Gå til innhold

Er Brasil et afrikansk land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det ikke er bokstavelig talt i Afrika. Men det jeg mener er at er det "afrikansk" i anførselstegn pga. at majoriteten av befolkningen har delvis til full avstamning fra Afrika?

Da jeg tittet litt på landet kom jeg over en artikkel fra Guardian. Der står det blant annet at majoriteten av befolkningen i Brazil har delvis til full avstamning fra Afrika. 

https://www.theguardian.com/world/2011/nov/17/brazil-census-african-brazilians-majority

Anonymkode: b4a3e...ffb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, grunnen til at jeg finner spørsmålet interessant er at for eksempel Australia og USA regnes som en del av den europeiske kretsen/kulturkretsen.Og grunnen til dette er jo kun fordi det er mange folk fra nettopp Europa i disse landene. Derfor er det interessant om det også gjelder andre steder som får overvekt av noen typer mennesker. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La oss si det samme som har skjedd i Brasil f.eks. skjedde i Frankrike. At over 50% av befolkningen hadde varierende grad av herkomst fra Afrika. Kunne Frankrike fortsatt regnes som et europeisk vestlig land? Synes dette er legitime spørsmål jeg.TS

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det ikke er bokstavelig talt i Afrika. Men det jeg mener er at er det "afrikansk" i anførselstegn pga. at majoriteten av befolkningen har delvis til full avstamning fra Afrika?

Da jeg tittet litt på landet kom jeg over en artikkel fra Guardian. Der står det blant annet at majoriteten av befolkningen i Brazil har delvis til full avstamning fra Afrika. 

https://www.theguardian.com/world/2011/nov/17/brazil-census-african-brazilians-majority

Det er ingen rasisme i Brasil pga alle rasene av folk som har vært der i utallige år. Så nei, ikke afrikansk.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hemmingroad skrev:

Det er ingen rasisme i Brasil pga alle rasene av folk som har vært der i utallige år. Så nei, ikke afrikansk.

Tror du skal holde tunga rett i munn. Som så mange andre land i Latin-Amerika og verden over forøvrig, så tilfaller det en flere "goder" eller det at man blir du assosiert med noe positivt, jo lysere i huden man er. Brasil er ikke noe unntak. Dog nei, mørke brasilianere forfekter ikke deres afrikanske røtter. Men i Haiti gjør man det i sterkere grad ts.

Anonymkode: 62cc4...23f

AnonymBruker
Skrevet

Brasil ligger i Sverige, det er allmenn informasjon

Anonymkode: 9ee6f...443

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge wikipedia har Brasils populasjon ca 21 % avstamning fra Afrika. Den klare majoriteten er Europeisk. 

Hvorfor lurer du? 

Anonymkode: 74b49...390

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen i Brasil har også i det siste vært svært "flinke" til å kvotere inn "svarte" og andre definisjoner ved opptak til feks utdanningsinstitusjoner... Hvordan skal noen definere hvem som er svarte og ikke? Det er umulig. Ergo, definer deg offentlig som farget: du har ingenting å tape på det -snarere tvert imot.

Anonymkode: 74b49...390

Gjest The Architect
Skrevet
8 timer siden, Hemmingroad skrev:

Det er ingen rasisme i Brasil 

Det er rasisme over alt også i Brasil.

Skrevet

Ærlig talt synes jeg mye av responsen her fremstår veldig mye dummere enn spørsmålet i åpningsposten. Trådstarter spør åpenbart ikke om geografisk plassering av landet, men etnisk og kulturell av stamning og krets. 

• Liker 3
Gjest The Architect
Skrevet
Akkurat nå, herzeleid skrev:

Ærlig talt synes jeg mye av responsen her fremstår veldig mye dummere enn spørsmålet i åpningsposten. Trådstarter spør åpenbart ikke om geografisk plassering av landet, men etnisk og kulturell av stamning og krets. 

Ja og svaret forbli der samme.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, herzeleid skrev:

Ja helt riktig. Og linken jeg har med i HI er til en stor avis i Storbritannia. Som videre siterer den brasilianske Census fra 2011. 

Og det er jo en interessant utvikling. Hvis et land får overvekt av noen som er hel ellert delvis av en mennesketype, blir det da til den kulturkretsen? Eksempler jeg tok med videre er Australia og USA som regnes for å være med den europeiske krets/kultur selv om det ene ligger i Asia og det andre i Amerika. Dette skyldes at det er en overvekt av personer med europeisk avstamning der.

Men det viktigste er jo trenden som foregår i Europa for tiden. Hvis noen store områder eller stater i Europa går samme veiene som Brazil, vil disse fortsatt blir regnet som europeiske?

Skrevet
3 timer siden, Edmond Dantès skrev:

Det er rasisme over alt også i Brasil.

Det er ikke rasisme i homogene og enkeltrasede land.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Jus sanguinis skrev:

For dét finnes.

Anonymkode: 62cc4...23f

AnonymBruker
Skrevet

Er Usa et europeisk land ?

Er Canada et europeisk land ?

Anonymkode: 281c7...9ed

Gjest The Architect
Skrevet
Akkurat nå, Jus sanguinis skrev:

Slike land finnes ikke. 

Skrevet
Akkurat nå, Edmond Dantès skrev:

Slike land finnes ikke. 

Japan er et slikt land. Store deler av Øst-Europa er slike land. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Edmond Dantès skrev:

Slike land finnes ikke. 

Nord- Kora.

Anonymkode: 75819...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...