Gå til innhold

Vet ikke om jeg vil reise med venninne.. Råd please???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en bestevenninne som snakker arabisk, og hun vil at jeg skal være med hun til Oslo for å besøke venninna hennes som også snakker arabisk. 

Jeg har aldri vært i Oslo, og det hadde vært gøy å dratt dit inn tip sentrum og til tusenfryd og over grensa til Sverige. Men jeg er så redd for å føle meg utenfor. For jeg og bestevenninna mi er vanligvis alene sammen, men de gangene vi har vært med noen av hennes arabiske venninner så snakket de arabisk sammen hele tiden og gir meg en oppsummering av samtalen hvert 5. minutt. Og det går fint for 1 ettermiddag, men hvis vi skal til Oslo blir det hvertfall 4 dager.... Hun har sagt at vi bare skal snakke norsk, men det tror jeg ikke på siden venninna ikke er så veldig god i norsk

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg har ikke vært på veldig mange venninneturer, så jeg ønsker å lage så mange gode minner som mulig..... 

En annen ting også er at hun ikke får reise alene uten meg, så hvis jeg avlyser planene blir jeg den store stygge ulven 😬😢

Anonymkode: cbacb...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta med deg en til venninne? Så har du liksom en buffer å snakke med mens de andre kjattrer i vei på arabisk? Kan tenke meg det blir litt ensomt å være den eneste som ikke kan språket dessuten er det litt respektløst synes jeg. 

• Liker 3
Skrevet

Dere burde planlegge det før dere drar, slik at dere slipper å ta konflikten eller hva jeg skal kalle det mens dere er på ferie. Hvor gamle er dere forrsten, siden hun ikke få dra alene?

Jeg føler det er veldig spesielt å snakke arabisk når man har med seg en norsk venninne. Kan du ikke forklare dette til venninnen din da? Det er jo veldig lite inkluderende og vanskelig for deg å delta i samtalen om de skal snakke ett språk som er helt uforstålig for deg. Jeg føler at dette er noe de fleste vil forstå :-) 

Jeg synes ideen om å ta med en venninne til var en veldig god idee, kanskje du kan få til det også`? Andre ting du kan gjøre er å gjøre ting litt alene også, slik at du får litt space innimellom. Dra ned i byen å shoppe for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde jeg aldri giddet. Hennes problem at hun ikke får reise uten deg hvis hun ikke gidder å snakke norsk med den andre venninna så du forstår. Respektløst å bare skvaldre i vei på arabisk når du er der. Og siden venninna hennes er dårlig i norsk burde de ihvertfall snakke norsk, man blir ikke god i et språk om man ikke gidder å snakke det. 

Endret av Salka
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært i Oslo? Finnes det virkelig voksne folk her til lands som aldri har vært der?

Anonymkode: c4db3...984

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri vært i Oslo? Finnes det virkelig voksne folk her til lands som aldri har vært der?

Anonymkode: c4db3...984

Kjekt med relevante og viktige kommentarer :)

Anonymkode: 973d1...bb3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe vedkommende over har vært i alle store byer her i landet selv. I ung alder og. 

Men hadde droppet det om dere ikke får med en person til som snakker norsk. Hun har vist dårlige sosiale antenner allerede, og ikke som den beste vennen akkurat. Og 4 dager for å oppsummere samtaler hvert femte minutt er bortkastet. Ikke din feil at hun ikke reiser uten henne. 

Anonymkode: c6c7f...faf

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Salka skrev:

Hadde jeg aldri giddet. Hennes problem at hun ikke får reise uten deg hvis hun ikke gidder å snakke norsk med den andre venninna så du forstår. Respektløst å bare skvaldre i vei på arabisk når du er der. Og siden venninna hennes er dårlig i norsk burde de ihvertfall snakke norsk, man blir ikke god i et språk om man ikke gidder å snakke det. 

Enig. Jeg har selv vært på tur med en venninne hvor det ble snakket arabisk og norsk. Nå var vi i Marokko da, og hun ene kunne ikke norsk eller engelsk så det er jo greit.  Venninnen min var flink og oversatte for nesten hver setning, men det var likevel stress å ikke kunne kommunisere fullt ut på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

(Dere rekker ikke både tusenfryd og sverige på samme dag, bare så du vet det. Var der netopp og rakk bare fem karuseller på fem timer og det var uten spise pause eller noe! )

Ang venninda di så ja det er kjipt om de snakker arabisk... Men du kan vel stole på hun hvis dere har pratet om dette problemet og hvordan det føles for deg p være utenfor og hun sier at de bare skal snakke norsk? Det er vikitg at hun og venninna tar hensyn til at du ikke kan språket dems, i værstefall får alle tre snakke på engelsk ??? Spør venninda di om hun kan love at dere alle kan snakke sammen på norsk eller engelsk og hvis hun ikke kan love det så er det jo ikke noe poeng for deg å bli med bare for å høre masse surr på et språk du ikke kan! Siden de to kjenner hverandre godt fra før vil du jo allerede føle deg litt utenfor pga det så det er ekstra viktig at de inkluderer deg og ikke ekskluderer deg. 

Anonymkode: 577d9...19c

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tusen takk for svar! Vi er mellom 17-20 år. Hun kan ikke reise alene for hun tør ikke, og foreldrene vil heller ikke at hun skal reise alene (Oslo er langt unna). Jeg kan ikke ta med en annen venninne, for mine andre norske venninner er ikke venninne med hun her.. Hun lover at de skal snakke norsk, men det tror jeg ikke på.. det blir som om jeg og en venninne skulle snakket tysk sammen siden vi hadde det på skolen, vi hadde jo til slutt byttet om til norsk. Jeg er så usikker!!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Tusen takk for svar! Vi er mellom 17-20 år. Hun kan ikke reise alene for hun tør ikke, og foreldrene vil heller ikke at hun skal reise alene (Oslo er langt unna). Jeg kan ikke ta med en annen venninne, for mine andre norske venninner er ikke venninne med hun her.. Hun lover at de skal snakke norsk, men det tror jeg ikke på.. det blir som om jeg og en venninne skulle snakket tysk sammen siden vi hadde det på skolen, vi hadde jo til slutt byttet om til norsk. Jeg er så usikker!!

Jeg hadde ikke reist. Virker som hun bruker deg for å reise til Oslo. 

Anonymkode: 231b5...de0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet det selv. Om du er den som er 20, kan du jo reise til Oslo en helg selv en dag. Så slipper du å føle deg som dagmamma og tredje hjul på vogna. For dette hørtes ikke spesielt koselig ut.

Anonymkode: 05889...ca0

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du blir brukt for at de skal få venninnetur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg hadde virkelig ikke dratt. Det sier seg selv at hun må snakke arabisk med den andre venninna si. 

Det høres ut som om du blir brukt av henne. For hvis hun virkelig ville reise til Oslo med akkurat deg, så ville hun foreslått en tur til Oslo bare dere to. Ingen tredje venninne på lasset.

Havner selv titt og ofte i situasjoner hvor vi er tre stykker og bare to snakker samme språk. Tro meg, det blir kleint og kjedelig for dere alle bortsett fra hun som er i midten. Hun har det som plommen i egget. Men det er utrolig egoistisk å bruke venninner på den måten.

Anonymkode: d7ce6...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten utrolig rart at du ikke kan ta med en annen venninne fordi dine andre venner ikke er venn med hun her,

Mens hun fint kan ta med deg til denne arabiske venninnen i Oslo, som du jo ikke kjenner.

Anonymkode: d7ce6...adf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt at det ikke passet. Det er ikke ditt problem om hun ikke får dra. Ihvertfall ikke hvis du tidligere har følt deg litt utenfor pga språket.

Anonymkode: 9299d...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...