AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Bare å skrive den overskriften gjorde vondt i hjertet mitt... Jeg har drevet med hest siden jeg var 8. Har hatt flere hester siden den gang, jeg har i dag to hester, den ene er en liten selskapshest og den andre er en flott og dyr hest som jeg mener er den mest enestående hesten jeg har vært borti. Jeg er så utrolig glad i henne, og har hatt henne siden hun var føll. Samtidig står jeg i en situasjon der jeg før eller siden må flytte hjemmefra og studere. Hvordan skal jeg kunne ha råd til å beholde hesten min mens jeg studerer? Hvordan skal jeg kunne ha tid? En ting hadde vært om det var snakk om et par år. Men det blir jo mange flere år enn det, og det er trangt nok for studenter allerede. Det betyr at jeg må ha en jobb ved siden av, og det er greit nok. Men det betyr jo mindre tid. Hvordan skal jeg da få tid til hesten. Kjenner at en del av meg har lyst til å slippe stresset og utgiftene. Å bare kunne slippe alt ansvaret og bruke mer penger og tid på meg selv. Det er så forbanna dyrt. Høy, kraftfôr, stallplass, vaksine, tannsjekk, hovtrim, utstyr etc. Bare en god sal koster jo minst 15.000. Det går mange tusen i året på dette dyret. Hun er virkelig helt enestående. Hun har masse potensiale, og er den fineste hesten jeg noensinne har eid. Dyr har jo alltid vært lidenskapen min (jeg driver også med hund). Hesten er av en spesiell rase jeg alltid har ønsket meg. Jeg er redd for å selge henne, også ender hun opp som kasteball. Eller at hun ikke blir behandlet bra nok. At hun ikke får det like godt. Samtidig føler jeg meg litt utslitt etter å ha drevet med hest i mange år. Jeg vil gjerne ha råd fra dere. Fordi jeg vet at dersom jeg selger henne, er det ingen vei tilbake, og jeg får aldri en slik hest igjen. Anonymkode: def42...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Hva med å sette henne ut på for? Anonymkode: c4f38...88c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sette henne ut på for? Anonymkode: c4f38...88c Har tenkt på det, men er forferdelig mange skrekkhistorier også (hester som ikke blir tatt ordentlig vare på, vannskjøttet, dårlig behandlet), og per dagsdato er hun fortsatt unghest, tviler på at noen vil ha en hest som enda ikke er innridd på for, men kanskje etter jeg har innridd henne. Folk har generelt mindre respekt for ting de ikke eier, og som de ikke har betalt for, for da er det liksom ikke så farlig om det blir ødelagt... Anonymkode: def42...63c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 For det første, hvor skal du studere? Mange steder finnes det billige staller. Jeg hadde selv hest i studietiden, jeg betalte 3200,- for bolig, og 2700-3000,- for stall med høy og flis, og rundt 1200,- for kraftfor/vitaminer/sko pr mnd. Foreldrene mine hjalp meg med veterinær. Hadde forrytter 2 ganger i uken, som betalte 500kr pr mnd. (har du en hest som er mer attraktiv enn kaldblods, så finnes det forryttere som betaler MYE mer) Så jobbet jeg ved siden av, og alt jeg jobbet ved siden av ble brukt på utstyr til hesten, og mat/sosialt til meg selv. Tidsmessig hadde jeg tid til å ha verv i studentorganisasjon i tillegg. Det var en del fester som måtte bortprioriteres, men kunne fortsatt være mye sosial, og hadde bra med tid til skole. Om du har hatt hesten siden den var føll, så har du vel alt nødvendig utstyr? Jeg kjøpte utstyr brukt de gangene jeg hadde behov for dekken, hodelag og lignende. Hesten bryr seg ikke om nabohesten brukte det samme dekkenet forrige sesong. Jeg sparte opp mye en sommer og kjøpte meg en Bates sal med utskiftbare bommer, og hadde da en sal som passet hesten igjennom 5 år med vektoppgang/nedgang, muskeltap og muskelbygging. I travle perioder så fikk hesten litt ekstra fri, eller kjappe treninger, eller forrytter hjalp litt ekstra gratis. Bytta også litt tjenester med andre på stallen. Så for meg var det ikke noe problem, det krevde litt prioriteringer, men jeg føler jeg klarte balansere godt det å være hesteeier, student og venn. Anonymkode: af965...38f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, hvor skal du studere? Mange steder finnes det billige staller. Jeg hadde selv hest i studietiden, jeg betalte 3200,- for bolig, og 2700-3000,- for stall med høy og flis, og rundt 1200,- for kraftfor/vitaminer/sko pr mnd. Foreldrene mine hjalp meg med veterinær. Hadde forrytter 2 ganger i uken, som betalte 500kr pr mnd. (har du en hest som er mer attraktiv enn kaldblods, så finnes det forryttere som betaler MYE mer) Så jobbet jeg ved siden av, og alt jeg jobbet ved siden av ble brukt på utstyr til hesten, og mat/sosialt til meg selv. Tidsmessig hadde jeg tid til å ha verv i studentorganisasjon i tillegg. Det var en del fester som måtte bortprioriteres, men kunne fortsatt være mye sosial, og hadde bra med tid til skole. Om du har hatt hesten siden den var føll, så har du vel alt nødvendig utstyr? Jeg kjøpte utstyr brukt de gangene jeg hadde behov for dekken, hodelag og lignende. Hesten bryr seg ikke om nabohesten brukte det samme dekkenet forrige sesong. Jeg sparte opp mye en sommer og kjøpte meg en Bates sal med utskiftbare bommer, og hadde da en sal som passet hesten igjennom 5 år med vektoppgang/nedgang, muskeltap og muskelbygging. I travle perioder så fikk hesten litt ekstra fri, eller kjappe treninger, eller forrytter hjalp litt ekstra gratis. Bytta også litt tjenester med andre på stallen. Så for meg var det ikke noe problem, det krevde litt prioriteringer, men jeg føler jeg klarte balansere godt det å være hesteeier, student og venn. Anonymkode: af965...38f Takk for svar Jeg bor litt utenfor Oslo. Så det blir nok Oslo. Og der er det selvfølgelig dyrest.. Har frieser, dressurhest. Med gode linjer og godt potensiale. Har ikke alt nødvendig utstyr, da hesten skal innris neste sommer Takker veldig for svaret ditt, som absolutt har beroliget meg. Akkurat nå kjennes det som det hadde vært deilig å bare slippe ansvaret og pengene, men jeg tror jeg hadde angret svært mye om jeg solgte henne også... Anonymkode: def42...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Kan du velge et billigere studiested, der du både kan bo rimelig og ha hesten oppstallet billigere? Både bolig og hest i Oslo er svindyrt.. Anonymkode: f2d71...d4a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du velge et billigere studiested, der du både kan bo rimelig og ha hesten oppstallet billigere? Både bolig og hest i Oslo er svindyrt.. Anonymkode: f2d71...d4a Jeg er åpen for det. Hvor da for eksempel? Anonymkode: def42...63c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Hva skal du studere da? Anonymkode: 0c5a4...7c9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er åpen for det. Hvor da for eksempel? Anonymkode: def42...63c Ås? Anonymkode: c9442...a15 1
RompeRusk Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Utsette studiene et år, jobb 100% og skaff alt av nødvendig utstyr? Og sett henne ut på (del)for når du skal studere
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg bor litt utenfor Oslo. Så det blir nok Oslo. Og der er det selvfølgelig dyrest.. Har frieser, dressurhest. Med gode linjer og godt potensiale. Har ikke alt nødvendig utstyr, da hesten skal innris neste sommer Takker veldig for svaret ditt, som absolutt har beroliget meg. Akkurat nå kjennes det som det hadde vært deilig å bare slippe ansvaret og pengene, men jeg tror jeg hadde angret svært mye om jeg solgte henne også... Anonymkode: def42...63c Med god planlegging ordner det seg! Det går an å søke etter forrytter med erfaring fra unghest for å få litt hjelp. Ett kjapt søk på finn viser mange ledige stallplasser rundt i landet for under 3000,- inkl flis og for, også i oslo-området. De største sentrene koster mer, men de små stallene har ofte godt nok tilbud Utstyr må kjøpes litt gradvis da, etterhvert som det blir nødvendig. Man får gode saler til under 15 000,- og i innridningen vil hun nok endre fasong i ryggen såpass mye at det ikke er vits med en dyr sal i oppstarten. Sjekk med foreldre/besteforeldre om dem kanskje vil gi litt støtte, som mine som betalte veterinær. Ønsk deg hesteutstyr i gave til bursdag/jul etc. Så i forhold til pengene, så klarer man det med god planlegging, og så lenge man ikke skal ha alt første klasses. Det ligger hundrevis av saler til under 4000,- på finn i oslo/akershus. Ansvaret derimot, det er noe du må være klar til å ta. Men det må du jo uansett som hesteeier! Men du kan jo eventuelt sette ut på halvfor 3/4 dager i uken, hvor den andre personen hjelper med innridning/trening, og tar en del av ansvaret. Jeg satt min bort på for til to jenter da jeg var på utveksling, disse to fordelte slikt som sko, veterinær, innkjøp av kraftfor, slik at ingen av dem fikk alt ansvaret alene. Anonymkode: af965...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå