AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Kollegaen min har ferie og jeg skal følge opp hennes saker de fire ukene hun ikke er på jobb. I formiddag sendte hun en epost (fra sin private epostadresse) om at hun hadde gjort en feil i en bestilling og ba meg kontakte leverandør og rette opp snarest. Jeg fant saken i permen med hennes ordre og sendte en epost til leverandøren om at det var en endring i ordre XXX og en forklaring på hva vi ønsket endret og hvorfor. Jeg satt kollegaen min som kopi (hennes private adresse som hun leser når hun er på ferie) så hun kunne se at jeg hadde gjort som hun ba om. I ettermiddag ble jeg kalt inn til sjefen. Det var helt uakseptabelt at jeg hadde satt hennes private epostadresse som kopi. Hun har ferie og det er mitt ansvar å ivareta hennes oppgaver mens hun er bortreist. Hun skal ikke plages mens hun er på ferie og det må jeg respektere. Kopier skal sendes til jobbaddressen hennes som hun leser når det passer henne. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke mente å plage henne, men ville at hun skulle vite at jeg hadde ivaretatt det hun ba meg om og siden jeg vet hun bare leser jobbepost sporadisk valgte jeg å sette privatadressen hun kontaktet meg på som kopi. Det å involvere hennes private epostadresse er visstnok et veldig grovt overtramp og sjefen har truet med skriftlig advarsel om jeg gjør det igjen. Er mulig jeg er dum, men jeg skjønner virkelig ikke problemet her... Innspill mottas med stor takk! -TS Anonymkode: 9def2...f34 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Hos oss er det hvertfall slik at ingen eposter knyttet til jobb og slike ting sendes til personlige eposter pga konfidensialitet og sikkerhet, så kanskje det var det som fyrte ham opp? Anonymkode: f651f...d37 9
Gjest Raiu Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Skjønner rutinen. Noen vet ikke selv hvor vanskelig de har for å "slå av" jobbmodus og må derfor skjermes når de ikke er på jobb. Men synes ikke det var kjempe ille og synes sjefen overreagerer med å kalle det grovt overtramp. Sikker på at sjefen ikke mente at det var overtramp at du inkluderte hennes private mail til leverandøren? Du sendte vel blind kopi? Endret 4. juli 2017 av Raiu
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er det hvertfall slik at ingen eposter knyttet til jobb og slike ting sendes til personlige eposter pga konfidensialitet og sikkerhet, så kanskje det var det som fyrte ham opp? Anonymkode: f651f...d37 Vi jobber ikke i en "høysikkerhetsbransje" (jobber mot privatpersoner og mindre bedrifter) og har ingen retningslinjer angående private epostadresser etc. skriftlig. Men jeg har bare jobbet her noen måneder, så kanskje det er regler jeg ikke har fått med meg? 2 minutter siden, Raiu skrev: Skjønner rutinen. Noen vet ikke selv hvor vanskelig de har for å "slå av" jobbmodus og må derfor skjermes når de ikke er på jobb. Men synes ikke det var kjempe ille og synes sjefen overreagerer med å kalle det grovt overtramp. Sikker på at sjefen ikke mente at det var overtramp at du inkluderte hennes private mail til leverandøren? Du sendte vel blind kopi? For all del, jeg ser poenget med at "har man ferie så har man ferie", men det var hun som kontaktet meg og ba meg endre noe og jeg satte hennes private adresse som kopi av en grunn; så hun skulle vite at jeg hadde tatt tak i det og hun kunne nyte ferien videre. Brukte ikke blindkopi, bare vanlig kopi. Shit... er ve der jeg har driti meg ut?! -TS Anonymkode: 9def2...f34 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Høres ut som en sjef som lager big deal av ingenting. Anonymkode: cf94a...e38 47
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Hun kontaktet jo deg med sin egen private epost, så dette høres helt absurd ut. Dersom det er et så tydelig skille mellom privatmail og jobbmail burde hun jo ikke bruke sin private til noe som er jobbrelatert. Jeg synes du fikk en urimelig skyllebøtte. Det er vel også denne kollegaen din som har sagt ifra til sjefen. Utrolig merkelig og illojalt. Anonymkode: f7c47...7e1 36
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi jobber ikke i en "høysikkerhetsbransje" (jobber mot privatpersoner og mindre bedrifter) og har ingen retningslinjer angående private epostadresser etc. skriftlig. Men jeg har bare jobbet her noen måneder, så kanskje det er regler jeg ikke har fått med meg? For all del, jeg ser poenget med at "har man ferie så har man ferie", men det var hun som kontaktet meg og ba meg endre noe og jeg satte hennes private adresse som kopi av en grunn; så hun skulle vite at jeg hadde tatt tak i det og hun kunne nyte ferien videre. Brukte ikke blindkopi, bare vanlig kopi. Shit... er ve der jeg har driti meg ut?! -TS Anonymkode: 9def2...f34 Nei, det kan det vel ikke være når sjefen begrunnet det med at hun ikke skulle plages, at du skulle gjøre hennes oppgaver mens hun var på ferie og at hun skulle lese epostene på jobbmailen når det passet henne. Anonymkode: f7c47...7e1 5
Gjest Raiu Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: For all del, jeg ser poenget med at "har man ferie så har man ferie", men det var hun som kontaktet meg og ba meg endre noe og jeg satte hennes private adresse som kopi av en grunn; så hun skulle vite at jeg hadde tatt tak i det og hun kunne nyte ferien videre. Brukte ikke blindkopi, bare vanlig kopi. Shit... er ve der jeg har driti meg ut?! -TS Anonymkode: 9def2...f34 Noen folk klarer ikke slutte å tenke på jobb. Jeg var slik selv og måtte rett tvinges til lunsj og nesten tvinges ut døra på slutten dagen. Har tatt med meg jobb jeg skulle "bare sjekke" hjemme selv om det absolutt ikke var nødvendig. Er ikke fjernt at jeg kunne funnet på å "bare" sjekke noe eller endre noe som egentlig ikke var så farlig likevel i ferien min... Jaja, da vet du neste gang at blind-kopi er greia! Shit happens! Selvom det virker som om sjefen overreagerer noe veldig.
occultatum Skrevet 5. juli 2017 #9 Skrevet 5. juli 2017 (endret) Jeg hadde gjort akkurat det samme i din situasjon, TS. Jeg mener sjefen din overreagerer, og du fortjener ikke den skyllebøtten du fikk. Når kollegaen din kontakter deg via sin private epost i ferien sin så tenker jeg at å sette henne på kopi slik hun ser at beskjeden hun ga har nådd fram heller må gi henne sjelefred enn føre til stress. Da slipper jo hun å tenke mer på ordren som var feil. Reaksjonen hans tatt i betraktning skulle man tro at han trodde du satt kollegaen din sin private epost på kopi uten at hun hadde tatt kontakt med deg og bedt deg ordne opp i ordren. Det er ikke mer å gjøre med dette om sjefen din ikke forstår dette. Tror ikke det vil lønne seg å prøve snakke med sjefen igjen. Endret 5. juli 2017 av n0mdeplume Skriveleif 9
Pusetatten Skrevet 5. juli 2017 #10 Skrevet 5. juli 2017 For en overreaksjon!! Ville gjort akkurat det samme som deg. Tenker at denne personen vil du ikke ha som leder... 11
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #11 Skrevet 5. juli 2017 Du bør sette ned foten, for du skal ikke finne deg i urettmessig kritikk. Om nødvendig, så videresender du e-posten du fikk fra hennes private e-post adresse til din sjef slik at sistnevnte kan se at det var din kollega som tok kontakt fra sin private e-post adresse først, og at det ikke var du som initierte. Så kan du jo selvfølgelig også lure på hvordan sjefen visste at din kollega stod som cc mottaker. Her har du enten blitt overvåket (din sjef har fått rapport fra e-post systemet eller sjefen har snoket), eller så har din kollega forsøkt å fremstille deg som den slemme, her bør du i så fall ta igjen. Jeg ville tatt en prat med kollega under fire øyne når vedkommende kommer hjem fra ferie for å si det sånn, for det er faktisk helt uhørt å sladre til sjefen når man selv er den som spør en kollega om noe fra sin egen private adresse. Vurder også om du ønsker å fortsette i denne jobben. Jeg ville tenkt meg godt om, for en sjef som overreagerer til de grader for en filleting er ikke mye til sjef. Når man reagerer så hardt på noe som ikke en gang er korrekt, så kan man jo se for seg hvordan sjefen reagerer når det dukker opp et reelt problem. Anonymkode: 278ad...537 19
