Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått to jobbtilbud, en er midlertidig stilling,og starter 1.august, den andre er fast, og starter 16.september. Jeg har takket ja til den fast stillingen. Bør jeg takk ja til den midlertidige stilllingen også, slik at jeg kan få noe inntekt mellom 01.08 og 15.09? Jeg føler meg moralsk dårlig hvis jeg takker ja til den midlertidige stillingen som vil utgangspunkt ha folk som kan jobbe 6 måneder. Jeg regner med at jeg kommer til å si opp stillingen innen 14 dager før jeg starter den fast stillingen, selv om at juridisk og økonomisk sett går det an å gjøre det.
Om jeg ikke takk ja til den midlertidige stillingen, da har jeg ingen inntekt i den ovennevnte perioden. Jeg har heller ikke noen andre økonomiske ytelser. De ba meg om å gi beskjed innen denne uken hvis jeg aksepterer tilbudet.
Har noen ligende erfaring som kan gi noen tips og råd?

Anonymkode: 3d42c...5d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si nei til begge jobbtilbudene. Er sikker på du kan finne noe bedre. 

Anonymkode: 72e6c...ab4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si nei til begge jobbtilbudene. Er sikker på du kan finne noe bedre. 

Idiotisk når man først har fått tilbud om fast jobb. (Det vokser ikke på trær i disse tider). 

Anonymkode: dea16...88f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du bør absolutt ikke takke ja til en stilling du vet du skal si opp etter to uker. Det er enormt dårlig gjort, og kan få negative følger om du skal søke jobb igjen senere. 

Anonymkode: 7fc7b...dd5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idiotisk når man først har fått tilbud om fast jobb. (Det vokser ikke på trær i disse tider). 

Det er lov å være kresen. En jobb skal man tross alt tilbringe mesteparten av dagene hos. Så viktig man trives. Så lenge man får dagpenger og har nok cash er det ingen stress. Man bør finne drømmejobben. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å være kresen. En jobb skal man tross alt tilbringe mesteparten av dagene hos. Så viktig man trives. Så lenge man får dagpenger og har nok cash er det ingen stress. Man bør finne drømmejobben. 

Juridisk sett er det helt lov å takke ja til den andre jobben og si opp i slutten av august med 14 dagers oppsigelsesfrist. Men moralsk sett er jo ikke så pent gjort.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags jobb du søker, men det å si opp etter 14 dager kan gi deg dårlig rykte i den bransjen du er i. Folk snakker ofte sammen:)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig med hun over her. Man tenker kanskje at så lenge du ikke oppgir den midlertidige jobben som referanse så finner ingen ut av det, men hvis man har litt uflaks så kjenner de noen som kjenner noen, og så er man i gang og får et dårlig rykte på seg og dermed kanskje ikke blir ansatt hos noen andre en annen gang, og alt det for litt over 1 mnd jobbing. Tror jeg heller hadde gått uten arbeid da, eller sagt ifra om at du kan i så fall bare jobbe i 1 1/2 mnd og spurt om det var greit.

Anonymkode: f928d...504

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde takket ja til begge.

Det viktigste er å ha inntekter. KG moral er sekundær.

Anonymkode: 840fe...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å være kresen så lenge man klarer seg uten dagpenger. Om man må på dagpenger så bryter du med NAV's regelverk, for som reell arbedissøker plikter du å ta den jobben du blir tilbudt for å være berettiget til dagpenger. Og da er det idiotisk å takke nei til en fast jobb. Drømmejobb kan man uansett fortsette å søke på, og man har en sterkere søknad når man allerede er i aktivitet enn når man søker som arbeidsløs. Dersom man tror man får drømmejobben med utgangspunkt som arbeidsløs i et arbeidsmarked som dette er man naiv, for mange av søkerne man konkurrerer mot kommer selv fra relativt flotte jobber. Da nytter det ikke å komme fra tilstand som arbeidsløs bare fordi man er kresen (eller snarere vondt i viljen) og ville vente på drømmejobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på grunnen til at stillingen er midlertidig. Generelt er midlertidige stillinger en uting som ofte bare brukes for å unngå stillingsvernet i arbeidsmiljøloven, så det er ikke nødvendigvis negativt at du gjør det vanskeligere for dem.

Anonymkode: 2e20e...d67

• Liker 1
Skrevet

Om du får dagpenger eller lignende så du klarer deg ville jeg sagt nei til den midlertidige stillingen.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Tvist skrev:

Om du får dagpenger eller lignende så du klarer deg ville jeg sagt nei til den midlertidige stillingen.

Jeg har rett til dagpenger. Men hvis jeg ikke tar jobben, da kan jeg heller ikke søke dagpenger på grunn av NAVs regler som krever at man bør ta alle mulige jobber for å få rett til dagpenger. Jeg er veldig nøye på dette regelverkspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rett til dagpenger. Men hvis jeg ikke tar jobben, da kan jeg heller ikke søke dagpenger på grunn av NAVs regler som krever at man bør ta alle mulige jobber for å få rett til dagpenger. Jeg er veldig nøye på dette regelverkspunktet.

Så kontakt nav og fortell at du har jobb fra 15. September og står som arbeider.ledig frem til det. 

Anonymkode: ab0ed...05c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å være kresen så lenge man klarer seg uten dagpenger. Om man må på dagpenger så bryter du med NAV's regelverk, for som reell arbedissøker plikter du å ta den jobben du blir tilbudt for å være berettiget til dagpenger. Og da er det idiotisk å takke nei til en fast jobb. Drømmejobb kan man uansett fortsette å søke på, og man har en sterkere søknad når man allerede er i aktivitet enn når man søker som arbeidsløs. Dersom man tror man får drømmejobben med utgangspunkt som arbeidsløs i et arbeidsmarked som dette er man naiv, for mange av søkerne man konkurrerer mot kommer selv fra relativt flotte jobber. Da nytter det ikke å komme fra tilstand som arbeidsløs bare fordi man er kresen (eller snarere vondt i viljen) og ville vente på drømmejobben. 

Ja, jeg er helt enig i det du skrev. Det er nokså et dilemma. Takker nei til den midlertidige stillingen, taper jeg retten til dagpenger. Men på andre side er det jo ikke noe stor krise for livet mitt. Det er jo bare en og en halv måneds dagpenger jeg kommer til å tape hvis jeg takke nei.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare opplyse de om at du bare har mulighet til å jobbe til september, og høre hva de sier? :vetikke:

Anonymkode: a4fdf...0b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg startet i ny jobb i midten av september men at jeg kunne jobbe frem til det. 

Anonymkode: e58c1...03c

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er helt enig i det du skrev. Det er nokså et dilemma. Takker nei til den midlertidige stillingen, taper jeg retten til dagpenger. Men på andre side er det jo ikke noe stor krise for livet mitt. Det er jo bare en og en halv måneds dagpenger jeg kommer til å tape hvis jeg takke nei.

Forstår at det kan bli kjipt å ikke få penger, men siden du skriver at det ikke blir noen krise, så antar jeg jo at du har litt penger så du klarer deg? I så fall ville jeg fint takket nei til midlertidig stilling dersom de ikke kan godta at du bare jobber deler av tiden. Bruk heller tiden på en skikkelig ferie og å hente deg inn skikkelig før ny jobb :). Det går uansett fort mot september, sommeren er allerede på hell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...