AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Okei. Dette spm er for de mer smarte menneskene der ute. I høst 2016 begynte jeg på økonomi og administrasjon på bi. Og ble ferdig nå i sommer. Jeg har ikke klart å bestå alle fagene jeg søkte støtte om (søkte støtte fra Lånekassen for 1.året økonomi administrasjon på bi) Hadde 60 studiepoeng dette året, og bestod rundt 30 ca. jeg vurderer nå til høst å bytte retning, fra økonomi og administrasjon til eiendomsmegling. Første året er likt for begge linjene på bi, utenom ett fag. Jeg vurderer å kun ta opp dette faget og erstatte det med det faget jeg har nå. Men jeg skal til høst ta ett års pause fra studiene, for å kunne ta opp fag og få bedre snitt. Derfor skal jeg ikke søke om lån fra Lånekassen for 2017/2018 året, men søke om lån fra 2018/2019 året. Mitt spørsmål er; Vil jeg få konsekvenser fra Lånekassen om jeg ikke sender deg en melding og sier ifra at jeg hae valgt å bytte studieretning, men skal ikke søke om støtte før neste år? Anonymkode: 5151b...864
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Om Lånekassen tror at du har avsluttet studiene dine vil de sende deg regning og du må begynne å nedbetale på lånet. Så du må melde fra om det på et vis ja. Anonymkode: 8195b...ab9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Ser ikke helt hva du skal få ut av å skjule dette for Lånekassen. Det eneste som skjer når du ikke søker videre støtte er at du må begynne å betale ned på lånet ditt. Dette kan du unngå ved å søke om betalingsutsettelse (som du kan gjøre i inntil tre år). Anonymkode: 4c0f3...cc4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt hva du skal få ut av å skjule dette for Lånekassen. Det eneste som skjer når du ikke søker videre støtte er at du må begynne å betale ned på lånet ditt. Dette kan du unngå ved å søke om betalingsutsettelse (som du kan gjøre i inntil tre år). Anonymkode: 4c0f3...cc4 Tror du misforstod meg eller så var jeg kanskje ikke så klar i innlegget mitt. Jeg studerer på BI. Der er første året helt likt for alle de ulike linjene, og koster også like mye. Den eneste forskjellen er at på økonomi og administrasjon så gir du eksamen i ett fag som heter forretningsjus, Imens i eiendomsmegling gir du eksamen i ett fag som heter jus og eiendomsmegling. Jeg har allerede gjort ferdig første året på økonomi og administrasjon og har mottat alt av lån. Videre har jeg kun tenkt å søke lån for andre og tredje året på eiendomsmegling. Så da tenkte jeg at jeg kun kunne søke om lån for de årene, når jeg først skal begynne på andre året eiendomsmegling. Dette er jo ikke før om besten 1,5 år. Jeg skal og må uansett nedbetale lånet for første året på økad..skjønner ikke hva jeg skjuler for Lånekassen her? Anonymkode: 5151b...864
Sola* Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Når du søker om lån/stipend så må du jo også velge hva du skal studere det kommende året så lånekassen ser jo uansett at du har byttet studieretning. Det vil jo ikke få noen konsekvenser av noen grunn, men så lenge du ikke består alle eksamener så blir jo heller ikke deler av studielånet omgjort til stipend. Men det går jo kjapt å bare ta en telefon til lånekassa å høre, hvertfall så lenge du skal ta en annen eksamen enn det du i utgangspunktet skal ta.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei. Dette spm er for de mer smarte menneskene der ute. I høst 2016 begynte jeg på økonomi og administrasjon på bi. Og ble ferdig nå i sommer. Jeg har ikke klart å bestå alle fagene jeg søkte støtte om (søkte støtte fra Lånekassen for 1.året økonomi administrasjon på bi) Hadde 60 studiepoeng dette året, og bestod rundt 30 ca. jeg vurderer nå til høst å bytte retning, fra økonomi og administrasjon til eiendomsmegling. Første året er likt for begge linjene på bi, utenom ett fag. Jeg vurderer å kun ta opp dette faget og erstatte det med det faget jeg har nå. Men jeg skal til høst ta ett års pause fra studiene, for å kunne ta opp fag og få bedre snitt. Derfor skal jeg ikke søke om lån fra Lånekassen for 2017/2018 året, men søke om lån fra 2018/2019 året. Mitt spørsmål er; Vil jeg få konsekvenser fra Lånekassen om jeg ikke sender deg en melding og sier ifra at jeg hae valgt å bytte studieretning, men skal ikke søke om støtte før neste år? Anonymkode: 5151b...864 Nei Lånekassen bryr seg bare om hva du består mens du får støtte fra de! Anonymkode: 59acf...845
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå