Gå til innhold

Ferie og dårlig råd, men hvorfor må det være så dyre ferier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år når ferien er her leser jeg om foreldre som er så lei seg fordi de ikke har råd til å ta med barna på ferie. De forteller om at de ikke har råd til å dra til syden, eller storbyer osv som andre foreldre tar med ungene sine på.

Har det virkelig blitt slik, at de fleste tar med ungene til syden osv på ferie hvert år?

Jeg blir litt provosert av at det klages på dette. Selv har jeg aldri hatt råd til å ta med ungene mine på slike ferier, men vi har da feriert for det. Det koster ikke noe eller veldig lite å ta teltet og ungene og finne et fint sted å kose oss på, gjerne med vannet se de kan bade og kose seg. 
Vi tar med oss pølser og griller og koser oss. Vi fisker og leker og koser oss. Lager vafler med vaffeljern laget for bål. 

Det er faktisk veldig mye man kan gjøre som ikke koster all verden, men det virker som om det ikke er bra nok, og det blir fremstilt som om det er så synd på disse barna som ikke har vært  i syden , usa osv og kan fortelle om det etterpå når de kommer tilbake på skolen.
Seriøst?
Jeg har feriert hvert år med ungene mine, selv med veldig lav inntekt. Og jeg føler ikke at jeg er en dårlig mor som ikke kan ta de med på dyre ferier.

Anonymkode: 9cade...115

• Liker 47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er flink! Høres litt ut som den type ferie mine foreldre tok meg med på. Jeg har forstått i voksen alder at de hadde dårlig råd, men jeg følte det aldri slik som barn når det gjaldt ferie. Mange gode minner om krabbefisking, grilling og andre enkle ting. 

Jeg tror det er mer at det er foreldrene som ikke er kreative og som forventer litt charter-til-syden-all-inclusive som sutrer. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Jeg kommer fra en familie som stort sett var hjemme eller dro til nærmeste strand i feriene. Og så var det en uke hos besteforeldre. Men aldri store ferier, og jeg har aldri savnet det. Nå har jeg barn selv, og vi har ikke vært i syden eller dratt på storbyferie. Litt er jo økonomi, men det er like mye prioriteringer. Vi lever i verdens rikeste land. Med det kommer et ansvar for å lære barna moderasjon. Lære å sette pris på å ta en tur i fjellet, bade i sjøen og dra til besteforeldre. 

Anonymkode: 69b93...609

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange er late også, og derfor "mangler" kreativitet. De har nok for høye krav selv til å ønske å gjøre lavbudsjett opplevelser. Og så er det nok forskjell på å gjøre slike turer fordi man ønsker og ikke fordi man må.

Anonymkode: ad824...d7d

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er det blitt slik at mange foreldre kjenner et sosialt press om Sydenferie.  Det forstår jeg fordi jeg overhørte en samtale mellom to 6-8 åringer etter ferien i fjor. 
Den ene hadde vært på ferie i Spania, og ville vite hvor den andre hadde vært.  Han fortalte at han hadde vært på telttur, bålet og fisket ørret, sett hval på havet, Reist med fly og hurtigbåt, besøkt Vitensenteret i Tromsø og Flymuseet i Bodø. 

Vennens svar var:  "Men DET er jo i Norge!  Det er IKKE ferie!" 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det kommer et ansvar for å lære barna moderasjon

Godt sagt!

Anonymkode: 94eae...110

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har feriert hvert år med ungene mine, selv med veldig lav inntekt. Og jeg føler ikke at jeg er en dårlig mor som ikke kan ta de med på dyre ferier.

Jeg var ikke utenfor Skandinavia før jeg ble voksen, men husker likevel barndommens ferier med stor glede. Det var så definitivt ferie, selv om det foregikk på camping og på hytter uten vann og strøm. Elsker å reise på utenlandsferie som voksen, men ser ikke på barndommens ferier som noe mindreverdig av den grunn. Jeg var selvsagt misunnelig når andre barn fortalte om turer til utlandet, men den misunnelsen tar man slett ikke skade av. 

Anonymkode: b5dee...6c5

• Liker 6
Skrevet

Mine barn har aldri likt å sove i telt og ting blir jo fort dyrt nesten uansett hva man gjør om man skal ha en ferie på fem personer.  Så skal selvsagt folk klage på oss om vi tar sydenferien i skoleåret også for å spare penger. 

