Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 Har fått en nydelig orkidee med mange knopper på, men hvordan stell skal blomsten ha?
Plonk Skrevet 6. januar 2005 #2 Skrevet 6. januar 2005 Sett den i kjøkkenvasken og spyl den med lunkent vann én gang i uken, la det renne godt av før du setter den i potten igjen. Skal ikke ha direkte sollys, men liker godt lys (sollys er vel ikke noe problem på denne tiden av året...) Hvis det er trangt i potten kan du plante den om i en som er litt større, men da må du kjøpe orkidéjord, for de dør i vanlig plantejord. Elsker orkideer, de er så lette å ha med å gjøre, og du og du så fine de blir når de blomstrer! De kan stå veldig lenge i full blomst også...
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #3 Skrevet 6. januar 2005 Hvis det mot formodning er hardt vann der du bor bør du kanskje heller gi den regnvann/smeltet snø enn vann fra springen.
Gjest synseren Skrevet 14. januar 2005 #4 Skrevet 14. januar 2005 Våre orkideer får litt vann hver uke. De står i vinduet, der trives de godt. Tåler sollys, iallefall våre. :enig_animasjon:
Gjest Cerise Skrevet 15. januar 2005 #5 Skrevet 15. januar 2005 Min er bare teit, den mistet blomstene sine i juni, og har ikke antydning til nye knopper har ikke klippet ner stengelen da, skal jeg gjøre det?
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #6 Skrevet 15. januar 2005 Det kan ta et halvt år til den får knopper igjen, så den bør nok få det snart. Men jeg har hørt at man skal knipe av stilken ved det tredje leddet nedenfra.
Gjest Cerise Skrevet 15. januar 2005 #7 Skrevet 15. januar 2005 Det kan ta et halvt år til den får knopper igjen' date=' så den bør nok få det snart. Men jeg har hørt at man skal knipe av stilken ved det tredje leddet nedenfra.[/quote'] Ja,har også hørt at noen sier dette. Mens andre plasser har jeg hørt at jeg skal vente til stilken visner før man klipper den ned. Men ikke vet jeg, hehe, min skjer det hvertfall ingenting med!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 Vent til stilken visner før du klipper i den. Den visner ned til et ledd, der skal du klippe (i den døde delen altså, rett over leddet). Ja, det kan ta tid. Kjøp gjerne orkidegjødsel og gi den i vannet, kanskje det er det den trenger. Og husk at den må stå lyst, spesielt nå om vinteren.
Eføy Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Sett den i kjøkkenvasken og spyl den med lunkent vann én gang i uken, la det renne godt av før du setter den i potten igjen. Skal ikke ha direkte sollys, men liker godt lys (sollys er vel ikke noe problem på denne tiden av året...) Hvis det er trangt i potten kan du plante den om i en som er litt større, men da må du kjøpe orkidéjord, for de dør i vanlig plantejord. Elsker orkideer, de er så lette å ha med å gjøre, og du og du så fine de blir når de blomstrer! De kan stå veldig lenge i full blomst også... Var det ikke nettopp en diskusjon om at å gi den så mye vann hver uke ikke var noe lurt?
Gjest Cerise Skrevet 10. februar 2005 #10 Skrevet 10. februar 2005 Vent til stilken visner før du klipper i den. Den visner ned til et ledd, der skal du klippe (i den døde delen altså, rett over leddet). Ja, det kan ta tid. Kjøp gjerne orkidegjødsel og gi den i vannet, kanskje det er det den trenger. Og husk at den må stå lyst, spesielt nå om vinteren. Har uansett ikke helt skjønt hva som regnes for å være et "ledd" eller et "øye", og om man skal telle 3 ovenfra eller nedenfra.. :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 Du teller nedenfra, men det er egentlig ikke så nøye. Visner stilken ned til fjerde ledd, så trenger du ikke ta ett ekstra. Gjør som Bjørnsdatter sier. Ho har knallpeiling!
Gjest Cerise Skrevet 11. februar 2005 #12 Skrevet 11. februar 2005 Vent til stilken visner før du klipper i den. Den visner ned til et ledd, der skal du klippe (i den døde delen altså, rett over leddet). Ja, det kan ta tid. Kjøp gjerne orkidegjødsel og gi den i vannet, kanskje det er det den trenger. Og husk at den må stå lyst, spesielt nå om vinteren. Min visner jo aldri.. står bare der og ser teit ut, hehe.. skal jeg ikke klippe den da? Har stått slik siden juni i fjor ca.. Har klippet den litt på toppen, hehe, men ikke så mye, for visste ikke hvordan jeg skulle telle ledd
metteflette Skrevet 11. februar 2005 #13 Skrevet 11. februar 2005 Dere må la orkideen stå på samme sted. De liker ikke å bli flyttet på....
Gjest Cerise Skrevet 11. februar 2005 #14 Skrevet 11. februar 2005 Min har stått på samme sted i over et halvt år,det hjalp tydeligvis ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå