Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel igrunn en sjalu person, men prøver å unngå og legge dette over på partneren min i og med at jeg er "kjent" med problemet.
Vi har vært sammen i 4 mnd, har igrunn gått ganske bra men hun har det med å lyve litt (unngå å fortelle sannheter). Dette gjør meg grusomt usikker og jeg vet rett og slett ikke hva jeg kan gjøre? Hvordan klare å stole på igjen, og hvordan få bort de vonde tankene mine rundt det?

Eksempel : I helgen var hun på pride i Oslo. Hun har vært i et langt forhold for litt over ett år siden, og det var en eldre dame med 2 tenåringer.
Hun har selvsagt blitt glad i disse "barna" som nå begynner å bli voksen, og jeg skjønner en ikke vil kutte dem ut sånn uten videre. Saken er det at jeg mener den kontakten burde være på "barnas" premisser og behov, og ikke kjæresten min. Uansett til poenget ; 
Hun vet jeg ikke liker at hun omgås eksen sin, og jeg sa klart ifra at jeg ikke ønsket de skulle møtes under priden, noe hun også godtok.
Vi bor i en annen by som gjør at hun måtte en togtur for å komme seg, og på turen sendte hun melding til eksens barn om å kanskje møtes.

Jenta og moren skulle på dette arrangementet sammen, og derfor kom jo de ilag, noe som gjorde at min kjæreste ble hengende sammen med de i løpet av kvelden. Ikke "mye" har jeg fått høre, men litt. Jeg føler meg sykt usikker, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Hadde hun sagt fra at hun ville treffe dem hadde det kanskje vært greit!? Men når jeg må finne ut av slike ting selv så vet jeg sannelig ikke. Fikk bare høre at hun var redd jeg skulle bli sint.

Vel ; vi møttes på nettet i oktober, jeg brukte lang tid på å treffe henne, men vi snakket sammen på tlf flere timer for dag frem til vi møttes i Februar. Følelsene var allerede oppstått før vi møttes, så fant jeg ut her for noen dager siden at hun hadde vært på en date i midten av januar med en annen jente i påvente av å møte meg ???? Dette måtte jeg også finne ut av selv etter at jeg fikk lov å se på telefonen hennes pga min usikkerhet. Hva mener dere? jeg har lyst til å gi henne en sjangse, jeg vet bare ikke hvordan.

Anonymkode: a318d...2df

Skrevet

Tips liste.

1. Avslutt alt nå før det blir enda mer smertefullt når det ikke fungerer. 

2. Jobb. MYE jobb med deg selv og hennes følelser ståsted personlighet. Snakk sammen om fremtid, nåtid og fortid ta dere tid til de store tingene og jobb vekk sjalusi for den dreper på alle måter. Hun fant eksen for en tid tilbake og da er det ikke bare å si hade til følelser selv om forholdet ikke funket. Hvis dere er på fest og hun blir sjekket opp fordi du ikke var det for øyeblikket og hun ikke kaster personen ut vinduet pga deg. Slapp av det er ikke utroskap men hvis sånt plager deg må du si ifra rolig ikke som offer men få det vekk og snakk. 

Ps. Veldig normalt for folk å snakke med flere parter mens man nett dater eller bare dater  (rart yup) men valget er det viktige og hvis det var deg så slapp av litt og fortsett å være den hun valgte.

Sorry lang be 2.

3. Ta det middelmådig og gå. Trenger ikke si noe engang.  Blokker personen fra livet ditt. Var ikke viktig nok til å jobbes for uansett.

Lykke til!

Skrevet
3 minutter siden, Gokkii skrev:

Tips liste.

1. Avslutt alt nå før det blir enda mer smertefullt når det ikke fungerer. 

2. Jobb. MYE jobb med deg selv og hennes følelser ståsted personlighet. Snakk sammen om fremtid, nåtid og fortid ta dere tid til de store tingene og jobb vekk sjalusi for den dreper på alle måter. Hun fant eksen for en tid tilbake og da er det ikke bare å si hade til følelser selv om forholdet ikke funket. Hvis dere er på fest og hun blir sjekket opp fordi du ikke var det for øyeblikket og hun ikke kaster personen ut vinduet pga deg. Slapp av det er ikke utroskap men hvis sånt plager deg må du si ifra rolig ikke som offer men få det vekk og snakk. 

Ps. Veldig normalt for folk å snakke med flere parter mens man nett dater eller bare dater  (rart yup) men valget er det viktige og hvis det var deg så slapp av litt og fortsett å være den hun valgte.

Sorry lang be 2.

3. Ta det middelmådig og gå. Trenger ikke si noe engang.  Blokker personen fra livet ditt. Var ikke viktig nok til å jobbes for uansett.

Lykke til!

Takk for råd selv om det førte til litt forvirring :) Saken er at hun har aldri vært utro i sine tidligere forhold. Men "venner" men mange av eksene sine, noe jeg syns er veldig rart. I og med at vi begge er jenter mener folk at det går an. Det er en eks av en grunn og bla bla bla. Jeg vet hun er en god person, men vet ikke hvorfor hun velger å lyve! også så tidlig. Hun har gitt meg fri tilgang til telefonen hennes med koder og alt, og virker som hun oppriktig har lyst til å få dette til å funke. Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke ser at det blir feil selv at hun møter eks uten å fortelle, eller om hun er nødt til det! Hun sier også at forholdet deres var dødt ett år før hun flyttet fra henne. 

Skrevet (endret)

Ja beklager ble litt rabling. 

Fant det selv veldig utfordrende med min kjæreste  (nåværende kone) i starten av forholdet fordi hun hadde veldig mange guttevenner som jeg også tidligere så på som rivaler.

Hun ble da sint for at jeg ikke tenkte lengre ble litt krangling og vi endte med å snakke sammen.

Snakk sammen og jobb med deg selv er beste medisin.

Bare fordi dere er kvinner betyr ingen ting mentalt.

Menn er gjerne verre har jeg gjort meg forstått på samfunnet i hvertfall men er veldig normalt å fortsatt være venner etter brud.

Og det at hun møter eksene er mer en problemstilling hvor er de venner så spør om du også kan bli med og introduseres for disse menneskene. Ikke nødvendigvis for å bli dine venner men for å ta del av hennes liv og leve måte som kanskje du blir en del av eller dere har hver deres vennekrets og hobbyer. 

Hvis hun ikke har brutt din tillit med verre ting en å møte venner kaller eksene det. 

Så prøv å jobb med det synet.

Ps. Utro grei var bare en metafor for sjalusi opplegg skal prøve å jobbe med rablingen xD

Endret av Gokkii
Skrevet
1 minutt siden, Gokkii skrev:

Ja beklager ble litt rabling. 

Fant det selv veldig utfordrende med min kjæreste  (nåværende kone) i starten av forholdet fordi hun hadde veldig mange guttevenner som jeg også tidligere så på som rivaler.

Hun ble da sint for at jeg ikke tenkte lengre ble litt krangling og vi endte med å snakke sammen.

Snakk sammen og jobb med deg selv er beste medisin.

Bare fordi dere er kvinner betyr ingen ting mentalt.

Menn er gjerne verre har jeg gjort meg forstått på samfunnet i hvertfall men er veldig normalt å fortsatt være venner etter brud.

Og det at hun møter eksene er mer en problemstilling hvor er de venner så spør om du også kan bli med og introduseres for disse menneskene. Ikke nødvendigvis for å bli dine venner men for å ta del av hennes liv og leve måte som kanskje du blir en del av eller dere har hver deres vennekrets og hobbyer. 

Hvis hun ikke har brutt din tillit med verre ting en å møte venner kaller eksene det. 

Så prøv å jobb med det synet.

Takk :) Ja hun har sagt opptil flere ganger at jeg gjerne kan være med å treffe henne. Men det er noe jeg ikke vil. Hun har også nå sagt at hun lett kan kutte henne ut, og slette fra sosiale medier om jeg ønsker det, og at det er meg hun velger uansett. Jeg bare blir så såret når jeg blir jugd til på den måten. Jeg ønsker jo ikke å begrense den jeg skal være sammen med, samtidig som jeg føler jeg må det akkurat nå pga ting har vært som de har. Det er ikke en sånn person jeg har lyst å være. 

Skrevet

Hvorfor lager du regler for om og når hun kan treffe sine stebarn? Er hun ikke et voksent menneske? Slutt å prøve å kontrollere andre menneskers frihet, så går alt så meget bedre. Da slipper hun å velge mellom å smigre til seg din tillatelse på forhånd, eller være tilbakeholden med detaljene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner henne som at kjæresten din er en kvinne mens exen hennes er også en kvinne. Dvs lesbisk? Kan dette stemme eller har jeg misforstått?

Anonymkode: 78df6...6f8

Skrevet
7 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvorfor lager du regler for om og når hun kan treffe sine stebarn? Er hun ikke et voksent menneske? Slutt å prøve å kontrollere andre menneskers frihet, så går alt så meget bedre. Da slipper hun å velge mellom å smigre til seg din tillatelse på forhånd, eller være tilbakeholden med detaljene.

De er vel på ingen måte hennes stebarn nå!? og nei det syns jeg ikke er greit. Sånn er det bare.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner henne som at kjæresten din er en kvinne mens exen hennes er også en kvinne. Dvs lesbisk? Kan dette stemme eller har jeg misforstått?

Anonymkode: 78df6...6f8

Ja det stemmer det! Alle partene her er damer

Skrevet (endret)

Jeg synes det høres ut som du kveler henne fullstendig. Dere har vært sammen i 4 mnd og du har sjekket telefonen flere ganger, har tilgang til alt på den (grunnet sjalusi), og nærmest nekter henne kontakt med barn som hun har hatt et nært forhold til. Jeg hadde dumpa deg dersom du var min kjæreste. 

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 6
Skrevet

Jeg synes kjæresten din har strukket seg langt for deg ved å gi deg fri tilgang på telefonen sin, tilby at du kan treffe eksen og å slette eksen fra sosiale medier. Jeg kunne ikke vært sammen med en som har så lite tillit til meg. 

Virker som om stebarna er veldig viktig for henne. Jeg tror hun kan ha vært redd for at du skulle nekte henne å treffe dem om du fikk vite at eksen også var der.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Blablab skrev:

Jeg synes kjæresten din har strukket seg langt for deg ved å gi deg fri tilgang på telefonen sin, tilby at du kan treffe eksen og å slette eksen fra sosiale medier. Jeg kunne ikke vært sammen med en som har så lite tillit til meg. 

Virker som om stebarna er veldig viktig for henne. Jeg tror hun kan ha vært redd for at du skulle nekte henne å treffe dem om du fikk vite at eksen også var der.

skjønner bare ikke behovet. Og eksen var direkte vond mot henne. Så at hun klarer eller har lyst å omgås den dag i dag er for meg helt uforståelig. Heller ikke godtatt at hun atpåtil lyver om det.

Skrevet

Jeg sitter å tenker at noe av det mest tiltrekkende med et menneske er at det har tro på seg selv, og ikke minst tro på meg... :) Det at noen er så glad i meg at de tror på meg, er utrolig tillitsvekkende.... Synes det sier mye om din kjærest at hun klarer å beholde et godt forhold til sin eks - og de barna som var i det forholdet... Jeg synes det vitner om at hun er en voksen dame, og synes du skal være glad for at hun nå ønsker og velger å være sammen med akkurat deg :) Tenker at det er et valg hun tar hver dag dere er sammen, og for din egen del, håper jeg at du klarer å gi slipp på de negative tankene, og bare være glad for alle de dagene dere velger hverandre... Det er ikke alle som får oppleve en slik lykke :)

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, simone83 skrev:

skjønner bare ikke behovet. Og eksen var direkte vond mot henne. Så at hun klarer eller har lyst å omgås den dag i dag er for meg helt uforståelig. Heller ikke godtatt at hun atpåtil lyver om det.

