Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid lest at nok søvn er viktig, blablabla, for å kunne gå ned i vekt, men alltid tenkt at sånne repotasjer er BS fordi små ting som søvn, 8 glass vann, NÅR på døgnet man trener.. ja, det er jo små detaljer og det viktigste burde jo være kalorier inn og kalorier ut. Right? Detaljene er jo sikkert ikke uvesentlige, men det blir jo veldig smått i lengden. Har jeg tenkt. Dessuten har jeg lenge hatt søvnproblemer, og synes det var vanskelig å "presse" meg til mer søvn. Etter hvert har søvnvanskene eskalert, og jeg begynte å bruke medikamenter i vinter (bare nå og da, når jeg virkelig trengte det, men fortsatt..). Det synes jeg var kjipt, jeg liker ikke tanken på å bruke medisiner med mindre jeg absolutt må.

SÅ, jeg gjorde et skikkelig krafttak og innførte strenge søvnrutiner: alltid i seng til fast tid og opp til samme tid HVER morgen.. den slags. Alltid en tur ut, selv i helgene, selv i drittvær.. aldri kaffe etter kl 16.. Jeg gikk ordentlig inn for det. Og det funket! Jeg sover SÅ mye bedre. MEN. Det som er så fasinerende er at jeg "raser" ned i vekt. Helt magisk er det ikke - jeg spiser nok bedre og er nok mer aktiv. Men det har ALDRI vært så lett før, og jeg presser ikke frem noe som helst - jeg bare lever slik jeg liker. Jeg har alltid ligget litt over normal BMI, og de siste årene krøp vekten enda litt oppover, men nå er jeg snart nede på normalen.

Faktisk har jeg begynt å lure på om det er noe galt med meg, fordi så enkelt har det vært å gå ned. Kanskje jeg har en innvollsorm, spøker jeg.. men jeg føler meg helt tipp topp! Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende? Er søvn virkelig så vesentlig??

Anonymkode: 8a122...d61

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok undervurdert hvor viktig søvn er. Kanskje fordi du selv har hatt søvnproblemer "vil" du liksom ikke at det skal være så viktig?

Søvn faller ikke i kategorien "små" og "dumme" kostholdsråd som når på døgnet man trener. Som du kanskje (burde) ha fått med deg er viktigheten av god og nok søvn ganske fundamental for ens langvarige helse, og dette er støttet av forskning. 

Når det gjelder vektnedgang, så handler det om kaloriinntak og kaloriforbrenning. Så ja, det er fullt mulig å gå ned i vekt selv om man sover dårlig. Men sover man godt har man a) mindre behov for unødvendig snacks og mindre søtsug ettersom man har mer energi, b) beveger seg naturlig mer i løpet av dagen når man er uthvilt, c) blir ikke sittende oppe og spise om kvelden (mange spiser når de egentlig burde sovet). 

Anonymkode: cbec0...613

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok undervurdert hvor viktig søvn er. Kanskje fordi du selv har hatt søvnproblemer "vil" du liksom ikke at det skal være så viktig?

Søvn faller ikke i kategorien "små" og "dumme" kostholdsråd som når på døgnet man trener. Som du kanskje (burde) ha fått med deg er viktigheten av god og nok søvn ganske fundamental for ens langvarige helse, og dette er støttet av forskning. 

Når det gjelder vektnedgang, så handler det om kaloriinntak og kaloriforbrenning. Så ja, det er fullt mulig å gå ned i vekt selv om man sover dårlig. Men sover man godt har man a) mindre behov for unødvendig snacks og mindre søtsug ettersom man har mer energi, b) beveger seg naturlig mer i løpet av dagen når man er uthvilt, c) blir ikke sittende oppe og spise om kvelden (mange spiser når de egentlig burde sovet). 

Dette :)

Så det er ikke avgjørende dersom du unngår å spise mer i løpet av døgnet fordi du er våken flere timer enn normalt eller spiser sukkerholdig mat for å få energikick for å få bukt med manglende energi.

Men et annet viktig poeng er at kroppen restituerer seg best når man sover. Det er blant annet derfor mennesker og dyr sover. Så dersom du trener mye kan det ha innvirkning på hvor bra treningen virker på kroppen. Det er viktig å restituere ordentlig før neste økt for å forhindre skader. :)

Endret av Mippi
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke undervurdert viktigheten av søvn sånn ellers - jeg var veldig klar over hvor ugunstig det var for min mentale helse og andre aspekter av helsen. Som nevnt så slet jeg lenge med søvnproblemer, og tok det absolutt alvorlig - det er bare ikke så lett å trylle seg til bedre søvn eller presse det frem. HI forenkler omstendighetene som gjorde at jeg klarte å endre på søvnen, men det er jo heller ikke poenget her. 

Det som er så fasinerende nå er at jeg føler at jeg gjør mye mindre for å gå ned i vekt enn jeg noensinne har gjort, der føles rett og slett som om det er søvnen i seg selv som gjør at jeg går ned. Og det hadde vært interessant å høre om andre har hatt lignende opplevelser, og kanskje også høre noen synspunkter rundt viktigheten av hormoner og stress på vektnedgang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd at søvn er så vesentlig. Jeg var dårlig psykisk pga av søvnmangel i mange år, jeg var deprimert, hadde angst. I tillegg kjente jeg meg jo dårlig i kroppen. Kroppstemperaturen var ikke riktig, jeg var slapp og sliten, ukonsentrert. Nå sover jeg bedre og føler meg bedre på alle måter. 

I tillegg så påvirker søvnen maten du spiser. Ja, det er kalorier inn vs ut, men det er enklere å spise sunnere når man sover om natten. Ofte når jeg var oppe om natten spise jeg mat, da ble det mer mat enn hvis jeg hadde sovet i 8 timer vs 4 timer. I tillegg så var jeg så trøtt og slapp noe som gjerne gjorde at jeg tenderte mot å få mer søtsug og lyst på mat med rask energi, som også er mye kalorier. Når jeg sov lite var jeg fysen og kroppen trodde den trengte noe for å holde seg gående, så jeg spiste mer. Med søvnen skikkelig regulert og sover gjennomsnittlig 7 timer om natta (som er helt fantastisk i forhold til hvordan jeg har hatt det), så er sulten også regulert. Det er enklere å stå i mot fristelser og kroppen motarbeider meg ikke med å hele tiden ha lyst på karbohydrater og sukker. 

Har også opplevd at søvnen blir enda bedre ved å spise sunt og trene regelmessig. 

Det er så deilig å sove ca. 7 timer hver natt! Livet mitt var rett og slett jævlig når jeg var våken i flere døgn og sov ca få timer de nettene jeg faktisk sov! Er det ikke deilig du? 

Anonymkode: 666a9...af4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er der du var. Jeg har det helt jævlig og blir ikke tatt seriøst av leger, de bare sier jeg ikke sover pga angst, mens jeg er litt mer usikker på rekkefølgen på høna og egget selv om jeg utvilsomt er helt frynsete psykisk. Hva gjorde du for at det ble bedre??

Jeg trener daglig, er mye ute, og følger alle de vanlige rådene med stå opp igjen om du ikke sovner, kaldt, mørkt som etc, etc.

Døgner i snitt 2 døgn i uka og har bare 1-2 dager per uke med "normal" søvn 5-7 timer..helt på felgen av søvnmangel. Forbarm deg gjerne over meg om du har noen råd..

Anonymkode: 9be98...e34

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er der du var. Jeg har det helt jævlig og blir ikke tatt seriøst av leger, de bare sier jeg ikke sover pga angst, mens jeg er litt mer usikker på rekkefølgen på høna og egget selv om jeg utvilsomt er helt frynsete psykisk. Hva gjorde du for at det ble bedre??

Jeg trener daglig, er mye ute, og følger alle de vanlige rådene med stå opp igjen om du ikke sovner, kaldt, mørkt som etc, etc.