Devilheart Skrevet 5. juli 2017 #12 Skrevet 5. juli 2017 Skal ikke mene om det du gjorde var rett eller galt, du er tross alt ny der og åpenbart har noen sviktet i opplæringen, eller tenkt at å skille mellom privat og jobb er logisk i seg selv. Men man lærer så lenge man jobber. Til neste gang kan du gjøre alt formelt og heller sende en sms eller ta telefon til vedkommende og si at jobben er gjort og kopi er sendt til jobbmailen. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #13 Skrevet 5. juli 2017 5 timer siden, Raiu skrev: Noen folk klarer ikke slutte å tenke på jobb. Jeg var slik selv og måtte rett tvinges til lunsj og nesten tvinges ut døra på slutten dagen. Har tatt med meg jobb jeg skulle "bare sjekke" hjemme selv om det absolutt ikke var nødvendig. Er ikke fjernt at jeg kunne funnet på å "bare" sjekke noe eller endre noe som egentlig ikke var så farlig likevel i ferien min... Jaja, da vet du neste gang at blind-kopi er greia! Shit happens! Selvom det virker som om sjefen overreagerer noe veldig. Holdningen om at ferien er hellig er avleggs. Jada, man skal ha litt fri og man bør ikke bli avkrevd å jobbe flere timer eller mer i ferien syntes jeg. Men går det så langt som at man ikke engang kontaktes om enkle avklaringer som gjelder viktige ting går det for langt, hvertfall når det er en ansatt som selv tar kontakt for å gå avklart noe eller rettet opp en feil som i dette tilfellet. Folk som nærmest deklarerer ferien for hellig og gjør seg selv utilgjengelig i 3-5 uker er noe av det verste hos oss. Det stopper prosesser og går utover min egen jobb på flere måter. Ofte er deg jeg som må stå "i rett" og forsvare hvorfor ting ikke er gjort, når jeg er avhengig av avklaring fra andre. Vel, no more. Om jeg ikke får gjort jobben min på grunn av andre, så gir jeg langt beng i om folk er på ferie eller ikke. Da tar jeg kontakt og krever svar. Om de blir sure, eller sjefen blir sur, så skal de begge få en overhøvling de sent vil glemme når ferien er over. Når jeg selv må ofre min ferie, så krever jeg for faen at andre skal bidra! Anonymkode: 278ad...537 11
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #14 Skrevet 5. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør sette ned foten, for du skal ikke finne deg i urettmessig kritikk. Om nødvendig, så videresender du e-posten du fikk fra hennes private e-post adresse til din sjef slik at sistnevnte kan se at det var din kollega som tok kontakt fra sin private e-post adresse først, og at det ikke var du som initierte. Så kan du jo selvfølgelig også lure på hvordan sjefen visste at din kollega stod som cc mottaker. Her har du enten blitt overvåket (din sjef har fått rapport fra e-post systemet eller sjefen har snoket), eller så har din kollega forsøkt å fremstille deg som den slemme, her bør du i så fall ta igjen. Jeg ville tatt en prat med kollega under fire øyne når vedkommende kommer hjem fra ferie for å si det sånn, for det er faktisk helt uhørt å sladre til sjefen når man selv er den som spør en kollega om noe fra sin egen private adresse. Vurder også om du ønsker å fortsette i denne jobben. Jeg ville tenkt meg godt om, for en sjef som overreagerer til de grader for en filleting er ikke mye til sjef. Når man reagerer så hardt på noe som ikke en gang er korrekt, så kan man jo se for seg hvordan sjefen reagerer når det dukker opp et reelt problem. Anonymkode: 278ad...537 Jeg er ganske sikker på at det er kollegaen min som har sagt det til sjefen. Da jeg kom på jobb i dag så jeg at hun hadde sendt meg en epost i går kveld om at jeg ikke hadde behøvd å involvere hennes private epostadresse i "hele kommunikasjonen" (en epost...) med leverandøren, det hadde holdt å svare at jeg hadde gjort det på eposten hun sendte meg og sette jobbadressen hun leser når det passer henne som kopi. Det var jo omtrent akkurat det sjefen sa til meg i går... Jeg har ikke svart på den og vet ikke helt hva/om jeg skal svare. -TS (som har lunsj og derfor sitter på KG) Anonymkode: 9def2...f34 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #15 Skrevet 5. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at det er kollegaen min som har sagt det til sjefen. Da jeg kom på jobb i dag så jeg at hun hadde sendt meg en epost i går kveld om at jeg ikke hadde behøvd å involvere hennes private epostadresse i "hele kommunikasjonen" (en epost...) med leverandøren, det hadde holdt å svare at jeg hadde gjort det på eposten hun sendte meg og sette jobbadressen hun leser når det passer henne som kopi. Det var jo omtrent akkurat det sjefen sa til meg i går... Jeg har ikke svart på den og vet ikke helt hva/om jeg skal svare. -TS (som har lunsj og derfor sitter på KG) Anonymkode: 9def2...f34 Da skriver du ganske enkelt at det er synd at hun oppfattet det slik at dette var inngripen i hennes privatliv, men at det ikke var intensjonen, og at kopi av svar ble sendt tilbake slik at hun skulle bli informert om at det var gjort. Men du bør også påpeke at det tross alt var hun selv som initierte kommunikasjonen ved å sende spørsmålet fra sin private e-post adresse. Du bør skrive at at dersom hun ikke ønsker henvendelser til sin private e-post i ferien, så får hun sende alle korrespondanse fra sin jobb e-post. Selv ville jeg også vurdert å ta en prat på tomannshånd når kollegaen kommer tilbake. Det er faktisk ikke greit å oute deg til sjefen bare på grunn av en filleting som dette, med mindre man uttrykkelig har gjort det klart tidligere at man ikke tillater jobbrelatert e-post til sin private e-post adresse. I fellesskap bør dere også ta opp forventninger til kommunikasjon og måten det skal kommuniseres på. Det er et ganske vanlig kutyme at de som settes på CC (kopimottaker eller blind kopimottaker) ikke er de som skal utføre/ha ansvar/gjøre noe aktivt i forhold til et kutyme (så jeg skønner personlig ikke hvorfor man blir så jævlig fornærmet over det), men man settes opp som det nettopp fordi man skal være informert. Det er kanskje ikke alle som bruker dette, men da er det jo viktig å sammen fastlegge en "kommunikasjonsprotokoll" dere bruker, særlig i kollegaers fravær. Anonymkode: 278ad...537 21
Ferny Skrevet 5. juli 2017 #16 Skrevet 5. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at det er kollegaen min som har sagt det til sjefen. Da jeg kom på jobb i dag så jeg at hun hadde sendt meg en epost i går kveld om at jeg ikke hadde behøvd å involvere hennes private epostadresse i "hele kommunikasjonen" (en epost...) med leverandøren, det hadde holdt å svare at jeg hadde gjort det på eposten hun sendte meg og sette jobbadressen hun leser når det passer henne som kopi. Det var jo omtrent akkurat det sjefen sa til meg i går... Jeg har ikke svart på den og vet ikke helt hva/om jeg skal svare. -TS (som har lunsj og derfor sitter på KG) Anonymkode: 9def2...f34 Wow, litt av en ting å reagere på da. Jeg vet ikke om jeg hadde svart, for jeg klarer ikke helt å skjule det om jeg føler meg urettferdig behandlet. Jeg hadde sikkert sagt beklager "med forbehold", om du skjønner. Så da er det nok smartest å bare ikke skrive noe. Så tar du det ansikt til ansikt når hun er tilbake. Og alle skjønner vel at du sendte kopi til denne kollegaen din for å gi henne "sjelefred" idet du rettet opp i hennes feil, slik at hun skulle slippe å tenke mer på problemet hun hadde skapt. Hun kontaktet deg via sin private e-post, og da tenkte selvsagt du at det var der du ville nå henne nå i ferien. For en utakknemlig dame. 9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #17 Skrevet 5. juli 2017 Tipper kollegaen din har satt deg i negativt lys og ikke gitt hele historien til sjefen din Anonymkode: 5a5b7...f80 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #18 Skrevet 5. juli 2017 Litt rart å sende jobbmail til privatmail, men en ærlig feil og ikke noe å lage drama over. Jeg ville sendt en skikkelig beklagelse. Også ville jeg satt sjefen som kopimottager. Anonymkode: 1c80a...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #19 Skrevet 5. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Litt rart å sende jobbmail til privatmail, men en ærlig feil og ikke noe å lage drama over. Jeg ville sendt en skikkelig beklagelse. Også ville jeg satt sjefen som kopimottager. Anonymkode: 1c80a...a4e Og jeg ville sendt den mailen som svar til den/de mailene hun sendte til deg, i tilfelle hun lager drama for å sverte deg, sånn at de faktiske forhold kommer frem. Anonymkode: 1c80a...a4e 6
Rosalie Skrevet 5. juli 2017 #20 Skrevet 5. juli 2017 (endret) Du harklart å gi din kollega private e-postadresse til denne leverandøren. Noe som fort vil medføre at denne vil mase på henne på denne når hun har fraværsassistent på jobb-e-posten. Så ja, det var et grovt overtramp du gjorde, med rimelig kjipe følger for din kollega. Men noe grunnlag for skriftlig advarsel er det ikke. Endret 5. juli 2017 av Rosalie 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå