Gjest MrsL Skrevet 6. januar 2005 #1 Del Skrevet 6. januar 2005 Har sett litt på Perlehuset som nettopp har kommet her i Trondheim. Har veldig lyst å prøve det. Lage armbånd og slikt. Men det jeg lurer på er om det er vanskelig? Trenger man mye utstyr? Skjønner at mannen "mobber" meg for at jeg aldri blir ferdig å brodere den hersens juleløperen jeg begynte på for to år siden og jeg tenkte ikke å starte opp noen ny hobby om han skulle få et større "mobbegrunnlag" av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2005 #2 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg fikk dilla på perler etter å ha lest om det her på forumet. Nei, det er ikke vanskelig, og nei, du trenger ikke mye utstyr - men det har en tendens til å balle på seg... Men du klarer deg fint med en rull metalltråd, perler og noen låser. Jeg bruker bare ei gammel saks til å klippe over ståltråden med, også kjøpte jeg ei tang som jeg ikke har brukt. Ellers er det perlene som gjerne koster. Ikke fordi de er så dyre, men fordi man gjerne vil ha den fargen og den fargen og den farge og.... Å strikke armbånd er kjempelett og er gjort på en kveld, så det burde være relativt mobbefritt prosjekt å starte med. Og snurre-armbåndene til Livets Datter er greie nok, men tar litt lenger tid (kan likevel gjøre dem på en kveld). Og så er det selvsagt mange andre teknikker men de har jeg ikke hatt tid til å lære meg. Koser meg nok med de to foreløpig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 6. januar 2005 #3 Del Skrevet 6. januar 2005 Tusen takk for svar :-) I begynnelsen kan man vel prøve seg med bare noen få forskjellige stener i samme farge eller noe, bare for å se om det går bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 6. januar 2005 #4 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg gikk amok på Perlehuset i Trondheim i romjula... og nei, det er ikke vanskelig. Bare begynn å prøve deg fram! Tror Perlehuset har kurs også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 7. januar 2005 #5 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg gikk på kurs på Perlehuset i Oslo før jul, så kanskje de har i Trondheim også? Jeg hadde prøvd meg litt på egenhånd før kurset, men det var nyttig å lære om forskjellige teknikker og hvordan man bruker de forskjellige tengene. Jeg hadde i hvertfall utbytte av kurset og har fått helt dilla.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 7. januar 2005 #6 Del Skrevet 7. januar 2005 Tror jeg må stikke innom perlehuset og snakke litt med dem. Det er jo artige ting å gi bort også om man bare får det til........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 7. januar 2005 #7 Del Skrevet 7. januar 2005 Har laget litt forskjellig som jeg kommer på etterhvert. Pleier å se på bilder i magasiner og på smykkene til Arts & Craft og og Pilegrim for inspirasjon. Men det er dyrt ja! Ble slik at jeg "måtte" ha litt sånn og litt sånn og litt sånn og plutselig hadde jeg brukt masse penger. Har metalltråd, strikktråd og vanlig tre-perler-på-snor-tråd, (eh, a la sytråd, bare sterkere), memory wirer og smykkewire. I tillegg MÅTTE jeg jo ha smykkekrimps, masse låser, ferdig så,, lenke til charms, masse staver med hode eller øye og masse perler. Tror det tok litt av ja! Har laget strikkearmbånd og matchende halsbånd, dette var jo rimelig enkelt og greit. To armbånd som er slik som Livets Datter ga bruksanvisnig på, en strikkarmbånd med metallperler og mørkelilla, en del charmsarmbånd. Og armbånd og halssmykke av stav med øye, brukte mørkerøde hjerter på øyestav og hektet sammen ved hjelp av øsker. Femraders armbånd med sånn femhullsdelebit i hver ende. Og langt tredd halsånd som snurret to ganger rundt halsen med en sommerfugl festet foran. Har vært svært produktiv... Uten å love for mye, kan jeg jo prøve å legge ut noen bilder når jeg kommer hjem til digitalkameraet mitt. Og på nettet finnes også masse bilder til inspirasjon. Pass opp for Perlehuset i Trondheim, skummel butikk for lommeboken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2005 #8 Del Skrevet 7. januar 2005 Tror perlehuset i trondheim kjører kurs på å lage armbånd med charms for tiden. Og je, det er en farlig