Man må jo gjerne si at man skal lære barna moderasjon, men det er jo ikke vi med dårlig råd som må lære barna våre det. De lærer jo det uansett, de får ikke like mye som alle andre. Det er jo de med god råd som må tenke over om de ønsker å lære barna moderasjon. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på alt utstyr som må til før man kan dra på telttur. Telt, soveposer, liggeunderlag, primus osv. Ikke alle har råd til det engang.

Anonymkode: 6ebac...bd0

• Liker 15
Gjest puttee
Skrevet

Jeg var ikke i såkalte syden før i tenårene for første gang. Kan ikke huske å ha kjedet meg en eneste sommer som barn på ferietur på hytta, campingplasser og strender i nærområdet. Hadde det helt supert! Jeg er helt enig med deg, man behøver virkelig ikke å dra til syden og liknende hver sommer for å ha en fin ferie - ikke som barn og heller ikke som voksen. I år skal jeg kun på små teltturer rundt omkring fordi jeg ikke har råd til annet. Og jeg gleder meg :) 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan si at telt ferie skal være så billig og god ferie... God, ja, billig, nei! 

For en familie som ikke har hatt interesse for dette før de fikk unger (og dårlig råd) må de kjøpe telt, soveposer, liggeunderlag (og fiskestang) som et minimum. En OK sovepose koster 500- 1000kr per pose, junior posene til ca 400kr. Et billig OK 4 manns telt ligger til ca 2000kr. (Hvis de voksne skal fiske må de og kjøpe fiskekort, barn under 16 kan fiske gratis i ferskvann)

Liggeunderlag ligger til ca 300kr per stykk.. summerer du disse summene til en familie på 4, blir det 1800kr i sovepose, 2000kr i telt, og 1200kr i underlag, totalt 5000kr. Dette er da MINIMUMS STANDARD, uten drivstoff utgifter, uten mat, uten klær som kan lukte bål og fiskeslam. Hvorfor skal de fleste påpeke at en camping tur er billig, og noe alle har råd til? Det er jo kjempe dyrt når en ikke har utstyr! En god investering? Ja, definnetivt! Mange fine ferier ut av det senere? Ja! Men billig og noe alle skal ha råd til? Nei

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Utenlandsferie drar vi på kanskje hvert 3-4 år. Vi tjener ok (ca 1 mill i året, men har en del lån), men sparer penger til kjøp og oppussing  av hus så vi modererer oss når det gjelder ferie. Selv foretrekker jeg rolig norgesferie fremfor charter syden, og barna storkoser seg foreløpig med det også.

Etter den dyreste ferien vår på charter var vi slitne og det var ikke verdt pengene... Skal vi på sydenferie igjen blir det til et stillere mer avsidesliggende sted og dermed også billigere. Selv om vi har råd til dyrere ferier etter hvert kjennes det ut som sløsing for meg å bruke 30 000+++ på ferie. Kjenner en hig etter å spare pengene, kanskje fordi jeg selv er vannt til en sparsommelig oppvekst og syntes at feriene hos bestemor var himmel

Anonymkode: 998cd...8db

• Liker 3
Skrevet

Det jeg synes er rart, er at voksne mennesker ikke skjønner at andre kan føle det annerledes enn de selv gjør.

Javel, så er ikke du en sånn som kjenner suget i magen når ungene dine besøker Vanja, som har foreldre som er millionærer, har stor hage og svømmebasseng.

Du kjenner ikke klumpen i halsen når barnet ditt forteller om den nye iPaden Petter har fått eller at Lisa har vært på kino og sett begge de to nye filmene det har vært så mye snakk om.

Du ligger ikke om natta og stirrer i taket når ungen din blir bedt i enda en bursdag, for du vet at strømregningen må betales.

Du presser ikke fram stive smil når de andre foreldrene blar opp 1500 kroner for dorullene sønnene deres må selge på fotballen og du vet at da må du kutte ut ny sykkel.

Du gruer deg ikke til enda en sommer hvor de andre kan fylle ungene sine med all inclusive, route 66, Disneyland og Eiffeltårnet, mens du kan friste med stranda, tur i skogen og yatzy.

