AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Jeg har sendt søknad til overgangsstønad i posten til nav, men kan jeg sjekke noen plass på nav.no om de har fått den? Jeg sendte det til Oslo (siden adressen stod på arket..) men jeg bor ikke i den kommunen. Ringer nav i morgen da om jeg ikke kan sjekke det på mitt nav Anonymkode: ea24f...b12
Angelheart2 Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Du kan følge dine egne saker på Ditt NAV. Logg deg inn på NAV.no, så ser du hvilke saker som er under behandling. Du vil også se vedtak der. Nå er det vel ganske lang behandlingstid på overgangsstønad (4 mnd i mitt fylke). Alle papirer sendes for øvrig til skanning i Oslo, det har ingen betydning hvor du bor. Det er heller ikke slik at det er NAV i din kommune som behandler din sak, men en forvaltningsenhet et helt annet sted i landet.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt søknad til overgangsstønad i posten til nav, men kan jeg sjekke noen plass på nav.no om de har fått den? Jeg sendte det til Oslo (siden adressen stod på arket..) men jeg bor ikke i den kommunen. Ringer nav i morgen da om jeg ikke kan sjekke det på mitt nav Anonymkode: ea24f...b12 Du skal sende det til kommunen du bor i. Nå blir det videresendt. Ta telefonen og ring, fremfor å tro du får svar som er bedre her i tråden enn det nav gir deg direkte. Anonymkode: d0506...34f
Angelheart2 Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal sende det til kommunen du bor i. Nå blir det videresendt. Ta telefonen og ring, fremfor å tro du får svar som er bedre her i tråden enn det nav gir deg direkte. Anonymkode: d0506...34f Nei, du skal IKKE sende det til egen kommune. De behandler ingen saker og videresender bare til skanning. Du skal ta ut forside til søknaden din på NAV.no og sende til adressen som står der, altså til skannesentralen i Oslo.
Sola* Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal sende det til kommunen du bor i. Nå blir det videresendt. Ta telefonen og ring, fremfor å tro du får svar som er bedre her i tråden enn det nav gir deg direkte. Anonymkode: d0506...34f Det stemmer ikke nei.. Alt skal sendes til skanning i Oslo!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal sende det til kommunen du bor i. Nå blir det videresendt. Ta telefonen og ring, fremfor å tro du får svar som er bedre her i tråden enn det nav gir deg direkte. Anonymkode: d0506...34f Så det er slike som deg som er grunnen til at vi får så mye post vi ikke skal ha... Alt må skannes før det kan behandles - uansett hvor det skal behandles; enten det er på lokalt eller fylkesnivå. Å sende noe som helst til lokalkontoret fører bare til at Posten tjener dobbelt så mye penger som dersom man sendte direkte til skanning. På forsidene man tar ut på Nav.no står det hvor brev skal sendes. På noen ytterst få står det fortsatt adressen til lokalkontoret, men dette jobbes med å rydde opp i. Vi må uansett sende alt til Oslo, og det går en bunke brev hver dag. Vi bruker arbeidstid på å åpne, stemple, ta ut førstesider og putte i konvolutt og det helt unødvendig. Men for all del - jeg liker å få post jeg, både hjemme og på jobb Anonymkode: 0589d...a80
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt søknad til overgangsstønad i posten til nav, men kan jeg sjekke noen plass på nav.no om de har fått den? Jeg sendte det til Oslo (siden adressen stod på arket..) men jeg bor ikke i den kommunen. Ringer nav i morgen da om jeg ikke kan sjekke det på mitt nav Anonymkode: ea24f...b12 Saker om enslig forsørger, barnetrygd og kontantstøtte har lang behandlingstid og jeg ser ofte, til min uendelige frustrasjon, at søknader som kommer inn blir liggende i datasystemet i opp mot en måned før den blir journalført. Før den blir journalført, altså registrert og fått et saksnummer, er den dessverre ikke mulig for deg å se den noe sted. Men ring 5555 3333 eller gå innom et NAV-kontor. Dersom du brukte rett forside med ditt fødselsnummer og strekkode, skal den dukke opp blant dokumentene som er registrert på deg, også før den er journalført. Anonymkode: 0589d...a80
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Saker om enslig forsørger, barnetrygd og kontantstøtte har lang behandlingstid og jeg ser ofte, til min uendelige frustrasjon, at søknader som kommer inn blir liggende i datasystemet i opp mot en måned før den blir journalført. Før den blir journalført, altså registrert og fått et saksnummer, er den dessverre ikke mulig for deg å se den noe sted. Men ring 5555 3333 eller gå innom et NAV-kontor. Dersom du brukte rett forside med ditt fødselsnummer og strekkode, skal den dukke opp blant dokumentene som er registrert på deg, også før den er journalført. Anonymkode: 0589d...a80 Dette stemmer i stor grad, men to ting er feil: - søknad/dokumenter er ikke synlig på ditt NAV før de er journalført.. Og ja sein journalføring er en konsekvens av mange saker og lang behandlingstid.. - Det er ikke noe poeng å oppsøke NAV kontoret - på grunn av kanalstrategien har de ikke ansvar for veiledning om statlige ytelser og kan heller ikke informere om status i sak. Ring kontaksenteret på tlf 5555 3333 tastevalg 3 om det har gått mer enn 14 dager siden søknad ble sendt.(det tar tid med postgang og behandling hos nav skanning) så kan de sjekke saken.. Anonymkode: de3db...5b2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #9 Skrevet 5. juli 2017 Takk for svar men jeg har ett lite problem...! For jeg trenger overgangsstønad fra august/september og så nå at behandlingstiden er på 4 måneder og jeg trodde det var uker! Hvis jeg ringer nav imorgen er det noe de kan gjøre for meg da? Jeg kan jo ikke gå Evt 2 mnd uten penger heller... Anonymkode: ea24f...b12
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #10 Skrevet 5. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar men jeg har ett lite problem...! For jeg trenger overgangsstønad fra august/september og så nå at behandlingstiden er på 4 måneder og jeg trodde det var uker! Hvis jeg ringer nav imorgen er det noe de kan gjøre for meg da? Jeg kan jo ikke gå Evt 2 mnd uten penger heller... Anonymkode: ea24f...b12 Dessverre er det ikke noe å gjøre. Du er ikke alene om å trenge penger fort - de fleste gjør jo det! Om de skulle prioritert din sak kommer jo en som har søkt for lenge siden og kanskje er i en enda vanskeligere situasjon lenger bak i køen.. Du må nok vente og ta utgangspunkt i at det vil ta 4 måneder. Du kan søke økonomisk sosialhjelp om du står helt uten penger... (får du innvilget overgangsstønad vil sannsynligvis det kreves refusjon i ettetbetalingen).. Anonymkode: de3db...5b2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #11 Skrevet 5. juli 2017 Nei jeg vil jo ikke bli prioritert før noen andre, men jeg lurte på om det var noe annet å søke om midlertidig.. så hvis jeg trenger sosialhjelp så må jeg betale dette tilbake om jeg får overgangsstønad? Jeg får kontakte nav imorgen å høre, for dette ble litt krise. Trodde det var 4 uker og ikke 4 måneder Anonymkode: ea24f...b12
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #12 Skrevet 5. juli 2017 Må bare spør om en siste ting 😅 Tar det 4 mnd eller opptil 4 mnd? Kan jeg få det godkjent allerede etter 1 mnd? Anonymkode: ea24f...b12
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #13 Skrevet 6. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Må bare spør om en siste ting 😅 Tar det 4 mnd eller opptil 4 mnd? Kan jeg få det godkjent allerede etter 1 mnd? Anonymkode: ea24f...b12 Inntil 4 måneder, men dessverre så pleier det ikke å bli ferdig noe før.. i min kommune så var behandlingstiden 2 måneder. Det gikk 2 måneder også fikk jeg da etterbetalt. Jeg levde da på studielån og stipend frem til det ble innvilget. Men søk om sosialhjelp enn så lenge, også betaler du det tilbake når OS er innvilget
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #14 Skrevet 6. juli 2017 8 timer siden, Sola* skrev: Inntil 4 måneder, men dessverre så pleier det ikke å bli ferdig noe før.. i min kommune så var behandlingstiden 2 måneder. Det gikk 2 måneder også fikk jeg da etterbetalt. Jeg levde da på studielån og stipend frem til det ble innvilget. Men søk om sosialhjelp enn så lenge, også betaler du det tilbake når OS er innvilget Spørsmålet går både til deg og andre som nevner behandlingstid i kommunen; Hvor finner dere informasjon om det? Statlige ytelser og behandling av slike søknader har ikke noe med kommunen å gjøre, men jeg leser stadig om folk som vet hva behandlingstid i sin kommune er. Hvor ser du det? Hadde vært interessant å vite for oss som faktisk behandler sakene. Anonymkode: 0589d...a80
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #15 Skrevet 6. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer i stor grad, men to ting er feil: - søknad/dokumenter er ikke synlig på ditt NAV før de er journalført.. Og ja sein journalføring er en konsekvens av mange saker og lang behandlingstid.. - Det er ikke noe poeng å oppsøke NAV kontoret - på grunn av kanalstrategien har de ikke ansvar for veiledning om statlige ytelser og kan heller ikke informere om status i sak. Ring kontaksenteret på tlf 5555 3333 tastevalg 3 om det har gått mer enn 14 dager siden søknad ble sendt.(det tar tid med postgang og behandling hos nav skanning) så kan de sjekke saken.. Anonymkode: de3db...5b2 Av de to tingene som var feil; er det mulig at du gikk glipp av et "ikke" eller lignende i innlegget mitt? Tror nemlig vi er enige og skriver akkurat det samme her. Angående nr. 2: - Hvordan man forholder seg til kanalstrategien varierer nok. Kommer man med kompliserte spørsmål, vil levere D-del, kommer sykepengene snart - da henvises man til telefon. Vi har nok hatt minst 80% reduksjon i tid brukt på drop-in siden april. Men små kontor og større kontor har nok både ulik praksis og funksjon - på større steder har man et kontor for alt, mens på små steder blir gjerne tok henvist til NAV for alt. Vi er lojale mot kanalstrategien, men vi er tross alt ansatt for å hjelpe folk. Så som svar på nr. 2; Jo, lokalkontorene kan sjekke om en søknad har kommet inn. Vi skal ikke gjøre det og vi kan ikke gjøre noe mer, men vi har muligheten. Det har gått tre måneder - jeg skjønner prinsippet, men vi er ikke helt der ennå. Anonymkode: 0589d...a80 1
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #16 Skrevet 6. juli 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet går både til deg og andre som nevner behandlingstid i kommunen; Hvor finner dere informasjon om det? Statlige ytelser og behandling av slike søknader har ikke noe med kommunen å gjøre, men jeg leser stadig om folk som vet hva behandlingstid i sin kommune er. Hvor ser du det? Hadde vært interessant å vite for oss som faktisk behandler sakene. Anonymkode: 0589d...a80 Jeg fikk brev om det når søknaden var mottatt hos nav. Men vet folk kan finne ut hvor lang behandlingstid det er i egen kommune, men hvordan vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #17 Skrevet 6. juli 2017 14 minutter siden, Sola* skrev: Jeg fikk brev om det når søknaden var mottatt hos nav. Men vet folk kan finne ut hvor lang behandlingstid det er i egen kommune, men hvordan vet jeg ikke. Med all mulig respekt må jeg meddele at du er feilinformert. De enkelte lokalkontorer behandler ytterst få søknader- da går det på det lokalkontoret har mest kunnskap om (opphold i utlandet, fritak fra arbeidsgiverperioden) - det man må kjenne saken godt for å avgjøre. Det som sannsynligvis har skjedd er at adressen til lokalkontoret står på vedtaket eller svaret du har fått. Dette har visstnok vært vanlig da man "alltid" skulle kontakte sitt lokalkontor. Slik er det ikke lenger og det jobbes med å endre teksten i brevene. Jeg anbefaler å sjekke hvem som faktisk har skrevet brevet du har fått - det står vanligvis nede til venstre. Der skal det stå noe helt annet enn ditt lokalkontor. Anonymkode: 0589d...a80
Sola* Skrevet 6. juli 2017 #18 Skrevet 6. juli 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Med all mulig respekt må jeg meddele at du er feilinformert. De enkelte lokalkontorer behandler ytterst få søknader- da går det på det lokalkontoret har mest kunnskap om (opphold i utlandet, fritak fra arbeidsgiverperioden) - det man må kjenne saken godt for å avgjøre. Det som sannsynligvis har skjedd er at adressen til lokalkontoret står på vedtaket eller svaret du har fått. Dette har visstnok vært vanlig da man "alltid" skulle kontakte sitt lokalkontor. Slik er det ikke lenger og det jobbes med å endre teksten i brevene. Jeg anbefaler å sjekke hvem som faktisk har skrevet brevet du har fått - det står vanligvis nede til venstre. Der skal det stå noe helt annet enn ditt lokalkontor. Anonymkode: 0589d...a80 Mulig det ikke sto at det ble behandlet i i kommunen jeg bor(husker ikke), men behandlingstiden var hvertfall 8 uker. Over 1 år siden jeg fikk det innvilget. Endret 6. juli 2017 av Sola*
Angelheart2 Skrevet 7. juli 2017 #19 Skrevet 7. juli 2017 Man finner behandlingstidene for sitt FYLKE på NAV.no. Da vil jo det selvsagt gjelde i din kommune også, på lik linje som alle andre kommunene i samme fylke. Men det er riktig at det er svært få vedtak som gjøres i egen kommune når det gjelder statlige ytelser, så du vil alltid få best hjelp ved å kontakte NAV pr telefon eller på NAV.no. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå