne" foreldrene det gjelder å ringe og sende meldinger i tide og utide. Jeg er selvsagt heldig som kan gjøre dette, men i akkurat disse tilfellene er ikke andre kontaktlærere like utsatt for den belastningen enkelte av disse foreldrene er. Når det gjelder dokumentasjon av arbeidstid, vet jeg om mange som gjør det på privat initiativ, rett og slett for å ikke jobbe for MYE. For egen del kunne jeg godt dokumenter arbeidstiden min, og ønsker et system som dokumenterer lesetid, tilstedetid og egen arbeidstid i minutter velkommen. Anonymkode: 0a961...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #19 Skrevet 6. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at all tiden lærere har fri ikke er ferie, men avspasering, og det er jo greit nok og på papiret noe man selvsagt har krav på. Men det er faktisk gull verdt å ha fri fra midten av juni til ca midten av august. jeg jobber minst like mye ekstra som lærere (mange 12-15 timers arbeidsdager) og er ikke i nærheten av å kunne avspasere det jeg egentlig har krav på. I mange år på rad har jeg ikke engang tatt ut all ferien, har kun hatt 1-2 uker i praksis. Og selv da med en viss tilgjengelighet i forhold til ting som må gjøres på jobb. Dette gjelder de fleste i min bransje. Så ja, på mange måter har dere faktisk "gullhår i baken" når det gjelder avtaler. Vi vet dere jobber mye utenom feriene, men det gjør svært mange andre av oss også. Anonymkode: ad043...5c1 Vi står alle fritt til å velge karriere selv. Det du skriver er brudd på AMS. Enten så er du ikke så smart eller bare synes det er kult å stå på. Så er bare å henvise til den til din arbeidsgiver. Jeg har vært svært nære lærere. Aldri i verden om jeg hadde bytta jobb mot dem. Anonymkode: 3d16a...716 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #20 Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi står alle fritt til å velge karriere selv. Det du skriver er brudd på AMS. Enten så er du ikke så smart eller bare synes det er kult å stå på. Så er bare å henvise til den til din arbeidsgiver. Jeg har vært svært nære lærere. Aldri i verden om jeg hadde bytta jobb mot dem. Anonymkode: 3d16a...716 Ja, alle står fritt til å velge, men så er det slik at arbeidslivet utvikler seg for en del av oss, og alt er ikke like positiv. Internasjonal konkurranse gjør at det er langt tøffere arbeidsforhold i min bransje enn for bare 10 år siden, dette er så og si umulig å forutsi når man skal velge studier. Det handler ikke om å være "smart" eller ikke, den kan du stikke lenger ut på landet med. Det er ikke alle som kan ha godt beskyttede jobber der fagforeninger backer deg i ryggen ved den minste uregelmessighet, noen av oss må faktisk jobbe og stå på for at andre skal kunne ha fri. Ja, det har vært noen brudd på AML. Men det er vanskelig å ta det videre, det er i denne bransjen ganske mange som ikke bryr seg så mye om det. Anonymkode: ad043...5c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå