Gå til innhold

Familien skaffet seg hund, jeg er kjempeallergisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Familien bestemte seg for å skaffe seg hund, jeg var eneste som stemte i mot. Grunnen er at jeg er kjempeallergisk, blir tett og våkner flere ganger hver natt av at jeg ikke får puste før jeg tar mer allergimedisin. De andre blir bare sure og sier jeg overdramatiserer når jeg forsøker å ta det opp. De er ikke villige til å møte meg på noen punkter, ved å for eksempel holde hunden utenfor noen rom i nærheten av soverommet (vi har stort hus). De sier den skal kunne gå akkurat som den vil. Så den er i alle rom, i sofaen, ved bordet når vi spiser og på soverommene. Jeg forsøker å holde mitt soverom helt lukket hele tiden, men de andre gidder ikke lukke den hvis de har gått inn, og da finner jeg hunden der inne, og ting blir bare verre. 

Jeg kjøpte en dyr krem til pelsen til nesten 400kr som skal nøytralisere det man er allergisk mot. Jeg har ikke jobb, siden jeg bare er 15år, så det var VELDIG MYE penger for meg, siden jeg bare har penger jeg får til bursdager og jul og noe ellers. Denne sier de at jeg ikke får lov til å ta på hunden fordi jeg bare er dramaqueen, så det var bortkastede penger. Jeg pleier å ta den på likevel når jeg er alene hjemme og de ikke ser det. Har prøvd å smøre det på meg selv også i tilfelle det hjelper. 

Allergimedisin gjør meg også veldig slapp, jeg har prøvd flere forskjellige, men de gjør at jeg føler meg uvel. Jeg tar de likevel, men har ikke noe lyst til å ta piller :( 

Jeg gråter hver dag fordi jeg føler meg så utrolig utslitt av dårlig søvn, og av å hele tiden være tett i alle luftrør. Har mistet lysten til å være sosial og føler meg så utrolig STYGG, fordi jeg alltid er hoved og rød i ansiktet og snufser. Jeg har sluttet å bruke sminke fordi jeg allerede er så irritert i huden og øynene, at det bare føles verre.

Jeg gleder meg bare utrolig mye til jeg er ferdig med videregående og kan flytte for meg selv. Har vurdert å flytte på hybel nå som jeg begynner på videregående, men føler meg ikke klar for å flytte hjemmefra heller..

Noen som har gode råd? 

Anonymkode: b659d...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HÆ? Hvis det er sant (det høres for sprøtt ut til å være sant), er det omsorgssvikt. Selvfølgelig kan de ikke ha hund når du er så allergisk.. hva slags egoistiske vesener er det du bor med, egentlig? 

Si det til legen og helsesøster, du. Kanskje de tar en prat med foreldrene dine.

• Liker 29
Skrevet

Be fastlegen din om å veilede foreldrene dine. Hvis det ikke fungerer, be om at barnevernet gjør det. Allergien din vil bli forsterket av å være daglig utsatt for hund i flere år, slik at helsen din blir dårligere. Hvis de nekter å gi deg helsemessig forsvarlige forhold i hjemmet, kanskje du kan bo hos familie, eller på hybel med hjelp av familie/barnevern?

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Familien bestemte seg for å skaffe seg hund, jeg var eneste som stemte i mot. Grunnen er at jeg er kjempeallergisk, blir tett og våkner flere ganger hver natt av at jeg ikke får puste før jeg tar mer allergimedisin. De andre blir bare sure og sier jeg overdramatiserer når jeg forsøker å ta det opp. De er ikke villige til å møte meg på noen punkter, ved å for eksempel holde hunden utenfor noen rom i nærheten av soverommet (vi har stort hus). De sier den skal kunne gå akkurat som den vil. Så den er i alle rom, i sofaen, ved bordet når vi spiser og på soverommene. Jeg forsøker å holde mitt soverom helt lukket hele tiden, men de andre gidder ikke lukke den hvis de har gått inn, og da finner jeg hunden der inne, og ting blir bare verre. 

Jeg kjøpte en dyr krem til pelsen til nesten 400kr som skal nøytralisere det man er allergisk mot. Jeg har ikke jobb, siden jeg bare er 15år, så det var VELDIG MYE penger for meg, siden jeg bare har penger jeg får til bursdager og jul og noe ellers. Denne sier de at jeg ikke får lov til å ta på hunden fordi jeg bare er dramaqueen, så det var bortkastede penger. Jeg pleier å ta den på likevel når jeg er alene hjemme og de ikke ser det. Har prøvd å smøre det på meg selv også i tilfelle det hjelper. 

Allergimedisin gjør meg også veldig slapp, jeg har prøvd flere forskjellige, men de gjør at jeg føler meg uvel. Jeg tar de likevel, men har ikke noe lyst til å ta piller :( 

Jeg gråter hver dag fordi jeg føler meg så utrolig utslitt av dårlig søvn, og av å hele tiden være tett i alle luftrør. Har mistet lysten til å være sosial og føler meg så utrolig STYGG, fordi jeg alltid er hoved og rød i ansiktet og snufser. Jeg har sluttet å bruke sminke fordi jeg allerede er så irritert i huden og øynene, at det bare føles verre.

Jeg gleder meg bare utrolig mye til jeg er ferdig med videregående og kan flytte for meg selv. Har vurdert å flytte på hybel nå som jeg begynner på videregående, men føler meg ikke klar for å flytte hjemmefra heller..

Noen som har gode råd? 

Ville ha meldt familien til Barnevernet! Dette er grov svikt!!

Anonymkode: 4f4f7...6cd

• Liker 16
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette er grov omsorgssvikt, jeg hadde kontaktet barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med legen din og helsesøster. Du er et barn og slik kan du virkelig ikke bo. Allergien din kommer bare til å bli værre framover. Her må familien din få veiledning snarest. 

Anonymkode: a2b40...daf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Enten går du og prater med fastlegen din, der betaler du ikke noe når du er under 16 år, eller så får du gå til barnevernet og prate med dem. Alternativt kan du se om kommunen din har helsestasjon for ungdom som kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 13311...5fd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dere må gi dere - er dere gale?  Si til en 15 åring å melde egen familie til BV? LOL, som hun/han skal gjøre det.  

Stakkars deg ts!  Ingen allergimedisin virker på meg i forhold til dyrallergi.  Jeg er også veldig allergi plaget av katter og hunder.  Jeg har null forståelse overfor familien din.  Jeg pleier å være rett og slett helt UTSLÅTT av allergi og det er ikke noe morsomt å gå rundt sann dette hele tiden.  

Føler veldig synd på deg som har foreldre som gir ikke paff i at du er plaget - hvis jeg var deg ville jeg ha gått i soverommet deres hver natt og vekke dem hver gang du har nyseanfall.  

Anonymkode: 1ee0d...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til helsesøster, sånn kan du ikke ha det. Vær ikke redd for barnevernet, de er der for å hjelpe. 

Anonymkode: 3a4ec...7f3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine er skilt, og jeg bodde 50/50 hos hver av dem. Faren min og stemor skaffet seg katter til tross for at jeg er allergisk. Jeg fikk hjelp av læreren min (som så hvor sliten jeg var) og helsesøster på skolen til å snakke med noen som fikk ordnet slik at jeg ikke lenger måtte bo hos faren min, men fikk bo fulltid hos mamma. Jeg husker dessverre ikke hvor den personen jobbet, men hun sa at det var en form for barnemishandling å ha dyr når barnet er allergisk. Så jeg anbefaler deg å snakke med noen voksne og be om hjelp slik at du kan bo hos en annen familie eller kanskje på hybel. 

Anonymkode: 9f878...445

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må gi dere - er dere gale?  Si til en 15 åring å melde egen familie til BV? LOL, som hun/han skal gjøre det.  

Anonymkode: 1ee0d...f82

Jepp. Foreldrene kjøper inn allergener de vet barnet har sterke allergier imot og driter i å gjøre noe som helst for å lindre plagene. Det er mishandling på samme måte som man lar barnet sulte hver dag fordi de ikke gidder kjøpe mat til det. 

Anonymkode: 4e2ec...825

• Liker 19
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du. Dette er helt over alle grenser. En tar mer hensyn til barna sine enn noe annet. Gå til fastlegen din og be ham ta en samtale med foreldrene dine. Ærlig talt. Jeg slutter aldri å bli veeldig forundret over folk iblant. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gode råd? 

Ja, kontakt barnevernet og si at du er utsatt for omsorgssvikt.

• Liker 5
Skrevet

Det her er jo helt idiotisk gjort av foreldrene dine! 
Hvis du snart er ferdig med videregående og kan flytte ut etter det så kunne de faktisk ventet. Det å trekke inn dyr i huset når du er så allergisk er bare utrolig hensynsløst og uansvarlig! 

Hadde du ikke bodd i samme hus hadde jeg tenkt at det har du ingenting med, men nå går det jo faktisk utover din livskvalitet, og hvis du er så allergisk går jeg ut fra at det også går utover skolearbeid og videre muligheter for studier. 

Det å gå direkte til barnevernet er kanskje litt vel drastisk. Men jeg ville hatt en samtale med helsesøster på skolen, eller fastlegen for å høre hva du kan gjøre, og hvordan du eventuelt kan lindre plagene på best mulig måte. 

• Liker 2
Skrevet

Noen som har gode råd? 

Send meg en pm. :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Noen som har gode råd? 

Kontakt barnevernet!

Anonymkode: d19fb...066

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sterkt anbefale å flytte på hybel eller til et annet familiemedlem. Jeg har mine tvil om ditt forhold til dine foreldre skal bli bedre med tiden.

Lykke til TS. 

Anonymkode: 4732f...d85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Barnevernet er utelukket. Jeg vil ikke gjøre slike drastiske tiltak som gjør familieforholdet enda verre, og jeg kan jo ikke dø av allergien. Jeg bor på en liten plass hvor det er mye snakk. Jeg snakket med fastlegen om situasjonen med en gang vi fikk oss hund, og hun sa at det eneste jeg kunne gjøre var å holde det rent, lufte og ta allergimedisin. Mamma og pappa er veldig sløve på å rydde og vaske etter hunden, det skjer kanskje annenhver uke at det vaskes, og støvsuges maks en gang i uka. Jeg vasker alle overflater og gulv hver kveld før jeg skal sove, det tar cirka en halvtime, og lufter hele dagen (lar bare vinduet stå oppe). 

Med råd vil jeg gjerne ha for eksempel artikler som sier noe om hva som er farlig ved å utsette seg for allergi for dyr osv, gjerne fra aviser som vg, nrk, aftenposten, de stoler mer på aviser enn for eksempel engelske forskningsartikler osv. Trenger argumenter. Har sagt hvor mye det plager meg, men de blir bare irritert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan faktisk dø av allergien. Man kan få anafylaktisk sjokk av å bli utsatt for allergener. 

Google anafylaktisk sjokk ved gjentatt eksponering for allergener. 

Anonymkode: a9cd5...219

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Flytt på hybel og krev foreldrene dine for barnebidrag. Dette kan du gjøre med en gang du begynner på vgs. Og tips fra en voksen: Når famiilieforholdene er slik trenger du ikke bry deg om å prøve å fikse det. Du får et mye bedre liv dersom du løsriver deg fra disse hensynsløse familiemedlemmene dine først som sist. 

Anonymkode: 1a985...e84

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...