Gå til innhold

I morgen er jeg i gang med 5:2 dietten!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gleder meg og gruer meg.

Noen som har erfaringer/tips/oppskrifter til fastedagene? 

Jeg har selvfølgelig googlet, og funnet mye bra. Men jeg er interessert i enda mer informasjon. 

Andre som er på samme dietten? Erfaringer? 

Anonymkode: fca83...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5:2 er ikke en diett, men et spisemønster. Faste er å ikke spise, så "hva du skal spise på fastedagene" høres helt koko ut. Ingen oppskrifter er magiske. Du kan spise akkurat hva du vil og bruke akkurat hvilke oppskrifter du vil. Det er faktisk veldig lurt, i grunnen helt nødvendig, å finne ut hva som funker for akkurat deg. 

Vi mennesker trenger i mange tilfeller ikke å faktisk ha gjort noe for å kunne forestille oss hvordan det vil fungere. Dette er et slikt tilfelle. Hvis du fint klarer noen dager innimellom uten eller med mye mindre mat, vil 5:2 kunne fungere bra for deg. En god plan er ikke noe man trenger å grue seg for. Hvis du derimot er avhengig av å spise noenlunde jevnt, og hater å være sulten, vil det blir vanskelig å følge 5:2. Hva du gjør etterpå, er vel så viktig som hva du gjør mens du følger opplegget. Kommer du til å rolig og rasjonelt legge opp en sunn måltidsplan? Eller kommer du desperat til å kaste deg over mat og godteri når du anser deg "ferdig"?

Så nei, jeg har ikke spist 5:2, men jeg har gått ned 25 kilo uanstrengt, og holder vekta uanstrengt, med normale mengder mat, og mat som jeg liker, i en vanlig måltidsrytme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det i tre uker som har vært. Hadde ingen effekt på meg. Jeg vil ned fem kilo. Mulig det er fordi jeg har en kropp som nekter å gi slipp på vannet. Ikke vet jeg. Spisemønsteret høres genialt ut.  Derfor ønsket jeg å prøve det, har nemlig slanke bort de samme kiloene før med kaloriunderskudd daglig . Så for min del hadde det vært bedre å slippe å tenke slanking hver dag men kun to dager uka. Men slik fungerer det ikke fant jeg ut. Jeg måtte sørge for at jeg holdt meg under et visst kalorinivå de andre dagene også slik at jeg ikke lurte meg selv.  Så denne uka her begynte jeg med 16/8,  I håp om at jeg går ned i kiloene nå.  Og kanskje da kan begynne med 5:2 for å vedlikeholde.  Kast deg i det. Ikke noe grunn til går helt fint .Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde det, men fant ut at det som funker best for meg er regelmessige måltider med et bestemt antall kcal per dag. 500 kcal som er det man skal spise på "fastedagene" er veldig lite. Jeg slet med lav energi og dårlig søvn fordi magen rumlet sånn. Holdt ut en måned og gikk ned  2 kg, omtrent det samme som jeg går ned ved å spise 1600 kcal hver dag. Så da velger jeg heller den mest behagelige metoden. Men det kan være det funker for deg, og at du er flinkere å takle sultfølelsen enn det jeg var. 

Anonymkode: 4bf4b...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg prøvde det i tre uker som har vært. Hadde ingen effekt på meg.

Med tanke på vektnedgang er det ingenting magisk med denne "dietten". Det er kaloriunderskudd over tid som bestemmer hvor mye du går ned i vekt.

Dersom du fråtser og spiser uhemmet på de 5 vanlige dagene kan du fint gå opp i vekt hvis du spiser mer enn du forbrenner i løpet av uken.

Dersom du ikke går ned i vekt har du spist for mye på de vanlige dagene. Man kan ikke spise så mye man vil.

