AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Har et spørsmål jeg begynte å stille meg selv, deretter Google, men fant ikke noe særlig med svar.. Så da spør jeg her. Jeg sitter å lurer på hva dere tenker rundt dette med å sende hesten sin bort på rideleir for noen uker? Er det noe dere kunne dere å gjort i ekstra travle tider? Tenker da i en sammenheng med mye overtidsjobbing og mindre tid til å mosjonere flere hester hver dag. Alternativet er kanskje forrytter et par ganger i uka, men liker heller ikke helt tanken på å sette fremmede oppå ryggen UTEN profesjonelt tilsyn. Har jo vært på rideleir flere ganger da jeg var yngre, og på de fleste staller pleier det jo å gå ordentlig for seg med god oppfølging av voksne (selv om jeg også har vært borti skrekkeksempler med useriøse staller som setter 14 år gamle jenter til å ha ansvaret for en hel ungeflokk MED hester).. Så, hva tenker dere egentlig? Kunne dere gjort det, og hvorfor/hvorfor ikke? Er selv skeptisk, men vil gjerne lufte det litt. Et annet spm. når jeg først er inne på det... Er også "mange" som låner hestene sine ut til rideskoler for å få oppstallingen til en billigere penge. Føler meg mer skeptisk til dette da jeg synes mange rideskoler driver rådrift av hestene sine, hvor de kjører hestene mange timer om dagen. Her måtte man såklart sett an rideskolen og satt egne grenser for hvor mye hesten får lov til å bli brukt, men likevel.. Så, igjen, hva er deres meninger rundt dette? Anonymkode: 36227...31c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Ingen hestefolk her? Anonymkode: 36227...31c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Jeg vil si at det er helt avhengig av sted. Jeg har selv jobbet på et sted som drev med turriding på sommertid, og der ble hestene tatt godt vare på. Mye tid på tur, og fritiden i flokk med andre hester. En del hadde også godt av å slanke seg litt, og kom i langt bedre form enn de hadde i utgangspunktet. Men jeg tviler på at alle steder er like gode. De stedene jeg har sett at leier hester mot mindre stalleie, så avtaler man en reduksjon i pris per time de går. Sikkert helt ok, så lenge man har en hest som kan trives med å gå i rideskole. Anonymkode: 89e32...66f
spegel Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 Hadde aldri gjort det. Vil ikke la folk jeg ikke kjenner ri min hest uten at jeg som kjenner han er med og kan veilede. Ikke fordi han er noe vanskelig, men jeg mener det er mitt ansvar at han også har det greir under trening. Så jeg vil se til at det brukes metoder og hjelpere som han forstår. Setter heller hesten på fjellbeite i flokk, og lar den selvtrimme seg. Så får vi begge litt fri fra hverandre
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Vært på mange rideleirer, og vil ikke akkurat kalle de fleste av lærerene profesjonelle. Mye unge folk. De har stort sett hatt dyktige lærere på bane, og på rideturer i skogen har det som regel vært en noe mindre erfaren ung stallgutt eller stalljente som ledet følget. Men jeg har også opplevd at enkelte av hestene som er unge eller krevende må ha en erfaren rytter. Du kan kanskje kreve at kun erfarne får ri hesten, og ikke nybegynnere? Anonymkode: 1ef12...df6
Sirah Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 Dette kommer helt ann på både plassen jeg eventuelt skulle leie ut til, og hesten. Den hesten jeg har nå ville jeg aldri leit ut til rideskole/rideleir. Både pga temperamentet på hesten, men også fordi det er en såpass god hest at jeg ikke vil risikere at mye jobb blir "ødelagt" av at den blir ridd av barn/uerfarne ryttere. Tidligere hester har jeg derimot lånt bort til både rideleir og rideskole (mot reduskjon/gratis stall leie) og dette har fungert helt fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå