Gå til innhold

Sliter med å prate uanstrengt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ila de siste ukene plutselig begynt å slite med å prate normalt. Jeg føler jeg anstrenger meg for å snakke! Noen ganger orker jeg ikke si ett ord for jeg føler at tunga tar så mye plass sånn all of a sudden og er redd ord kommer ut feil e.l. Svelget derimot fungerer normalt. 

Er det noe med pusteteknikken jeg må jobbe med kanskje? Har øyesyn og svitching mellom  linser og briller noe å si for neurologi og nervesystem samt hvordan man prater og "handler"? 

Jeg er jo en skikkelig oppegående kvinne midt i 20årene med B i snitt og ambisjoner og livslyst..elsker kommunikasjon og kultur og det er så rart at jeg skal slite med akkurat dette å kommunisere plutselig!! 

Er det bare noe jeg troor er et problem men som ikke er? 

Anonymkode: 185f4...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd lignende. I perioder kan jeg plutselig få problemer med at jeg stammer. Dette skjer aldri med nærmeste familie eller venner men alltid folk som jeg ikke kjenner så godt, som oftest kolleger. Utrolig irriterende. Jeg tror nok for min  del det har mye med selvfølelsen å gjøre. Nå føler jeg meg mye tryggere på meg selv så nå er det helt borte. Men jeg regner med det ikke skal så veldig mye til før stamminga kan vende tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få det sjekket ut hos lege, forklar problemet så nøye som mulig! Er nok ikke noe farlig, men greit å utelukke visse ting.  😊

Anonymkode: 25e5d...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få det sjekket ut hos lege, forklar problemet så nøye som mulig! Er nok ikke noe farlig, men greit å utelukke visse ting.  😊

Anonymkode: 25e5d...a1f

Som hva da...?

Anonymkode: ca9b6...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den kanskje svulmet opp eller noe siden den kommer i veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være hva som helst. Kan til og med være så enkelt at du har jernmangel

Anonymkode: 94f56...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være hva som helst. Kan til og med være så enkelt at du har jernmangel

Anonymkode: 94f56...d30

Hehe ja! Jeg pleier alltid å få jernmangel eller d vit mangel etter blodprøver, og derfor tar jeg en om dagen for å utelukke nettopp det. Men sant! Kan være såppass enkle tiltak som regelmessig søvntider for det har jeg ikke ! 

En annen merkelig ting jeg opplever er når jeg fels går på do og skal ... 😂🙈 så føler jeg liksom ikke at hjernen "jobber med å få den ut" hvis det gir no mening 🙈 Føler som om at visse deler av hjernen er "død" liksom.. har til og med mista lysten til å fortelle historier at jeg ikke "gidder" å huske detaljer ved ting som har skjedd eller spille av hvordan jeg ville sagt ting.. sikkert pga dårlige erfaringer med enkelte mennesker som er dårlige lyttere.. men de jeg omgåes med nå er faktisk gode men passive lyttere og husker hver minste detalj jeg har sagt, selvom de er dårlige på være empatiske i motsetning til meg .. 

54 minutter siden, miaw skrev:

Jeg har opplevd lignende. I perioder kan jeg plutselig få problemer med at jeg stammer. Dette skjer aldri med nærmeste familie eller venner men alltid folk som jeg ikke kjenner så godt, som oftest kolleger. Utrolig irriterende. Jeg tror nok for min  del det har mye med selvfølelsen å gjøre. Nå føler jeg meg mye tryggere på meg selv så nå er det helt borte. Men jeg regner med det ikke skal så veldig mye til før stamminga kan vende tilbake.

Er absolutt enig i at det har ALT med selvfølelsen å gjøre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts igjen , Med meg når det gjelder selvfølelse er det spesielt når jeg lærer noe nytt over tid og får ut det jeg har lært på papir eller muntlig (mao er student jeheh) så er jeg da på mitt beste. Kanskje jeg trenger å trimme hjernen litt igjen og lære noe nytt? Om verdenskart, språk osv.. savner matematikk og.. men sistnevnte er så vanskelig å finne gode kilder på . 

Tenker høyt jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...