Døgner i snitt 2 døgn i uka og har bare 1-2 dager per uke med "normal" søvn 5-7 timer..helt på felgen av søvnmangel. Forbarm deg gjerne over meg om du har noen råd..

Anonymkode: 9be98...e34

Enig med høna vs egget: for min del var det nok psykiske omstendigheter som gjorde at jeg sov dårlig: altså, jeg lå oppe og klarte ikke slippe tankene rundt store (og reelle) problemer i livet, klarte ikke finn roen, var deprimert, stresset.. Og det hjalp jo virkelig ikke på søvnen eller psyken neste natt heller! Det er ikke alltid man bare kan "ta seg sammen" eller legge vekk tankene, og i mitt tilfelle så var det som skjedde at ytre omstendigheter endret seg (til dels min innsats, but still..). Det er jo en kjent sak at man sover mindre hvis man er deprimert/har mye stresshormoner, OG man er mer utsatt for depresjon/høyere stressnivåer hvis man sover dårlig. En negativ spiral som er tung å komme ut av - i alle fall hvis man er sliten pga søvnunderskudd! ;) 

Så, til dels var det at livet mitt endret seg noe, men også at jeg gikk systematisk til verks for å jobbe med søvnen ettersom det problemet hadde sklidd helt ut og jeg var kjempesliten av å ikke sove nok. Jeg hadde litt panikk fordi jeg så for meg at det kom til å bli vanskelig dersom problemet skulle fortsette å eskalere, og ettersom andre ting hadde kommet på stell så var det skummelt at jeg fortsatt sov så dårlig. Men kanskje tok det bare litt lenger tid med søvnen, eller så funket det virkelig det jeg gjorde. Faste rutiner på å faktisk legge meg til samme tid hver dag (også i helger!) og stå opp til samme tid, religiøst, og mye turer ute, etc etc. Også bruker jeg ørepropper, noe jeg jobbet litt med å venne meg til, men som jeg føler gjør at jeg sover dypere (har vindu mot en egentlig veldig rolig vei, men én bil som suser forbi i timen er jo fortsatt en forstyrelse).

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd at søvn er så vesentlig. Jeg var dårlig psykisk pga av søvnmangel i mange år, jeg var deprimert, hadde angst. I tillegg kjente jeg meg jo dårlig i kroppen. Kroppstemperaturen var ikke riktig, jeg var slapp og sliten, ukonsentrert. Nå sover jeg bedre og føler meg bedre på alle måter. 

I tillegg så påvirker søvnen maten du spiser. Ja, det er kalorier inn vs ut, men det er enklere å spise sunnere når man sover om natten. Ofte når jeg var oppe om natten spise jeg mat, da ble det mer mat enn hvis jeg hadde sovet i 8 timer vs 4 timer. I tillegg så var jeg så trøtt og slapp noe som gjerne gjorde at jeg tenderte mot å få mer søtsug og lyst på mat med rask energi, som også er mye kalorier. Når jeg sov lite var jeg fysen og kroppen trodde den trengte noe for å holde seg gående, så jeg spiste mer. Med søvnen skikkelig regulert og sover gjennomsnittlig 7 timer om natta (som er helt fantastisk i forhold til hvordan jeg har hatt det), så er sulten også regulert. Det er enklere å stå i mot fristelser og kroppen motarbeider meg ikke med å hele tiden ha lyst på karbohydrater og sukker. 

Har også opplevd at søvnen blir enda bedre ved å spise sunt og trene regelmessig. 

Det er så deilig å sove ca. 7 timer hver natt! Livet mitt var rett og slett jævlig når jeg var våken i flere døgn og sov ca få timer de nettene jeg faktisk sov! Er det ikke deilig du? 

Anonymkode: 666a9...af4

Ja, jeg føler meg som et nytt menneske!! :)

Morsomt det du nevner med kroppstemperatur - jeg husker det pleide å plage meg når jeg hadde sovet ekstra dårlig; jeg ble liksom aldri varm. Nå er det jo sommer, men jeg har ikke kjent på den følelsen på lenge. Hurra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...