Hun er glad i barna. Det har ingenting med eksen å gjøre. Skjønner ikke at det kan være vanskelig å forstå. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Frk Midnattsol skrev:

Jeg sitter å tenker at noe av det mest tiltrekkende med et menneske er at det har tro på seg selv, og ikke minst tro på meg... :) Det at noen er så glad i meg at de tror på meg, er utrolig tillitsvekkende.... Synes det sier mye om din kjærest at hun klarer å beholde et godt forhold til sin eks - og de barna som var i det forholdet... Jeg synes det vitner om at hun er en voksen dame, og synes du skal være glad for at hun nå ønsker og velger å være sammen med akkurat deg :) Tenker at det er et valg hun tar hver dag dere er sammen, og for din egen del, håper jeg at du klarer å gi slipp på de negative tankene, og bare være glad for alle de dagene dere velger hverandre... Det er ikke alle som får oppleve en slik lykke :)

Tusen takk :) det var til ettertanke. Man kan vel se seg ganske blind når man står midt oppi det eller? Det er vel det jeg er. Og mest av alt redd for å miste henne. Jeg VIL jo ikke være sjalu.

Skrevet

Jeg tenker at dere har vært sammen i 4 måneder, og det er jo nå den mest spennende og forelskede tiden skapes... Det er nå dere bygger grunnmuren for deres videre liv sammen... Så lenge grunnmuren er solid, tåler bygget mye "storm og uvær" i ettertid... Nei, nyt dagene sammen, være forelsket, ha masse god sex (sier sexologen), sørg for at dere omgir dere med masse nærhet (frigjør oxytocin) og da skapes det et godt fundament... :) 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Frk Midnattsol skrev:

Jeg tenker at dere har vært sammen i 4 måneder, og det er jo nå den mest spennende og forelskede tiden skapes... Det er nå dere bygger grunnmuren for deres videre liv sammen... Så lenge grunnmuren er solid, tåler bygget mye "storm og uvær" i ettertid... Nei, nyt dagene sammen, være forelsket, ha masse god sex (sier sexologen), sørg for at dere omgir dere med masse nærhet (frigjør oxytocin) og da skapes det et godt fundament... :) 

Tusen takk :) skal ta rådene dine på alvor. Håper bare hun ikke lyver mere, da er det jo ingen plass å bygge tillit.

Skrevet
Akkurat nå, simone83 skrev:

Tusen takk :) skal ta rådene dine på alvor. Håper bare hun ikke lyver mere, da er det jo ingen plass å bygge tillit.

Husk bare at det er ikke bestandig man lyver for å skjule ting, men veldig ofte lyver man rett og slett for at den andre kan misforstå, og dermed bli såret for noe som faktisk ikke eksisterer. Selv om det ikke virker sånn, så velger nok mange å lyve for at de er veldig glade i den andre personen... Tenker at dette med å være ærlig, krever utrolig mye av begge parter og at det er en veldig sirkulær sak... Hvis hun forteller deg sannheten, så kan du faktisk ikke reagere negativt, for da vet hun til en annen gang at sannheten sårer deg... Hvis man skal ha et godt forhold, så vil hennes rolle være å være ærlig, og din rolle vil være å stole på henne, og kunne love henne at ærlighet ikke gir bråk og ufred, men heller mer tillit.... Det er en utrolig vanskelig prosess, som krever MASSE tillit fra begge, men etter hvert kommer man fort inn i en sirkel av ærlighet, og jeg tror at da tar man forholdet til et bedre nivå... Det er jo ingen som ønsker bråk hvis man kan unngå det... :)

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, simone83 skrev:

Det er ikke for deg å forstå, men akseptere at SLIK ER DET. Du skal ikke bestemme hva som er hennes ønsker og behov. Da knebler du henne. Er du glad i henne, så respekterer du henne selv om du ikke alltid forstår eller er enig.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, simone83 skrev:

De er vel på ingen måte hennes stebarn nå!? og nei det syns jeg ikke er greit. Sånn er det bare.

Hun har en annen variant av "sånn er det bare" som inkluderer at hun er glad i og ønsker å omgås barna. Slutt å herse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...