Gå til innhold

Slo hunden (ikke med vilje). Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarte å slå døren opp i hunden min. Dette var selvfølgelig ikke meningen! Tror jeg traff hodet. Hunden ble litt perpleks. Jeg sjekket han og ga han masse godbiter, samt lekte litt med han for å prøve å få han ut av situasjonen (redd han feks trodde at jeg var sint eller noe, selv om jeg aldri gjør noe fysisk). Han virker OK nå. Har sjekket tennenne og snuten også, det virker ikke som han har vondt. 

Hva er det beste å gjøre i slike uheldige situasjoner som gjerne kan misforstås av hunden? Jeg var i godt humør og vi lekte litt da det skjedde. Skulle "overraske" han ved å lukke døren litt inntil for så å plutselig åpne igjen (han liker godt slik lek, men skjønner det ikke er så lurt nå). 

Anonymkode: 1374a...5ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Oisann" og så lar man det bare passere. 

Anonymkode: 87844...030

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som med unger. Hvis man gjør mye ut av det, griner ungen. Overser man det og fortsetter leken, så glemmer man at det skjedde og at det ikke betydde noe.

Anonymkode: 86206...02d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne ting tar man som "ojda" å lever videre

Anonymkode: 8047e...87b

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Huff da, så går man videre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si "Ånei! Gikk det bra med deg bikkjevovsen min?!" veldig høyt og med ekstra lys stemme også får den mye kos. Får veldig dårlig samvittighet om noe slikt skulle skje. Da ser du på hele hunden at den forstår at det ikke var meningen og at den lener seg mot deg og tar i mot kosen. 

Anonymkode: 8baed...e6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En mentalt stabil hund tåler dette. Den har mye mer erfaring med at du er snill, og da vil den ikke se deg som slem pga en enkelthendelse. Gjør minst mulig ut av det. 

Anonymkode: b5034...f2e

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Nå er ikke jeg hund, men jeg synes det virker som de nærmest forstår at det ikke er meningen. Jeg tviler på at de bærer nag. Når dette har skjedd med meg, enten at jeg har tråkket på, skremt eller på et eller annet vis gjort at hunden ble redd/fikk vondt, så har jeg reagert som jeg ville gjort med et menneske. Blitt overrasket, sagt "ånei, uffda, unnskyld (selv om det åpenbart ikke er nødvendig)" fortsetter å snakke med hunden lar den komme til meg, koser og klapper og snakker fint til den, til det er god stemning igjen. 

Jeg tenker at det viktigste er å ikke kjefte på den når den får vondt, for det er jo din feil. Gjør litt som med menneske. Sånt skjer innimellom, men det blir jo til glade, veltilpassede hunder likevel. Som er glad i deg og glad i mennesker. Det er forskjell på uhell og misbruk. Selvsagt tar hunder skade av stadige uhell også, og man skal være skikket for å ha hund, men uhell som du beskriver tar de ikke skade av med mindre det er noe galt med den fra før. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva med om man tar så hardt tak i hunden(i sinne) at den piper? Og har blitt mishandlet som valp? Jeg mistet besinnelsen:(( Faen som jeg angret og føler meg som en dritt. Hun har vært i et godt hjem i over 4 år og ikke blitt slått siden hun var hos oppdretter. Har så dårlig samvittighet. Hva kan jeg gjøre? Vil hun stole på meg igjen? Angrer så sykt:(

Anonymkode: e91de...7e1

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med om man tar så hardt tak i hunden(i sinne) at den piper? Og har blitt mishandlet som valp? Jeg mistet besinnelsen:(( Faen som jeg angret og føler meg som en dritt. Hun har vært i et godt hjem i over 4 år og ikke blitt slått siden hun var hos oppdretter. Har så dårlig samvittighet. Hva kan jeg gjøre? Vil hun stole på meg igjen? Angrer så sykt:(

Du skulle aldri ha hatt hund! Skam deg.

Anonymkode: d4477...ef6

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En grei kjøreregel er å aldri håndtere dyr når en er sint. Du har gjort en tabbe og du angrer. Dersom du opplever tilsvarende igjen: trekk deg ut av situasjonen og vekk fra hunden eller tell til ti,pust med magen og få kontroll på sinnet ditt.

• Liker 6
Skrevet
På 4.7.2017 den 23.59, Rainstorm skrev:

Nå er ikke jeg hund, men jeg synes det virker som de nærmest forstår at det ikke er meningen. Jeg tviler på at de bærer nag. Når dette har skjedd med meg, enten at jeg har tråkket på, skremt eller på et eller annet vis gjort at hunden ble redd/fikk vondt, så har jeg reagert som jeg ville gjort med et menneske. Blitt overrasket, sagt "ånei, uffda, unnskyld (selv om det åpenbart ikke er nødvendig)" fortsetter å snakke med hunden lar den komme til meg, koser og klapper og snakker fint til den, til det er god stemning igjen. 

Jeg tenker at det viktigste er å ikke kjefte på den når den får vondt, for det er jo din feil. Gjør litt som med menneske. Sånt skjer innimellom, men det blir jo til glade, veltilpassede hunder likevel. Som er glad i deg og glad i mennesker. Det er forskjell på uhell og misbruk. Selvsagt tar hunder skade av stadige uhell også, og man skal være skikket for å ha hund, men uhell som du beskriver tar de ikke skade av med mindre det er noe galt med den fra før. 

Enig :jepp:

Jeg har ikke hund men katt og begge de to siste jeg har hatt, har reagert med å løpe mot meg og kose snuten inn mot anklene mine hvis jeg har vært så uheldig at jeg tråkker de på halen. Først hyler de fordi det gjør vondt :( så løper de rett mot meg og koser. Som om de vet at det var et uhell med en gang og vil vise at de vet :lillesky:

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for behjelpelig svar.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Julie skrev:

En grei kjøreregel er å aldri håndtere dyr når en er sint. Du har gjort en tabbe og du angrer. Dersom du opplever tilsvarende igjen: trekk deg ut av situasjonen og vekk fra hunden eller tell til ti,pust med magen og få kontroll på sinnet ditt.

Tusen takk for konstruktivt og seriøst svar:) Huff, ja, skal huske på det. Takk for tips. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har hendt at jeg har tråkket på labber og haler her. Både med kattene og hunden. Da sier jeg «Å nei! Lille venn. Unskyld», plukker dem opp og kysser labben eller hodet mens jeg sjekker at det ikke er noen større skade på dem. Hunden blir som regel svært leken og virker til å forstå at det ikke var meningen.

Anonymkode: fc90e...1db

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun vil stole på deg igjen.  En hund lever i nuet, og om dette var en engangshendelse og du angrer som du skriver her, så skjønner hunden at det " ikke var meningen " om du skjønner.

Så lenge du til daglig er snill og god mot hunden, så vil jeg tro det ikke er noe problem.

Du bør ta til deg rådet skrevet her om å telle til 10 om du kjenner deg sint eller irritert, du ønsker ikke at hunden skal bli redd deg eller føle seg usikker på deg.

Hvis det mot formodning skjer igjen at du mister besinnelsen så bør du kanskje vurdere om hunden har det bedre hos noen andre.

Det er med dyr som med barn, det er lov å be om hjelp hvis ansvaret blir for stort.

Jeg sender deg en klem og ønsker deg lykke til..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Englejenta skrev:

Ja, hun vil stole på deg igjen.  En hund lever i nuet, og om dette var en engangshendelse og du angrer som du skriver her, så skjønner hunden at det " ikke var meningen " om du skjønner.

Så lenge du til daglig er snill og god mot hunden, så vil jeg tro det ikke er noe problem.

Du bør ta til deg rådet skrevet her om å telle til 10 om du kjenner deg sint eller irritert, du ønsker ikke at hunden skal bli redd deg eller føle seg usikker på deg.

Hvis det mot formodning skjer igjen at du mister besinnelsen så bør du kanskje vurdere om hunden har det bedre hos noen andre.

Det er med dyr som med barn, det er lov å be om hjelp hvis ansvaret blir for stort.

Jeg sender deg en klem og ønsker deg lykke til..

Tusen hjertelig takk for et så fint, beroligende og forståelsesfult svar. Ble litt rørt jeg nå😿 Takk for gode råd, skal huske på dem :) Har kost masse med henne i etterkant så håper hun forstår det var i et svakt øyeblikk :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger nesten ikke å røre hunden før den piper når den gjør noe veldig dumt og du irettesetter den med stemmen. Skulle tro de gjorde det for å lage kvalme eller lage skam over en for at folk skal avsky deg som vanlig. 

Hun gjorde det med uhell og angrer, det viktigste er at man angrer right ? Er ikke mange ydmyke mennesker i denne verden for å si det sånn. Mange sliter vel med sinnet da vel, fordi de ikke blir respektert osv, er jo såååå skammelig å slite med sinne og negative ting.

Anonymkode: 3b0f1...f24

• Liker 1
Skrevet

Dette kan man skrive på "tillitskontoen". Hvis hunden har mye mer gode erfaringer med å være nær deg (kos, godbiter, lek, ros....) så vil de få gangene du gjør noe som gir den ubehag (mister besinnelsen, må holde den fast hos dyrlegen osv) ikke ha så mye å si.

Men hvis man har et hundehold hvor hunden ofte får kjeft og/eller blir tatt i, så vil jo tillitskontoen være negativ. Da vil ikke de få gangene den får kos og godbiter veie opp. (Ikke rettet til deg som spurte, men generelt).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så fine og lærerike svar😘 Hadde regna med å bli slakta her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...