Gå til innhold

Hvordan har folk råd til så dyre biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, tussi680 skrev:

Enten er de nyutdannede og får inn en god del i lønn, eller de tar opp lån som har høye renter. De vet ikke så mye hva livet kan koste dem, men de vil nok gjerne vise seg fram litt. Det er min første tanke.

Eller så har de, hold deg fast, god råd :)

Er faktisk mange som har det her i landet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal kjøpe en nesten ny Toyota avensis. Du får veldig mye for pengene, og de er stødige som et fjell. Ser veldig fin ut med noen greie felger. Trenger virkelig ikke gi masse penger for merke på en bil. 

Har heller ikke hav av penger. Vi har så vi greier oss.

Anonymkode: f34f0...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Hvorfor det? Man kan ikke ta penger med seg i graven, like greit å finne noe å bruke dem på. En god bil som både gir sikkerhet og kjøreglede er det helt greit å bruke penger på om man har god råd til det :)

Selv er jeg altfor forsiktig med forbruket, greide meg fint på studielånet i sin tid, og vanskelig å tilpasse forbruke til over ti ganger så høy inntekt :)

Dyre statusgjenstander gir bare økt livsglede i en kort stund før man faller ned på nivået man var på før igjen, så det gir lite ekstra livskvalitet for pengene. Det er ingen grunn til å bruke penger bare for å bruke dem. Et alternativ er å la dem hope seg opp til å du har nok til å pensjonere deg og gjøre akkurat som du vil.

Anonymkode: d3ffa...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dyre statusgjenstander gir bare økt livsglede i en kort stund før man faller ned på nivået man var på før igjen, så det gir lite ekstra livskvalitet for pengene. Det er ingen grunn til å bruke penger bare for å bruke dem. Et alternativ er å la dem hope seg opp til å du har nok til å pensjonere deg og gjøre akkurat som du vil.

Anonymkode: d3ffa...b25

Sier meg enig i denne...Istedet for bil, spar heller opp til å "pensjonere" seg tidlig om man kan. Fritid er en "vare" som blir mer og mer verdt i et stadig tøffere arbeidsliv dere stadig flere jobber mer og mer. Er så møkk lei av å jobbe hele tiden, har ikke hatt ordentlig ferie på snart 10 år. Den dagen mine investeringer skulle slå til/bli veldig lønnsomme i den grad det gir meg gode nok finanser ut livet, så slutter jeg på dagen. Da blir det mer reising og generelt mer av å leve livet :) 

Anonymkode: 98a79...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har inntekt som er god nok til at det er mulig (ca 1,6 til sammen). Pluss at vi bor på et sted hvor husprisene ikke er så høye, og vi har huslån på under en mill (huset er verdt ca 3,5), så det var ikke noe problem å øke huslånet (rammelån). 

Anonymkode: db969...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder dyrere biler er jeg ikke nødvendigvis enig der heller. For vi har hatt flere dyre biler, med en del vedlikehold. Mens f. eks. japanske og betraktelige billigere biler har hatt et lavt kostnadsnivå år etter år, med potensielt unntak av resterende salgsverdi. 

Anonymkode: 98a79...db7

Nei, for et sjokk at du ikke er enig i det... 
Det kommer selvfølgelig an på hvilken bil du velger. Man må vite hva man skal se etter, og gjøre seg kjent med hva som er typiske feil, og andres erfaringer. Hvis du ikke gjør det så kan du ende opp med noe som koster for mye i forhold til kvalitet. 

Men om du er fornøyd med din japse så er det fint for deg. 
Jeg har hatt 2 stk, og det er noe av det mest ukomfortable jeg har sittet i, og bortsett fra Ford var det også det som var "stivest" å kjøre. 
Men hver sin smak :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, daemonia skrev:

Nei, for et sjokk at du ikke er enig i det... 
Det kommer selvfølgelig an på hvilken bil du velger. Man må vite hva man skal se etter, og gjøre seg kjent med hva som er typiske feil, og andres erfaringer. Hvis du ikke gjør det så kan du ende opp med noe som koster for mye i forhold til kvalitet. 

Men om du er fornøyd med din japse så er det fint for deg. 
Jeg har hatt 2 stk, og det er noe av det mest ukomfortable jeg har sittet i, og bortsett fra Ford var det også det som var "stivest" å kjøre. 
Men hver sin smak :)  

For et sjokk? Påpeker bare at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom dyre merker og kvalitet, vi har da hatt det som skulle vært dyre kvalitetsbiler som har vist seg  å være rene møkkabilen også. 

Og ja, vi er stort sett veldig fornøyd med japser. Erfaringsmessig har det vært veldig få typiske feil. Mazda er kjørt i mange år uten en eneste feil. Når det gjelder komfort er jeg enig, f. eks. tyske biler oppleves som oftest som litt stivere og mindre støy i kabinen. Men også det begynner å jevne seg ut, riskokerne kommer etter også der. 

Anonymkode: 98a79...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange baker bilen inn i boliglånet, og betaler den ned over 25 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må altså begge jobbe minst et helt år (etter skatt) bare for å betale ned en bil som vil ha liten statusverdi igjen om noen få år. Det må jo være surt å gå på jobb hver dag i et år og tenke på at alt man tjener i praksis går med til den bilen.

Anonymkode: d3ffa...b25

Hvorfor er det surt? Vi har begge jobber som vi stortrives i. Vi har gjort det samme med huset som nesten er nedbetalt og hvorfor ikke bruke penger på bil når vi kan?😊

 

Anonymkode: 1a185...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyre statusgjenstander gir bare økt livsglede i en kort stund før man faller ned på nivået man var på før igjen, så det gir lite ekstra livskvalitet for pengene. Det er ingen grunn til å bruke penger bare for å bruke dem. Et alternativ er å la dem hope seg opp til å du har nok til å pensjonere deg og gjøre akkurat som du vil.

Anonymkode: d3ffa...b25

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier meg enig i denne...Istedet for bil, spar heller opp til å "pensjonere" seg tidlig om man kan. Fritid er en "vare" som blir mer og mer verdt i et stadig tøffere arbeidsliv dere stadig flere jobber mer og mer. Er så møkk lei av å jobbe hele tiden, har ikke hatt ordentlig ferie på snart 10 år. Den dagen mine investeringer skulle slå til/bli veldig lønnsomme i den grad det gir meg gode nok finanser ut livet, så slutter jeg på dagen. Da blir det mer reising og generelt mer av å leve livet :) 

Anonymkode: 98a79...db7

Er ikke alle som har kjipe jobber og ser fram til å pensjonere seg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JackIost skrev:

 

Er ikke alle som har kjipe jobber og ser fram til å pensjonere seg :)

Jeg skrev ikke at jobben er kjip, men at jeg er lei av å jobbe så mye som jeg gjør. Ikke alle kan ha lettvekterjobber vet du, en del av oss må produsere resultater for at andre skal kunne ha mer fri, enten det gjelder NAV'ere eller de i enklere jobber. 

Det er en ganske stor forskjell..Jobben i seg selv er for så vidt interessant :) Men det finnes andre ting i livet også, som man har lyst til å utforske. Så ja, jeg jobber mot total økonomisk uavhengighet. Stor arbeidsmengde er heller ikke den eneste motivasjonen til å jobbe for økonomisk uavhengighet, i det stadig mer automatiserte arbeidsmarkedet vil svært mange - selv blant de som har attraktive jobber i dag - være arbeidsledige innen tyve års tid. Da vil det være veldig greit å ikke være avhengig av jobb for å ha solide finanser ut livet. 

Anonymkode: 98a79...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke at jobben er kjip, men at jeg er lei av å jobbe så mye som jeg gjør. Ikke alle kan ha lettvekterjobber vet du, en del av oss må produsere resultater for at andre skal kunne ha mer fri, enten det gjelder NAV'ere eller de i enklere jobber. 

Det er en ganske stor forskjell..Jobben i seg selv er for så vidt interessant :) Men det finnes andre ting i livet også, som man har lyst til å utforske. Så ja, jeg jobber mot total økonomisk uavhengighet. Stor arbeidsmengde er heller ikke den eneste motivasjonen til å jobbe for økonomisk uavhengighet, i det stadig mer automatiserte arbeidsmarkedet vil svært mange - selv blant de som har attraktive jobber i dag - være arbeidsledige innen tyve års tid. Da vil det være veldig greit å ikke være avhengig av jobb for å ha solide finanser ut livet. 

Anonymkode: 98a79...db7

Nei, poenget er nettopp at de av oss med gode jobber, som det var snakk om her, fint kan prioritere gode biler fremfor tidligpensjonering :)

Jeg jobber også veldig mye, et par hundre overtidstimer det siste drøye halvåret, men det betyr ikke at jeg lengter etter pensjonisttilværelsen på noen som helst måte :)

Og jeg blir nok aldri automatisert bort, visse oppgaver trengs det skarpe hjerner til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har dyr bil( BMW x5 2017 mod), ny enebolig(320 kvm), som vi flyttet inn i for 4 år siden. Har en campingvogn som er 2015 mod, og en gammel båt. Er en familie på 5, der vi voksne tjener veldig bra. Vi klarer oss også veldig fint ;) 

Anonymkode: ce458...d86

Gratulerer ;););););););););););););););)

Anonymkode: c546a...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400000-500000 er ikke mye for en bil altså. Vi har dyre biler, koster rundt 800000 for hver (har to). Vi tjener godt, og har altså råd til det. Det går ikke på bekostning av hverken hus, hytte, ferie, mat eller fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 13446...d90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par hvor den ene er 21 og den andre 22 som nettopp kjøpte seg ny bil til 750 000. De tjener veldig bra begge to, men likevel. Det er ganske sykt.

Anonymkode: e3e5d...02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, JackIost skrev:

Er ikke alle som har kjipe jobber og ser fram til å pensjonere seg :)

De fleste gjør ikke det når de er unge, men så skjer det plutselig noe som gjør at det går raskt nedover for mange. Da er det utrolig fint å ha lagt seg opp "fuck you money".

Anonymkode: d3ffa...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste gjør ikke det når de er unge, men så skjer det plutselig noe som gjør at det går raskt nedover for mange. Da er det utrolig fint å ha lagt seg opp "fuck you money".

Anonymkode: d3ffa...b25

Noen klarer også å tenke langsiktig selv om de bruker mye penger på bil. 

Vi sitter igjen med 35000kr hver måned etter at alle utgiftene er betalt som vi setter av til ulike sparingsprosjekter. 

Anonymkode: 1a185...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste gjør ikke det når de er unge, men så skjer det plutselig noe som gjør at det går raskt nedover for mange. Da er det utrolig fint å ha lagt seg opp "fuck you money".

Anonymkode: d3ffa...b25

Her var det altså snakk om noen med hus til 12-13 mill. med kun en mill. i lån. Skal nok mye til for at det går så hardt nedover med dem at de kommer til å angre bittert på dyrt nybilkjøp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, prt90 skrev:

Veldig mange baker bilen inn i boliglånet, og betaler den ned over 25 år. 

Blir dyre biler

Anonymkode: 2b095...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...