Men andre kan føle det sånn. Og de fortjener faktisk å få lov å føle det sånn, å synes at det er leit å ikke kunne gi ungene sine det samme som andre. Ikke fordi de sutrer eller er kravstore eller ikke skjønner at billig kan være bra, men fordi de elsker ungene sine. 

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år når ferien er her leser jeg om foreldre som er så lei seg fordi de ikke har råd til å ta med barna på ferie. De forteller om at de ikke har råd til å dra til syden, eller storbyer osv som andre foreldre tar med ungene sine på.

Har det virkelig blitt slik, at de fleste tar med ungene til syden osv på ferie hvert år?

Jeg blir litt provosert av at det klages på dette. Selv har jeg aldri hatt råd til å ta med ungene mine på slike ferier, men vi har da feriert for det. Det koster ikke noe eller veldig lite å ta teltet og ungene og finne et fint sted å kose oss på, gjerne med vannet se de kan bade og kose seg. 
Vi tar med oss pølser og griller og koser oss. Vi fisker og leker og koser oss. Lager vafler med vaffeljern laget for bål. 

Det er faktisk veldig mye man kan gjøre som ikke koster all verden, men det virker som om det ikke er bra nok, og det blir fremstilt som om det er så synd på disse barna som ikke har vært  i syden , usa osv og kan fortelle om det etterpå når de kommer tilbake på skolen.
Seriøst?

Du tar vel høyde for at været ikke er slik overalt? Her inviterer ikke sommeren så langt til noe bading. Det har regnet i et..frem til i dag. Lørdag er det over,og nytt lavtrykk.

Telt osv det koster også. Utstyr. Og hvor kult er det for litt større barn.  Kjempekjekt når de er små.

Det vi hører er de som drar til Syden. . Storbyer osv.tror mange er hjemme. 

Anonymkode: a36a4...988

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye av klagingen er "klaging" i gåseøyne.

For andre er det slik som en mor beskriver det her i Aftenposten..

Anonymkode: a9399...3c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Norge er ikke ferieland for de med dårlig råd. Det koster mye å komme inn på parker.Badeland om dårlig vær. Spise middag er svindlet.  Sjekket leie av hytte for familien på 2 voksne og 2 barn. Vel var det på turiststed,men det kostet 1350 pr natt. Bompenger,bensin...middag overnatting en uke...ta turen til syden

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror forresten at forskjellen ligger i å ikke kunne vs å ikke ville. Jeg har pengene men velger å spare, velger noe billigere og mener ferier til 30 000 hvert år er galskap. Men om man ikke har råd kan det nok stikke mer. 

Litt som å gå alene på kino; helt ok om man velger det forsi det passa seg slik, men ikke fullt så ok om man må det fordi man er ensom og ikke har noen og be. 

Det skal også sies at jeg kjenner litt det sosiale stigmaet med at vi ikke drar til utlandet. Føler jeg må forklare at vi sparer for tia... forklare at prioriterer hus og hjem over ferie  i år. Idiotisk, jeg vet

Anonymkode: 998cd...8db

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

PS.  Ikke svindlet,men svindlet.  Skulle det stå.

Hadde lyst til at ungene skulle få se noe av kysten i Norge. 

Om vi kjørte til trheim, så kunne vi ta hurtigruten noen stopp oppover. Og ned igjen. Bilen skulle stå igjen i trheim. Det blir for dyrt. 

Skrevet
17 minutter siden, allice skrev:

klær som kan lukte bål

Det er jo bare Fjellräven buksene som tåler det

• Liker 1
Skrevet

Vi reiste ikke så ofte andre steder enn på hytta da jeg var barn, men poenger er at det gjorde ikke så mange andre heller. Hadde noen vært lenger hjemmefra enn Danmark var det egentlig ganske eksotisk. Verden har forandret seg de siste 20-30 årene, og i dag reiser "alle" til syden og andre spennende steder. Og så kan man mene at det er foreldrenes ansvar å lære barn måtehold og at ikke alle kan få akkurat det samme og at ferie hjemme også er stas (den som har lært 7-åringen omtalt tidligere i tråden at ferie i Norge ikke er ferie burde jo skamme seg), men for barn er det kjipt å være den som aldri har vært noe sted. At man som forelder ikke ønsker å måtte påføre barnet sitt den følelsen gang på gang er fullt forståelig.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...