Anonymkode: 9df7b...55b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt riktig. Men fråtsing er nok ikke mitt problem. Heller nok det at jeg har ødelagt forbrenninga mi ved å spise altfor lite over en lengere periode. Typisk for de som driver med jojo slanking. Jeg har aldri kjøpt snop og klin i uke dagene. I løpen en mnd kan jeg ha spist et kakestykke. Eller en litt chips. Men jeg er omtrent ikke i bevegelse, bortsett fra husarbeid og gå tur med bikkja. Så føler det skal så utrolig lite til før vekta stiger. Men tar alltid grep før det går for langt. Grunnet til at jeg forsøkte meg på 5:2 var for å se om det gjorde mon i forhold til metabolismen. Men gikk bare ned litt på starten (vannvekt) Så sånn er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5.7.2017 den 16.03, Hmmmmmm skrev:

Jeg prøvde det i tre uker som har vært. Hadde ingen effekt på meg. Jeg vil ned fem kilo. Mulig det er fordi jeg har en kropp som nekter å gi slipp på vannet. Ikke vet jeg. Spisemønsteret høres genialt ut.  Derfor ønsket jeg å prøve det, har nemlig slanke bort de samme kiloene før med kaloriunderskudd daglig . Så for min del hadde det vært bedre å slippe å tenke slanking hver dag men kun to dager uka. Men slik fungerer det ikke fant jeg ut. Jeg måtte sørge for at jeg holdt meg under et visst kalorinivå de andre dagene også slik at jeg ikke lurte meg selv.  Så denne uka her begynte jeg med 16/8,  I håp om at jeg går ned i kiloene nå.  Og kanskje da kan begynne med 5:2 for å vedlikeholde.  Kast deg i det. Ikke noe grunn til går helt fint .Lykke til

Takk for svar!

Nå synes jeg at 3 uker er for kort tid til å konkludere med om en kur er bra eller ikke. 

Jeg har satt opp meny for "fastedagene", og synes ikke det ser altfor skummelt ut. Tror ikke jeg skal føle meg sulten, eller få hodepine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Nå synes jeg at 3 uker er for kort tid til å konkludere med om en kur er bra eller ikke. 

Jeg har satt opp meny for "fastedagene", og synes ikke det ser altfor skummelt ut. Tror ikke jeg skal føle meg sulten, eller få hodepine. 

Det har du nok rett i. Jeg ønsket å øke mulighetene for å lykkes, i allefall til jeg går ned. Derfor har jeg gått over til 16:8. Så fasting fortsetter jeg med. Jeg syns ikke det er noe problem å faste. Mage sekk krymper ganske fort. Nå kan jeg spise en brødskive å ikke være sulten på flere timer. Så noe har skjedd. Hold oss oppdatert på hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er 5:2 diett?

Anonymkode: 4be08...1a8

Det er fasting i 2 dager, men som dame kan du spise 500 kalorier og 600 som mann. De andre dagene skal du spise fornuftig. Google det så finner du mye info rundt det. Fasting skal også ha helsebringende effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

Jeg trodde på forhånd at jeg skulle nærmest sulte ihjel og miste all energi den første "faste-dagen". Men det har gått helt fint. 

Og jeg har ikke engang brukt alle de 500 kaloriene (470). 

Så nå skjenker jeg meg et lite eggeglass med veldig tørr hvitvin og regner med at det ikke er mer enn 30 kalorier. 

Gruer meg ikke til neste "faste-dag" (tirsdag)! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Har et spørsmål om 5:2 dietten. Er det sånn at om man trener for eksempel 400 kalorier på mølla på fastedagene så kan man spise 900 kalorier slik at netto blir 500???

Anonymkode: accf3...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål om 5:2 dietten. Er det sånn at om man trener for eksempel 400 kalorier på mølla på fastedagene så kan man spise 900 kalorier slik at netto blir 500???

Nei, selvfølgelig ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig ikke.

Er ikke en selvfølge det :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke en selvfølge det :) 

Ok, dersom du føler du må spise mer når du trener så blir det reelle regnestykket 400 kcal (forbrent på mølla) minus det du hadde forbrent om du ikke hadde trent. Feks 200 kcal av å gå tur eller gjøre husarbeid, 100 av å gjøre ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følger også denne :) fastedagene går veldig fint! For å få minst mulig plager er det viktig å drikke mye. Hodepine/sykdomsfølelse kommer ofte av for lite væske. 

Jeg kombinerer 5:2 med moderat lavkarbo (IKKE lchf). På denne måten har jeg et jevnere blodsukker, masse energi og går jevnt og trutt ned i vekt :) Satser på 10-13kg ned til 1.desember.

Anonymkode: 9eb2b...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...