butikk for lommeboken....hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 7. januar 2005 #9 Del Skrevet 7. januar 2005 Perler og annet stæsj man trenger kommer det i poser med flere i eller kjøper man en av det og en av det....... siden dere sier det er dyrt, hva er dyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2005 #10 Del Skrevet 7. januar 2005 Det er først og fremst perlene som koster. En swarovski (litt usikker på stavemåten...) dråpe koste 20,-. En pose med 20 krystaller koster 35,-. Håndlagde glassperler kommer i omtrent alle prisgrupper. Og det er så mye fint!!!! Låser kommer i poser, og det er ikke mange kronene. Det er kjekt med i hvertfall noen tenger. Rundtang, flattang og avbiter gjør arbeidet både enklere og penere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 11. januar 2005 #11 Del Skrevet 11. januar 2005 Har laget strikkearmbånd og matchende halsbånd, dette var jo rimelig enkelt og greit. To armbånd som er slik som Livets Datter ga bruksanvisnig på... Uten å love for mye, kan jeg jo prøve å legge ut noen bilder når jeg kommer hjem til digitalkameraet mitt. Ja, alle som har fått "oppskriften" min MÅ legge ut bilde av det ferdige prosjektet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 11. januar 2005 #12 Del Skrevet 11. januar 2005 Skal gjøre det etter hvert, LD - i alle tilfeller fungerer den oppskriften kjempefint! Utvidet den til å lage halsbånd også, og de settene ble kjempepopulære... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 11. januar 2005 #13 Del Skrevet 11. januar 2005 Moro... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rutti Skrevet 15. januar 2005 #14 Del Skrevet 15. januar 2005 `hvor i trondheim ligger dette perlehuset som alle snakker om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2005 #15 Del Skrevet 15. januar 2005 Perlehuset i Trondheim ligger i Jomfrugt., i smuget ned fra Olav Trygvasonsgt. Etter Byhaven, før Skibs og Fiskeriutstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 15. januar 2005 #16 Del Skrevet 15. januar 2005 Har lenge tenkt på at dette kunne være artig å prøve, det er jo så fine ting... Noen som kan tipse om et bra sted i Oslo, Perlehuset, hvor er det? Og får en nybegynner, hvor starter jeg, hva gjør jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 16. januar 2005 #17 Del Skrevet 16. januar 2005 Her finner du mer om Perlehuset, se kart nederst på siden. For å begynne et sted er det en god idè å tenke gjennom hvilken smykker du er interessert i å lage. Noen eksempler: Tvinnearmbånd som Livets Datter lager (Har bruksanvisning) Strikke/heklearmbånd slik som dette. (Er heklet, men enklere å strikke. (Eh, synes jeg iallfall, for jeg kan ikke hekle... :oops: )) Sånn type, der du bare fester perler på smykkewire med krimps. Dette er mer sånn "tre-perler-på-en-snor"-type. Denne typen er jo også fin. Charms-typen Du skjønner kanskje hvor dette bærer hen? Jo, du trenger masse forskjellige materialer for å lage forskjellige typer smykker. Og masse materialer = DYRT! Så hvis du klarer å sirkle inn hvilke/n type/r du er mest interessert i til å begynne med, kan vi sikkert hjelpe videre! Mener ikke at du skal bare lage en type smykker resten av livet da. Men du kan jo kjøpe noen materialer til å begynne med for å se om dette er noe for deg? Og så utvide materialkolleksjonen etterhvert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 16. januar 2005 #18 Del Skrevet 16. januar 2005 Dette smykket var stilen jeg likte best da. Det er typisk meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella.P Skrevet 19. januar 2005 #19 Del Skrevet 19. januar 2005 Hei hei Dette var meget interessant - er bare nødt til å prøve. Regner med man får kjøpt oppskrifter på Perlehuset også?? Fins det ellers noen nettadresser hvor det er lagt ut mønster/oppskrifter? På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 28. februar 2005 #20 Del Skrevet 28. februar 2005 Regner med man får kjøpt oppskrifter på Perlehuset også?? Dessverre ikke. Det ligger en del bøker/blader der som du kan sitte og bla i for inspirasjon. Men de har ingenting til salgs eller utlån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå